A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A tanári munka értékelése
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
TÁMOP B program Képzési kompetenciaprofilok bemutatása
Dr. Baráth Tibor szeptember 16.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Csak a tanulókat mérjük? A pedagógus a kompetenciafejlesztés folyamatában Cseh Györgyi ügyvezető Qualitas T&G Kft. Szeged
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógus szakmák kompetenciaprofiljai
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Székely István fejlesztési tanácsadó
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A szakképzés helyzete Magyarországon
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Takács Erika Zádori Zoltán
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere Dr Baloghné Nagy Katalin pályaorientációs tanácsadó 2013 / 2014.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Szent László Középiskola Szekszárd
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Kompetencia alapú szakoktatás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége Dr. Baráth Tibor Szegedi Tudományegyetem

A változás: tudás alapú társadalmak, „kis- nagy világ”, alkalmazkodás A modern gazdaságban meghatározó szerepe van munkaerő minőségének (felkészültség és attitűd) A munkaerőpiac egyre pontosabban határozza meg, milyen kompetenciákat vár el a különböző feladatokat, munkaköröket ellátó egyénektől A változás hatása az iskola világára – OECD forgatókönyvek A változó világ

Európai Uniós ajánlások Az Európai Bizottság közleménye Elvárások, ajánlások a pedagógusképzéssel kapcsolatban A pedagógusképzés társadalmi összefüggései A pedagógusképzés közös európai alapelvei A pedagógusképzés kulcskompetenciái Ajánlások a pedagógusképzés nemzeti stratégiái számára TÁMOP 4.1.2-1-B\Wordbe konvertált dokumentumok\A pedagógus kompetenciák és végzettségek közös európai elvei.doc A hazai viszonyok jellemzői Európai Uniós ajánlások

Képességekre vonatkozó megállapodás a szektorokban (Sector Skills Agreement) „Skills for Business” hálózat A megállapodás célja Az LLUK (élethosszig tartó tanulás szektorális tanácsa) Lifelong Learning UK (LLUK) - Home Kompetencialevárások meghatározása a szektorban működőkre Széles körű társadalmi egyeztetés Sokrétű adatgyűjtés, elemzés, empíriára támaszkodó fejlesztés Képzési kínálat elemzése, a kompetenciafejlesztés akadályai, fejlesztések, hatásvizsgálat Nagy-Britannia

Hollandia: jól képzett tanárok a minőségi oktatásért* Célok, törvényalkotás, fejlesztés, bevezetés Tanulókkal Kollégákkal Környezettel Önmagával Személyközi 1 Pedagógiai 2 Szakértői 3 Szervezeti 4 5 6 7 * Good quality teachers for good quality education, SBL anyaga alapján. Részletek: lerarenweb.nl | english

OKJ-ben szereplő szakmák műveléséhez szükséges kompetenciák meghatározása A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása A szakmai követelménymodulok Szakmai kompetenciák (ismeretek, készségek) Személyes kompetenciák (pl. pontosság, önállóság, döntésképesség, türelem, megbízható, kitartó) Társas kompetenciák (pl. határozottság, irányítási készség, kommunikációs készség) Módszerkompetenciák (pl. gyakorlatias feladatértelmezés, figyelemösszpontosítás, áttekintő képesség, helyzetfelismerés) Magyarország, NSZFI

Kompetencia és teljesítményértékelés Kötelező a pedagógusok esetében a teljesítményértékelés Helyi megállapodások Együttműködő Hatékonyan kommunikál Tud konfliktust kezelni Képes a tanulókat motiválni stb. Kérdések: Hogyan történik a mérésük? (Objektivitás, validitás, reliabilitás) Hogyan használják fel az információkat? Milyen szerepe van az egyének fejlesztésében? Kompetencia és teljesítményértékelés

Kompetencia alapú pedagógusképzés A TÁMOP 4.1.2 B pályázat célja Egy lehetséges válasz Adott munkakör, feladatkör, tevékenységrendszer ellátását optimálisan végezni képes munkavállaló kompetenciáinak meghatározása. A kompetencialista alapján a kompetenciák mérésének, a tényekre épülő további tevékenységeknek – kiválasztás, fejlesztés stb. – támogatása. Tervezett módszere Interjúk, műhelyek, kérdőíves vizsgálatok Alkalmazási lehetőségek Képzések fejlesztése A hallgatók egyéni fejlesztésének támogatása A gyakorló pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása Kompetencia alapú pedagógusképzés

Kompetenciamérés – mikor és hogyan?

A TIOK projektben részt vevő pedagógusok kompetenciáinak meghatározása, mérése, fejlesztő tanácsadás SZAKMA projekt: szakmaprofilok és tanulói fejlesztések Vezetők támogatása, fejlesztése: funkcióprofil szakképző intézmények főigazgatói számára Példák, alkalmazások

Pedagógus profilok magyar holland 11

Szakiskolai Fejlesztési Program Új OKJ tartalmaz személyes, társas és módszerkompetenciákat is – ez alapján szakmaprofilok Négy szakiskolában 20-20 tanuló mérése, visszajelzés a tanulóknak Továbbképzési program akkreditációja Mérések folytatás a tervek szerint szakiskolákban, illetve TISZK-ekben

Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Gépi forgácsoló

Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Asztalos

Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Cukrász Pincér

Három asztalos tanuló

Szakiskolai Fejlesztési Program – tanulói mérések Tanulóknak csoportos visszajelzés Minden tanulónak rövid egyéni leírás Fejlesztési javaslatok Fejlesztési irányok Fejlesztési tervek Konkrét tevékenységek megfogalmazása a pedagógusoknak: Közismereti tárgyak oktatása során, Pályaorientáció során, Közösségi tevékenységek során, Szülők bevonásával

Szakképzési főigazgatók Főigazgatói profil létrehozása A főigazgatói feladatkörrel kapcsolatos kérdések előzetes megküldése Profilalkotó műhely a megrendelő képviselőivel Elvárások összegyűjtése, súlyozása Profil, leírás Szakmai kontroll a megrendelő részéről

Szakképzési főigazgatók A funkció, szervezet és szakmaprofilok esetében mindig három pókháló egymáshoz való viszonyát vizsgáljuk, figyelni kell ezeken kívül a viselkedés és értékek profilt is!

Szakképzési főigazgatók – egy példa

A RaDAr (Role Diagrammatic Approach) egy integrált modell, egyetlen eszköz, többféle felhasználási lehetőség HR területen. Sokezer szót, kifejezést tartalmazó kompetenciatérkép. A RaDAr egy holisztikus, komplex kompetenciamérő modell, amely az emberi magatartás és viselkedés vizsgálatára alkalmas. A mérőeszköz - a RaDAr

A RaDAr tengelyei Megnyerő – érdeklődő Életigenlő (optimista, pozitív életszemléletű) – serkentő Együttműködő – kötődő Lojális – elkötelezett Magabiztos – diplomatikus Független – önálló Pragmatikus (gyakorlatias) – realista Kitartó - szervező A RaDAr tengelyei

A RaDAr alkalmazási módja Két internetes kérdőív kitöltése (viselkedés és értékek) Azonnali rövid visszajelzés Részletes visszajelzés – tanácsadói interjú keretében Fejlesztés, a fejlesztés értékelése A RaDAr alkalmazási módja

Egyén és szervezet – egymásra utalva Ismeri-e az egyén a saját kompetenciáit? Hogyan fogja használni a kompetenciáit, az erősségeit a következőkben az iskolában? Hogyan fogja fejleszteni a kompetenciáit? Ehhez milyen segítségre van szüksége? Mi az ön hozzájárulása az iskola fejlesztéséhez? Egyén és szervezet – egymásra utalva

Köszönöm a figyelmüket! Baráth Tibor barath@kovi.u-szeged.hu