Az emberi gondolkodás eredete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Tudás, közösség, hatalom
Az informatika mindenkié
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Képességszintek.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A társadalmi változások elmélete
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kultúra és Szocializáció
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az emberi tanulás.
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Kultúra és kultúrák A felegyenesedés.
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Idegen nyelvek tanulása
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Pedagógiai antropológia és etika
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A pszichikumról általában
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
A „diszes” problémák korai jelei
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
VII. Szervezeti kultúra
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Az ókori kultúrák.
Kultúra és kommunikáció
Az emberi gondolkodás eredete
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Környezet-gazdaságtan alapkérdései
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Az emberi gondolkodás eredete Kultúra és kultúrák Az emberi gondolkodás eredete

Egy lehetséges törzsfejlődési út Merlin Donald: Az emberi gondolkodás eredete (Osiris, 2000 [1991]). Nem szentírás, hanem „a jelenségek megmentése”! Van empirikus alap, de folyamatosan változik Mitől ember az ember? Mely evolúciós lépés teszi az embert emberré? Különböző diszciplínák mást-mást tekintenek „nehéz lépésnek” Legáltalánosabb válasz: a nyelv.

A „túl nagy ugrás” problémája Mi játszik központi szerepet az emberre jellemző gondolkodás és a nyelv megjelenésében? Két lábon járás, kifinomult hangképző apparátus, nagyobb agy önmagukban nem előnyösek Tyúk-tojás probléma: 1. a beszédhez hangképző szervek kellenek 2. ha (még) nincs beszéd, a beszédkésséget lehetővé biológiai mutációk nem lesznek adaptívak 3. akkor mégis hogyan alakultak ki a hangképző szervek?

Az emberi nyelv Kialakulásának idejével kapcsolatban nagyon eltérnek a vélemények, 2-3 millió évtől 80-100 ezer évig A beszélt nyelv az ember vokalizációján alapszik, az ember kb. 200 fonéma kiejtésére képes, de ebből az egyes nyelvek csak 20-40 tagú csoportokat használnak. A csecsemők még valamennyi fonémát képesek helyesen kiejteni (gügyögés), idővel azonban az anyanyelvtől idegen fonémák lekopnak. A nyelv teszi számunkra lehetővé, hogy egy dolgot, jelenséget egészen apró elemekre bontsunk, új állításokat, leírásokat rakjunk össze. Hatalmas az előrelépés a tanulás terén is a nyelv segítségével, hiszen akkora tudásanyag szerezhető meg ezáltal, amire önállóan talán több ezer év alatt sem tehetnénk szert, ha saját tapasztalatainkra lennénk utalva. Az emberi csoportok tevékenységét irányító szabályok nagy része kizárólag a nyelvi modellek segítségével fogalmazhatók meg.

A nyelv megjelenése Sajátos kognitív modult szoktak tételezni a nyelvhasználatra Noam Chomsky: a nyelvtant is „készen kapja” az elménk Egyszeri evolúciós lépés, vagy folyamat eredménye?

Donald hipotézise Fontos adaptációk sorozata vezetett a modern elme kialakulásához (és nem egyetlen jelentős adaptáció!) A régebbi meghaladott modulok nem tűntek el, hanem továbbra is (többé kevésbé) háttérbe húzódott részei a modern elmének pl. haragunkban a fogunkat vicsorítjuk, jajgatunk fájdalmunkban Egymásra épülő kulturális szakaszok: „az epizodikus, mimetikus és mitikus kultúra olyan széles, összefoglaló fogalmak, melyek az egyéni elme uralkodó kognitív minőségét fejezik ki a társadalomhoz viszonyítva”

Epizodikus kultúra Procedurális emlékezet: Epizodikus emlékezet: tanult tevékenységi minták emlékezeti komponense, általánosságokat raktároz, pl. madárdalok az emlősöknél általában fejlett Epizodikus emlékezet: újabb keletű emlékezeti forma az élet sajátos idő-tér-hellyel rendelkező eseményeinek (epizódjainak) emlékezete, pl. ahogyan a madarak táplálékot rejtenek el

Epizodikus kultúra Az emberszabásúak kognitív kultúrája A procedurális mellett az újabb típusú epizodikus emlékezet is fejlett pl. vizuális környezet újra-felismerése (de nem „re-prezentációja”) fejlett kognitív képességek, társas viselkedés, „én”-azonosítás, gesztusnyelv képesek megtanulni egy szimbólumkészletet, de nem ők találták fel, természetes környezetben pedig nincs méhek kb. 20, csimpánzok kb. 35 szimbolikus jelet használnak Életüket a jelenben élik, konkrét epizódok sorozataként

Mimetikus kultúra Homo erectus Mimetikus készség (mimézis) a procedurális és az epizodikus emlékezeti modul adaptív összekapcsolódása Mimetikus készség (mimézis) utánzás a tudatos, önmaga által kezdeményezett reprezentációs tevékenység létrehozására (rituális tánc, pantomim, „most mutasd meg”) „beszélt nyelv nélküli nyelv” lassú, többértelmű, korlátozott, de szemantikusai struktúrájával áttörést jelent az epizodikus kultúrához képest DE!: nincs szimbolikus reprezentáció

Mimetikus kultúra

Mitikus kultúra Homo sapiens sapiens megjelenik a beszélt nyelv: az auditorikus csatorna, az epizodikus emlékezet és a mimetikus vezérlő modul adaptív összekapcsolódása révén szimbolikus újítás: lexikon mint új, kibővült (biológiai) emlékezettár létrejötte fonológiai kódolás, artikuláció a nyelv sajátos alkalmazásokra készült sajátos rendszer, nem általános célú eszköz, szelekciós nyomásra fejlődött

Mitikus kultúra Legfőbb jellemzői: „A mimetikus kultúra szétszórt, konkrét repertoárja az integráló mítosz kormányzása alá kerül.” „A nyelv így a mentális modelláló folyamat tudatos, akarati manipulációjának sokkal fejlettebb eszközét adja.” Mitikus narratíva: „az emberi élet egész forgatókönyve a mítoszból nyer jelentőséget” A mítosz a mai posztindrusztriális kultúrákban is irányítja a kollektív tudatot (a társas értékek világában)

Teoretikus kultúra Kb. i.e. 3000-től Az auditorikus és vizuális csatornák adaptív összekapcsolódása külső memóriatár létrejötte ez az első olyan kognitív újítás, amely nem az emberi természet adottsága, hanem inkább szimbolikus és technikai újítás „kognitív szimbiózis” megváltozik a biológiai emlékezettár és a munkamemória szerepe

Teoretikus kultúra a külső memóriatár lehetővé tette, hogy egy „ismétlődő, interaktív, gondolkodási folyamat saját termékein fusson újra és újra; és ami még fontosabb, maga a gondolkodási folyamat nagyrészt külsővé tehető és intézményesíthető” csoportok csoportjainak kialakulása, azaz városok, fejlett, összetett társadalmak és civilizációk létrejötte magas fokú társadalmi munkamegosztás írott törvények, jog, pénz, kereskedelem

Teoretikus kultúra „A tananyag fókusza a beszédről az írásra vándorolt, az átfogó narratív struktúrákból a nyelvtanba, logikába és a következtetésekbe ágyazott gondolkodási folyamatokba.” első tudományok: retorika, logika, grammatika, geometria, aritmetika, zene, csillagászat, filozófia létrejötte tudományos-technikai fejlesztés