A pólusprogram, és a gazdaságfejlesztés Pécs 2008. 06. 25. dr. Kéri István elnök.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Településmarketing Értékaudit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
A vidéki tér sikertényezői
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
COACH BioEnergy A biomassza energetikai célú hasznosításának erősítése és népszerűsítése Közép-Európában – nemzetközi információs és tanácsadói hálózat.
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Civil Európa – civilek Európában
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
AGRÁRINNOVÁCIÓS MŰHELY A RÓNA – JUH Klaszter innovációs hatékonyságának növelése ÉAOP
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Eger 2008.VI.27. dr. Kéri István elnök. E L Ő T E R J E S Z T É S a Kormány részére a versenyképességi pólusok kialakításának előkészítéséről /2005. okt./
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
A határtérség.
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Előadás másolata:

A pólusprogram, és a gazdaságfejlesztés Pécs dr. Kéri István elnök

Változó gazdaság Globalizáció: a kkv-k nem maradhatnak „helyiek”. Gazdaságszerkezeti átalakulások Technológiai fejlődés Megújuló szervezeti formák Erőforrások: fizikai pénzügyi információs humán A piaci folyamatok, és a fogyasztói szokások megváltozása Versenyszelekciós tényezők, a korábban „puhának” minősített tulajdonságok

A közösségi tőke hat formája 1.Természeti > csökkenteni a felhasználását /talaj, levegő, víz, energia/ 2. Fizikai > növelni a vagyont /kórház, iskola, tömegközlekedés, távközlés/ 3. Gazdasági > megerősíteni, stabilizálni /javakat helyben előállítani, pénzt is itt forgatni/ 4. Emberi > gyarapítani /eü, táplálkozás, oktatás, szakképzés/ 5. Társadalmi > megsokszorozni /hatékony önk., demokr. tervezés, együttműködés/ 6. Kulturális > fenntartani /örökség, művészetek, történelem, hagyomány/

E L Ő T E R J E S Z T É S a Kormány részére a versenyképességi pólusok kialakításának előkészítéséről /2005. okt./ „A hazai fejlesztéspolitika fókuszában – egyik kiemelt célkitűzésként – a gazdasági versenyképesség erősítése áll. E cél megvalósításában jelent konkrét lépéseket az öt vidéki nagyvárosban és Budapesten kialakítandó – az európai kutatási és gazdasági térbe is jó eséllyel integrálható – versenyképességi pólus. Annak érdekében, hogy az ezzel kapcsolatos előkésztő és tervező munkát a helyi közösségek folytathassák, s ehhez szükséges forrásokat a munkát koordináló önkormányzatok megkaphassák, a hatályos jogszabályok értelmében a kormány döntése szükséges.” dr. Baráth Etele

„A fejlesztési pólusok kialakításának funkcionális modellje A fejlesztési pólusokhoz kapcsolódó fejlesztéseknek alapvetően négy funkcionális szintjét különböztethetjük meg: I.Innovációs funkciók II. Gazdaságfejlesztési, gazdaság-szervező funkciók III. Egyéb, a regionális központ szerephez kapcsolódó funkciók IV. Városfejlesztési funkciók, melyeknek célja a vonzóbb befektetési környezet kialakítása.”

A WHO szerint az „egészség” a fizikai, a szellemi és a szociális jólét egy olyan komplexuma, amely nemcsak pusztán a betegség vagy a gyengélkedés hiányára utal. Egy életminőségi pólus tehát lényegében nem más, mint a három kategóriát vertikális stratégiai szövetséggel támogató ipari együttműködés, ahol a fizikai állapot megőrzéséhez az egészségipart, a szellemi állapot megőrzéséhez a kulturális ipart, a szociális állapot megőrzéséhez a környezetipart rendeli

Gyógyszer alapanyagok Bio- és gyógynövény termesztés, feldolgozás Diagnosztikumok, Implantátumok Táplálék kiegészítők hasznosítása, élelmiszeripari termékskála bővítése. Egészséges életmódra nevelés EGÉSZSÉGIPAR I. eeeeee Az egészségipar komponensei: K+F+I FELDOGOZÓIPAR MEZŐGAZDASÁG TURISZTIKA SZOLGÁLTATÁS

Egészségturisztikai bázisok hálózatos fejlesztése Egészségturisztikai bázisok hálózatos fejlesztése Gyógy korházak, termálfürdők integrált hasznosítása Gyógy korházak, termálfürdők integrált hasznosítása Sport és mozgásterápiás szabadidős parkok létesítése Sport és mozgásterápiás szabadidős parkok létesítése Civil szervezetek, karitatív szervezetek aktivizálása Civil szervezetek, karitatív szervezetek aktivizálása Kistérségek bekapcsolása a tervezésbe, végrehajtásba Kistérségek bekapcsolása a tervezésbe, végrehajtásba Spin-off cégek bekapcsolása Pólusok innovációs láncba szervezése Transzfer intézmények célirányos működtetése Felsőfokú képzés átalakítása, nemzetköziesítése EGÉSZSÉGIPAR II.

K+F+I határon belüli hálózata

A KULTURÁLIS PIAC SAJÁTOSSÁGA A tudástársadalom ismérveinek tömörített hordozója, a társadalom technika formáló erejét fejezi ki. A tudás gazdaság megtestesítője, a technika társadalom átalakító szerepének közvetítője. Tudás intenzív foglalkoztatottak, magas minőségű új termék és szolgáltatás létrehozására.

KÖRNYEZETIPAR A globális klímaváltozás és az életminőség. A helyi közösségek kapcsolata – a természeti erőforrásokon keresztül – a gazdasággal. Agráripar – ipari termelés – közszolgáltatás, mint területi /nem ágazati/ elvű klaszter A környezeti és az emberi egészség egységes kezelése javítja a költséghatékonyságot. /ivóvíz,parlagfű, allergia, CO2 kibocsátás stb./ Meg kell akadályozni a termelés és a fogyasztás egyes költségelemeinek indokolatlan áthárítását más közösségekre.

HOGYAN JUTOTTUNK EL EDDIG Piacfejlesztő stratégiát tartottunk szükségesnek, amelynek nem eszköze, hanem központja az ember. Indulástól a program koordinátora a kamaránk volt. Így könnyen azonosultunk a projekt helyetti program finanszírozással, ami rendszerek tervezéséről, működtetéséről szól. Az innovációs lépcső:stratégia és megvalósíthatósági tanulm. a projektcsomag, mint pályázat szervezeti megújulás termék, és szolgáltatás A helyi kkv szektor megerősítését szolgálja. Közérthető kommunikáció, benchmark, transzparencia. Verseny a helyi korrekt és kevésbé ilyen ellenfelekkel. Mindig előrébb jártunk, mint a tervezők és a programozók. A stratégia megvalósítása eddig kiállta a gyakorlat objektív kritikáját.

HOGYAN TOVÁBB I. A régió specializálódását elindította, ezt kell stabilizálni. A km-es körzethatárt már túlléptük, figyelembe veendő a menedzsment szervezet fejlesztésénél. A PEIK projekt és közvetlen kapcsolódásai a rendszer szem- léletű stratégia valóra váltásának alig 10-15%-a. A mobil, modulrendszerű, munka centrikus /MMM/ progra- mokhoz, ilyen szemléletet és munkastílust kell társítani. Már a horizontális pályázatok kerültek benyújtásra. Készülünk az akkreditációs pályázat benyújtására. Továbbra is a projektekhez célszerű forrást keresni, nem pedig fordítva.

II. PROJEKT GENERÁLÁSI IRÁNYOK MÓDSZERTAN: az innovációs hálózatok fejlesztése regionális innovációs-transzferek létrehozása a célcsoportnak megfelelő források elérése A helyi szereplőknek fel kell számolni: a szakmai féltékenységet a hátrányos rivalizációt az információk visszatartását az elefántcsont-torony szindrómát

AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS REMÉNYÉBEN