1 „Uniós elvek - magyarországi válaszok„ A Városok megjelenése az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programjainak tervezetében Önkormányzati és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Városfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
1 Svájci Hozzájárulás – Információs Nap Miskolc és Debrecen, május Szalóki Flórián Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Szabó György ÉM-i Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Környezeti célú fejlesztések a Dél- Dunántúli Operatív Programban és Akciótervben Miszler Miklós Ügyvezető igazgató Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Dr. Juhász László PhD Docens1 Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 tavasz) 9.40 – V. előadó.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Ugrás az első oldalra ÚJ TERÜLETFEJLESZTÉSI STRATÉGIA október Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Területi dimenzió a as program periódusban
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A határmenti programok aktuális állása
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Előadás másolata:

1 „Uniós elvek - magyarországi válaszok„ A Városok megjelenése az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programjainak tervezetében Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Kohéziós és Várospolitikai Osztály Cs. Pavisa Anna dr November 13.

2 Az ÚMFT-t megalapozó hazai dokumentumok  Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció – Országos Területfejlesztési Koncepció ( )  Nemzeti Akcióprogram ( )  Nemzeti Agrár- és Vidékfejlesztési Terv ( )  Fenntartható Fejlődés Stratégiája  Nemzeti Környezetvédelmi Program ( )

3 EU szakpolitikák, keretstratégia Területpolitika (OTK) Középtávú országos fejlesztési stratégia (II. NFT) (Kormányzat) Regionális Operatív Programok (EU + HU) Ágazati Operatív Programok (EU + HU) Országos fejlesztési programok (HU) Országos Fejlesztési Koncepció (országgyűlés) Irányelvek, átfogó célok Tervezési keretek

4 Középtávú feladatok a területfejlesztésben 2013-ig:  Versenyképes budapesti metropolisz térség megteremtése  Régiókat dinamizáló fejlesztési pólusok megerősítése és a városhálózati kapcsolatrendszer fejlesztése (policentrikus városhálózat)  Elmaradott térségek, külső és belső perifériák felzárkóztatása (elérhetőség, kistérségi központok)  Országos jelentőségű, integrált fejlesztési térségek és területfejlesztési tématerületetek (Balaton, Duna, Tisza, termálkincs, megújuló energiaforrások)  Határmenti területek fejlesztése, határon átnyúló térségi együttműködés (európai területi együttműködés részeként)  Vidékies (rurális) térségek területileg integrált fejlesztésének priorizálása

5 A magyar várospolitika célja Élhető városok dinamikus, fenntartható rendszere  Fő cél: együttműködő, kiegyensúlyozott, policentrikus városhálózat megteremtése  Ennek elemei:  főváros nemzetközi versenyképességének erősítése,  a regionális központok kijelölése és a fejlesztési pólusok támogatása,  A középvárosok térségszervező képességének növelése  kisvárosok szerepe a rurális, gyakran periférikus helyzetű, elmaradott térségek dinamizálásában  a városok és térségük közötti kapcsolatok erősítése  a városok egymás közötti kapcsolatrendszerének erősítése

6

7

8 Regionális központok – fejlesztési pólusok  A pólusok a regionalizáció központjai, a szükséges közigazgatási reform egyik fontos lépése a regionális önkormányzatiság és a régióközpontok fejlesztéspolitikai szerepének erősítése  A fejlesztési pólusokat érintő beavatkozások a gazdaságfejlesztési, az emberi erőforrások fejlesztése, a humán infrastruktúra, valamint a regionális operatív programok keretében valósulnak meg.

9 A városfejlesztési témák tervezése A fejlesztési pólusok a városfejlesztés szerves részei, annak fókuszált fejlesztési területe Pólus fejlesztési területek a főbb funkciók mentén - innovációs funkciók, - gazdaságfejlesztési, és gazdaság-szervező funkciók, - regionális központi szerephez kapcsolódó funkciók, - városfejlesztési funkciók a vonzóbb befektetési környezet kialakítása érdekében) A pólus-programok az ágazati és regionális OP- k keretében valósulnak meg!

10 Városfejlesztés tematikus megközelítése  városfejlesztési beavatkozások egyrészt az attraktivitás növeléshez,  másrészt a városokban sűrűsödő társadalmi – gazdasági problémák oldásához járulnak hozzá

11 A városokban sűrűsödő társadalmi – gazdasági problémák oldása  A városok a társadalmi-gazdasági tevékenységek csomópontjai, így a problémák koncentráltan jelentkeznek ezeken a területeken.  az ellentmondásos városi problématerületeken integrált és fenntartható fejlesztések szükségesek  Szükséges, hogy a városrehabilitáció kitérjen a vonzerő- növelést célzó programokra, a szociális városrehabilitációs beavatkozásokra, valamint barnamezős fejlesztésekre is.  A belső városi problémák megoldását célzó fejlesztéseknek ki kell térni a gazdasági, társadalmi, környezeti szempontokra egyaránt.

12 A belső városi problémák A belső városi problémák integrált kezelésének szempontjai:  Revitalizálás (lakó-telep, slum, barna-mező)  Túlzott beépítettség megakadályozása, terjeszkedés megállítása  Környezeti ártalmak csökkentése  Környezetbarát közlekedési módok fejlesztése  Városmagok értékőrző megújítása  Ifjúságvédelem, társadalmi integráció elősegítése  Közösségfejlesztés  A helyi identitás megőrzése  Közbiztonság javítása  A közszolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés biztosítása

13 Gazdasági attraktivitás növelése  A városhierarchiában betöltött szerepüknek megfelelően a városok térségükben hozzájárulnak a lisszaboni célok eléréséhez, a gazdasági növekedéshez, munkahelyteremtéshez, helyet adnak az üzleti tevékenységnek, a közigazgatásnak, az oktatási és kulturális élet központjaként funkcionálnak.  A versenyképességet növelő beavatkozások a gazdaságfejlesztési operatív programban és a regionális operatív programokban, ill. a Közép-Magyarországi operatív programban fog megjelenni.

14 Magyarország Tervezési - Statisztikai Régiói Planning & Statistical Regions of Hungary Országos Területfejlesztési Hivatal

15 Városfejlesztés a ROP-okban (I)   Dél-Dunántúl   városi térségek fejlesztésére alapozott versenyképes gazdaság megteremtése A régió fejlesztéseinek fókuszában a 2010-es Európa kulturális fővárosa programra készülő fejlesztési pólus Pécs és térsége mellett a regionális növekedési zónák (Kaposvár-Dombóvár, a Paks-Szekszárd-Mohács és a Dél-Balaton fejlesztési tengelyek), ezen belül a : A régió fejlesztéseinek fókuszában a 2010-es Európa kulturális fővárosa programra készülő fejlesztési pólus Pécs és térsége mellett a regionális növekedési zónák (Kaposvár-Dombóvár, a Paks-Szekszárd-Mohács és a Dél-Balaton fejlesztési tengelyek), ezen belül a :   városi környezet fejlesztése   a közszolgáltatási-gazdasági szolgáltató funkciók kiépítése,   a barnamezős területek hasznosítása,   leromlott városrészek rehabilitációja,   a települési környezet és épített örökség védelme és fejlesztése

16 Városfejlesztés a ROP-okban (II)   Észak-Alföld   város és térségfejlesztés A régió kiemelt célja az infrastrukturális hiányosságok okozta gazdasági, szociális és környezetvédelmi problémák kezelése, a hátrányos helyzetű városi területek város-rehabilitációs akciói  A régiófejlesztés területi fókuszában Debrecen és agglomerációja mint regionális fejlesztési pólus, Nyíregyháza, Szolnok és agglomerációjuk mint regionális fejlesztési alközpontok, a dinamikus és dinamizálható térségi központok (a jelentősebb vonzáskörzetű vagy vonzás­körzet nélküli mezővárosok), valamint a fel­zárkóztatásra váró térségek (a környéken élők számára kistérségi központként szolgáló települések és a vidéki erőforrás-hasznosítás potenciális terei) állnak.

17 Városfejlesztés a ROP-okban (III)   Észak-Magyarország  Település-rehabilitáció A régió településfejlesztési fókuszát jelentik a versenyképes nagyvárosok (kiemelten Miskolc mint fejlesztési pólus), amelyekben a gazdasági innovációs és tudásközpont szerep megerősítése, valamint a regionális igazgatási és kulturális szolgáltatások fejlesztése a legfontosabb feladat. A régió településfejlesztési fókuszát jelentik a versenyképes nagyvárosok (kiemelten Miskolc mint fejlesztési pólus), amelyekben a gazdasági innovációs és tudásközpont szerep megerősítése, valamint a regionális igazgatási és kulturális szolgáltatások fejlesztése a legfontosabb feladat.   városi területek rehabilitációja a nagyvárosok innovációs potenciáljának javításával,   elmaradott kistérségek központi városainak fejlesztése   a társadalmi szempontból szegregálódó és környezeti szempontból ártalmas városi területek megújítása

18 Városfejlesztés a ROP-okban (IV)   Közép-dunántúli régió  integrált városfejlesztés   A települési funkciók bővítése, korszerűsítése,  a települési környezet, épített környezet fejlesztése, örökségvédelem (történelmi városok), lakás- és intézményfejlesztés  Székesfehérvár-Veszprém pólushálózat  versenyképességének javítása érdekében elengedhetetlen a helyi KKV-kra alapozott gazdaság innováció-orientált fejlesztése.

19 Városfejlesztés a ROP-okban (V)  Nyugat-Dunántúl  városfejlesztés  a településfejlesztés fókuszát jelenti Győr, mint fejlesztési pólus, valamint a városhálózat (Győr, Szombathely, Sopron, Zalaegerszeg, Nagykanizsa) kiemelt beruházásai.  a  a városrehabilitáció és a települési infrastruktúra integrált fejlesztése   Dél-Alföld  településfejlesztési akciók  A régió kiemelt területi és településfejlesztési fókuszában Szeged, mint fejlesztési pólus, valamint a városhálózat többi eleme és a mezővárosi hálózat policentrikus fejlesztése áll.

20 Városfejlesztés a ROP-okban (VI)   Közép-Magyarország  A KMR fejlesztése a 2-es, versenyképesség és foglalkoztatás célkitűzéshez kapcsolódik, a konvergencia terület támogathatóságát kivételes és indokolt esetben veheti igénybe  Budapesten a 2-es célkitűzés támogatási területein túl az integrált városfejlesztés legyen elérhető + biztonság fejlesztése  Akcióterületi rehabilitáció, barnamezős területek megújítása, településközpontok fejlesztése  Pest megyében (a budapesti agglomeráció is ide értendő) a 2-es célterület támogatási területein túl elérhető legyen: fenntartható városfejlesztés integrált megközelítésben, humán infrastruktúra fejlesztése

21 Az operatív programok városfejlesztési szempontjai  A régió városhálózatának fejlesztési fókuszai  Városfejlesztési stratégia – integrált városfejlesztési terv  Városok részvétele a végrehajtásban  Városfejlesztési kérdések finanszírozása

/20006 EK rendelet (ERFA)  4. Cikk konvergencia célkitűzés  fenntartható integrált regionális és helyi gazdasági fejlődésre és foglalkoztatásra összpontosuló támogatás  kutatás és technológia fejlesztés, információs társadalom, helyi fejlesztési kezdeményezések, környezetvédelem, kockázat megelőzés, idegenforgalom, befektetés a kultúrába, közlekedés fejlesztése, energetikai beruházások, egészségügy

/20006 EK rendelet (ERFA)  5. Cikk Regionális versenyképesség és foglalkoztatottság  a fenntartható fejlődésre irányuló stratégiák összefüggésében a foglalkoztatottság előmozdítása mellett  innováció és a tudásalapú gazdaság regionális innovációs gazdaságok, és a magán- és közszektor, az egyetemek és technológiai központok közötti kapcsolatrendszerek kialakítása és megerősítése . környezetvédelem és kockázat megelőzés  hozzáférés az általános gazdasági érdekű közlekedési és távközlési szolgáltatásokhoz

/20006 EK rendelet (ERFA)  8. Cikk Fenntartható városfejlesztés  részvételt elősegítő, integrált és fenntartható stratégiák támogatása, amelyek a városi térségekben koncentráltan jelentkező gazdasági, környezetvédelmi és társadalmi problémák kezelésére irányulnak. stratégiák támogatása, amelyek a városi térségekben koncentráltan jelentkező gazdasági, környezetvédelmi és társadalmi problémák kezelésére irányulnak. Támogatható tevékenységek:  a gazdasági növekedés erősítése,  a fizikai környezet rehabilitációja, a rozsdaövezetek rehabilitálása,  a természeti és kulturális örökség megőrzése és bővítése,  a vállalkozási kedv, a helyi foglalkoztatottság és a közösségfejlesztés előmozdítása,  a változó demográfiai összetétel figyelembevételével a lakosságnak nyújtott szolgáltatások.

25 Operatív programok és az akciótervek (I)  Operatív program:  adott stratégiai célok mentén megfogalmazott fejlesztési irányokat (prioritások) tartalmaz, a kapcsolódó intézkedésekkel  a tervezett pénzügyi keret a prioritás szintjén meghatározott  egy adott beruházásra összpontosító projekt nem kötelező eleme az operatív programnak (kivétel: nagyprojektek)

26 Operatív programok és az akciótervek (II)  Akcióterv tartalma:  az operatív program, illetve prioritás megvalósításának bemutatása és ütemezése a teljes tervezési időszakra,  a támogatási konstrukciók részletes bemutatása legalább 2 évre;  a központi projektek listája  a nagyprojektek listája  a támogatási konstrukciók részletes indoklása

27 Támogatási formák  Pályázat nélkül nagyprojektek (N+2 projekt) nagyprojektek (N+2 projekt) központi projektek központi projektek  Pályázati kiválasztás egyfordulós (kisebb értékű egyszerűsített és normatív, jogosultsági feltétel) egyfordulós (kisebb értékű egyszerűsített és normatív, jogosultsági feltétel) kétfordulós kétfordulós  Közvetett támogatás vissza nem téritendő (global grant) vissza nem téritendő (global grant) hitel hitel garanciaalap garanciaalap kockázati tőkealap kockázati tőkealap

28 Irányító Hatóság Operatív Program Holding Alap Városfejlesztési Alap Beszámolás és adatszolgáltatás JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas) pénzügytechnikai keret a fenntartható városfejlesztés támogatására,  A városfejlesztési alapok a kiválasztott köz-és a magánszféra fejlesztési együttműködését szolgáló PPP projekteket és más városfejlesztési projekteket hitel, tőke és garancia nyújtásával támogatják.

29 Projekt előkészítés  211/2006. (X. 20.) Korm. rendelet az EU költségvetéséből 2007-től támogatandó egyedi projektek és komplex fejlesztések előkészítéséhez szükséges decentralizált forrás felhasználásáról  Összesen 4 milliárd Ft értékben 2007., illetve évi kifizetésre vállalható kötelezettségek a regionális fejlesztési tanácsok döntési hatáskörében”, az operatív programok céljaihoz illeszkedő projektek előkészítésére

30 Köszönöm a figyelmüket!