TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
Miért kellettek a TISZK-ek? Szétszabdaltság: sok fenntartó, sok intézmény elaprózódik a pénz a fejlesztéseknél sok párhuzamosság, kis csoportméret kis intézmény – kis HEF – alacsony minőség helyi (politikai) érdekek prioritása a szakmai-pedagógiai érdekkel szemben, valamint… …a munkaerőpiac igényeivel szemben KONCENTRÁCIÓRA VAN SZÜKSÉG
TISZK-történet dióhéjban I Az előképek –Német (Überbetriebliche Bildungszentren) –Holland (Regionaal opleidingencentrum-ROC) 2003 – OSZT 7mFt, „Technológiai központok kutatás” HEFOP-pályázat – első kör (16) Elmaradt második kör, OMAI Első élmény: 17 mrd és semmi sem változott
TISZK-történet dióhéjban II június 25. – új emberek, új koncepció SZH, RFKB, 1500, TÁMOP-TIOP Forró ősz Kik maradtak ki? Miért? TÁMOP-TIOP Várakozás
Nincs TISZK RFKB nélkül 2001 óta, de 2007-ben lettek fontosak Döntési jogosítványok –Beiskolázási „Irány-arány” –Pénz –Hiányszakmák Vezetőik között parlamenti képviselők (korábbiak is), a társelnökök a kamara regionális elnökei „A gazdaság szervezetei” dominálják, informálisan a kamara
Van olyan, hogy TISZK? Általában beszélünk a TISZK-ekről, de van 4 modell (vagy 6, vagy 7) –Sokféleség – továbbra is „széttartó” az intézményrendszer, sőt! Méret (hány iskola /2, 30/, hány diák / /, hány fenntartó 1-15, lefedett terület /pl. az iskolák által lefedett konvex sokszög /város, kistérség-az egész ország) Modellek – Legalább 4 gyakori és, nagyon eltérő modell (I – önkormányzati társulás, III. egy intézmény IV. – küldő-fogadó iskolák, V – társaság /kft., zrt./) Most akkor mi az, hogy TISZK?
A TISZK az TISZK? Térségi? –Egy város – több TISZK, Egy város – egy TISZK, Több város – egy TISZK, 5 MJV, hogy nem önk. is –Kistérség, 1/3-1/2 megye, megye, Megyeszékhely vs környező kisvárosok, Országos Egyházi TISZK, Duna-Tisza-Rába-Körös + a 85. TISZK (Bp.-Pécs- Miskolc-Esztergom-Szeged) Integrált? –Intézmények integrált működése, TISZK-szintű szolgáltatások, Valódi és Mű-TISZK-ek Szakképző Központ?
TISZK, RFKB Egy igazgatói felmérés néhány eredménye, 2009 november Jó-e Önöknek, hogy egy TISZK tagjai? Jó-e a magyar szakképzésnek a TISZK- rendszer? Az RFKB döntései nyomán jobban meg fog- e felelni a képzés a MEP igényeinek? Hogyan érintette Önöket az RFKB döntése? TISZK-rendszer vagy megyei szakképzés- irányítás volna jobb?
Az, hogy TISZK keretében működünk, számunkra KEDVEZŐ / KEDVEZŐTLEN Az, hogy a szakképző intézmények TISZK-ekbe tömörültek, a magyar szakképzés számára várhatóan inkább ELÓNYÖS / HÁTRÁNYOS lesz
Az, hogy a szakképző intézmények TISZK-ekbe tömörülnek, a magyar szakképzés számára várhatóan inkább ELŐNYÖS / HÁTRÁNYOS lesz Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. Inkább IGAZ / inkább NEM igaz
Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. IGEN - NEM Várhatóan hogyan érinti az Önök beiskolázását az RFKB 2009-es döntése? ELŐNYÖS – KÖZÖMBÖS - HÁTRÁNYOS
TISZK-ek szerveződése helyett inkább át kellene térni a megyei szintű szakképzésszervezésre és irányításra. inkább IGEN - Inkább NEM Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. Inkább IGAZ / inkább NEM igaz
Alternatívák MÁRMINT A FŐ CÉLOKHOZ VAN-E ALTARNATÍVA (hatékonyság, szétszabdaltság) A „régi” intézmény-fenntartási rendszer – szakképző iskola Területi irányítás – pl. megyei szintű (régió túl nagy, kistérség / járás túl kicsi) – 2/3 –(pl. Olaszország) TISZK-ek (ilyenek, vagy mások…) MODERNIZÁCIÓS CSAPDAHELYZET
A TISZK-rendszer átalakítása „Holland” modell /hosszú távon csak ez preferált” A fenntartási időszakra haladék A nem állami / önkormányzati iskolákra és TISZK-ekre eltérő szabályzozás Az RFKB-k munkaerő-tervező szerepének növelése Térségiség, Integráltság, Szakképző Központ
Felmerülő kérdések TISZK-ek és … 1.A „duális” rendszer 2.Fenntartók 3.Finanszírozás 4.Indikátorok (felügyelet) 5.Kapacitás 6.Munkaerő-tervezés (RFKB) 7.Pályaorientáció / pályaválasztás 8.Felnőttoktatás (isk.rendszerű + felnőttképzés) 9.Felzárkóztatás, Híd-program, tranzitálás 10.Szektorsemlegesség
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!