Kiss Albert Zalaegerszeg, 2010. szeptember 23. A Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program (TÁMOP 3.4.4.) kihívásai és folytatási lehetőségei források: Dr. Balogh László tanszékvezető Debreceni Egyetem, BTK Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék „A tehetség összetevői, fogalma, fajtái, fejlődési tényezők” Dr. Tóth László: Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez, Debrecen, 2004 Kiss Albert Zalaegerszeg, 2010. szeptember 23.
Kihívások A tehetség értelmezése Szunnyadó tehetségígéretek felismerése Mit teszünk a szunnyadó tehetségígéretekért?
Renzulli modell
Szunnyadó tehetségígéretek Hiányosság, lemaradás Feladat iránti elkötelezettség Kreativitás Intellektuális képességek Françoys Gagné modell
Mit teszünk a szunnyadó tehetségekért? A Magyar Géniusz integrált tehetségsegítő program egyik alappillére A kiugró tehetségek gondozása mellett … Felismerjük-e a tehetségígéreteket? Mi jellemzi a tehetségígéretet?
Tanulási erőségek (megfigyelés alapján) Interperszonális Aktívan vesz részt csoportos tevékenységekben. Szívesen segít másoknak a tanulásban. Felnőttekkel való kapcsolata szívélyes, udvarias. Mások iránti érzéseit kifejezésre juttatja. Csoportos tevékenységekben vezető szerepet vállal, a közös munkát szervezi, irányítja. Társai számítanak a segítségére, beveszik a csoportjukba. Könnyedén teremt kapcsolatokat másokkal. Csoportjának érdekeit önzetlenül képviseli, felelősséget érez a csoport munkája iránt. Nyelvi Logikai Mozgási Téri Interperszonális Intraperszonális Zenei
Renzulli-Hartman skála (megfigyelés alapján) Motivációs jellemzők Teljesen elmerül bizonyos témákban, problémákban. Könnyen megunja a rutinszerű feladatokat. Kevés külső motivációra van szüksége olyan munkánál, ami kezdettől fogva lelkesíti. Önkritikus. A tökéletességre törekszik. Jobban szeret önállóan dolgozni, a tanár részéről kevés irányítást igényel. Sok „felnőttes” kérdés érdekli (politika, vallás) jobban, mint társait. Gyakran túlzottan kiemeli saját álláspontját (néha egyenesen agresszív, nézeteiben makacs). Szeret szervezni. Sokat foglalkoztatja a jó és a rossz kérdése, gyakran értékeli az embereket, eseményeket. Motivációs jellemzők Tanulási jellemzők A kreativitás jellemzői Vezetési – társas jellemzők
Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív (a tanuló tölti ki) Néhány állítás Írtam egy verset. Csináltam egy bábjátékot. Egy eredeti táncot találtam ki. Felfedező útra mentem a környékünkön. Élet és Tudományt olvastam. Megterveztem egy kísérletet. Egy motort csináltam. Felboncoltam egy állatot. Újságkivágásokat gyűjtöttem valamiről. Megtekintettem egy kiállítást. Repülőmodellt készítettem. Szappanszobrot csináltam. Ruhát terveztem. Rajzot készítettem egy saját vagy egy könyvben olvasott történethez. Képes térképet készítettem a környékünkről. Stb.
Mit teszünk a szunnyadó tehetségekért? Katalizáljuk-e a tanulási folyamatokat? Játék Drámapedagógia Stratégiai játék Kitartás, akarat Érvelés, vita Önművelés, kreatív megismerés IKT eszközök kreatív alkalmazása Vállalkozás „In vivo” helyzet tehetségek környezetében Önszerveződés Tehetség Tehetségígéret Egy közegben közös cselekvés Közjóért tevés karitatív tevékenység társadalmi szerepvállalás mentorállás Önmenedzselés Tehetséghasznosulás
A tehetségponthálózat megszilárdítása és továbbfejlesztési lehetőségei Felsőoktatási és közoktatási törvénybeli támogatásra kezdeményezés (NTT) Időkeret Tehetségazonosítás Feladat- és feladatkör finanszírozás Nemzeti tehetségponthálózat Kárpát-medencei magyar iskolák Egymástól elszigetelt tehetséggondozó programok Kárpát-medencei tantárgy pedagógiai konferencia (Kaposvári Egyetem 2010.X.8.)
A Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program folytatása A TÁMOP 3.4.4. pályázat 2009-2011 időtartam Több mint 260 tehetségpont Képzésekre több mint 6000 pedagógus Nemzeti Tehetségsegítő Tanács javaslata Folytatása a pályázatnak 2011/12 2012/13 EU felé nyitás
Ajánlott elektronikus és nyomtatott források Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program