1 Az ISPA, Kohéziós Alap és a Strukturális Alapokból támogatott környezetvédelmi projektek ellenőrzési tapasztalatai. Budapest, 2006. március 21. Bihary.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Advertisements

JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Humán rendszerek, közszféra
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Várpalota elkerülő építése
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
KÖZBESZERZÉSEK ÁTLÁTHATÓSÁGA Transparency International Magyarország Eger, szeptember 29. the coalition against corruption.
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
Lebonyolítás tapasztalatai az EU-s előírások tükrében
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai.
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai Biró.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
FEJLESZTÉSI FELADATOK FINANSZÍROZÁSA Gazdaságfejlesztési pályázatok a tervezéstől a megvalósításig - több száz nyertes pályázat tapasztalatai alapján -
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Az EU támogatásból megvalósuló közbeszerzési eljárások sajátosságai, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szerepe a közbeszerzési döntési mechanizmusban Dr.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
főigazgató-helyettes
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
BERUHÁZÁSOK A FŐMÉRNÖK SZEMÉVEL „Nyílt nap a beruházásokról” Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara november 27.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
Európai vállalkozók, Európai vállalkozások Dr. Szente Kálmán.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Építési projectek monitoringja a szakmai szakértő szemével
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
Az NFT tervezési folyamatának nyomon követésére alakult civil munkacsoport Budapest, április 15.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Nemzetközi végrehajtási konferencia Budapest, október 4-5.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Előadás másolata:

1 Az ISPA, Kohéziós Alap és a Strukturális Alapokból támogatott környezetvédelmi projektek ellenőrzési tapasztalatai. Budapest, március 21. Bihary Zsigmond főigazgató Állami Számvevőszék

2 A közpénzeket kezelőkkel, felhasználókkal szembeni követelmények - a vezetés felelőssége A közpénzek törvényes és szabályszerű beszedése, kezelése, felhasználása. Elszámolási kötelezettség. A számviteli szabályok következetes érvényesítése A közpénzek célszerű kezelése, felhasználása Megbízható beszámolás Megfelelő belső kontroll, belső ellenőrzés Gazdaságosság Eredményesség (hatás) Hatékonyság Előirányzatok célok szerinti teljesítése

3 Az ellenőrzésekkel és az ellenőrzési munkával szembeni alapvető követelmények Magas fokú megbízhatóság Új érték adása Az ellenőrzési munkafolyamat meghatározó elemei Lényegességen és kockázatokon alapuló megköze- lítés: megismerés Elegendő és megfelelő bizonyíték megszerzése (megbízható és hatékony eljárások) Megfelelő dokumentálás, többszintű minőségkontroll A feladat pontos meghatározása: célok, területek, hatókör: Program Ellenőrzési célokra választ adó vélemény, jelentés Előkészítés, megtervezésVégrehajtásJelentéskészítés GazdaságosságHatékonyság Eredményesség

4 Az ellenőrzés célja Annak értékelése, hogy: az ISPA támogatásra lekötött projektek kiválasztása, előrehaladása gazdaságosan és hatékonyan szolgálta-e a magyar környezetvédelmi / közlekedésfejlesztési célok megvalósulását és az EU támogatások hasznosulását időben és megfelelően felkészültek-e a Kohéziós Alap feltételrendszerének alkalmazására

5 Az ellenőrzés megállapításai Az ISPA támogatások segítették a magyar környezetvédelmi (szennyvíztisztítás, reg. hulladékkezelés) és közlekedési programok megvalósítását, de: a projektek 1,5 – 2,5 éves csúszása a tervezett költségek túllépése, az uniós támogatási arányok csökkenése a nyilvántartási és monitoring rendszer kiépítésének késedelme a partnerség érvényesítésének hiányosságai a hazai szabályozás követő jellege és gyakori változásai az intézményrendszer stabilitásának hiányosságai rontották a támogatás felhasználásának hatékonyságát.

6 Az ellenőrzés megállapítások ok-okozati összefüggései I. Rövid felkészülési idő a program indítására (a hazai szabályozási és intézményrendszer kiépítése, az ISPA stratégia kidolgozása és az első pályázatok benyújtása párhuzamosan történt). Koncepcióváltások a hazai ágazati stratégiákban (pl. gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése). A beadott pályázatokban foglalt projektek nem részletes műszaki dokumentációra épültek. A projektekhez kapcsolódó társadalmi egyeztetés hiányosságai, a partnerség elvének utólagos érvényesülése. Költség és időtervezési hiányosságok a szakértői támogatás ellenére (túlzott optimizmus, a minőségbiztosítás hiányosságai).

7 Az ellenőrzés megállapítások ok-okozati összefüggései II. Az elfogadott projektek pénzügyi megállapodásainak a társfinanszírozási hiányosságok miatti késedelmes aláírása (min 52, max 522, átl. 177 nap). A projetek előkészítésének csúszása (tervezés, engedélyezés) Uniós és hazai szabályozás változásai késedelmet okoztak (DIS, közbeszerzés) A környezetvédelmi projekteknél az előzetes társadalmi egyeztetés elmaradása miatt egyes projektek helyszínváltozása a műszaki tartalom változása mellett nem tervezett költségtöbbletet eredményezett.(pl. Észak-Kelet Pest megyei regionális hulladék esetében 5 népszavazás, Észak-Balaton reg. Hulladékkezelő program esetén 3 népszavazás)

8 Az ellenőrzés megállapítások ok-okozati összefüggései III. Nem alakították ki a műszaki tartalomváltozás és költséghatásuk egységes rendjét. (átláthatóság hiánya) Az alkalmazott indikátorok nem voltak alkalmasak a fizikai teljesítés nyomon követésére. A finanszírozási rendszerben a nyilvántartásokban párhuzamosságok, a kifizetések időigényessége volt jellemző. (EMIR fejlesztés csúszása) Koordinációs hiányosságok a többszintű ellenőrzési rendszerben. Az EDIS rendszerre való áttérés csak részben volt sikeres.

9 Áttérés a Kohéziós Alapra A Kohéziós Alap Keretstratégiát már 2003-ban kialakították. 14/2004. (VIII.13.) TNM-GKM-FMM-FVM- PM együttes rendelet az SA és KA ált. eljárási szabályairól rendezi az előzetes társadalmi egyeztetés és a pályázatok kidolgozottságának problémáit. 360//2004. (XII.26.) Korm. rendelet rendezi a többszintű ellenőrzési rendszer koordinációját.

10 A Strukturális Alapok felhasználásának a környezetvédelmi szempontokra is kiterjedő ellenőrzése Az NFT időarányos végrehajtásának és azon belül a Környezetvédelmi és Infrastruktúra-fejlesztési Operatív Program ellenőrzése az Állami Számvevőszék évi ellenőrzési terve és az ellenőrzési program szerint jelenleg van folyamatban. Az ellenőrzés módszere: teljesítmény-ellenőrzés

11 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! Bihary Zsigmond főigazgató ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK