Statisztika a szociológiában Rudas Tamás ELTE TÁTK Statisztika Tanszék
Hasonló módszerek Szociológia Politológia Közgazdaságtan Marketing .
Mintavétel Összetett mintavételi eljárások (többlépcsős, rétegzett, csoportos) A design effect becslése Hiányzó adatok ‚elkerülése’, ‚pótlása’ (MAR, MCAR)
Klasszikus többváltozós módszerek Általánosított lineáris modell (lineáris regresszió, logisztikus regresszió) Faktor analízis (faktor, főkomponens, rotálás) Cluster analízis Változó mértékű érzékenység a mérési szintekre
Kategoriális adatok Loglineáris modell Logisztikus regresszió Az interakciók pontos modellezése Számos általános statisztikai probléma precíz megfogalmazása
Hálózatelemzés Kis és nagy méret A kapcsolatok létrejöttének modellezése Clusterezés Gyakran kizárólag hálózati adatok
Térbeli kapcsolatok vizsgálata Markov mező Közvetlenül csak a szomszédoktól függ Szomszédsági és attribútum adatok Nem térbeli szomszédság Multilevel modellek
Struktúrák vizsgálata Absztrakt hatások Irányítatlan vagy irányított gráfok Markov mezők Bayes hálózatok Feltételes függetlenség és általánosításai
Oksági kapcsolatok vizsgálata Megfigyeléses adatok (nem kísérlet) Counterfactual framework A tényleges válaszokat a hipotetikus válaszokkal kell összehasonlítani Irányított gráfok Nem minden lehet ok Látni vs csinálni
Adatbányászat BIG DATA Többnyire exploratív Algoritmikus Speciális illeszkedési szempontok A ‚hivatalos’ és a ‚matematikai’ statisztika szintézise: Nincs mintavétel – hivatalos Struktúrát keresnek – matematikai
Software SPSS STATA SAS Rengeteg speciális csomag R