Matematikai alapok és valószínűségszámítás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
I. előadás.
Advertisements


Elemi algoritmusok Páll Boglárka.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Készítette: Boros Erzsi
Kvantitatív Módszerek
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Humánkineziológia szak
3. Két független minta összehasonlítása
Mellár János 5. óra Március 12. v

Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Két változó közötti összefüggés
Kereszttáblák Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Grafikus ábrázolás.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Védőgázas hegesztések
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
5. előadás.
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Darupályák tervezésének alapjai
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
ÖSSZEFOGLALÓ ELŐADÁS Dr Füst György.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
szakmérnök hallgatók számára
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása
Statisztika.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Kvantitatív Módszerek
Kvantitatív módszerek
Gazdaságstatisztika Bevezetés szeptember 11.
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Alapsokaság (populáció)
Adatleírás.

Diszkrét változók vizsgálata
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Határozatlan integrál
I. előadás.
Statisztikai alapfogalmak
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Elektronikus tananyag
Kvantitatív módszerek
Mikroökonómia gyakorlat
Valószínűségszámítás II.
előadások, konzultációk
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Alapfogalmak, adatforrások, szűrés
A gyakorisági sorok grafikus ábrázolása
Leíró statisztika gyakorló feladatok október 15.
5. előadás.
A leíró statisztikák alapelemei
Előadás másolata:

Matematikai alapok és valószínűségszámítás Az adatok megtekintése

Adatok megtekintése Vizsgálataink során tehát kérdést (kérdéseket) fogalmazunk meg, meghatározzuk azon sokaságot, vagy más néven populációt, amelyre az érdeklődésünk irányul, majd a sokaságból mintát veszünk (lehetőleg nagyszámú, véletlen mintát) és a mintába került megfigyelési egységeinkről adatokat gyűjtünk különböző statisztikai változók (a megfigyelési egységek jellemzői, ismérvei) mentén. Az összegyűjtött adatokat adatmátrixban rögzítjük, melyben jellemzően egy megfigyelési egység (eset) egy sor, míg az egyes oszlopok egy-egy változót reprezentálnak.

Adatok megtekintése Minthogy azonban az ideális minta nagyszámú megfigyelési egységet tartalmaz, és jellemzően minden megfigyelési egységről számos változó vonatkozásában gyűjtünk adatokat, az adatmátrix általában túlontúl terjedelmes ahhoz, hogy egyszerű megtekintés útján megállapíthassuk az adatok lényeges tulajdonságait. Erre a célra használhatunk: Grafikus módszereket Az adatokból számolt összegző statisztikákat, ún. leíró statisztikákat.

Leíró statisztikák Statisztikai függvénynek vagy statisztikáknak nevezzük azokat az adatokból számolt mutatókat, melyek egy függvénnyel (képlettel) az adatokból meghatározhatóak. A leíró statisztikák az adathalmaz néhány jellemző tulajdonságát könnyedén megragadó statisztikák. A legegyszerűbb leíró statisztikák pl. -a minta elemszáma (mintanagyság) -az értékek maximuma -az értékek minimuma -a minta terjedeleme: a maximum és a minimum különbsége

Gyakorisági eloszlás (diszkrét változó) Egy változó jellemezhető azzal, hogy különböző értékei hányszor, milyen gyakran fordulnak elő az adott mintában. A gyakorisági eloszlás éppen ezt, a változó értékeinek gyakoriságát fejezi ki. Pl. Etnikai hovatartozás gyakoriság relatív gyakoriság százalék Latin 135 .26 26 % Fehér 309 .60 60 % Ázsiai 5 .01 1 % Afrikai 9 .02 2 % Indián 9 .02 2 % Multietnikai 13 .03 3% Egyéb 38 .07 7 %

Kördiagram

Oszlopdiagram

Oszlopdiagram

Gyakorisági eloszlás (diszkrét változó) Pl. iskolai végzettség: gyakoriság rel. gyak. % kumulatív gyak. Kumulatív % középiskola 210 .40 40 210 40 2 év főiskola 118 .23 23 328 63 4 év főiskola 143 .28 28 471 91 master 38 .07 7 509 98 PhD 10 .02 2 519 100

Oszlopdiagram

Gyakorisági eloszlás (folytonos változó) Pl. naponta elszívott cigaretták száma érték gyakoriság 1 1 2 2 4 5 5 7 6 4 7 2 8 2 9 1 10 35 12 14 14 2 15 36 16 2 17 1 18 12 20 138 Érték gyakoriság 22 6 23 1 24 2 25 53 28 1 29 2 30 75 32 1 33 1 35 23 40 54 45 11 50 16 60 11 65 1 80 1

Oszlopdiagram Mint a bal oldali ábra is illusztrálja, folytonos változók esetén az oszlopdiagram nem a megfelelő megoldás az adatok grafikus megjelenítésére, mert a változónak túl nagyszámú értéke van, amelyek gyakorisága meglehetősen kicsi lesz, még nagy minta esetén is.

Hisztogram Ezért nem az egyes értékek gyakoriságát nézzük, illetve ábrázoljuk, hanem az értékeket intervallumokba soroljuk, és az egyes intervallumokba eső értékek gyakoriságára koncentrálunk. Ha pl a naponta elszívott cigik számát 8 intervallumba (1-10, 11-20, 21-30,…, 71-80) soroljuk, a balra látható hisztogramot kapjuk.

Hisztogram Az intervallumok száma (bizonyos határok között) önkényesen megválasztható, azonban a túl sok vagy túl kevés intervallum sem jó, mivel az előbbi esetben nem tömörítjük kellőképpen az információt, míg az utóbbi esetben pedig éppen fordítva, olyannyira tömörítjük, ami már információvesztést okozhat.

Hisztogram