A pedagógus kompetenciák mérési-értékelési lehetősége Dr. Baráth Tibor Szegedi Tudományegyetem
A változás: tudás alapú társadalmak, „kis- nagy világ”, alkalmazkodás A modern gazdaságban meghatározó szerepe van munkaerő minőségének (felkészültség és attitűd) A munkaerőpiac egyre pontosabban határozza meg, milyen kompetenciákat vár el a különböző feladatokat, munkaköröket ellátó egyénektől A változás hatása az iskola világára – OECD forgatókönyvek A változó világ
Európai Uniós ajánlások Az Európai Bizottság közleménye Elvárások, ajánlások a pedagógusképzéssel kapcsolatban A pedagógusképzés társadalmi összefüggései A pedagógusképzés közös európai alapelvei A pedagógusképzés kulcskompetenciái Ajánlások a pedagógusképzés nemzeti stratégiái számára TÁMOP 4.1.2-1-B\Wordbe konvertált dokumentumok\A pedagógus kompetenciák és végzettségek közös európai elvei.doc A hazai viszonyok jellemzői Európai Uniós ajánlások
Képességekre vonatkozó megállapodás a szektorokban (Sector Skills Agreement) „Skills for Business” hálózat A megállapodás célja Az LLUK (élethosszig tartó tanulás szektorális tanácsa) Lifelong Learning UK (LLUK) - Home Kompetencialevárások meghatározása a szektorban működőkre Széles körű társadalmi egyeztetés Sokrétű adatgyűjtés, elemzés, empíriára támaszkodó fejlesztés Képzési kínálat elemzése, a kompetenciafejlesztés akadályai, fejlesztések, hatásvizsgálat Nagy-Britannia
Hollandia: jól képzett tanárok a minőségi oktatásért* Célok, törvényalkotás, fejlesztés, bevezetés Tanulókkal Kollégákkal Környezettel Önmagával Személyközi 1 Pedagógiai 2 Szakértői 3 Szervezeti 4 5 6 7 * Good quality teachers for good quality education, SBL anyaga alapján. Részletek: lerarenweb.nl | english
OKJ-ben szereplő szakmák műveléséhez szükséges kompetenciák meghatározása A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása A szakmai követelménymodulok Szakmai kompetenciák (ismeretek, készségek) Személyes kompetenciák (pl. pontosság, önállóság, döntésképesség, türelem, megbízható, kitartó) Társas kompetenciák (pl. határozottság, irányítási készség, kommunikációs készség) Módszerkompetenciák (pl. gyakorlatias feladatértelmezés, figyelemösszpontosítás, áttekintő képesség, helyzetfelismerés) Magyarország, NSZFI
Kompetencia és teljesítményértékelés Kötelező a pedagógusok esetében a teljesítményértékelés Helyi megállapodások Együttműködő Hatékonyan kommunikál Tud konfliktust kezelni Képes a tanulókat motiválni stb. Kérdések: Hogyan történik a mérésük? (Objektivitás, validitás, reliabilitás) Hogyan használják fel az információkat? Milyen szerepe van az egyének fejlesztésében? Kompetencia és teljesítményértékelés
Kompetencia alapú pedagógusképzés A TÁMOP 4.1.2 B pályázat célja Egy lehetséges válasz Adott munkakör, feladatkör, tevékenységrendszer ellátását optimálisan végezni képes munkavállaló kompetenciáinak meghatározása. A kompetencialista alapján a kompetenciák mérésének, a tényekre épülő további tevékenységeknek – kiválasztás, fejlesztés stb. – támogatása. Tervezett módszere Interjúk, műhelyek, kérdőíves vizsgálatok Alkalmazási lehetőségek Képzések fejlesztése A hallgatók egyéni fejlesztésének támogatása A gyakorló pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása Kompetencia alapú pedagógusképzés
Kompetenciamérés – mikor és hogyan?
A TIOK projektben részt vevő pedagógusok kompetenciáinak meghatározása, mérése, fejlesztő tanácsadás SZAKMA projekt: szakmaprofilok és tanulói fejlesztések Vezetők támogatása, fejlesztése: funkcióprofil szakképző intézmények főigazgatói számára Példák, alkalmazások
Pedagógus profilok magyar holland 11
Szakiskolai Fejlesztési Program Új OKJ tartalmaz személyes, társas és módszerkompetenciákat is – ez alapján szakmaprofilok Négy szakiskolában 20-20 tanuló mérése, visszajelzés a tanulóknak Továbbképzési program akkreditációja Mérések folytatás a tervek szerint szakiskolákban, illetve TISZK-ekben
Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Gépi forgácsoló
Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Asztalos
Szakiskolai Fejlesztési Program - szakmaprofilok Cukrász Pincér
Három asztalos tanuló
Szakiskolai Fejlesztési Program – tanulói mérések Tanulóknak csoportos visszajelzés Minden tanulónak rövid egyéni leírás Fejlesztési javaslatok Fejlesztési irányok Fejlesztési tervek Konkrét tevékenységek megfogalmazása a pedagógusoknak: Közismereti tárgyak oktatása során, Pályaorientáció során, Közösségi tevékenységek során, Szülők bevonásával
Szakképzési főigazgatók Főigazgatói profil létrehozása A főigazgatói feladatkörrel kapcsolatos kérdések előzetes megküldése Profilalkotó műhely a megrendelő képviselőivel Elvárások összegyűjtése, súlyozása Profil, leírás Szakmai kontroll a megrendelő részéről
Szakképzési főigazgatók A funkció, szervezet és szakmaprofilok esetében mindig három pókháló egymáshoz való viszonyát vizsgáljuk, figyelni kell ezeken kívül a viselkedés és értékek profilt is!
Szakképzési főigazgatók – egy példa
A RaDAr (Role Diagrammatic Approach) egy integrált modell, egyetlen eszköz, többféle felhasználási lehetőség HR területen. Sokezer szót, kifejezést tartalmazó kompetenciatérkép. A RaDAr egy holisztikus, komplex kompetenciamérő modell, amely az emberi magatartás és viselkedés vizsgálatára alkalmas. A mérőeszköz - a RaDAr
A RaDAr tengelyei Megnyerő – érdeklődő Életigenlő (optimista, pozitív életszemléletű) – serkentő Együttműködő – kötődő Lojális – elkötelezett Magabiztos – diplomatikus Független – önálló Pragmatikus (gyakorlatias) – realista Kitartó - szervező A RaDAr tengelyei
A RaDAr alkalmazási módja Két internetes kérdőív kitöltése (viselkedés és értékek) Azonnali rövid visszajelzés Részletes visszajelzés – tanácsadói interjú keretében Fejlesztés, a fejlesztés értékelése A RaDAr alkalmazási módja
Egyén és szervezet – egymásra utalva Ismeri-e az egyén a saját kompetenciáit? Hogyan fogja használni a kompetenciáit, az erősségeit a következőkben az iskolában? Hogyan fogja fejleszteni a kompetenciáit? Ehhez milyen segítségre van szüksége? Mi az ön hozzájárulása az iskola fejlesztéséhez? Egyén és szervezet – egymásra utalva
Köszönöm a figyelmüket! Baráth Tibor barath@kovi.u-szeged.hu