Kultúra és kultúrák A felegyenesedés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Tudás, közösség, hatalom
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
Az ember kialakulása és a természeti környezet
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Szociális tanuláselmélet
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A társadalmi változások elmélete
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az emberi tanulás.
A humánetológia szerepe a modern emberkép kialakulásában
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A posztmoderntől a csupasz majomig
Az emberi gondolkodás eredete
Kultúra és kultúrák Humánetológia.
Kultúra és kultúrák Humánetológia
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Pedagógiai antropológia és etika
Emlősök osztálya MBI®.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A csillagászat keletkezése
Baba Etológia.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
A deviancia értelmezési kerete
A magyarság őstörténete
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Példa egy ppt prezentációhoz
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
A BKF tudástranszfer modellje a
A reklám centruma.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Bevezetés a nyelvtudományba
Az ókori kultúrák.
Kultúra és kommunikáció
Az emberi gondolkodás eredete
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Kultúra és kultúrák A felegyenesedés

Intermezzo: a felegyenesedés Az emberszabású majmoktól a modern emberig terjedő evolúciós történet 6-6,5 millió évet fog át. A 6 és 4 millió év közötti időszak kritikus, mivel nem maradtak fenn fosszíliák. Erre az időszakra tehető ősünk két lábra emelkedése. Mivel nincsenek meg a szükséges adatok, így többféle elmélet látott napvilágot, például: szavannateória, vízimajom-elmélet

A szavannateória A szavannateória szerint az emberszabásúaktól történt elválásunk után a szavannára kerültek távoli őseink. Így viszont a csuklójárás nehézkessé vált, emellett a nagy távolságok megtétele, a ragadozók okozta fenyegetettség, a napsütés és a teherhordás a két lábon járást követelte meg. Problémák Miért hagyták el őseink a biztonságot, táplálékot adó esőerdőt, ahol egyik rokonunk, a csimpánz azóta is jól megvan? Különös és ellentmondó logika: az ember a szavannai nagy meleg miatt vesztette el szőrét, noha a ma ott élő állatok kibírják a bundájukat zsírszöveteinket viszont szigetelés céljából alakultak ki, ha esetleg hideg lenne (és ugye hiányzik a szőrzet) az izzadságmirigyek hatalmas száma pedig a hő levezetésére szolgál

A vízimajom-elmélet (aquatic ape) Sir Alister Hardy, tengerbiológus, 1960 a csupaszság és a zsírpárnák tengeri életmódra utalnak a felegyenesedést is meg lehet ezzel magyarázni őseink egy része 4-8 millió évvel ezelőtt geológiai véletlenek során néhány millió évig részleges vagy teljes tengeri életmódot volt kénytelen folytatni

A vízimajom-elmélet További különös jelenségek: szeretjük a vizet merülési reflex csecsemőknél szívverésünk lelassul a víz alatt lefelé néző orrnyílás, mozgatható orrcimpa bőrlebeny az ujjak között nem kevés, sós izzadás, sós könnyek

Szeretjük a vizet…

A majmok általában nem szeretik a vizet… (a japán makákó kivétel)

Melyik az elfogadhatóbb? Empirikus adat híján nyitott a kérdés…

Kultúra és kultúrák A tanulógép

A humán viselkedés-komplex A csoportélettel kapcsolatos viselkedési formák: Szociális vonzódás, zárt csoportok Csoporthűség Csökkent és szabályozott belső agresszió „Idegengyűlölet” Táplálékmegosztás Több funkciójú szexualitás Szülői gondoskodás – átruházható

A humán viselkedés-komplex A csoportviselkedés összehangolását szolgáló mechanizmusok Az emóciók szinkronizációja: empátia Hipnotizálhatóság Viselkedési szinkronizáció: imitáció, másolás, tanítás, fegyelmezés, szabálykövetés Érzelmi és viselkedési szinkronizáció: ritmus, ének, zene, tánc, rítus

A humán viselkedés-komplex Konstrukciós képességek Mímelés – érzelem- és gondolatkifejezés Nyelvhasználat Virtuális realitás (absztrakciós készség) Tárgyak használata és készítése Szociális rendszerek Hiedelemrendszerek

Mi az, ami specifikusan emberi? A csoportviselkedés legtöbb eleme csak fokozati eltérést jelent a főemlősökhöz képest A konstrukciós képességek sok esetben viszont radikális újításnak látszanak Mi a helyzet a szinkronizációs képességekkel?

Gondolkodás és utánzás Az ember és a csimpánz összehasonlítása [Victoria Horner kísérlete: http://www.youtube.com/watch?v=nHuagL7x5Wc]

Az ember: tanulógép Erős imitációs hajlandóság Feltételezi a tanító felnőtteket „Forradalom 9 hónapos korban” Michael Tommasello: Gondolkodás és kultúra (Osiris, 2002). A közös figyelem megjelenése

Egy lehetséges filogenetikai narratíva Merlin Donald: Az emberi gondolkodás eredete (Osiris, 2000 [1991]). Nem szentírás, hanem „a jelenségek megmentése”! Van empirikus alap, de folyamatosan változik Mitől ember az ember? Mely evolúciós lépés teszi az embert emberré? Különböző diszciplínák mást-mást tekintenek „nehéz lépésnek” Legáltalánosabb válasz: a nyelv.

A nagy ugrás problémája Mi játszik központi szerepet az emberre jellemző gondolkodás és a nyelv megjelenésében? Két lábon járás, kifinomult hangképző apparátus, nagyobb agy önmagukban nem Tyúk-tojás probléma: 1. a beszédhez hangképző szervek kellenek 2. ha (még) nincs beszéd, a beszédkésséget lehetővé biológiai mutációk nem lesznek adaptívak 3. akkor mégis hogyan alakultak ki a hangképző szervek?

Donald hipotézise Fontos adaptációk sorozata vezetett a modern elme kialakulásához (és nem egyetlen jelentős adaptáció!) A régebbi meghaladott modulok nem tűntek el, hanem továbbra is (többé kevésbé) háttérbe húzódott részei a modern elmének pl. haragunkban a fogunkat vicsorítjuk, jajgatunk fájdalmunkban Egymásra épülő kulturális szakaszok: „az epizodikus, mimetikus és mitikus kultúra olyan széles, összefoglaló fogalmak, melyek az egyéni elme uralkodó kognitív minőségét fejezik ki a társadalomhoz viszonyítva”

Epizodikus kultúra Procedurális emlékezet: Epizodikus emlékezet: tanult tevékenységi minták emlékezeti komponense, általánosságokat raktároz, pl. madár – dalok az emlősöknél általában fejlett Epizodikus emlékezet: újabb keletű emlékezeti forma az élet sajátos idő-tér-hellyel rendelkező eseményeinek (epizódjainak) emlékezete, pl. madár - táplálék elrejtés

Epizodikus kultúra Az emberszabásúak kognitív kultúrája A procedurális mellett az újabb típusú epizodikus emlékezet is fejlett pl. vizuális környezet újra-felismerése (de nem „re-prezentációja”) fejlett kognitív képességek, társas viselkedés, „én”-azonosítás, gesztusnyelv képesek megtanulni egy szimbólumkészletet, de nem ők találták fel, természetes környezetben pedig nincs méhek kb. 20, csimpánzok kb. 35 szimbolikus jelet használnak Életüket a jelenben élik, konkrét epizódok sorozataként

Mimetikus kultúra Homo erectus Mimetikus készség (mimézis) a procedurális és az epizodikus emlékezeti modul adaptív összekapcsolódása Mimetikus készség (mimézis) utánzás a tudatos, önmaga által kezdeményezett reprezentációs tevékenység létrehozására (rituális tánc, pantomim, „most mutasd meg”) „beszélt nyelv nélküli nyelv” lassú, többértelmű, korlátozott, de szemantikusai struktúrájával áttörést jelent az epizodikus kultúrához képest DE!: nincs szimbolikus reprezentáció

Mimetikus kultúra

Mitikus kultúra Homo sapiens sapiens megjelenik a beszélt nyelv: az auditorikus csatorna, az epizodikus emlékezet és a mimetikus vezérlő modul adaptív összekapcsolódása révén szimbolikus újítás: lexikon mint új, kibővült (biológiai) emlékezettár létrejötte fonológiai kódolás, artikuláció a nyelv sajátos alkalmazásokra készült sajátos rendszer, nem általános célú eszköz, szelekciós nyomásra fejlődött

Mitikus kultúra Legfőbb jellemzői: „A mimetikus kultúra szétszórt, konkrét repertoárja az integráló mítosz kormányzása alá kerül.” „A nyelv így a mentális modelláló folyamat tudatos, akarati manipulációjának sokkal fejlettebb eszközét adja.” Mitikus narratíva: „az emberi élet egész forgatókönyve a mítoszból nyer jelentőséget” A mítosz a mai posztindrusztriális kultúrákban is irányítja a kollektív tudatot (a társas értékek világában)

Teoretikus kultúra Kb. i.e. 3000-től Az auditorikus és vizuális csatornák adaptív összekapcsolódása külső memóriatár létrejötte ez az első olyan kognitív újítás, amely nem az emberi természet adottsága, hanem inkább szimbolikus és technikai újítás „kognitív szimbiózis” megváltozik a biológiai emlékezettár és a munkamemória szerepe

Teoretikus kultúra a külső memóriatár lehetővé tette, hogy egy „ismétlődő, interaktív, gondolkodási folyamat saját termékein fusson újra és újra; és ami még fontosabb, maga a gondolkodási folyamat nagyrészt külsővé tehető és intézményesíthető” csoportok csoportjainak kialakulása, azaz városok, fejlett, összetett társadalmak és civilizációk létrejötte magas fokú társadalmi munkamegosztás írott törvények, jog, pénz, kereskedelem

Teoretikus kultúra „A tananyag fókusza a beszédről az írásra vándorolt, az átfogó narratív struktúrákból a nyelvtanba, logikába és a következtetésekbe ágyazott gondolkodási folyamatokba.” első tudományok: retorika, logika, grammatika, geometria, aritmetika, zene, csillagászat, filozófia létrejötte tudományos-technikai fejlesztés

Univerzális tanulógép? „Üres tábla” metafora (S. Pinker) Ez a standard társadalomtudományi modell kultúra kulturális univerzálék kulturális változatosság természet genetikai egyetemesség genetikai változatosság hasonlóságok különbségek