A kormányzati döntéshozási folyamat Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Advertisements

JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A Lisszaboni Szerződés nemzeti parlamenteket érintő rendelkezései Sinka László OGY KH EU Budapest, February 10 & 11, 2009.
általános főig. helyettes
Elkülönített állami pénzalapok
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A parlament szerepe a hatalomgyakorlásban
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Orbán Viktor és az Európai Unió vezetése
Munkavédelmi előírások rendszere
Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi problémák szociológiája Levelező.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A mai magyar politikai rendszer és pártpolitikai struktúra
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
A Magyar Köztársaság államszervezete
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
© kurtán sándor 2012 kormányzás és politikai döntéshozatal.
szakmérnök hallgatók számára
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A szocialista rendszer válsága és a rendszerváltás Magyarországon
Kevés- vagy sokpártrendszer Enyedi Zsolt (CEU). Pártrendszer-fragmentáció a választók szintjén.
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Kormányformák.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Történelem – középszintű témakörök
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
237/2010. (IX. 13. ) korm rendelet alapján
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
Az Alkotmánybíróság.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
DEMOKRATIKUS INTÉZMÉNYRENDSZER -
A II. félévi tematika Büntető eljárásjog. A tervezett előadások Az eljárás ügyészi szakasza A tárgyalás előkészítése Az első fokú tárgyalás Vád- és védőbeszédek.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
Az államháztartásról szóló törvény
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
Az EU intézményrendszere
E-törvényalkotás az Országgyűlésben
A magyar kormányzati rendszer
Előadás másolata:

A kormányzati döntéshozási folyamat Magyarországon PROBLÉMA KORMÁNY PARLAMENT KÖZTÁRSASÁGI ELNÖK

Döntések a magyar parlamentben 1. Kormányzati és politikai döntéshozatal 2011-04-16  kurtán 2012

Az Országgyűlésre vonatkozó jogszabályok  1949. évi XX. tv. (alkotmány)  46/1994. (IX. 30.) OGY határozat a Magyar Köztársaság Országgyűlésének Házszabályáról  1990. évi LV. törvény az országgyűlési képviselők jogállásáról  1990. évi LVI. törvény az országgyűlési képviselők tiszteletdíjáról, költségtérítéséről és kedvezményeiről

A Házszabály szerkezete I. RÉSZ AZ ORSZÁGGYŰLÉS MEGALAKULÁSA II. RÉSZ AZ ORSZÁGGYŰLÉSI KÉPVISELŐK ÉS A KÉPVISELŐCSOPORTOK 1. fejezet A KÉPVISELŐK 2. fejezet A KÉPVISELŐCSOPORTOK

A Házszabály szerkezete III. RÉSZ AZ ORSZÁGGYŰLÉS SZERVEZETE 1. fejezet AZ ORSZÁGGYŰLÉS TISZTSÉGVISELŐI Az Országgyűlés elnöke Az Országgyűlés alelnökei Az Országgyűlés jegyzői 2. fejezet A HÁZBIZOTTSÁG 3. fejezet Bizottsági elnöki értekezlet 4. fejezet AZ ORSZÁGGYŰLÉS BIZOTTSÁGAI

A Házszabály szerkezete IV. RÉSZ AZ ORSZÁGGYŰLÉS TÁRGYALÁSI RENDJE 1. fejezet ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK 2. fejezet A BIZOTTSÁG ÜLÉSEZÉSÉNEK RENDJE 3. fejezet AZ INDÍTVÁNYOK TÁRGYALÁSA 4. fejezet KÜLÖNLEGES ELJÁRÁSOK 5. fejezet AZ EURÓPAI UNIÓS ÜGYEKKEL KAPCSOLATOS ELJÁRÁS

A Házszabály szerkezete V. RÉSZ ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK 1. fejezet AZ ORSZÁGGYŰLÉS KÖLTSÉGVETÉSE 2. fejezet VEGYES RENDELKEZÉSEK 3. fejezet AZ ORSZÁGGYŰLÉS HIVATALI SZERVEI ÉS AZ ORSZÁGGYŰLÉSI KÖNYVTÁR 4. fejezet HATÁLYBA LÉPTETŐ RENDELKEZÉSEK

A parlament belső tagoltsága Politikai tagoltság: FRAKCIÓK Szakmai tagoltság: BIZOTTSÁGOK

Országgyűlési bizottságok MINISZTÉRIUM BIZOTTSÁG Belügyminisztérium Nemzetbiztonsági bizottság Honvédelmi minisztérium Honvédelmi és rendészeti bizottság Közigazgatási és igazságügyi minisztérium Alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottság Önkormányzati és területfejlesztési bizottság Nemzeti fejlesztési minisztérium Fenntartható fejlődés bizottsága Gazdasági és informatikai bizottság Külügyminisztérium Külügyi bizottság Európai ügyek bizottsága Nemzeti összetartozás bizottsága Vidékfejlesztési minisztérium Mezőgazdasági bizottság Nemzeti erőforrások minisztériuma Oktatási, tudományos és kutatási bizottság Egészségügyi bizottság Kulturális és sajtóbizottság Nemzetgazdasági minisztérium Sport- és turizmusbizottság Ifjúsági, szociális, családügyi és lakhatási bizottság Számvevőszéki és költségvetési bizottság Foglalkoztatási és munkaügyi bizottság Fogyasztóvédelmi bizottság Emberi jogi, kisebbségi, civil- és vallásügyi bizottság - Mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottság

Országgyűlési bizottságok, 1990 (15+4) Alkotmányügyi Honvédelmi Költségvetési Külügyi Emberi jogi Gazdasági Környezetvédelmi Kulturális Nemzetbiztonsági Önkormányzati Szociális , családvédelmi és egészségügyi Ügyrendi Választási és mandátumvizsgálati Társadalmi szerveztek költségvetési tám. Mentelmi Oktatási, ifjúsági és sport (1992) Európai ügyek (1992) Mezőgazdasági (1992) Számvevőszéki bizottság (1992)

Országgyűlési bizottságok, 1994 (19) Megszűnik: Ügyrendi Választási és mandátumvizsgálati Új: Foglalkoztatási bizottság Alkotmányelőkészítő bizottság

Országgyűlési bizottságok, 1998 (23) Megszűnik: Alkotmányelőkészítő bizottság Új: Területfejlesztési bizottság Idegenforgalmi bizottság Ifjúsági és sportbizottság Ügyrendi bizottság Informatikai és távközlési bizottság (2001)

Országgyűlési bizottságok, 2002 (25) Megszűnik: - Új: Rendészeti bizottság Szociális és családügyi bizottság

Országgyűlési bizottságok, 2006 (18) Megszűnik: Rendészeti bizottság Szociális és családügyi bizottság Idegenforgalmi bizottság Informatikai és távközlési bizottság Területfejlesztési bizottság Társadalmi szerveztek…bizottsága Ügyrendi bizottság Új: Új nincs, csak összevonások

Országgyűlési bizottságok, 2010 (20) Megszűnik: Környezetvédelmi bizottság Új: Fenntartható fejlődés bizottsága Fogyasztóvédelmi bizottság Nemzeti összetartozás bizottsága

A törvényhozás menete BENYÚJTÓ (kormány, államfő, bizottság, képviselő) HÁZELNÖK KIJELÖLT BIZOTTSÁG módosító ind. ÁLTALÁNOS VITA (PLÉNUM) BIZOTTSÁG kapcs. mód. ind. RÉSZLETES VITA (PLÉNUM) BIZOTTSÁG SZAVAZÁS A MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNYOKRÓL ZÁRÓSZAVAZÁS OGY ELNÖKE ALÁÍRJA AB KÖZTÁRSASÁGI ELNÖK KIHIRDETÉS

A tárgyalási idő megoszlása (óra) Napi-renden kívül (%) Törvény- tárgya-lása Szava-zás Ellen-őrzés Politikai vita Egyéb 1994-1998 2579 12 63 6 15 3 1 1998-2002 2257 8 65 9 4 2002-2006 2515 59 10 13 5 2006-2010 2123 14 2011-2011 1640 7 71

A különböző törvénytípusok száma n.sz.= nemzetközi szerződés A „törvénygyár” Ciklus A különböző törvénytípusok száma Új Módosítás Összesen Ebből n. sz. 1990-1994 219 213 432 39 1994-1998 264 235 499 111 1998-2002 273 191 464 175 2002-2006 262 311 573 134 2006-2010 263 328 591 144 2010- 152 365 62 n.sz.= nemzetközi szerződés

Elfogadott törvények száma éves bontásban(1990-2011)

Az elfogadott törvények megoszlása benyújtó szerint Elfogadott törvény-javaslatok meg-oszlása (%) Siker (%) Korm. Biz. Képv. 1994-1998 84 2 11 90 92 20 1998-2002 82 4 9 12 2002-2006 3 15 91 2006-2010 54 42 62 22 2010- 39 58 100 27

A siker aránya a képviselők körében a törvényjavaslat elfogadását illetően (%) Kormány-párti Ellenzéki képviselő 1994-1998 51 4 1998-2002 9 2 2002-2006 46 2006-2010 37 7 2010- 76 1

A törvényalkotás kivételes eljárásban BENYÚJTÓ (kormány, államfő, bizottság, képviselő) KÉRI A KIVÉTELES ELJÁRÁSBAN TÖRTÉNŐ TÁRGYALÁST AZ ORSZÁGGYŰLÉS DÖNT (PLÉNUM) 4/5-ÖS TÖBBSÉGGEL HÁZELNÖK BIZOTTSÁG LEFOLYTATJA A VITÁT ÉS JELENTÉST KÉSZÍT KIVÉTELES ELJÁRÁSBAN LEFOLYTATOTT RÖVID VITA SZAVAZÁS A MÓDOSÍTÓ INDÍTVÁNYOKRÓL EGYSÉGES JAVASLAT ZÁRÓSZAVAZÁS OGY ELNÖKE ALÁÍRJA AB KÖZTÁRSASÁGI ELNÖK KIHIRDETÉS

Törvénytípusok elfogadás szerint Magyarországon „Feles” törvény Kétharmados törvény (jelenlévők kétharmada)

Szavazási módok törvények esetén Nyílt Név szerinti

Név szerinti szavazás A név szerinti szavazás 61. § (1) Legalább egy képviselőcsoport kérésére nyílt szavazás esetén név szerinti szavazást kell tartani. Egy képviselőcsoport ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal javasolhat név szerinti szavazást. (2) Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottságok létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi javaslatot tartalmazó) kérdésekben. 62. § (1) A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. (2) A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét - névsorral együtt - átadja az elnöknek. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. (3) A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

A pártok „távolsága” (1992) (Antall-kormány) MDF 8 5 FKGP KDNP 47 51 48 MSZP 29 28 SZDSZ Fidesz 25

A pártok „távolsága” (1997) (Horn-kormány) MSZP 15 SZDSZ 81 65 67 64 MDNP 25 31 FKGP 25 MDF KDNP Fidesz 49

A pártok „távolsága” (2000) (1. Orbán-kormány) Fidesz 5 8 FKGP MDF 39 MIÉP 79 75 66 57 37 SZDSZ MSZP

A pártok „távolsága” (2011) (2. Orbán-kormány) Fidesz KDNP 42 Jobbik 85 60 68 57 42 LMP MSZP

Konfliktus-konszenzus Azon törvények százalékos aránya, melyek estében az „igen” szavazatok aránya 90% felett volt (nemzetközi szerződések nélkül)