Lean management ... egy kulcs a sikerhez LEAN- MANUFACTURING - Címlap Előadó: György T. Péter A fűnyíró elven túl... Konferencia a hatékonyságfejlesztő és költségcsökkentő módszerekről.
Egy munkát meg lehet csinálni jól, gyorsan és olcsón. Ebből a három feltételből egyszerre kettőt lehet biztosítani: Ha gyors és olcsó, akkor nem lesz jó. Ha olcsó és jó, akkor nem lesz meg gyorsan. Ha jó és gyors, akkor nem lesz olcsó LEAN- MANUFACTURING
Az előbbi bölcsesség két problémája LEAN- MANAGEMENT Az előbbi bölcsesség két problémája A kisebbik, hogy nem igaz. A nagyobbik: ha egy problémára kimondtuk, hogy nem lehet megoldani, akkor utána SOHA nem is fogjuk megpróbálni megoldani.
Paradigmaváltás szükségessége... „A japán termék ócska másolat” (1960) „A kínai termék ócska másolat” (2000) „Az AAA minősítés alacsony kockázatú befektetést jelent” (2007)
Jó gondolkodás - jó termék LEAN- MANUFACTURING Toyota filozófia LEAN- MANUFACTURING Jó gondolkodás - jó termék
A kezdetek... 1920: 350e db/év, 1924: 2M db/év A mennyiségen és a gyorsaságon van a hangsúly a termelésben A kínálatot meghaladó igények kielégítése A termékek választéka behatárolt, mert fontosabb, hogy minél könnyebb legyen a gyártás Specializált gyártó berendezések 1863-1947 "Vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek." 1920: 350e db/év, 1924: 2M db/év
4 név Toyoda Sakichi Édesanyja szövőgépét reformálta meg, majd a szabadalmat az angoloknak eladva ...(Jidoka) Toyota Industries Toyoda Kiichiro Toyota Motor Corporation alapítója (1867-1930) (1894-1952) Toyoda Eiji Amerikában figyelte meg a Ford termelési rendszert, majd azokat adaptálta a helyi viszonyokhoz, változó igényekhez és szűkösebb erőforrásokhoz ... (Just-in-Time, Lexus) (1894-1952) ? ....... Az egyes folyamatokat, mint szállító-vevő kapcsolat definiálta, ahol minden folyamat a megelőző folyamat vevője és egy „szupermarket” a következő folyamat számára... (Kanban, 7 fő veszteség)
Tradicionális megközelítés Vevő Vevő Termelés tervezés Művezető Csom & Kiszáll. I II III IV Átfutási idő Árkedvezményt adunk a nagy rendelési tételekre Összevonjuk az azonos típusú rendeléseket Minimalizáljuk a szerszámcserék, átállítások számát Sorozatokat indítunk - biztonsági tényezőket építünk be mind időre, mind mennyiségre Minden berendezés külön kapja a gyártási programot Minden berendezés igyekszik maximalizálni a produktív idejét
A Lean megközelítés alapjai A pálcika ember a rendszer egy modulja, Egy modul lehet egy team tag, egyetlen ember, egy csoport vagy team, egy team vezető támogatásával, egy termelési folyamat egy gyáregység egy teljes szervezet
Vevő – szállító folyamatszemléletű kapcsolata Igény A rendszerben mindenki egy szállító, Az ideális folyamat: Szállító Vevő - Igény szerint, aki egy vevőnek szállít, - Hiba mentesen, egy folyamat által, Folyamat - Egyesével, a vevő igénye szerint. A veszteségek kiküszöbölésével szállít.
Példa – nem hatékony folyamatra
Példa – nem hatékony folyamatra
Példa – nem hatékony folyamatra
Példa – nem hatékony folyamatra – Vevőorientáció?
A folyamatok nem tudják elrejteni gyengeségeiket. Következtetések A folyamatok nem tudják elrejteni gyengeségeiket. Bármely folyamat, amelyet nem az ügyfél-igények figyelembevételével alakítottak ki halálra van ítélve!
Veszteségek – Vevő & Szállító kapcsolatában ? Taichi Ohno Az egyes folyamatokat, mint szállító-vevő kapcsolat definiálta, ahol minden folyamat a megelőző folyamat vevője és egy „szupermarket” a következő folyamat számára... (Kanban, 7 fő veszteség) Kép forrása: Porsche Consulting
Általában csak kb. 5% az értékteremtés aránya LEAN- MANAGEMENT Hogyan fogjunk hozzá? Felesleges nem értékteremtő folyamatok 5% Értékteremtő folyamatok 80% 15% ellenőrzések átállások várakozás beállítások hibák Elengedhetetlen nem értékteremtő folyamatok pl. előírt vizsgálatok Általában csak kb. 5% az értékteremtés aránya
Az 5 lean alapelv Specify Value – az érték meghatározása LEAN- MANAGEMENT Az 5 lean alapelv VA POS Specify Value – az érték meghatározása Identify Value stream – értékáramlás azonosítása Flow – folyamatos anyagáramlás Pull – húzó rendszer Perfection - tökéletesítés Értékalkotó munka Nyilvánvaló pazarlással járó munka Burkolt pazarlással járó munka
LEAN- MANAGEMENT Hogyan fogjunk hozzá? Gyűjtsenek a veszteségekre példákat, mindenki mondjon legalább 3-t. Adják meg a területet, ahol jelentkeznek ezek a veszteségek Adjanak javaslatot a fejlesztés területére. Ahol sok a veszteség ott a vevői igények kielégítése sem megfelelő
Kell még: A 8. veszteség megszüntetése LEAN- MANAGEMENT Kell még: A 8. veszteség megszüntetése
Köszönöm a figyelmet ... jó vadászatot! György T. Péter TEQUA International Kft. – TÜV Akadémia gyorgy.peter@tuvakademia.hu www.tuvakademia.hu