TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, 2011. május 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
Advertisements

ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Határon túli tanulmányutak diákoknak Csete Örs az Apáczai Közalapítvány igazgatója.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A szakképzés tapasztalatai a Büttner Kft-nél Dr. Büttner Tamás Ügyvezető igazgató SzaSzeT Konferencia Marcali
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Szakképzés-szervezési
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
TISZK létrehozása és a TIOP-3. 1
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A szakképzés helyzete Magyarországon
Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Kamarai előadás március 2.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Új szakképzési koncepció – az OE TISZK helye a kialakuló új rendszerben.
Országos Egyházi TISZK Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.

Miért kellettek a TISZK-ek? Szétszabdaltság: sok fenntartó, sok intézmény elaprózódik a pénz a fejlesztéseknél sok párhuzamosság, kis csoportméret kis intézmény – kis HEF – alacsony minőség helyi (politikai) érdekek prioritása a szakmai-pedagógiai érdekkel szemben, valamint… …a munkaerőpiac igényeivel szemben KONCENTRÁCIÓRA VAN SZÜKSÉG

TISZK-történet dióhéjban I Az előképek –Német (Überbetriebliche Bildungszentren) –Holland (Regionaal opleidingencentrum-ROC) 2003 – OSZT 7mFt, „Technológiai központok kutatás” HEFOP-pályázat – első kör (16) Elmaradt második kör, OMAI Első élmény: 17 mrd és semmi sem változott

TISZK-történet dióhéjban II június 25. – új emberek, új koncepció SZH, RFKB, 1500, TÁMOP-TIOP Forró ősz Kik maradtak ki? Miért? TÁMOP-TIOP Várakozás

Nincs TISZK RFKB nélkül 2001 óta, de 2007-ben lettek fontosak Döntési jogosítványok –Beiskolázási „Irány-arány” –Pénz –Hiányszakmák Vezetőik között parlamenti képviselők (korábbiak is), a társelnökök a kamara regionális elnökei „A gazdaság szervezetei” dominálják, informálisan a kamara

Van olyan, hogy TISZK? Általában beszélünk a TISZK-ekről, de van 4 modell (vagy 6, vagy 7) –Sokféleség – továbbra is „széttartó” az intézményrendszer, sőt! Méret (hány iskola /2, 30/, hány diák / /, hány fenntartó 1-15, lefedett terület /pl. az iskolák által lefedett konvex sokszög /város, kistérség-az egész ország) Modellek – Legalább 4 gyakori és, nagyon eltérő modell (I – önkormányzati társulás, III. egy intézmény IV. – küldő-fogadó iskolák, V – társaság /kft., zrt./) Most akkor mi az, hogy TISZK?

A TISZK az TISZK? Térségi? –Egy város – több TISZK, Egy város – egy TISZK, Több város – egy TISZK, 5 MJV, hogy nem önk. is –Kistérség, 1/3-1/2 megye, megye, Megyeszékhely vs környező kisvárosok, Országos Egyházi TISZK, Duna-Tisza-Rába-Körös + a 85. TISZK (Bp.-Pécs- Miskolc-Esztergom-Szeged) Integrált? –Intézmények integrált működése, TISZK-szintű szolgáltatások, Valódi és Mű-TISZK-ek Szakképző Központ?

TISZK, RFKB Egy igazgatói felmérés néhány eredménye, 2009 november Jó-e Önöknek, hogy egy TISZK tagjai? Jó-e a magyar szakképzésnek a TISZK- rendszer? Az RFKB döntései nyomán jobban meg fog- e felelni a képzés a MEP igényeinek? Hogyan érintette Önöket az RFKB döntése? TISZK-rendszer vagy megyei szakképzés- irányítás volna jobb?

Az, hogy TISZK keretében működünk, számunkra KEDVEZŐ / KEDVEZŐTLEN Az, hogy a szakképző intézmények TISZK-ekbe tömörültek, a magyar szakképzés számára várhatóan inkább ELÓNYÖS / HÁTRÁNYOS lesz

Az, hogy a szakképző intézmények TISZK-ekbe tömörülnek, a magyar szakképzés számára várhatóan inkább ELŐNYÖS / HÁTRÁNYOS lesz Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. Inkább IGAZ / inkább NEM igaz

Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. IGEN - NEM Várhatóan hogyan érinti az Önök beiskolázását az RFKB 2009-es döntése? ELŐNYÖS – KÖZÖMBÖS - HÁTRÁNYOS

TISZK-ek szerveződése helyett inkább át kellene térni a megyei szintű szakképzésszervezésre és irányításra. inkább IGEN - Inkább NEM Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. Inkább IGAZ / inkább NEM igaz

Alternatívák MÁRMINT A FŐ CÉLOKHOZ VAN-E ALTARNATÍVA (hatékonyság, szétszabdaltság) A „régi” intézmény-fenntartási rendszer – szakképző iskola Területi irányítás – pl. megyei szintű (régió túl nagy, kistérség / járás túl kicsi) – 2/3 –(pl. Olaszország) TISZK-ek (ilyenek, vagy mások…) MODERNIZÁCIÓS CSAPDAHELYZET

A TISZK-rendszer átalakítása „Holland” modell /hosszú távon csak ez preferált” A fenntartási időszakra haladék A nem állami / önkormányzati iskolákra és TISZK-ekre eltérő szabályzozás Az RFKB-k munkaerő-tervező szerepének növelése Térségiség, Integráltság, Szakképző Központ

Felmerülő kérdések TISZK-ek és … 1.A „duális” rendszer 2.Fenntartók 3.Finanszírozás 4.Indikátorok (felügyelet) 5.Kapacitás 6.Munkaerő-tervezés (RFKB) 7.Pályaorientáció / pályaválasztás 8.Felnőttoktatás (isk.rendszerű + felnőttképzés) 9.Felzárkóztatás, Híd-program, tranzitálás 10.Szektorsemlegesség

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!