Prof. Dr. Kásler Miklós Komplex onkoterápia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ONKOLÓGIAI ÉBERSÉG Prof. Dr. Kásler Miklós Országos Onkológiai Intézet
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Dr.Fülesdi Béla DE OEC AITT EMMI ESZK
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az onkológia helyzete Magyarországon
Rezidensi program Oktató-Mentor-Osztályfőnök Szemszögéből
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Stratégiai tervezés.
Egységes egészségügyi információrendszer
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Minerva projekt és digitalizálási tapasztalatok Moldován István OSZK MEK Osztály NDA Konferencia december 14.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Nyugat-dunántúli Régió
A daganatos betegek ellátásának helyzete Pest megyében 2006-ban
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Az OEP regionalizációja
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Üdvözöljük konferenciánkon!
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
Foglalkoztatás-politika
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A betegellátás keretei és rendszere
Alkalmazott egészségügyi informatika
egyetemi tanár, főigazgató
ZALA MEGYEI KÓRHÁZ A PTE Általános Orvosi Karának Oktatókórháza.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
Mb. tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
Magyar Közgazdasági Társaság Vándorgyűlése, Pécs, 2011 szeptember 30.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház bemutatása Dr. Papp Erzsébet orvosigazgató.
„Hova tovább?! „ – tájékoztató nap Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Prof. Dr. Decsi Tamás egyetemi tanár, főigazgató
Centralizáció és specializáció az Onkológiai sebészetben
Mb. tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
HOSPITIUM MARKUSOVSZKY SAVARIENSE
Szakmapolitikai fórum
Tanszékvezető: Prof. Dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház
Előadás másolata:

Prof. Dr. Kásler Miklós Komplex onkoterápia Országos Onkológiai Intézet

European Code against Cancer Európai Unió Bizottsága: 1985.: felkérés 1987. program (1.): primer prevenció szekunder prevenció felvilágosítás, oktatás 2003 program (3.) adatszolgáltatás prevenció diagnosztika (képalkotó eljárások, szöveti tipizálás) terápia (egyénre szabott terápia) egységes ellátó rendszer 2000-re –10% mortalitás (92 ezer emberélet) Ann. of Oncol. 14:1312, 2003 2015-re –20% mortalitás Ann. of Oncol. 14:973, 2003

Az onkológiai ellátás helyzete Európában Az onkológiai ellátás és kutatás jelenleg szétforgácsolt A technológiai és tudományos haladás az utóbbi néhány évtizedben nem párhuzamosan alakult Európában A kutatási eredmények korlátozottan érvénye-sültek a diagnosztikában és betegellátásban Következmény: • romlik a betegek gyógyulási esélye • romlik a betegek életminősége • romlik az innováció versenyképessége • romlik az onkológia társadalmi megítélése

CÉLOK Feasibility Study for Coordination of National Cancer Research Activities, Background Document – P. Boyle, Lyon, 2004 K+F tevékenység európai összehangolása és integrálása a betegellátásba A K+F tevékenység jobb és összehangolt finanszírozása Európában Prioritások és arányok meghatározása A megnövelt források helyes szétosztása, kontroll, audit Új technológiák azonnali bevezetése (translational research) Magas színvonalú egységes ellátó rendszer kialakítása Európában, kiegyenlítés Kulcsszereplők a nemzeti intézetek Az ellátáshoz való hozzáférés biztosítása

Célok elérésének összehangolása Komprehenzív program (8 albizottság) Lyoni IACR: WHO: Nemzeti Rákkontrol Programok Genfi WHO központ: O.E.C.I.: Európai Unió Bizottsága: Egységes Európai onkológiai ellátás Kormánypárti elkötelezettség European Alliance against Cancer: oktatás protokoll trial-ek primer prevenció európai tumorbank genomika

Az OECI május 21-22. Berlinben megtartott tudományos ülésén kinyilvánította az onkológiai ellátás európai harmonizációjának és a multidisciplinaris kollaborációnak a szükségességét. [Brüsszeli felhatalmazás] A megvalósítás lépései: Az ellátás minőségi szintjeinek meg-határozása (quality assessment), Az Intézetek közös európai onkológiai akkreditációja, Közös európai protokoll alkalmazása, Az onkológiai oktatás közös európai curriculumának kidolgozása.

Az onkológiai ellátás minőségi szintjei (labelisation) Az OECI meg kívánja határozni a Cancer Centrumok fogalmát Európában A komprehenzivitás alapján 5 kategória: Cancer Registry Cancer Unit Cancer Department Cancer Centre Comprehensive Cancer Centre = Center of Excelence Első lépés: meg kell határozni az OECI tagok intézet-típusát és daganatos betegellátásuk módját (kimerítő adatbázis)

OECI kérdőív az Intézetek minőségi szintjeinek meghatározására (kitöltendő szeptember 30-ig) Project: Survey of Cancer Institutes in Europe Nemzeti demográfia  2 kérdés Infrastruktúra  79 kérdés Emberi erőforrás  63 kérdés Klinikai ellátás  154 kérdés Kutatás  45 kérdés Oktatás  23 kérdés Intézeti felépítés  34 kérdés

OECI kérdőív az Intézetek minőségi szintjeinek meghatározására Infrastruktúra Onkológiai ágyak száma (inpatient - outpatient) Klinikai osztályok felszereltsége, lineáris gyorsítók száma, típusa Psycho-onkológia, fájdalom csillapítás, rehabilitáció, információs centrum megléte Képalkotó Dg  CT, MNR, digitális képalkotás, mammográfia, intervenciós technikák megléte Nuclearis medicina  kamerák száma, PET Patológia  immunhisztokémia, molekuláris patológia Klinikai biológiai laboratórium, tumor és csontvelő bank, transzfúziós centrum, központi gyógyszertár Egyéb technikák  sentinel nycs., laser, perfusio, stb. Klinikai minőségi kontroll bizottság

OECI kérdőív az Intézetek minőségi szintjeinek meghatározására Humán erőforrások Onkológiai betegek száma Specializált onkológus orvosok (szakmák szerint), klinikai biológusok, genetikusok, infectio specialisták, stb. Nővérek száma Mérnökök, fizikusok száma Psychologusok, dietetikusok, gyógyszerészek száma Laboratóriumi technikusok száma Egyéb specialisták  stomaterápia, egészségnevelés, stb. Belső rákregiszter  milyen adatokat gyűjt Küld-e adatokat a Nemzeti Rákregiszterbe Rendelkezik-e komputerizált leletezéssel, digitális képtárolással

OECI kérdőív az Intézetek minőségi szintjeinek meghatározására Klinikai ellátás Prevenciós programok (kollaborációban) Korai detectios programok Multidisciplinaris együttműködés – onkológiai team (legalább sebész, sugárterapeuta, klinikai onkológus, patológus között) Kezelt tumor típusok (felsorolva) Új daganatos betegek száma évente az Intézetben Új daganatos betegek száma évente az országban Ambuláns betegek száma Egyes beavatkozások száma (tumor-típusonként is) Daganatos patológiai / citológiai diagnózisok száma Betegek várakozási ideje a különböző beavatkozásokig

OECI kérdőív az Intézetek minőségi szintjeinek meghatározására Kutatás Van-e lehetőség klinikai-, alkalmazott-, alapkutatásra? Van-e egyetemi kutatási kollaboráció? Koordinál-e klinikai trial-t, részt vesz-e benne? Új klinikai trial/év, résztvevő betegek száma Állatkísérletek lehetségesek? Vannak-e genomikai programok? Tumor bank? R&D egység Biostatisztikai, epidemiológiai egység Etikai bizottság PhD hallgatók száma Elnyert kutatási pályázatok

OECI kérdőív az Intézetek minőségi szintjeinek meghatározására Oktatás Orvosi könyvtár: folyóiratok, könyvek száma Internet hozzáférhetőség személyenként A konferencia termek száma Továbbképző kurzusok, előadók (hazai, külföldi) Medikusok száma/év Továbbképzésen résztvevő orvosok száma/év PhD képzés évente Nővér, asszisztens továbbképzés évente Minősítettek száma Külföldi ösztöndíjasok száma (utolsó 5 évben)

OECI kérdőív az Intézetek minőségi szintjeinek meghatározására Intézeti felépítés Intézet státusa  önálló, kórházon belüli, akadémiai, önkormányzati, privát Van-e intézeti összehangolt daganat-ellátás? Részese-e intézményi hálózatnak? Van-e nemzetközi kapcsolatok osztálya? Az Intézet évi költségvetése Évi költségvetés alapkutatás klinikai kutatás betegellátás oktatás Sorolja be magát az 5 intézeti kategória valamelyikébe

Európai onkológiai akkreditáció A komprehenzivitás különböző szintjeinek megfelelő akkreditáció két lépéses folyamat. Szükséges az általános rendszeres minőségbiztosítási rendszer (ISO) megléte Onkológus specialisták helyszíni látogatása (peer-review), akik a jelzett onkológiai minőségi szint meglétét ellenőrzik Cél: Azonos színvonalú onkológiai ellátás az Európai Unióban. Probléma: Jelenleg nincs megoldva, hogy az európai onkológiai akkreditáció hogyan illeszked- jen a nemzeti akkreditációs programokhoz.

Onkológiai Centrumok Szövetsége Létrehozták Franciaországban és Lengyelországban Előkészítés alatt: skandináv országok Az Onkológiai Centrumok Szövetségében megvalósul: Az onkológiai ellátás egységes koncepciója, A kezelési standardok általános bevezetése, protokoll A protokollok közötti variációk minimalizálása, A technológiai transzfer, A hatékonyabb betegkövetés, A folyamatos képzés és továbbképzés, A daganatos incidenciára alapozott hosszú távú stratégiai tervek kidolgozása. Cél: Az Onkológiai Centrumok közötti minőségi különbségek csökkentése Az Onkológiai Központok Egyesülete

Az Onkológiai Központok Egyesülete Feladat: Egységes protokoll Egységes továbbképzés (CME) Egységes (eukonform) akkreditációs rendszer kialakítása Egységes kontroll és audit Egységes informatika Fejlesztések véleményezése Finanszírozás véleményezése Centrumfejlesztés az akkreditációs szempontok szerint Az Onkológiai Központ megerősítése (struktúra, onkológiai team, finanszírozás) Egységes kapcsolattartás az egyetemekkel

Az európai illeszkedés lényeges elemeinek létezése: A magyar onkológia jellemzői Erősségek Az európai illeszkedés lényeges elemeinek létezése: Nemzeti Rákkontroll Program (1993) Népegészségügyi Programok (1994, 2001, 2002-) Onkoterápiás protokoll (1994, 1995), Onkoterápia irányelvei (2001) Onkológiai módszerek gyűjteménye (2002-) Nemzeti Rákregiszter Informatikai rendszerek, minőségbiztosítás Országos intézet, megyei onkológiai centrumok, onkológiai hálózat, szakfelügyeleti rendszer Kiváló szakemberek, technológiák, kutató bázisok

A magyar onkológia jellemzői Gyengeségek Objektív tényezők: Széttagolt felelősség (szakmai, ellátási, tulajdonosi) Széttagolt szervezeti és működési rend Információk egységes kezelésének hiányosságai Döntési-kompetencia szintek egybemosása Egységes tervezés és fejlesztés hiánya Elmaradó döntések Egységes kontroll és audit hiánya Torz érdekeltségi viszonyok

A magyar onkológia jellemzői Gyengeségek Szubjektív tényezők: Indokolatlan szakmai és fejlesztési ambíciók Személyes érdekek képviselete Álszakértők tevékenysége, zűrzavaros elképzelések Eltérés a standardtól és a ‘good clinical practice’-tól Következmények, szankciók hiánya vagy elmaradása

Az európai és hazai onkológiai ellátás harmonizációja Alapok A meglévő magyar szakmai, elméleti, strukturális, módszerbeli örökség felhasználásával egy eurokompatibilis rendszer létrehozása a francia minta felhasználásával.

A KIALAKÍTÁS ELVE Ellátási terület (1 megye: 3-500 ezer lakos) Főváros (teljes területi ellátottság) Speciális szempontok Egyetemi megyék Országos intézeti megyék Megyei kórház regionális feladattal Lakosság száma kb. 1 millió

MEGYEI ONKOLÓGIAI CENTRUM 1. Felépítés: szerződéses rendszerben magában foglalja a megye összes onkológiai egységét. 2. Központ: megyei onkológiai osztály 3. A központ feladata: az onkológiai osztályok és gondozók irányított működtetése (horizontális) a tevékenység körülményeinek vizsgálata, összehangolása, controlja, auditálása (vertikális) az onkológiai team működtetése

Egymásba kapcsolódó kezelés (transitional treatment): ALAPELVEK 1. Egymásba kapcsolódó kezelés (transitional treatment): A tumorok a megbetegedés minden lokalizációjában és valamennyi esetben a progresszív ellátási feltételek sorozatát követelik meg: szűrés szakvizsgálatok aktív terápiák gondozási feladatok, rehabilitáció hospice

ALAPELVEK 2. Lokalizáció szerinti onkoteam 1. Összetétele (min.) pathológus manuális szakorvos (sebész, nőgyógyász, szájsebész stb.) sugárterapeuta klinikai onkológus 2. Feladata (tumorgyanú esetén) a betegút (a kezelési hely) kijelölése diagnosztikai algoritmus és modalitások terápiás algoritmus és modalitások meghatározása utógondozás meghatározása

Lokalizáció szerinti onkoteam ALAPELVEK 3. Lokalizáció szerinti onkoteam 3. A működés alapja működési szabályzat Az onkoterápia irányelvei (szerk.: Kásler M., B+V, 2001) A daganatos betegek ellátásának metódus szintű feltételrendszere (Sugárterápiás és Onkológiai Szakmai Kollégium, 2002.) A terápiás terv dokumentálása A beteg számítógépes nyilvántartásba vétele 4. Elvárás: az együttműködés ellen ható tényezők (anyagi érdekeltség, szakmai féltékenység) kiiktatása

Országos feladatok Országos Onkológiai Intézet Regionális feladatok A Közép-Magyarországi Régióban Az Észak-Magyarországi Régióban Az Észak-Alföldi Régióban A Dél-Alföldi Régióban A Közép-Dunántúli Régióban A Nyugat-Dunántúli Régióban A Dél-Dunántúli Régióban

Országos Onkológiai Intézet Módszertan Rákregiszter Szervezés Epidemiológia Kutatás Országos Onkológiai Intézet Szakmai irányítás Oktatás Egyetemi klinikák, országos intézetek Regionális onkológiai központok Megyei onkológiai központok Kórházak Szakrendelők Háziorvosok