Szakértők és rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
INFORMÁCIÓKERESÉS JELENTÉSREPREZENTÁCIÓ ALAPJÁN
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Képességszintek.
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
Motivációs kérdezés technikája
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
A munka világával kapcsolatos tudás
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Könyvtári teljesítménymérés
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A szervezeti problémák kezelése
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
2004. március „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban” EP 1 részprojektjének státusza és.
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Programozás. fordító (compiler): a program forrásszövegéből egy gépi kódú, futtatható programot (pl. EXE) állít elő, vagyis a programot lefordítja a gép.
Összefüggések modelleken belül Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév.
Adatbázisrendszerek jövője
 mesterséges intelligencián alapuló szoftver rendszer  a felhasználó által szolgáltatott adatok alapján képes viszonylag bonyolult problémákat megoldani,
Szemantikus keresők.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Matematika I. 1. heti előadás Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév Deák Ottó mestertanár.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
RDF sémák. RDF  URI-val azonosított erőforrások  Hármasok a kapcsolatrendszer leírására  Egyszerű lekérdezések (rdf:type)  Következtetésre nem alkalmas.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
JOB Klub Álláspiaci kulisszatitkok
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Szimuláció.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
AKTUÁLIS KÉRDÉSEK A komplex feltételrendszer megváltozása hagyományos problémáról - problémára szemléletmód felváltása a műszaki, gazdasági és egyéb feltételek.
A BKF tudástranszfer modellje a
Adatbázisszintű adatmodellek
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
OSINT eszközök a gyakorlatban avagy hogyan gyűjtsünk és elemezzünk nyílt adatokat személyekhez kapcsolódóan Dr. Gorza Jenő PhD nyá. ezredes, c. egyetemi.
Szimuláció. Mi a szimuláció? A szimuláció a legáltalánosabb értelemben a megismerés egyik fajtája A megismerés a tudás megszerzése vagy annak folyamata.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
OVIDIUS Info-Service Co Ltd.
Az internet minőségi információ halmazainak feltárásáról
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Szakértők és rendszerek Szabados Levente Technológiai Igazgató Analogy Zrt.

Kiindulópont / Előfeltevések Üzleti kontextusban a tudás elsődleges értéke cselekvés orientáltan fogható fel. „Mit vagyok képes megtenni, ha mindezt tudom?” Szűkebben: „Hogyan tudom ezt megtenni?” (know-how) Általam vizsgált aleset: „Hogyan tudok dönteni?”

Szakértők – rendszerek Az adott szakterület know-how-jával rendelkezőket tekintjük „szakértőknek” Jellemzőik: Releváns információk megléte esetén az adott helyzetben döntésképesek Tevékenységük támogatására, kiváltására informatikai megoldásokat (rendszereket) alkalmaznak A szakértők és rendszerek interakciós lehetőségeit vizsgáljuk.

Három jellegzetes megközelítés Mérés Elemzés Döntés Cselekvés „Kereső” Emberi Emberi / Gépi „Döntéstámogatási rendszer” Gépi „Szakértői rendszer” Gépi (*)

„Kereső” Könyvtártól a „Google”-ig Példa: Keresés a szakkönyvtárban (vagy céges szereren) „Hol van leírás, ami elmondja, hogy...” Az ember ismeri fel a helyzetét, elemez, dönt, és végrehajt, a „Kereső” csak a plusz információk, tudások és sémák helyének megtalálásában segít neki.

„Döntéstámogatási rendszerek” Olyan IT megoldások, melyek: adatokat prezentálnak, elemző eszközöket szolgáltatnak döntési alternatívákat vázolásában segédkeznek Típusaik szerint: passzív, aktív és kooperatív megoldások létezhetnek (döntési javaslatokban való részvétel foka szerint)

„Szakértői rendszerek” Döntés nagyfokú automatizálására törekszenek Példa: algoritmikus kereskedés - „trading bot” Adatgyűjtés, elemzés, döntések: nagyfokú autonómia Döntéseik vagy az előre rögzített algoritmusokat, vagy sztochasztikus belső „döntési állapotokat” követnek. Rugalmatlan vs. „érthetetlen” Emberi szupervízió nélkül...? („flash-crash”)

Tudásleképezés formái Hol, milyen formában van jelen a tudás? „Kereső” → dokumentumokban „Döntéstámogatási rendszer” → adatok, → prezentációs formák, → döntési javaslatok mögötti algoritmusok „Szakértői rendszer” → rendszer algoritmusai, → belső állapotai

Leképezési módok problémái Dokumentum: Eltérő céllal hoz(hat)ták létre Ott van „valahol benne” a tudás (lineáris olvasás) Prezentált adat, javaslat: Megjelenített adat (pl. grafikon), javaslat lehet érthetőbb, de a megértési kontextustól elválhat, ez okozhat problémát Algoritmus, rendszerállpot: Emberidegen Vagy túl rigid, vagy értelmezhetetlen „Black box”

Két „út” A tudás „átfogalmazása” gépi igényeknek megfelelően Nagyobb fokú gépi autonómia Gyengébb lehetőség a kooperációra ember és gép között (nem lesznek „megértési” viszonyban) Mind a dokumentum orientált, mind a „szakértői rendszer” megoldás errefelé mutat A gépi leképezés közelítése az emberi igényekhez

Emberi tudásleképezés Narratív Történetekben és epizódokban gondolkodunk Folyamatok leírását is történetekként fogjuk fel Séma alapú Történeteink alap modelleket, sémákat követnek Ismétlődö szerkezeti elemik, motívumaik vannak Asszociatív Asszociáció, „jelentésátvitel” segítségével értünk meg helyzeteket Fogalmi hálónk asszociációk sorozataként is felfogható

Emberi tudásleképezés Narratív Történetekben és epizódokban gondolkodunk Folyamatok leírását is történetekként fogjuk fel Séma alapú Történeteink alap modelleket, sémákat követnek Ismétlődö szerkezeti elemik, motívumaik vannak Asszociatív Asszociáció, „jelentésátvitel” segítségével értünk meg helyzeteket Fogalmi hálónk asszociációk sorozataként is felfogható

Milyen megoldásra van szükség? Ember-gép együttműködést erősíteni kell Döntéstámogatási rendszerekből dialógus partnerekké Lehetővé kell tenni a narratív megfogalmazások könnyű rögzítését Létre kell hozni a fogalmi összefüggések dinamikus felépítésének lehetőségét (absztrakció építés) Támogatni kell a problémamegoldást: A fogalmi szintű probléma felismerést Megoldások kulcsfogalmainak megtalálását Ha kell, konkrét források, know-how-t leíró emberi történetek megtalálását