Tudásmenedzsment fejlesztések a tudásközösség – közösségi tudás – tudástőke hármas egységének jegyében az MTV-nél Móriczné Zvornik Csilla (MTV - humánerőforrás és KEM igazgató) Dr. habil Noszkay Erzsébet (tudásmenedzsment szakértő) Liptay Bálint (Poziteam Kft. - tudásmenedzser tanácsadó) 2010. március 4.
Az MTV számokban Első tévéadás – 1957 RT-vé alakulás -1996 6 telephely Nyereséggel zárt utóbbi évek száma: 4 év 2009-es várható eredmény: 67 M Ft 2010-re tervezett sugárzás: 994 749 műsorperc 2010 –es tervezett likviditási hiány: 7,2 milliárd forint 2010 –es tervezett veszteség: 6,778 milliárd forint A jelenlegi munkavállalói létszám: 1600 fő
A TM szükségszerűsége Versenyelőny HE INFORMÁCIÓ INNOVÁCIÓ Az MTV-nél magas a tudás-intenzív munkakörök száma Az MTV munkaerő állománya elöregedett, elengedhetetlen a tudatos fiatalítás Ma amikor a folyamatos technikai, technológiai megújulás elengedhetetlen, a vállalatok nagy része a saját piacán elképesztő versenyfutás részese, mi jelenthet versenyelőnyt egy vállalkozás számára? A szakirodalom szerint egyre inkább az Információ, az innováció jelenhet versenyelőnyt. És ami a két területet összeköti: a munkaerő, a humánerőforrás (megfelelő létszámban és minőségben). Vállalatunknál a tudás-intenzív munkakörök száma igen magas, több pozíció esetében elvárás, hogy a munkavállaló beszéljen idegen nyelveket, rendelkezzen több diplomával…és bizonyos munkaköröknél speciális ismeretekkel, nagy tapasztalattal. Fontos, hogy ez utóbbiak megszerzésében tudatosan segítsük munkatársainkat azzal, hogy hozzáférhetővé tesszük számukra mások „tapasztalatait”, tudását. Sajnos az utóbbi évek alatt az MTV munkaerő állománya elöregedett, a fiatalítás elengedhetetlenné vált.
Az MTV 2005-ös és 2009-es korfája
Projekt forrása: Innovációs járulék TM projekt lépései 2007 – döntés 2008 – megvalósíthatósági tanulmány e-learning bevezetés, 2009 – tudáskultúra felmérés, TM stratégiaalkotás, pilotprojektek Projekt forrása: Innovációs járulék
E-learning – az egyedüli üdvözítő megoldás?
Eddigi sikerek Intranet megújítás e-learning bevezetés Gyakornoki program mentorok Filmklub Nyugdíjasklub Szorosabb kapcsolat a kismamákkal VJ projekt - http://prezi.com/mnjdwaotlo5m/ Esélyegyenlőségi képzés
A stratégia, mint integráló tevékenység Küldetés Stratégia Szervezet Folyamatok Kultúra Forrás: Marosán Gy. (2006) p. 19. alapján saját szerkesztés
A HE stratégia fontos elemei „Az MTV Rt. munkaerő-állománya legyen minőségi, motivált és lojális. …Meg kell teremteni a minőségi munkaerőt, amely képes a feladatok magas szintű ellátására, valamint képes megfelelni az Rt. elvárásainak. A folyamatos fejlődés, fejlesztés feltételeinek megteremtése érdekében, meg kell tervezni az utánpótlás–biztosítást és –képzést, és gondoskodni kell a tervek megvalósulását biztosító munkaerő állományról is.”
A Magyar Televízió tudásmenedzsment stratégiájának dimenziói 1. TM stratégia az MTV stratégiai céljainak szolgálatában Digitális átállás támogatása EU elnökségi időszakra való felkészülés A várható szervezeti változások TM oldala Regionális stúdiók Új média
A Magyar Televízió tudásmenedzsment stratégiájának dimenziói 2. Tudásvagyon kezelése, gyarapítása, tudáskultúra fejlesztés Tudástérkép készítése Kulcsemberek kezelése Tudáskultúra fejlesztése, korszerű tudástechnológia meghonosítása Tudásközösségek, tudáshálózatok: "Szellemi Műhely" Kulcskompetenciák fejlesztési stratégiája (nyelv...) Mentori program (a gyakornokin túl) Öregedő munkaerő tudásának megtartása (nyugdíjas-program) Külföldi lehetőségek, nemzetközi kapcsolatok jobb kihasználása
A további lehetséges irányok, lépések - 2010-ben További tudásközösségek felkutatása, és közkinccsé tétele, tudástérkép Motivációs háttér kidolgozása Könyvtári klubélet fejlesztése e-learning tananyagok fejlesztése Szakmai wikipedia – az intraneten SharePoint alkalmazás további lehetőségeinek felkutatása, belső elterjesztés Interneten elérhető tudásbázis kialakítás A képzés-fejlesztés mutatószámrendszerének kidolgozása
http://www.youtube.com/user/ntibor
Köszönöm a figyelmet!