Iskolai gyermekvédelmi feladatok Zala Megyei Pedagógiai Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

10. Erőszak a családban, válás
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Gyermekvédelmi munka áttekintése
Látens fiatalkori devianciák – az ISRD empirikus kutatás
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Peremen billegő fiatalok
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
Alkoholizmus.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Átlagtól eltérő fejlődés felismerése
CSALÁD.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
Prevenció a gyermekvédelemben
Az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések az óvodában Némethné Józsa Ágnes tanácsos, óvodai szakreferens Győr, április 29. Győr-Moson-Sopron Megyei.
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A GYERMEK.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Csoport, egyszemélyes csoport, család
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
A GYERMEK.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Erőszak a családban.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A szocializáció folyamata
Csókay László KPSZTI április 13.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Iskolai gyermekvédelmi feladatok Zala Megyei Pedagógiai Intézet Herczeg Csilla szaktanácsadó 2013. szeptember 26. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Az iskolai erőszak kapcsán az OKM által eddig kezdeményezett, illetve megtett intézkedések Kidolgozták a nevelési–oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) módosítását – amely már hatályba lépett – az alábbiak szerint: a) A nevelési-oktatási intézmények szervezeti és működési szabályzatának tartalmaznia kell a gyermekjóléti szolgálattal történő kapcsolattartás rendjét. b) A gyermekeket, tanulókat veszélyeztető okok elhárítása érdekében az intézmények számára biztosítja a Rendelet, hogy együttműködjenek a gyermekjóléti, családsegítő szolgálattal, illetve bizonyos kérdésekben az oktatásügyi közvetítői szolgálattal. c) A Rendelet rögzíti a kötelezettségszegő tanulóval szemben indított fegyelmi eljárást megelőző eljárással kapcsolatos részletszabályokat. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 2

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Pénzfelhasználási terv / Ha az igazolatlan mulasztás elérte az 50 órát/ - ruha, cipő - élelem - bérlet - hiteltörlesztés, rezsiköltség/ gyermekre eső része/ - iskolai tartozások Eseti gondnok /pl. lehet egy közeli rokon, az iskola ifj. véd.-i felelőse, vagy a védőnő/ Ha a problémák már nem állnak fenn, akkor megszüntetik a felfüggesztést Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 3

Változás a HH és HHH-s tanulók esetében c./a gyermek elégtelen lakókörnyezete, illetve lakáskörülményei, ha megállapítható, hogy a gyermek a településre vonatkozó integrált városfejlesztési stratégiában szegregátumnak nyilvánított lakókörnyezetben vagy félkomfortos, komfort nélküli vagy szükséglakásban, illetve olyan lakáskörülmények között él, ahol korlátozottan biztosítottak az egészséges fejlődéséhez szükséges feltételek. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 4

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Az iskolában és az iskolán kívüli bűncselekmények szankcionálása megváltozott A pedagógus ellen szembeni megbotránkoztató viselkedés Bolti lopások Azonnali bilincseléssel járó előállításhoz, akár több napos elzáráshoz vezethet El kell-e idáig jutni?? A törvény bevezetése óta 30%-kal visszaesett a bolti lopások száma Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 5

A fiatalok által leggyakrabban elkövetett bűncselekmények Testi sértés Kényszerítés Közveszéllyel fenyegetés Garázdaság Közokirat-hamisítás Lopás Rablás Rongálás /graffiti/ Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 6

A bűnmegelőzési órák célja A tanulók ismerjék fel a rájuk leselkedő veszélyhelyzeteket Meg tudják különböztetni a pozitív és negatív befolyásokat Ismerjék döntéseik, cselekedeteik következményeit Képesek legyenek ellenállni a kortársaktól érkező csábításnak, kínálásnak A konfliktushelyzeteket úgy oldják meg, hogy abból kikerülve ne érezzék vesztesnek magukat Kapjon nagyobb hangsúlyt a drámapedagógia, szerepjáték Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 7

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Család Fogalma /szeretet,melegség, gyerekek, biztonság/ Változások a család életében: Életút- nincsenek határok /gyermekkor kitolódik/ Népesedés /kevés születés, később szülnek a nők/ Együttélés intézményei /kevés házasság/ Családi értékrend Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 8

Családon belüli erőszak Olyan rendszeresen visszatérő cselekvéssor, mely során valaki hozzátartozója testi-lelki épségét veszélyezteti, károsítja, önrendelkezésében korlátozza Irányai: - Partnerbántalmazás - Gyermekbántalmazás - Szülőbántalmazás - Testvérbántalmazás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 9

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Fajtái Lelki Fizikai Szexuális Elhanyagolás Megnyilvánulhat: - Szóbeli,- megfélemlítés,- lelki erőszak,- testi erőszak,- szexuális erőszak,- jogok megtagadása,- gazdasági erőszak Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 10

Gyermekvédelmi szakellátás A családból történő kiemelés leggyakoribb okai: Elhanyagolás Magatartási problémák (iskolakerülés, droghasználat) Bántalmazás Rossz szociális körülmények/hajléktalanság Szülők alkoholizmusa A szülők kapcsolati problémái/pszichés megbetegedése Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 11

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Látencia okai Anyagi függőség Gyerekek Hűség, sajnálat, gondoskodás Félelem az egyedülléttől Kötődés Kötelességérzet Felelősségérzet Alacsony önértékelés, bűntudat Szégyen A probléma tagadása Bizakodás Félelem a bosszútól Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 12

A gyermek- és fiatalkori bűnözés okai Családi okok: nem megfelelő családi környezet, szülői felügyelet hiánya Bűnöző életmódot követő minta Ellenőrizetlen szabadidő, késő esti csavargás, az életkornak nem megfelelő éjszakai szórakozó helyek látogatása Baráti környezet: csoportnorma szerepe, rossz modell-követés Iskolai problémák: tanulmányi nehézségek Egyéb okok: médiahatás, stb. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 13

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Iskolai erőszak Olyan szándékos negatív cselekedet, mely A tanulók egymás közötti, A tanulók tanárokkal szembeni erőszakos viselkedésben nyilvánul meg Lehet : Verbális Fizikai Pszichikai Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 14

Zala Megyei Pedagógiai Intézet 80 / 204 976 8-16 óráig hívható, ha problémás helyzet adódik az iskolában www.ofi.hu mediáció menüpont chat szoba Segíthetünk? Segítünk! /anonim/ „Biztonságos iskola” c. kiadvány eljut minden iskolába Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 15

Óvjuk a fiatalokat az áldozattá válástól Vigyázz jól értékeidre (táska, igazolvány, bérlet stb.)! Sok pénzt ne tarts magadnál, mert könnyen ellopják tőled azok, akik erre specializálták magukat, esetleg erőszakkal is elvehetik tőled a nagyobb társaid! Pénzedet, értékeidet (mobiltelefon) ne mutogasd senkinek, nyitott táskában, kosárban ne tartsd ezeket! Lehetőleg használj a ruházatod alatt elrejtett övtáskát! Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 16

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Agresszív gyermek Mit tehetünk? Indulatmentesen kezeljük a megnyilvánulásokat Mikor, mi válthatta ki? Figyeljük meg az érzelmeit Tervezzük meg, hogyan bánjunk vele Fontos az önuralomra nevelés Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 17

Család agresszív légkörének kialakulása Alacsony konfliktus megoldó színvonal Negatív érzések aránytalan kifejezése Szűk tér,sok együtt töltött idő Bizonytalan, tisztázatlan szerepek Merev szerepek, túlzott elvárások Stressz,válságok Alacsony szociális kontroll Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 18

A hátrányos helyzetű gyermek Az átlagosnál nehezebb körülmények között élő gyermek, különböző környezeti ártalmaknak kitett, normálisan fejlett,fiziológiailag nem sérülteket sorolunk ide. Mikrokörnyezeti ártalmak: Család /vagy ép család / hiánya Alacsony egy főre jutó jövedelem Egészségtelen lakáskörülmények Szülők alacsony iskolai végzettsége Család életmódja,érzelemhiány, törődés hiánya Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 19

A veszélyeztetett gyermek Veszélyeztetett az a gyermek, aki egyébként személyiségében ép, de annak fejlődésében erősen gátolt. Nem a szociális tartalom a hangsúlyos, hanem a pszichés összetevő Veszélyeztetettség az egész személyiség fejlődését gátolja,és negatív irányba tereli Különböző devianciák, életvezetési problémák,önértékelési zavarok, erkölcsi defektusok veszélye HH nem törvényszerű, hogy veszélyeztetettség is! Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 20

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A deviáns viselkedés A deviancia szociológiai fogalom, eltérést jelent. Olyan megnyilvánulások,amelyeknek közös jellemzője, hogy a társadalom által elfogadott szokásoktól, normáktól eltérnek. Kiváltó okok: rossz szociális helyzet, felbomlott család, szülők alkoholizmusa, elhanyagoló nevelés,kulturálatlan életmód, brutális bánásmód, a család laza erkölcsi normái, kriminalitás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 21

A deviáns viselkedés jellemzői Beszédstílus – szegényes szókincs, trágárkodás,tartalmilag sivár kommunikáció Külső megjelenés – sovány,fejletlen, rosszul táplált, elhanyagolt,piszkos ruházat, felnőttes öltözködés Viselkedés – csoporthelyzet – durvaság, támadó attitűd,magányosság, peremhelyzet,nyugtalanság, hipermobilitás,szélsőséges mértékű érzelmi reakció, csavargás, igazolatlan hiányzás,hazudozás, tartós iskolai teljesítményromlás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 22

Makrokörnyezeti ártalmak A település helyzete, infrastruktúrája A település kulturális élete Az iskola objektív feltételeinek hiánya /túlzsúfoltság, felszereltség hiánya / Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 23

Mire figyeljünk, ha drogozik a gyermek? Aluszékonyság, levertség, sápadtság Bőr viszketése Fokozott étvágy, orra szivárog Ingerlékenység,nyugtalanság Émelygés, hasmenés, fogyás Szemei véresek, vizenyősek, verejtékezés Pupillák beszűkültek, vagy tágak, fényre nem reagálnak Mozgása, gesztikulációja koordinálatlan Sebek, szúrásnyomok vannak rajta Egyre több pénzt kér, esetleg értékek tűnnek el otthonról Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 24

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Mit tehetünk? Erősítsük az önbizalmat, önértékelést Sokat beszélgessünk velük Ismerjük a baráti társaságát Figyeljünk, hogy mit néz a tévében,hol kalandozik az Interneten Gyanú esetén azonnal kérjünk segítséget Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 25

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Szülők nélkül nem megy! Bizalomteljes kapcsolatot kell kialakítanunk,hangsúlyozva a segítő szándékot. A szülői ellenállás okai lehetnek: Szégyen Megint rám olvassák, hogy csapnivaló szülő vagyok Tehetetlenség Rossz élmények Szegénység Csalódottság, önvédelem Értetlenség, eltérő értékrend Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 26

Zala Megyei Pedagógiai Intézet A szegénység hatása Az általános iskolai érdemjegyek előrejelzik a tanulók várható sikerességét. Az eltérő társadalmi hátterű családok más-más mértékben képesek biztosítani a továbbtanuláshoz szükséges feltételeket. A társadalmi előnyök-hátrányok átörökítődnek. A lakóhelyi elszigeteltség, a tartós szegénység, a társadalmi izoláltság is korlátokat szab a továbbtanulási döntésnek. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 27

A szegénység átörökítésének rejtett csatornái Két nagy elmélet: Emberi tőke elmélet: a szülők iskolázatlansága, szegénysége, a befektetések alacsony szintje – kedvezőtlenül hat a gyerekek fejlődésére. Családi stressz modell: a gyerek hátrányos fejlődését a szülő mentális állapotán keresztül határozza meg, ami a szegénység, a munka elvesztése miatt alakulhat ki Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 28

A szegénységből fakadó hátrányok „közbülső változó”-i A szülők és gyerekek kapcsolata - Másfajta szocializáció - Meleg elfogadás helyett negatív fegyelmezési stratégiák Otthoni környezet - A fejlődést segítő eszközök hiánya - Az élményszerzés anyagi korlátai Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 29

Zala Megyei Pedagógiai Intézet "A pedagógus nem lehet elkeseredett, megtorpant ember, mert a pedagógusnak egyetlen karizmája van: a jövőbe vetett hit optimizmusa." /Karácsony Sándor/ Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 30

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Herczeg Csilla herczegcsilla07@gmail.com 06-30-329-2954 Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 31