Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
CSECSEMŐ ÉS GYERMEKKORI SZŰRŐVIZSGÁLATOK HELYZETE, PROBLÉMÁI
Advertisements

A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Magyar Tudományos Akadémia
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A pszichiátriai beteg vizsgálata
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
FUNKCIONÁLIS ÉLELMISZEREK KIFEJLESZTÉSÉNEK FONTOSABB EREDMÉNYEI Résztvevő intézmények: Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft. Pécsi Részlege Pécsi.
Készítette: Grolyóné Szabó Éva május10.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Az fMRI kutatási és klinikai diagnosztikus alkalmazásai
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
MFFLT Kongresszus, június 28.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Élelmiszer profilanalízis bíráló paneljének minősítése
A főnév-főnévi összetételek feldolgozásának dekompozíciós és integrációs folyamatai Ladányi Enikő Kognitív tanulmányok MA II. évfolyam.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Agykérgi lassú alvási oszcilláció vizsgálata epilepsziás betegben Csercsa Richárd PPKE-ITK december 16.
Az emberi tanulás.
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Olvasás írott szövegek - és jelképek, ábrák, képek, képsorok - megértésének, használatának és értékelésének képessége, annak érdekében, hogy az egyén képes.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Beilleszkedési zavarok
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Megoldottuk a számítógép nyelvét... Prószéky Gábor MTA, november 4. MTA, november 4.
2006. február 20. Párhuzamos korpuszok Tartalom definíció és terminológia alkalmazási lehetőségek gyakorlati nehézségek publikus és ingyenes korpuszok.
A szöveg lekérdezése A NooJ rendszer alapjai
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
Kevés- vagy sokpártrendszer Enyedi Zsolt (CEU). Pártrendszer-fragmentáció a választók szintjén.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
ÜDVÖZÖLJÜK a Térségi Konferencia résztvevőit november.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
A methadon kezelés Dr. Csorba József
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Vízminősítés és terhelés számítás feladat
Öngyilkosság és időjárás összefüggése Magyarországon
KÉSZÍTETTE: BIACSI TAMÁS IPCC JELENTÉSEK ÉS 2014.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Számításelmélet 7.
Előadás másolata:

Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során Ladányi Enikő MTA - Nyelvtudományi Intézet Pszicho-, neuro- és szociolingvisztikai osztály BME – Kognitív Tudományi Tanszék

Kognitív kontroll Barack Barakk Alma Banán Eszik Édes

Konfliktus A cél és a versengő reprezentációk aktivációjának viszonya Aluldeterminált konfliktus Prepotens konfliktus A konfliktus reprezentációs szintje Belső perceptuális reprezentációk konfliktusa Válaszreprezentációk konfliktusa

Kísérleti vizsgálat Reprezentációs konfliktus Prepotens: Stroop-teszt (Stroop, 1935) Aluldeterminált: Igeprodukciós teszt

piros

piros

Reprezentációs -aluldeterminált Igeprodukciós feladat olló – vág macska – nyávog/dorombol/karmol…

Képalkotó eredmények bal alsó homloki tekervény aktiváció kognitív kontroll feladatokban Stroop feladat (Milham és mtsai, 2003) Igeprodukciós feladat (Thompson-Schill és mtsai, 1997)

Neuropszichológiai eredmények Bal alsó homloki tekervény sérült betegek teljesítménye elmarad az átlagostól Stroop feladatban (Hamilton – Martin, 2005) Igeprodukciós feladatban (Thompson-Schill és mtsai, 1998)

Kognitív kontroll és nyelv A bal alsó homloki tekervénynek (=Broca terület) specifikus nyelvi működéseket tulajdonítottak Szintaktikailag komplex mondatok megértése közben aktív A területen sérült betegeknek szintaktikailag komplex mondatok megértésével van problémája DE: nem minden esetben → Magas konfliktust tartalmazó helyzetekben (Novick és mtsai, 2005)

Kognitív kontroll és nyelv fMRI eredmények Átfedő aktiváció a bal alsó homloki tekervényben versengő elemzéseket lehetővé tévő mondatok megértése és kognitív kontroll feladatok közben Kétértelmű mondatok megértése és Stroop/flanker feladat (January és mtsai, 2009; Ye és Zhou, 2009)

Kognitív kontroll és nyelv Neuropszichológiai eredmények Bal inferior frontális tekervény sérült betegek Nonfluens, de grammatikus beszéd Átlag alatti teljesítmény a kerti ösvény mondatok megértésében Pl.: Put the frog on the napkin into the box. Átlag alatti teljesítmény kognitív kontroll feladatokban Pl.: Novick és mtsai, 2004, 2009.

Lexikon és kognitív kontroll Lexikális szelekció során versengés Konfliktusfeloldáshoz kognitív kontroll Időnként sikertelen – spontán beszédben téves szótalálások Schnur és mtsai, 2005, 2006, 2009 Bal alsó homloki tekervény sérült afáziásoknál átlag alatti teljesítmény képmegnevezési feladat konfliktus feltételében Kan és mtsai, 2004 Bal alsó homloki tekervény aktiváció képmegnevezési feladat konfliktus feltételében

Gátlás vagy aktivációnövekedés Konfliktus: a megfelelő aktivációkülönbség hiánya → célreprezentáció aktivációjának növelése → versengő reprezentációk aktivációjának csökkentése Snyder és mtsai, 2010 midazolam (GABAerg gátló interneuronok hatását fokozza) hatására jobb teljesítmény az igeprodukciós feladatban → gátlásra bizonyíték

A kognitív kontroll és a lexikai előhívás kapcsolatának vizsgálata SNyZ-t mutató gyerekeknél

Specifikus nyelvfejlődési zavar Nyelvi problémák úgy, hogy nincs látható egyértelmű oka, mint Környezeti ingermegvonás Érzékszervi sérülés Értelmi deficit Neurológiai károsodás Pszichiátriai, szociális zavar Prevalencia USA: 7 % Különböző típusok? Késés vagy fejlődési zavar?

Specifikus nyelvfejlődési zavar Elsősorban nyelvtani hibák, de lexikális problémák is (Leonard és Deevy, 2003) Nem csak nyelvi problémák munkamemória (Bishop, 1992; Graf Estes, Evans,  és Else-Quest, 2007; Gathercole és Baddeley, 1990, 1993; Joanisse és Seidenberg, 1998) mozgásszervezés (Powell és Bishop, 1992, Ullman és Pierpont, 2005) kognitív kontroll (Henry és mtsai, 2012) Kognitív kontroll problémáknak szerepe van a lexikális problémákban → kognitív kontroll és a nyelv kapcsolata

Módszerek Résztvevők Feladatok 14 SNyZ-t mutató gyerek és korban illesztett kontrolljaik (7-11 év) Feladatok Képmegnevezési feladat – konfliktus mértékének manipulációja Verbális Stroop feladat Nem-verbális Stroop feladat

Képmegnevezés

Konfliktus manipulálása Szemantikai kontextus Kevert Homogén Lehetséges nevek száma Egy Több

Nem-verbális Stroop Nyilak Irány: jobbra, balra, le, fel Pozíció: jobb, bal, lent, fent Feladat: a nyíl irányának megfelelő billentyű megnyomása Konfliktus és kontroll feltételek

+

+

Vizsgált változók Verbális Stroop Nem-verbális Stroop Képmegnevezés Stroop hatás RI_konfliktus feltétel - RI_kontroll feltétel Nem-verbális Stroop Képmegnevezés RI_konfliktus feltétel (homogén, több név) RI_kontroll feltétel (kevert, egy név)

Hipotézisek Kognitív kontroll sérülés →Nagyobb Stroop hatás az SNyZ csoportban →Lassulás a képmegnevezési feladat konfliktus feltételeiben a nem konfliktus feltételhez képest, és SNyZ-ben nagyobb hatás Korreláció a képmegnevezés konfliktus feltétele és a kognitív kontroll mutatók között

Eredmények - Stroop

Eredmények – képmegnevezési teszt kontextus

Eredmények – képmegnevezési teszt nevek száma *

Eredmények – korreláció - SNyZ Több név – nem-verbális Stroop r=.616 p<.05

Eredmények – korreláció - SNyZ Homogén feltétel – nem verbális Stroop r=.543 p<.05

Diszkusszió – RI-k Nincs szignifikáns különbség a Stroop hatásban → túl kicsi minta? SNyZ-ban szignifikánsan hosszabb RI-k a képmegnevezési feladatban Nem csak a konfliktus feltételekben – általános lassulás Szignifikáns lassulás kognitív kontrollt igénylő feltételekben a megnevezési feladatban a névbeli egyezésben mindkét csoportban, kontextus manipulációjának csak az SNyZ-ban Kisebb mértékű konfliktusfeloldás szükséges, ami ép működés esetén nem vezet látható RI növekedéshez?

Diszkusszió korrelációk SNyZ csoportban korreláció a nem verbális Stroop és a megnevezési feladatban megjelenő konfliktus hatás között → egy általános kognitív kontroll sérülés, ami hat a képmegnevezésre is? Miért nincs korreláció a verbális Strooppal? Olvasási nehézségek Kisebb Stroop hatás – Kisebb tere van a varianciának Miért nincs korreláció a tipikus fejlődésű gyerekeknél? Más miatt lassulnak le a konfliktus feltételben? Kisebb hatás

Konklúzió Kognitív kontroll probléma SNyZ-ben, ami a szóelőhíváshoz szükséges idő hosszabbodásához vezet, ha konfliktus jelenik meg SNyZ mint komplex, nem csak nyelvi problémaegyüttes – fejlesztés!! Általános kognitív kontroll működés is szükséges a szóelőhíváshoz

Köszönöm a figyelmet!