Településképi–urbanisztikai városfogalom Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök (BSc) 2013/2014, II. félév BCE Gazdaságföldrajz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Római építészet Augustus korában
Advertisements

A városok fejlődése és szerkezete
Kocsis Gáborné Lamberti Judit környezetismeret 4. osztály
Társadalmi–statisztikai városfogalom: népsűrűség Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök (BSc) 2013/2014, II. félév BCE Gazdaságföldrajz.
Gazdasági fejlettségi különbségek Dél-Ázsiában
Társadalmi–gazdasági fejlettségi különbségek Észak-Afrikában
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök (BSc) 2013/2014,
Települések A városok.
Urbanizáció a fejlődő országokban
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Az urbanizáció és városaink
A népesség térbeli eloszlása
New York Project work by Henrietta Henczes. Times Square A városi színházi élet központjának, és New York City leghíresebb kereszteződésének tartják.
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Debrecen és vonzáskörzete
A faluhálózat földrajzi jellemzői Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök (BSc) 2013/2014, II. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás.
Társadalmi–statisztikai városfogalom: népességszám
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései
Európa városi történelme
Az európai városrendszer
Az európai városverseny
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
AZ ELKÖVETKEZŐ ÉVEK LEGFONTOSABB TRENDJEI: Hagyományos TV helyett - streaming, - intelligens gépek és polgárok - városok - gondolatátvitel.
Regionális gazdaságtan 7.
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
A latin-amerikai kultúrrégió társadalomföldrajza
Társadalmi–statisztikai városfogalom: népsűrűség Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015, II. félév BCE.
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
Vidéki települések fejlődésének jellemzői Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015, II. félév BCE Gazdaságföldrajz.
A latin-amerikai kultúrrégió társadalomföldrajza
Településképi–urbanisztikai városfogalom
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
Településképi–urbanisztikai városfogalom
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A faluföldrajz Dr. Kozma Gábor.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európa fogalma, határai, ismérvei
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Ózd kistérségének középtávú cselekvési terve
Az urbanizáció (urbs, urbis)
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Európa regionális földrajza
Településképi–urbanisztikai városfogalom
Térbeli gazdasági folyamatok tényezőkre bontása
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Az európai nagyvárosok népesedés szerinti típusai
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Településképi–urbanisztikai városfogalom
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az észak-amerikai metropolizáció
Gazdasági–funkcionális városfogalom
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései
Tiszta iszonyat a Wall-Street
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Településképi–urbanisztikai városfogalom
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Településképi–urbanisztikai városfogalom
Az észak-amerikai metropolizáció városföldrajzi sajátosságai
Településképi–urbanisztikai városfogalom
Előadás másolata:

Településképi–urbanisztikai városfogalom Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök (BSc) 2013/2014, II. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Tanszék dr. Jeney László egyetemi adjunktus

2 3. Településképi–urbanisztikai városfogalom Város: hagyományosan látványban is különbözik a falutól Város: hagyományosan látványban is különbözik a falutól Uralkodó elit védelmére épült városfal: hosszú ideig elválaszthatatlanul hozzáforrt a (világi, egyházi) központi funkciót betöltő város fizimiskájához Uralkodó elit védelmére épült városfal: hosszú ideig elválaszthatatlanul hozzáforrt a (világi, egyházi) központi funkciót betöltő város fizimiskájához Modern nagyváros: Modern nagyváros: –Növekedés szétfeszítette városfalakat, igaz számos város címerében várfal (pl. Bordeaux, Budapest, Eger) –Városok fizikai látványa még inkább eltér a falvakétól A városépítészet reakciója a modern idők zsúfoltságára A városépítészet reakciója a modern idők zsúfoltságára –Horizontálisan: beépítési sűrűség –Vertikálisan: átlagszintszám

3 3.A Beépítési sűrűség

4 Az ipari forradalmat követően a migrációs célponttá váló városokban hamar elfogytak a szabad területek, megnőtt a beépítési sűrűség, csökkent a telkek mérete Az ipari forradalmat követően a migrációs célponttá váló városokban hamar elfogytak a szabad területek, megnőtt a beépítési sűrűség, csökkent a telkek mérete Az XIX. századi angliai munkástelepek egyik jellegzetes városépítészeti megjelentési formáját alkották az ún. „back-to-back” típusú sorházak, amelyek az utcafront felé egy komor, zárt látványt nyújtottak Az XIX. századi angliai munkástelepek egyik jellegzetes városépítészeti megjelentési formáját alkották az ún. „back-to-back” típusú sorházak, amelyek az utcafront felé egy komor, zárt látványt nyújtottak

5 3.A Beépítési sűrűség Ahogy a városok közvetlen szomszédsága is bekapcsolódott a népességnövekedésbe, a város gyakorlatilag összenőtt a szomszédos településekkel, a folyamatos beépítés a városi agglomerációk egyik fontos ismérvévé vált Ahogy a városok közvetlen szomszédsága is bekapcsolódott a népességnövekedésbe, a város gyakorlatilag összenőtt a szomszédos településekkel, a folyamatos beépítés a városi agglomerációk egyik fontos ismérvévé vált A városi agglomerációk definiálásakor elsőként a folytonosan beépített területet („built-up area”), mint alapegységet határozzák meg A városi agglomerációk definiálásakor elsőként a folytonosan beépített területet („built-up area”), mint alapegységet határozzák meg Ennek feltétele (országoktól függően) egy bizonyos számú lakosság és a beépített területek közötti maximális maximális beépítési távolság (50–200 méter) Ennek feltétele (országoktól függően) egy bizonyos számú lakosság és a beépített területek közötti maximális maximális beépítési távolság (50–200 méter) Ez utóbbi mérésekor bizonyos területeket (például ritkábban beépített ipari vagy szolgáltatási funkciójú vagy be nem építhető területek) nem vesznek figyelembe Ez utóbbi mérésekor bizonyos területeket (például ritkábban beépített ipari vagy szolgáltatási funkciójú vagy be nem építhető területek) nem vesznek figyelembe Ezt követően a városi agglomeráció teljes területét a fenti módon kijelölt folytonosan beépített terület kiigazításával határolják le Ezt követően a városi agglomeráció teljes területét a fenti módon kijelölt folytonosan beépített terület kiigazításával határolják le

6 3.A Beépítési sűrűség Mivel az egyes országok eltérő módon határolják le agglomerációikat, egyes nemzetközi szervezetek a harmonizációt elősegítendő igyekeznek általános érvényű definíciókat megadni Mivel az egyes országok eltérő módon határolják le agglomerációikat, egyes nemzetközi szervezetek a harmonizációt elősegítendő igyekeznek általános érvényű definíciókat megadni Az ENSZ 1978-as definíciójában például a következőképpen definiálta a városi agglomeráció fogalmát: Az ENSZ 1978-as definíciójában például a következőképpen definiálta a városi agglomeráció fogalmát: –Agglomeráció egy olyan lakott terület, mely a közigazgatási határoktól függetlenül képez beépített területet, ahol az épületek egymástól való távolsága nem haladja meg a 200 métert –Ez alól kivételt képeznek a nagyobb közellátási (intézményi) infrastrukturális területek, illetve egyéb be nem építhető területek, amennyiben azok a folyamatos beépített területen belül találhatóak

7 3.B Átlagszintszám Növekvő népességű városok építészetének másik (vertikális) reakciója a zsúfoltságra: a felfelé terjeszkedés Növekvő népességű városok építészetének másik (vertikális) reakciója a zsúfoltságra: a felfelé terjeszkedés Épületek magassága megnő (többé-kevésbé ingatlanpiac törvényei szerinti spontán folyamat) Épületek magassága megnő (többé-kevésbé ingatlanpiac törvényei szerinti spontán folyamat) –Túl nagy a kereslet egy adott telekért (pl. belvárosban)  magasabb telekár  telektulajdonos maximálisan kihasználja az alapterületet  épületek magasság megnő –Nincs szabad terület  nem lehet oldalirányú terjeszkedés Ókori Róma: zsúfolt beépítés  3–5 emeletes bérházak  Augustus építési törvényei: max 21 méter magas épületek Ókori Róma: zsúfolt beépítés  3–5 emeletes bérházak  Augustus építési törvényei: max 21 méter magas épületek

8 3.B Átlagszintszám Modern nagyváros is hasonló Ipari forradalom után: városépítészet régi–új válasza a zsúfoltságra – –1933-as Athéni Charta: moderrn városépítészet (Le Corbusier) – –Ideális épületek Felfelé terjeszkednek, magasak Szellősen, kellő távolságra helyezkednek el egymástól, közöttük zöldterületekkel Modern lakótelepek: Ny-Eu-ban is kialakultak (nem a szocialista korszak szüleményei) Szocialista országok sajátossága: – –Még az 1980-as években is épült betonpanelből új lakótelep – –Épületek közötti, corbusier-i koncepcióban még szereplő zöldterület elmaradt a gyakorlati kivitelezés során, helyett művi környezet (pl. aszfaltutak és -parkolók)

9 3.B Átlagszintszám

10 3.B Átlagszintszám – a társadalom technikai, építészeti tudása Modernebb építőanyagok (például acél, vasbeton, üveg) + építészeti technológiák  modern felhőkarcoló: átvette a városfal szerepét a modern város látványában Egy-egy városrégió urbanizáltságával erősen összefügg tehát az átlagszintszám is, amely alapján sok városi térség elkülöníthető a vidékektől Az épületek magasságát az urbanizáltságon túl azonban számos egyéb tényező is meghatározza, ilyen például: – –A társadalom technikai, építészeti tudása a magas épületek megépítéséhez – –Ez az ipari forradalommal párhuzamosan végbement tudományos fejlődéssel a modern nagyvárosok esetében tette lehetővé a magas épületek tömeges megjelenését

11 3.B Átlagszintszám – a város épített környezetének történelmi öröksége Számos európai város történelmi magja (pl. Budapest, Firenze, Köln, Párizs, Prága vagy Róma) páratlan építészeti örökséggel rendelkezik Az acélüveg felhőkarcolók nem rivalizálhatnak a régi gótika, reneszánsz, barokk vagy éppen romantika stílusú épületekkel Ezért több európai belváros esetében egy adott szintnél magasabb épületekre építési tilalom van érvényben, így a felhőkarcolók legfeljebb a városok perifériáin jöhetnek létre (pl. a kelet-londoni Canary Wharf) Mivel az Újvilág hirtelen kifejlődött nagyvárosaiban gyakoraltilag hiányzott a történelmi városmag a maga többszázéves építészeti örökségével, nem volt akadálya a felhőkarcolók építésének (pl. Chicago, New York, Sydney vagy Toronto) A magas toronyházak sokáig leginkább az észak-amerikai metropoliszokat jellemezték, mára azonban nem csak a népességszám, de a legmagasabb épületek tekintetében is kiszorítják őket az ázsiai városok

12 A Föld legmagasabb városai (a 10 legmagasabb épületükre átlagmagassága alapján) SorrendNagyváros 2001 MéterSorrendNagyváros 2011 Méter 1.New York Dubai Chicago Hong Kong Kuala Lumpur Chicago Hong Kong Shanghai Houston Guangzhou Toronto New York Szingapúr Shenzhen Los Angeles Kuala Lumpur Tokió Szingapúr Shanghai Pusan834.5

13 3.B Átlagszintszám – a földrajzi környezet és a gazdasági fejlettség A földrajzi környezet, az építőanyag minősége – –Nem lehet mindenhol magas épületeket építeni – –Manhattan gránitsziklája kifejezetten ideális talapzat a nagy tömegű felhőkarcolók számára, szemben egy vizenyős területtel, ahol megvan a süllyedés veszélye – –Hasonlóan hátrányosak a földrengésveszélyes területek, igaz San Francisco és Tokió példája rácáfol erre (ezt az ellentétet a következő pont oldja fel) A gazdasági fejlettség, amely finanszírozza a költséges beruházásokat – –Az impozáns, monumentális épületek az emberiség történelme során az ókori Alexandria világítótornyától, a new york-i Empire State Building-en keresztül a kuala lumpur-i Petronas- ikertornyokig mindig is a gazdasági és politikai erő szimbólumai voltak – –Éppen ezért válhatnak könnyen a rendszer áldozatává is (new york-i World Trade Center)

14 3.B Átlagszintszám Az urbánus környezettel társított felhőkarcolók megjelenése tehát számos tényezőtől függ, az átlagszintszám nem feltétlen árulja el a városi jogállást Igaz ez számos újonnan városi jogállást kapott hazai településre, de akár Európa legnagyobb településére is, a sokáig jellegzetes óorosz földszintes faházas beépítésű Moszkvára is, amely önmagában az átlagszintszám alapján alacsony fokon urbanizáltnak tűnhetett Nyilvánvalóan nem az 1980-as években vált várossá, amikortól tömegesen építették fel a 10–15 emeletes betonpanelházakat