Reprezentációelméletek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Átma-Véda-Vishwa-Bráhm
Advertisements

Preferenciák, rendezések, reprezentálhatóság
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
ADATBÁZISOK.
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
EE/R adatmodell (Extended E/R) 1 Az objektum orientált szemlélet elterjedésével egyre nőtt az igény az olyan SDM (Semantic Data Model) modellek iránt,
Fizika Bevezető 6. osztály.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Euklidészi gyűrűk Definíció.
Logika Érettségi követelmények:
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Halmazok, relációk, függvények
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Az érvelés.
1.3 Relációk Def. (rendezett pár) (a1 , a2 ) := {{a1} , {a1 , a2 }} .
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Szótárak: fajták és tipologizálás
*** HALMAZOK *** A HALMAZ ÉS MEGADÁSA A HALMAZ FOGALMA
Change blindness Változás -vakság.
Relációk.
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Katz és Fodor '63 egy fogalom jelentése vonások halmaza
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Fogalom-rendszerek - bevezetés -. Minden fogalom az emberi gondolkodás terméke Mindazok a dolgok, amelyek alapján a fogalom létrehozható, az emberi gondolkodástól.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Miért nem valóságos az idő?
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
6.Fogalomalkotás [C. G. Hempel: A taxonómia alapjai. In: Bertalan (szerk.): A társadalomtudományi fogalmak logikája (Helikon, Budapest 2005)] 1.A definíció.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Albert Einstein   Horsik Gabriella 9.a.
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
A középkor után A filozófia változása: metafizika helyett az ismeretelmélet a központi diszciplína. Logika: A középkori logika továbbélése: reneszánsz.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A fizika mint természettudomány
PRIMUS INTER PARES (pipa)
Bevezető Mivel foglalkozik a fizika? Az anyag megjelenési formái a természetben 6. osztály Fizika.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

Reprezentációelméletek 4. Osztályozás, fogalomalkotás, fogalmi hálók

Osztályozás (klasszifikáció, kategorizáció) Az érzékelő felületeinket érő hatásokból, az ezek kombinálásával létrejövő észleletekből, nemzedékek sorának együttes és egymásra épülő kreativitása révén létre hoztuk a bennünket körülvevő világ rendszeres elméletét, amely képes sikeresen megjósolni az érzéki impulzusok nagy részét. Hogyan voltunk erre képesek? Az észlelt dolgok: tárgyak, események, tények csoportokba, halmazokba rendezésével, osztályozásával, fogalomalkotással.

Osztályozás, kategorizáció A fogalmak hálóját ráterítve a világra, nem veszünk el az egyedi, partikuláris észleletek végtelen sokaságában. A világ nem benyomások összefüggéstelen áradata marad. Honnan származik a fogalmi háló? Főbb filozófiai választípusok: Velünk születik: ez az „idea innata” elmélet (Platón, Descartes, Kant). Univerzálisan adott minden ember számára. Elménk konstrukciója (a „hardver és a szoftver”) alakítja ki a világgal kölcsönhatásban (naturalista ismeretelmélet, Quine). Döntően társadalmilag meghatározott, történelmileg változik. (Modern tudományfilozófia: Kuhn, Hesse, Bloor; kulturális antropológia: M. Cole; kognitív pszichológia: Eysenck)

Osztályozás, kategorizáció A fogalmi hálók, az osztályozás főbb történeti típusai: A tárgyak, dolgok, testek (emberek, állatok, növények, környezeti objektumok) alapvető fontosságúak létfenntartásunk és így gondolkodásunk számára. A testek, a paradigmatikus tárgyak világosabban és könnyebben osztályozhatók, mint más észlelt tartalmak, pl. a tulajdonságok (attribútumok) és a viszonyok (relációk). A korai történelmi típusok: a törzsi társadalmakban jelennek meg. Ezek egymástól is eltérnek, de szerveződési alapelvük az, hogy „a dolgok osztályozása az emberek osztályozását tükrözi visssza” (Durkheim-Mauss), vagyis „ a világegyetem valamennyi tárgyát felosztják a törzs tagjai között” (Cameron). A dolgokat hímekre és nőstényekre osztják (ez él tovább a nyelvtani nem, a gender jelenségében).

Az osztályozás történeti típusai 2. Az antik osztályozási rendszer A görög filozófusok arra kérdésre keresték a választ, hogy a dolgok (létezők) egyedi eseteit milyen alapon soroljuk osztályokba, fajtákba (kinds), fajokba (pl. „kutya”; vagy „folyó” a Nílus is meg az Eufrátesz is). Platón (i.e. 4.sz.) válasza (egyfajta korai prototípus elmélet) az volt, hogy Bodrit vagy Blökit azon az alapon tekintjük „kutyá”-nak – noha az egyik egy dán dog, a másik egy pincsi –, hogy egy, az ideák világában születésünk előtt látott ős-mintához (prototípushoz) hasonlítjuk. Eszerint az észlelt egyedek csupán egyes esetei a világban (természetben, társadalomban) adott, tényleges osztályok tagjainak. A világ létezői ontológiailag (metafizikailag) adott fajtákra (kinds) van felosztva, mi emberek csak felismerjük ezt. Ismereteink leképezik a világot. Fogalmaink reprezentálják azt.

Az osztályozás történeti típusai 3. Arisztotelész (i.e. 4-3. sz.) ettől eltérő, máig is sok területen használt fogalomelméletet dolgozott ki. Ennek lényege az, hogy az egyedi létezőket (észleleteink tárgyait) egymáshoz való hasonlóságuk, közös tulajdonságaik alapján soroljuk osztályokba, rendezzük fajokba. Ezekre vonatkoznak a fogalmaink, ezek alkotják ennek tartalmát, intenzióját, az egyedek pedig beletartoznak a terjedelmébe, extenziójába. Azaz: A fogalom tartalma a tulajdonságok konjunktív együttese. Ezek a tulajdonságok atomiak, elemiek, abszolútak (nem relatívak). Külön-külön szükségesek és konjunktíve (együttesen) elégségesek az egyed besorolásához vagy kizárásához. A fogalmak terjedelmi határai élesek, és így csak két lehetőség van (dichotómia: a harmadik eset kizárásának elve): vagy beletartozik valami a terjedelembe, vagy nem. A fogalom terjedelmébe tartozó minden egyed egyenrangú, reprezentatív.

Az osztályozás történeti típusai Igen fontos jellemzője az Arisztotelész-féle osztályozási rendszernek az, hogy a fogalmak nem csupán élesen elkülönítve, egymás mellett léteznek, hanem hierarchikus rendbe szerveződnek (ezt nevezték el a skolasztikában egy arisztoteliánusról „Porphüriosz fájá”-nak, mivel elágazó, szétágazó rendszerről, fogalmi hálóról van szó). Pl.: létező: élettelen élő: növény állat ember: Ezt a hierarchikus hálót, ill. ennek egy modernebb (Collins-Quillian-féle) változatát ma is használja a biológia (zoológia, botanika) és részben más tudományágak (geológia, kémia, társ.tud.) is.

Az osztályozás történeti típusai A hierarchikus modell problémái: Nem ad választ arra, hogy milyen tulajdonságokat választunk ki definitív, osztályba soroló tulajdonságoknak, és miért azokat. Hiszen bármely két dolognak lehetnek közös tulajdonságaik. (Pl. a kutya és a ceruzák tartozhatnak egy osztályba, fogalomba? Vagy: a delfineket korábban a halak, ma az emlősök közé soroljuk.) Nem ad számot a relációs tulajdonságokról. Nem tudja kezelni a határozatlan, elmosódott határú (fuzzy) terjedelmű fogalmakat. Nem súlyoz a definitív tulajdonságok között. Ezek közül ui. egyesek fontosabbak lehetnek (kontextustól függően), mint mások az osztályba soroláskor. Találjon ezekre példákat!!

Az osztályozás történeti típusai 4. A relációs fogalmak és a relációk fogalmai Viszonylag későn (a 17.századdal kezdődően, a formális logikában pedig a 19.századtól kezdve) kezd elemzés tárgyává lenni az, hogy nem csak dolgok és ezek (abszolút, elemi, kontextusfüggetlen) tulajdonságai vannak a világban, hanem valamilyen értelemben léteznek relációk, ill. a korábban abszolútnak tekintett tulajdonságok (pl. térbeli helyzet, nagyság, sebesség, szín) valójában relációk. (Ilyen pl. az is, hogy „barát”, vagy „alárendelt”, „drága termék” stb.) A relációkra azért irányul figyelem, mert a 17. században kezdődik a természettudományokban a mérés és kísérletezés módszeres alkalmazása, ami a dolgok és tulajdonságaik egymáshoz viszonyítását és ezáltal való definiálását jelenti. Ez hamarosan megjelenik a társadalomtudományokban: a közgazdaságtanban (18. sz.), a szociológiában (19.sz.) is (pl. statisztikai módszerekkel kialakított fogalmak, pl. átlagcsalád, munkaérték-elméletek fogalmai).

Az osztályozás történeti típusai A relációk fogalmi sajátosságai: Egy reláció lehet Tranzitív (pl. „magasabb”) vagy intranzitív (pl. „szereti”). xRy és yRz, akkor xRz, illetve: nem 2. Szimmetrikus (pl. „kezet fog”) vagy antiszimmetrikus (pl. „nagyobb”) ha xRy, akkor yRx, vagy: nem 3. Reflexív (pl. „látja”, „egybevágó”) vagy irreflexív („értékesebb”) xRx igaz lehet, ill: nem Ezek a sajátosságok különböző kombinációkban jellemezhetnek egy relációt. A tulajdonságok relációs jellemzőinek ismerete igen fontos a velük kapcsolatos következtetések végrehajtásakor. A tulajdonságok különböző kontextusokban különböző sajátosságokkal rendelkezhetnek.

Az osztályozás típusai 5. A Quine-Hesse féle hálómodell A 20. sz. második felében létrejött modell szerint az észleléseinket szervező, azokra épülő fogalmi háló nem hierarchikus, merev struktúra (mint a korábbi arisztoteliánus modell), hanem „egy ember-alkotta szövedék, …hasonló egy erőtérhez, amelynek határfeltételeit a tapasztalat adja. A tapasztalattal a széleken történő összeütközés az erőtér belsejében új rendet remdet hoz létre” (Quine). Ez a fogalmi háló tehát holisztikus, összefüggő egész, benne az egyes fogalmi elemek nem atomisztikusan elszigeteltek. Az életmód változásával a köznapi és a tudományos fogalmi háló is átalakul, átrendeződik. A történetileg-társadalmilag változó fogalmi hálók már nem lesznek egymásba illeszthetőek. Összemérhetetlenek (inkommenzurábilisak) lehetnek. Ez súlyos kommunikációs problémákat okozhat.

Az osztályozás típusai 6. A Barabási-féle komplex hálózatok A Quine-Hesse féle hálómodell (az 1960-70-es években jött létre) ugyan jóval megelőzte a web, az internetes asszociatív hálózat létrejöttét, de mintegy előrevetítette azt. Időközben a szociológiában is megjelent az emberi kapcsolati hálózatok kutatási területe. Barabási (Behálózva, 2003) pedig kidolgozta az ún. skálafüggetlen hálózati struktúrák egyfajta matematikai, topológiai modelljét. Ebben egy hálózat struktúráját a csomópontok száma és az őket összekötő kapcsolatok száma határozza meg. Megmutatta, hogy az ilyen hálózatok igen ellenállóak a meghibásodásokkal szemben, nagy az ún. hibatűrésük. Ez a fogalmi hálózatokra is érvényes. Pl. a tudósok mindig igyekeznek úgy módosítani a fogalmi hálót, hogy a csomópontok (a centrális törvények) és klasszifikációk érintetlenül maradjanak (vö. Bloor, Fehér-Békés szöv.gyűjt.).