SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK Regionális vonzerő–nyelvi és kulturális infrastruktúra.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
2011. június 21. Kisfaludy Károly Megyei Könyvtár
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
„ A kompetencia-alapú pedagógusképzés programjainak disszeminációja a Nyugat-Dunántúlon ” HEFOP /0 8 / /1.0 A projekt eredményei.
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, tanárképzés az ELTE-n
A tételek eljuttatása az iskolákba
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
Magyarország etnikai szerkezete
A népesség nemzetiségi és vallási összetétele
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Magyarország etnikai szerkezete
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Nyiss velünk a világ felé ! PTE BTK Idegennyelvi Lektorátus Zank Ildikó.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben.
A határmentiség kutatása a számok tükrében Tiner Tibor Selye János Egyetem, Révkomárom MRTT évi Vándorgyűlés, Szabadka, nov
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Kisebbségi kultúrák.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
szakmérnök hallgatók számára
A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat- Magyarországon konferencia Győr, április 27–28. Az információs társadalom.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A vendégek befogadásáról és gyámolításáról „A vendégek s a jövevények akkora hasznot hajtanak, hogy állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén… Mert.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Munkaerő mobilitás Magyarországon
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
1 Üzleti szakfordító és tolmács SZAKIRÁNY Nyelvi és Készségfejlesztési Tanszék Vogelné Takács Gabriella tanszékvezető
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Dr. Tóth Péter (PhD), egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Regionális-tudományi és Közpolitikai Tanszék A magyar társadalom kiemelt csoportjai között.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Királyné Kerék Anikó programvezető OFA Hálózat – Nyugat-dunántúli Regionális Iroda „KoopeRáció projekt hálózatépítéssel kapcsolatos kérdőíves felmérés.
2011-es népszámlálási adatok Decsről : iskolázottság, gazdasági aktivitás, nemzetiség, vallás Készítette: Herke Boglárka.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Kolozsvár ÜZLETEK KIINDULÓPONTJA ERDÉLY SZÍVE 
A külföldi állampolgárok magyarországi foglalkoztatásának főbb jellemzői I. félév szeptember 12.
A III. Fazola-napok alkalmából rendezett szimpózium (2009
Előadás másolata:

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM KAUTZ GYULA GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK Regionális vonzerő–nyelvi és kulturális infrastruktúra „Régiók félúton” Pécs, szeptember Konczosné dr.Szombathelyi Márta

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 2 Globalizáció és lokalizáció Everyone is caught in the web of one’s own culture” (Hall) ‏ Global village

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 3 A globalizáció fő jellemzői  Tér és idő szerkezet érzete  Deterritorializálódás (szabad pénz- és tőkeforgalom) ‏  Exterritorialitás (központ és periféria) ‏  Globális tömegkultúra, kutatás, politika  Új típusú hálózati társadalom A folyamatból kimaradó városok, régiók, országok lemaradnak, leértékelődnek

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 4 Identitás és vonzerő Identitás  Lokálpatriotizmus  Ény-dunántúli öntudat  Magyar nemzeti érzés  Német, illetve horvát hagyomány (német adások foghatósága, német óvoda) ‏  K.u.K.-regionális rokonszenv  Európaiság Vonzerő  Privatizáció elsők közt  3 főváros közelsége  Erős ny-eu-i kapcsolatok  Kelet-eu-i kapcsolatok  Korszerű infrastruktúra  Az egyik legnagyobb a külföldi tőke aránya  Viszonylag képzett munkaerő és menedzsment  Legmagasabb életszínvonal a 80- as években  Legtöbb az érettségizettek száma  Képzett műszaki és gazdasági értelmiség (SZE) ‏

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 5 Győr nemzetiségei A 2001-ben készült népszámlálás adatai szerint a város lakossága fő. Ebből más nemzetiségűnek vallotta magát 1196 fő (0,9%). magyar: / cigány: 604 kínai: 11 német: 279 szerb: 11 horvát: 79 bolgár: 8 ukrán: 48 arab: 7 Lengyel: 45 örmény: 7 szlovák: 32 héber zsidó: 6 román: 25 ruszin: 5 szlovén: 14 afrikai: 2 görög: 13

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 6 Külföldi befektetések  Osztrák: 52 %  Német: 12%  Angol: 12%  Holland: 10,9%  Francia: 2,6%  Amerikai: 2,2%  Svájci: 1,8%  Olasz: 0,7%  Győr: 49,6%  Móvár: 48,2%  Sopron: 44,6%

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 7 Nyelvi és kulturális infrastruktúra  Idegennyelv-tudás  Interkulturális ismeretek  A külföldiek iránti attitűd

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 8 Anyanyelvén kívül hány nyelven tárgyalóképes? 2,071,3 Átlagosan 7,7%0%5 7,7%0%4 23%0%3 7,7%42,9%2 53,9%52,3%1 0%4,8%0 Külföldi menedzserek Magyar menedzserek A beszélt nyelvek száma

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 9 Melyik idegen nyelvet használja rendszeresen a munkában? 38,5%0%Német/magyar 15,5%46%Német 46%54%Angol Külföldi menedzserek Magyar menedzserek Használt nyelvek

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 10 Felkészültség az interkulturális kommunikációra magyarok: nagyobb számban külföldi továbbképzésen, tapasztalatcserén, kiküldetésben, kisebb a tartós külföldi munkavállalás és az interkulturális tréningen való részvétel a körükben Volt-e külföldi tapasztalatcserén/kiküldetésben? 15 % 9 %23 % Külföl di 62 %19 %5 %0 %14 %0 %Ma- gyar Rend- szere -sen Több- ször Háro m- szor Két- szer Egy- szer Soha

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 11 Az idegenekkel szembeni attitűd „A vendégek s a jövevények akkora hasznot hajtanak, hogy méltán állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén…Mert amiként különb-különb tájakról és tartományokról jönnek a vendégek, úgy különb-különb nyelvet és szokást, különb-különb példát és fegyvert hoznak magukkal, s mindez az országot díszíti, az udvar fényét emeli, s a külföldieket a pöffeszkedéstől elrettenti. Mert az egy nyelvű és egy szokású ország gyenge és esendő. Ennélfogva megparancsolom neked, fiam, hogy a jövevényeket jóakaratúan gyámolítsad és becsben tartsad, hogy nálad szívesebben tartózkodjanak, mintsem másutt lakjanak.” Szent István király: Intelmek

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 12 Együttműködés a mindennapi munkában 0 % Nem szeretek velük dolgozni 0 % Jobb lenne, ha saját kultúrám-beliekkel kellene dolgoznom 19 % Mindegy, hogy kivel dolgozom. 33 %48 %Szeretek velük dolgozni, de vannak zavaró momentumok. 58 %33 %Szeretek velük dolgozni Külföldi menedzsere k Magyar menedzserek

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 13 Korábbi elvárások/eddigi tapasztalatok 25 %0 %Semmilyen elképzelésem nem volt 25 %23 %Nehezebbnek képzeltem az együttműködést 50 % Ilyennek képzeltem az együttműködést. 0 %27 %Könnyebbnek képzeltem az együttműködést. Külföldi menedzserek Magyar menedzserek

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 14 Következtetések  Az interkulturális kommunikációban való jártasság a globalizáció következtében jelentkező új kihívás.  Gazdasági tényezők is indokolják, hogy a kultúrák közötti kommunikáció, az idegen nyelvek és a kultúra tanítása kiemelt szerepet kapjanak az oktatásban.  A külföldi tőke magyarországi jelenléte nem csupán „nyelvi imperializmusként” értelmezhető, hanem olyan tényezőként, ami pozitív hatással van az idegennyelv-tanulás motiváltságára.  A magyar menedzserek egyre felkészültebbek nyelvi és kulturális feladatok interkulturális környezetben történő megoldására, de külföldi kollégáikkal összevetve a több idegen nyelv ismerete mutatkozik hiányként.  Nem áthidalhatatlan az európai örökségből adódó nyelvi sokszínűség és a nemzetközi kommunikáció által támasztott egy közös nyelv igénye közötti ellentmondás.  A nyelvi és kulturális infrastruktúra a regionális vonzerő „szoft” tényezői

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR REGIONÁLIS-TUDOMÁNYI ÉS KÖZPOLITIKAI TANSZÉK 15 Köszönöm a figyelmet!