MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Advertisements

A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Felzárkózás, infrastruktúra fejlesztés, uniós források felhasználása március 12. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Településmarketing Értékaudit.
Az új Magyarország Fejlesztési Terv ( ) Dr. Aubert Antal.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Reindusztrializáció Közép-Európában
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet 1 Elérhetőség és regionális fejlődés Győrffy Ildikó Miskolci Egyetem Világ-
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
Hálózatok és településfunkciók MRTT konferencia okt ,Szeged Korompai Attila, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdaságföldrajz Tanszék
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Nyugat-dunántúli Régió
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
MTA Regionális Kutatások Központja A Nyugat-Balkán kutatásának eredményei Hajdú Zoltán MTA RKK, Pécs
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Pikó Zsuzsanna, NIOK Alapítvány.  A TÁMOP es pályázatok c) komponensének megismertetése civil szervezetekkel országszerte  Gyakorlati segítség.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Gazdaságfejlesztés a határ menti térségben
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
A POLITIKA SZEREPE A BALKÁN KÖZLEKEDÉSÉBEN Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2006.
A helyzetfeltárás ágazathoz kapcsolódó következtetései és az előzetes célrendszer bemutatása: Vállalkozási környezet Bujdosó Zoltán – Molnár Ernő – Patkós.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
MTA Regionális Kutatások Központja A PARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Alapkérdések  Van-e szerepe a közlekedésnek a térségek régióvá „nemesülésében”?  A régiók versenyképessége mennyire közlekedésfüggő?  Szükség van-e regionális közlekedésre? 1.A közlekedés szerepe a régiók belső kohéziójában – térségek közlekedése  statisztikai régiók  közlekedési régiók – regionális közlekedés funkció 2.A közlekedés szerepe a régiók külső kapcsolataiban. Viszonylatok:  külföldi  fővárosi  interregionális hálózati inkongruencia

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A régiók közlekedési helyzete A hálózatsűrűség formális mérőszám az Észak-Magyarország paradoxon (az autópálya és területi fejlődés…) a régiókon belüli összeköttetések (a tripoláris hálózatok) A régiók sorrendje az infrastrukturális ellátottság alapján

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Az interregionális összeköttetések 1.Az interregionalitás értelmezésének változatai –Szomszédos, vagy valamennyi régió közötti? –Keresztirányú, vagy a sugaras kapcsolatok is? –Régióközpontok közötti, vagy régióhatár-menti? 2.Cél: az összeköttetésbeli hiányosságok feltárása (helyzetelemzés) az okok bemutatása értékelés, teendők megfogalmazása mindezekből szinergia nyerés

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A régiók közötti infrastruktúra-összeköttetések szintje

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A külföldi összeköttetések A fekvés a meghatározó. Az összeköttetés mutatói: –a határátkelőhelyek sűrűsége (Nyugat-Dunántúl vezet, Közép-Dunántúl az utolsó) –az átkelés minősége (schengeni h.) –az európai gazdasági súlypontok elérhetősége Jelmagyarázat: 1-nemzetközi; 2-kétoldalú; 3-kishatár menti; 4-ideiglenes. Forrás:

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A régiók közötti forgalom A forgalomintenzitás fordítottan arányos a távolsággal A tranzit különösen nagy részarányú az ÉNy–DK irányban Régióközpontok közötti közvetlen személy- és áruszállítás: sugaras irányban a fő szolgáltató a vasút, keresztirányban az autóbusz-járatok (láncközlekedés), csak részben vasút-helyettesítők valódi transzverzálison nincs régióközpontok közötti vasúti személyszállítás, a mai igények és lehetőségek dichotomiája az áruszállításban Budapesten keresztül egyre kevesebb a „kvázi transzverzális” vonatpár. Régióközpontok közötti közvetlen vonatpárok és autóbusz járatpárok száma

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Mi a célja a régiók közötti közlekedés javításának? Csupán az akut szűk közlekedési keresztmetszetek felszámolása, vagy a monocentrikus szerkezet oldása (nemzeti közlekedés- és területfejlesztési cél) a régiók mint viszonylag önálló igazgatási egységek, gazdasági térségek, kulturális/idegenforgalmi entitások erősítése, funkcionális hálózatosodásuk elősegítése (régiófejlesztési cél).

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Az interregionális kapcsolatok fejlesztésének megvitatandó kérdései Várható az új transzverzálisoktól a lényegesen nagyobb tranzitforgalom a gazdasági térszerkezet változása, új irányban gazdasági–társadalmi kapcsolatok keltése, a területi kiegyenlítődési folyamat? a magyarországi „Dél” pozíciójának javulása Normázható-e az infrastruktúra és a szolgáltatások fejlesztése? Kell-e módosítani a távlati országos hálózatfejlesztési terveket az interregionális igények fokozottabb igénybevétele érdekében?

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Az interregionális kapcsolatok fejlesztésének megvitatandó kérdései (2) Milyen szerepet játszhat a módosított közlekedési hálózat az EU által erősen szorgalmazott policentrikus településhálózat kialakításában? Hogyan alakulhat a közlekedés- és városhálózat közötti interdependencia iránya a jövőben?

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc Az intra- és interregionális közlekedés hálózati kapcsolódása

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A regionális repülőterek Fogalomzavar –regionális repülőtér ágazati funkcionális fogalom, a légi járatok viszonylati szintjéhez kötődik –a régió repülőtere(i) területi infrastruktúra, az általa elérhető célok holléte nem kritérium

MTA Regionális Kutatások Központja Erdősi Ferenc A különféle térhierarchikus szintű repülőterek lehetséges funkciói Magyarországon