Intertemporális döntések empírikus vizsgálata Neszveda Gábor BCE KTK Dezső Linda SZTE GTK BCE, Behavioral Economics Workshop 2010.04.23.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projekciós torzítás empírikus vizsgálata
Advertisements

A bizonytalanság és a kockázat
Makroökonómia gyakorlat
Hogy akarsz gyorsan pénzhez jutni? Avagy a jótündér elhagyta a varázspálcáját, úgyhogy ez maradt...
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
A honvédtisztjelöltek lelkiállapotának vizsgálata
NMH Munkajogi Ügyfélszolgálata 1054 Budapest, Akadémia u > 1089 Budapest, Kálvária tér 7. www. munka. hu Tájékoztatás.
Nyugdíj.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Játéktár-tréning A kreatív gyakorlatok, szituációs játékok tréningje vezetők, trénertársak, moderátorok, animátorok, belső oktatók, pedagógusok részére.
Microsoft Excel Függvények II.
4 négyzetes kérdés Készen vagy? B A
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Vállalat kínálati magatartása
KOOPERÁCIÓ ÉS VERSENGÉS
Közgazdaságtan I. 3. hét.
Tud Ön hullámlovagolni? 2012 után a kibocsátás-kereskedelemben Baráth Barna Vertis Zrt szeptember 15.
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
ORSZI vizsgálatok foglalkozás-egészségügyi kérdései
Energiatermelés külső költségei
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
Üzleti megoldás nemcsak üzletembereknek !. Mit kell tudnod és mit kell mondanod ? - Milyen érvek vannak az elkezdés mellett. - Hogy épül fel, az üzleti.
2010 október 2651 kp. Vizsga 2. feladata
Fent vagy valamelyik közösségi portálon?. A közösségi weboldalak, mint amilyen a Facebook, a MySpace vagy az iwiw, az oldalukon megjelenő reklámokból.
Logikai műveletek
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
Történet a boldogságról. Milyen értéke van egy évnek, kérdi a tanuló aki nem ment át a vizsgán. Milyen értéke van egy hónapnak, kérdi az anya, aki hamarább.
Ozsváth Károly TF Kommunikációs-Informatikai és Oktatástechnológiai Tanszék.
2. Kockázat (és idő) Joggazdaságtan Szalai Ákos 2013.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
Online hasonlóságelemzések: Online hasonlóságelemzések: Tapasztalatok elítéltek képzésének engedélyezése kapcsán Pitlik László, SZIE Gödöllő (Forrás: My-X.hu.
GTK-GVAM 11-es csoport. Bevezetés 1. Mi a vizsgált probléma? 2. Ki a célcsoport? 3. Mi a várható hasznosság?
Hipertóniagondozás folyamata és stratégiája I.
A növekedés esélyei jelentés az Eurozónából Havas István XX. Vezérigazgató Találkozó Sárvár, 2010 szeptember 29.
Kettőnél több csoport vizsgálata és kísérlet tervezés Makara B. Gábor MTA KOKI.
1 Belső modellek a QIS4-ben Boziné Kristóf Katalin március 20.
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
1 XI. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés Budapest, szeptember 5. SZAKMAI AKTUALITÁSOK - KÉRDÉSEK Előadó: dr. Ladó Judit MKVK Szakmai alelnök.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Időnyomás hatása a döntési folyamatra
Intertemporális döntések magatartásgazdaságtani modellje
A diákat készítette: Matthew Will
Krízis.
2006. március 3. Három négyzet oldalai különböző prím- számok. A két kisebb négyzet kerületének ösz- szege egyenlő a legnagyobb négyzet kerületé- vel;
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
JÓT ÉS JÓL… – Az esélyek változásának kimutatása, monitoring rendszer Előadó: Szalai-Komka Norbert módszertani szakértő Budapest Esély Nonprofit Kft.
ÉGHAJLATVÁLTOZÁS – VÍZ – VÍZGAZDÁLKODÁS (második rész)
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A valutaárfolyam rögzítésének lehetőségei Szerencsi Péter „Vállalati finanszírozás Magyarországon” szakmai nap november.
13. A zillmerezés, mint bruttó
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Következtető statisztika 9.
Összefoglalás eljárásokra Készítette: Rummel Szabolcs Elérhetősé:
Személyes akcióterv.
Radioaktivitás II. Bomlási sorok.
5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán
A lineáris függvény NULLAHELYE GYAKORLÁS
A termelés költségei.
Közösségi marketing Egy új üzleti modell az Új Korszak Társaságával.
Mi várható gazdasági téren? - az ország gazdasági helyzetének megítélése Szlovákiában, Lengyelországban, Csehországban és Magyarországon - Szeitl Blanka.
Mikroökonómia gyakorlat
A derivált alkalmazása
Hatásértékelés szerepe Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Értékelési Divízió Nemzetközi értékelési konferencia, Budapest, május 6-7.
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
A jólét (és a környezeti fenntarthatóság) statisztikai mérési kísérleteiből adódó tapasztalatok egy hazai empirikus vizsgálat alapján Málovics György Szegedi.
Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop
Előadás másolata:

Intertemporális döntések empírikus vizsgálata Neszveda Gábor BCE KTK Dezső Linda SZTE GTK BCE, Behavioral Economics Workshop

Kísérletek célja Stressz vizsgálata –Stressz hatása az intertemporális döntésekre –Stressz = feszült, szorongó állapotot jelent, amely mintapéldája azoknak a zsigeri állapotoknak, amely fokozott rövidlátáshoz vezetnek 1 Milyen kognitív mechanizmus (kognitív séma) állhat a hiperbolikus függvény forma mögött 1 Loewenstein OBHDP 1996.

Módszertan Kísérleti design – mindkét kísérletnél –Within subject (Semleges, Stressz helyzetek) –Diszkontálási feladatok Önt 5000 forintos helyszíni bírságra büntették a BKV-n Önnél most nincs pénz, de lehetősége van 3 héttel később késedelmi díjjal együtt fizetni. Maximálisan mennyit hajlandó fizetni 3 hét múlva? NYERESÉG VESZTESÉG Ön kapott egy 5000 forintos könyvutalványt, amit azonnal beválthat. Amikor oda ér a boltba közlik, hogy 3 hétig renoválják a boltot utalványa három hét múlva többet ér. Minimálisan mennyit érjen a könyvutalvány 3 hét múlva?

A két helyzet Első (semleges) helyzet nincs stresszor Második (stresszes) helyzet van stresszor –Instrukció: Gyenge teljesítmények miatt újból kell csinálni IQ tesztekkel társítva. 23 IQ kérdés. –Felépítés: Diszkont feladatok közé ágyazott megoldhatatlan IQ feladatok Időkorlát: 15 másodperc Visszajelzés: Válaszolók 80% (változó) oldotta meg jól a feladatot!

Első kísérlet tartalma Helyzet: Semleges, Stressz Előjel: Veszteség, Nyereség pénznagyság: 5000, 85000, HUF Időtáv: 3,6,9,12,18 hét Design: 2 x 2 x 3 x 5 Helyzet x Előjel x Pénznagyság x Időtáv

Második kísérlet tartalma Helyzet: Semleges, Stressz Előjel: Veszteség, Nyereség pénznagyság: , , HUF Időtáv: 1, 6, 12, 18, 24 hónap Design: 2 x 2 x 3 x 5 Helyzet x Előjel x Pénznagyság x Időtáv

Eredmények Adatokra a hiperbolikus függvényforma illeszkedik (egységráta időben csökkenő) Stressz hatása nyereségben –Csökken a kamatráta (kevesebbel is beérjük) Stressz hatása veszteségben –Megnő a kamatráta (többet vagyunk hajlandóak adni)

Értelmezés A kísérleti eredmények megfelelnek a szakirodalom eredményeivel A stressz hatása: –Lemondás – beszűkülés –Rövidlátás

Nyitott kérdések Milyen kognitív séma lehetséges a hiperbolikusság mögött? Hogyan lehet bizonyítani az új modell és az eddigi tapasztalatok kapcsolatát? Milyen gazdasági alkalmazásai lehetnek?

Köszönöm a figyelmet!