A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty of Economics and Business Administration, University of Szeged, HUNGARY
Bevezetés Statisztikai jártasság Fontosabb adatok ismerete, alapvető információk kutatási módszerekről Alapvető információk a vizualizációról Adatforrások ismerete, adatok értékelése Mi az elvárt szint? Ez csak a társadalom problémája? Mit tehet a felsőoktatás?
Aktualitás ISLP Munkacsoportok
Aktualitás Google Hongkong ICOTS
Statisztikai jártasság (1) Gal (2002): A statisztikai információk és üzenetek értelmezésének, kritikus értékelésének és közlésének képessége.
Statisztikai jártasság (2) Garfield and Ben-Zvi (2007): a statisztikai eszköztár és nyelvezet alapszintű használata
Statisztikai jártasság (3) Watson and Callingham (2003) : 1.Idioszinkratikus 2.Informális 3.Inkonzisztens 4.Konzisztens nem kritikus 5.kritikus 6.Kritikus matematikai
Statisztikai jártasság (4) Megközelítésem: Statisztikusok szintje Alkalmazók szintje Általános statisztikai jártasság szintje
Hongkongi tapasztalatok (1) Kulturális különbségek Oktatás szerepe (általános iskola-) Játszva tanulás Kinek a feladata a statisztikai jártasság fejlesztése? Összefogás szükséges
A felsőoktatás szerepe 3 célcsoport diákok Oktatók, kutatók Külső szereplők
Hallgatók (1) Elvárt kimeneti követelmények? Szakmai elemek Általános elemek
Hallgatók (2a) Ismerjük azokat, akiket tanítunk? X-Y-Z generáció? Gould (2010): a statisztikai adatok mást jelentenek a mai fiataloknak, mint 5-10 éve
Hallgatók (2b) Vizualizáció szerepe Infograf Művészet: -butts -butts
Hallgatók (3) Tananyag, segédanyagok Kell-e papíralapú jegyzet? IT eszközök, szolgáltatások fontossága Nem platformot, hanem statisztikai gondolkodásmódot akarunk tanítani
Hallgatók (4) Fontos a pozitív attitűd, hozzáállás fejlesztése a diákokban Fontos az oktatók hozzáállásának, motivációjának, oktatásmódszertanának fejlesztése Egy angol kiválasztási rendszer IASE célok
Oktatók-kutatók Min múlik a módszertan választás? Fontos a módszertani repertoár bővítése Kulcsadatok hangsúlyozása
Külső szereplők Kommunikációs szakadék Kutatási eredmények disszeminációja Felismerik-e a statisztikai problémákat? IT eszközökben rejlő lehetőségek
ISLP Történet: 1994 World Numeracy Program AC (ISI) IASE védőszárnyai alá tartozik Felépítés Eszközök
ISLP Poster competition
Aktivitásunk Kutatók éjszakája Pénzügyi kultúra Szakmai napok, táborok Média
Egyéb eszközök
Más szervezetek a statisztikai jártasságért KSH MST MTA STAB
Köszönöm a figyelmet!