McCloskey számfeldolgozási modellje

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Advertisements

A történelmi idő.
Készítette: Boros Erzsi
Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
Adat információmennyisége és információtartalma
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
Matematika a filozófiában
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Az adatábrázolás, adattárolás módja a számítógépekben
Készítette: Mester Tamás METRABI.ELTE.  Egy bemeneten kapott szöveg(karakter sorozat) méretét csökkenteni, minél kisebb méretűre minél hatékonyabb algoritmussal.
Az informatika alapjai
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Csernoch Mária Adatábrázolás Csernoch Mária
A számírás története.
Sztereogram.
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
A digitális számítás elmélete
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Nemdeterminisztikus és determinisztikus automaták didaktikai összehasonlítása Maróti György.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont
Bevezetés a terminológiába. input output Gépi feldolgozás Jelentés- független Jelentés- függő Információfeldolgozás.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Magasabbrendű idegtevékenység
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
P ROGRAMOZÁS I/O műveletek. S YSTEM.C ONSOLE A programjainknak fontos része a felhasználóval való kommunikáció. Adatokat kell kérni tőle, vagy közölnünk.
Felvételi pontszámítás. A pontszámítás alapját a középiskolai eredmények és az érettségi teljesítmény adják, amelyek például emelt szintű érettségiért,
A holdillúzió magyarázata
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Szintaktikai, szemantikai szabályok
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
Csillagok Keszitette: Nagy Beata es Szoke Dora.
A csillagászat keletkezése
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Adatábrázolás, kódrendszerek
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Szeretettel köszöntjük Kedves Vendégeinket!. Matematikai-logikai kompetenciaterület 1. osztály.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
A téri orientáció fejlesztése
A „diszes” problémák korai jelei
Számrendszerek kialakulása
RÓMAI SZÁMOK.
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
Vízminősítés és terhelés számítás feladat
Bináris szám-, karakter- és képábrázolás
és a Venn-Euler diagrammok
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
DISZKALKULIA, VAGY MÉGSEM?
Függvények II..
Gazdasági informatikus - Szövegszerkesztés 1 Bekezdések formázása 3.
Hálózatok a mai világban
Chapter 2 Human Information Processing
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Modellek a számítógép megismeréshez Takács Béla
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Számábrázolás.
Magasabb rendű idegtevékenység
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Előadás másolata:

McCloskey számfeldolgozási modellje A modell fő komponensei Számoló mechanizmus Szám megértő rendszer Szám produkciós rendszer Absztrakt belső reprezentáció A külső számformák két típusa: arab és verbális

mechanizmus Arab számok Arab számok Produkciója megértése Számoló mechanizmus számolási tények számolási eljárások 4 + 5 = 9 279 +827 1106 Arab számok Arab számok Produkciója megértése (9) (4 + 5) Absztrakt belső reprezentáció Verbális számok Verbális számok megértése Produkciója (négy meg öt) (kilenc)

A számmegértő- és a szám produkciós mechanizmus Mindkettő a lehetséges inputoknak megfelelően két újabb alrendszerből (arab és nyelvi) áll. A szám produkciós mechanizmus esetén a feladat határozza meg, hogy melyik alrendszer aktív. Így, míg az egyik rendszer működésképtelen, addig a másik még tökéletesen működhet, vagyis a rendszerek függetlenek egymástól, mely a modellt nagyon rugalmassá teszi. Eset: H.Y. azt el tudta dönteni, hogy a hét vagy a nyolc nagyobb-e, de azt nem, hogy a 7 vagy a 8 nagyobb.

A számmegértési és számprodukciós folyamat további egységei a lexikai és szintaktikai folyamatok Ezek egyaránt részt vesznek a számmegértő rendszer nyelvi és arab rendszerében. Ez a két részfolyamat azt a kettősséget fedi le, hogy egy számjegy vagy betűvel kiírt szám megértéséhez nem elegendő csak a jeleket ismerni (számjegyeket 0-9-ig, illetve az ABC betűit), ami lexikai folyamat, hanem fontos azon szabályok ismerete is, hogy ezek a jelek hogyan tömbösülnek, és így hogyan kapnak más jelentést (pl. helyiérték szabály alapján a 2 jelenthet 20-at de akár 200-at is). Ez utóbbi információt a szintaktikai folyamat adja hozzá. Eset: lexikai tévesztés pl. 5 helyett 6-ot olvas, szintaktikai tévesztés pl. 53-at 530-ként olvassa

Arab verbális átkódolás Amikor arab számot látunk leírva és a választ verbálisan kell megadni, akkor a feldolgozás során a lexikai információt szintaktikaival kell kiegészíteni - a lexikai elemekhez (3, 5, stb.) meg kell adni a helyiértéket. A betegek hibái alapján McCloskey 4 számosztály: egyjegyűek (1-9) tízesek (tizen-, ) dekádok (30, 40, … 90) szorzók (száz, ezer, stb.) A lexikai információt a számjegyek adják, melyek a három számosztállyal és a szorzó osztállyal kiegészítve egy mondat szerkezetéhez hasonlóan adják meg az arab szám verbális formáját Arab bemenet : 465 szintaktikai keret:[[egyes{4} ]szorzó:száz tízes: {6} egyes: {5}] verbális kimenet : négy – száz – hatvan - öt

A kalkulációs rendszer számolási műveletek jeleinek (ezt jelölő szavaknak) feldolgozása, pl. +; plusz; elemi számolási tények pl. szorzótábla adatai számolási műveletek végrehajtásának folyamata pl. két kétjegyű szám össze-adásakor először az egyeseket adjuk össze, az eredményt leírjuk, a maradékot … Eset: a számolási tények és maga a számolási folyamat mikéntje egyes betegeknél különválik, pl. M.W. aki az egyjegyű szorzásokat elrontja, ugyanakkor hibátlanul vezet végig többjegyű szorzást

Stanislas Dehaene számfeldolgozási modellje A számfeldolgozás három kód modellje hallási verbális kód, melynek szerkezete analóg a szószekvenciával( /hat/ /száz/) vizuális arab kód (22) analóg nagysági kód, mely a Weber-Fechner törvény alapján a képzeletbeli számegyenes megfelelő részének aktiválásával képződik

Analóg nagyság reprezentáció Vizuális arab Auditív számforma Subitizing Közelítő számítás Analóg nagyság reprezentáció Becslés Összehasonlítás Írott input Arab szám olvasás Vizuális arab számforma 6 Auditív Verbális kód hat Számolás Írott output Arab számírás paritás

Nincs belső reprezentáció, ami összeköti a többi alrendszert egymással, mint McCloskey-nál (ez is jelezheti a 3 rendszer eltérő eredetét): arab  verbális, bonyolult, többlépcsős folyamatot foglal magába, tartalmazva a szintaktikai folyamatot és a lexikai jelek visszahívását verbális  analóg, a bemeneti szám hozzávetőleges értéke szerint aktivizálódik a számegyenes analóg  verbális, itt pont fordított a folyamat, az a fontos, hogy meg tudjuk határozni, a számegyenes egy-egy szegmenséhez milyen pontos érték tartozik

3 mentális kódforma lehetséges Minden számolási folyamatnak speciális input-output kódja van, vagyis a számok szeparáltan kerülnek a meghatározott feldolgozási egységhez. Ezt több kódforma biztosítja. (Ez ellentmond McCloskey egységes belső kód elképzelésének). 3 mentális kódforma lehetséges ha a feladat számösszevetés, akkor az összevetés előtt analóg kódba konvertálódnak a számok többjegyű számokkal végzendő műveletek arab kódformát involválnak verbális kód a számok párosságával kapcsolatos információk az arab formával asszociálódnak

Becslés Dehaene többféle becslést különböztet meg: becslés, a felnőttek esetében megjelenő analóg nagysági reprezetációt aktivizáló folyamat. mennyiségmeghatározás elhelyezkedési forma alapján (subitize): a geometriai elhelyezkedés informál a formát alkotó elemek számáról arab és verbális számok körülbelüli összevetése egy képzeletbeli számegyenesen Összegezve, egy új egységet feltételez a számfeldolgozás elemei közt, ez az analóg nagysági reprezetáció, ami preverbális, tehát ellene szól számfolyamatok verbális gyökereinek.

Preverbális számformák létének bizonyítékai csecsemő és állat vizsgálatok felnőttként ugyancsak sok nonverbális/nem pontos számolást igénylő helyzet áll elő, melyet csak egy analóg nagysági reprezetáció feltételezésével magyarázhatunk (becslés, mennyiségi meghatározás elhelyezkedési forma alapján ) A felnőttek esetében ezeket a folyamatokat és a feldolgozás során felmerülő jelenségeket egy ún. képzeletbeli számegyenessel lehet magyarázni. Ennek jellegzetességei adnak magyarázatot több, számolás közben megfigyelhető hatásnak: szimbolikus távolság hatás, szubjektív értékváltozás hatása.

Kisbabák számfeldolgozása Piaget szerint a számolási képesség nem jelenik meg 4-7 éves kor előtt.

Számolási műveletek vizsgálata 'várakozási csalódás' paradigmával Wynn (1992) vizsgálata 5 hónapos csecsemőkkel a következőképpen zajlott: a gyerekkel szemben volt egy paraván, ami mögé egy tárgyat rejtettek, ezt látta a gyerek, majd -szintén előtte- egy további játékot rejtettek mögé. Ezután elvették a paravánt és mérték a gyerek reakcióját. Ha az elvárttal (két tárgy) ellentétben három ill. egy tárgyat látott, akkor megnőtt a nézési idő, melyről arra következtetnek, hogy képes minimális összeadásra. Ez a jelenség reprodukálható a tárgyak helyétől és milyenségétől függetlenül.

Kobayashi et. al. (2004):Baby arithmetic: one object plus one tone Kobayashi et.al. (2004):Baby arithmetic: one object plus one tone. Cognition, 91 , B23–B34 Várakozási csalódás feladat 5 hónapos babákkal. A perceptuális eredet kivédéséhez két modalitást használtak Elvárt: 1 tárgy + 1 hang = 2 tárgy 1 tárgy + 2 hang = 3 tárgy Váratlan: 1 tárgy + 2 hang=2 tárgy 1 tárgy+1 hang= 3 tárgy Eredmény: a váratlan (hibás) esetben hosszabb a nézési idő, mint az elvárt esetben. A babák képesek elemi számolásra különböző szenzoros modalitások egyidejű felhasználásával.

Állatok számfeldolgozása A humán csecsemőkhöz hasonlóan számos állatfaj is (pl. patkány, galamb, delfin, papagáj, majom) képes többféle kísérleti helyzetben a mennyiségek megkülönböztetésére, értve itt a vizuális tárgyak egymás melletti, vagy egymás utáni bemutatását, ezen túlmenően hangingerek egymásutániságát is. Meck és Church (1984) patkányokat tanítottak meg arra, hogy billentyűnyomással reagáljanak, ha meg tudták különböztetni a rövid, két elemből álló hangsort a hosszú, nyolc hangból állótól. Ugyanők arra is kondicionálták az állatokat, hogy meg tudják különböztetni a hangot a vizuális ingertől.

fMRI Nem az elektromos aktivitást, hanem a regionális agyi vér áramlást méri. Azt használják fel, hogy az artériás és a vénás vér oxigén tartalma más.

S. Dehaene, E. Spelke, P. Pinel, R. Stanescu, S S. Dehaene, E. Spelke, P. Pinel, R. Stanescu, S. Tsivkin (1999): Sources of Mathematical Thinking: Behavioral and Brain-Imaging Evidence Science, 284, 970 – 974. A feladat: Kétféle összeadás, egzakt és becslő. Egzakt: pl. 4+5 után megjelenik a 9 és a 7. Azt kell eldönteni, melyik a megoldás. Becslő: 4 + 5 és megjelenik a 8 és a 3. Azt kell eldönteni, melyik van közelebb a megoldáshoz. Eredmény Az egzakt számolás nyelvi, a becslés téri-vizuális

S. Dehaene et. al. folytatás Becslésnél bilaterálisan az inferior parietális régió, illetve a dorsolaterális prefrontális régió volt aktívabb. Az egzakt számolásnál viszont a bal inferior prefrontális kéreg és kismértékben a bal gyrus angularis aktívabb.