érvelés, tárgyalás, meggyőzéstechnika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Lobbizás az egészségügyben
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Nemzetközi tárgyalási technikák
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
4. Kreatív döntéshozatal
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
Meggyőzés-technikai alapvetések
Önmeggyőzés, kognitív disszonancia
érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Motivációs kérdezés technikája
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A lehetséges énképek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
MASTERPLAST GROUP Nemzetközi terjeszkedés lehetőségei és veszélyei.
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
Meggyőzéstechnika
érvelés, tárgyalás, meggyőzéstechnika
Meggyőzéstechnika
Meggyőzéstechnika
Meggyőzéstechnika
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A meggyőző érvelés pszichológiája
A szomatikus marker feltevés
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Az emberi agresszió.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
..
A reklám centruma.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kognitív és emotív jelentés
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Meggyőzéstechnika
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Meggyőzéstechnika
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
A civil szervezetek hatásméréséről
Meggyőzéstechnika
Előadás másolata:

érvelés, tárgyalás, meggyőzéstechnika andras.pinter@filozofia.bme.hu www.filozofia.bme.hu

Attitűdök Copyright (c) 2011 Kertész Gergely & Pintér András Ezt az anyagot a Creative Commons Jelöld meg!-Ne add el!-Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc alatt tesszük közzé

Mentális állapot megváltoztatása mint cél a világban lévő tárgyakról, eseményekről, ötletekről, emberekről stb. értékítélekkel rendelkezünk ezeknek az értékítéleteknek az összessége egy kognitív reprezentációban összegződik: attitűd azt a valamit/valakit, amelyről attitűddel rendelkezünk, attitűdtárgynak nevezzük. ez lehet egy tárgy, esemény, ötlet, személy (akár mi magunk is) tehát az attitűd kognitív reprezentáció, amely összegzi egy attitűdtárggyal kapcsolatos értékeléseinket, értékítéleteinket

Attitűdök működése meggyőzési helyzetben A hosszú távú hatást eredményező kommunikációs aktus sikere annak köszönhető, hogy a kommunikátor tartós attitűdváltozást ér el a célszemélyben. A célszemély a továbbiakban azért fog a kommunikátor szándékainak megfelelően viselkedni, mert az attitűdtárgyat pozitívan/negatívan értékeli. A kommunikátor célja tehát: attitűdváltozás elérése a célszemélyben. A meggyőzés szempontjából fontos kérdés a későbbiekben az lesz: milyen faktorok befolyásolják az attitűdváltozás mértékét De egyáltalán hogyan lehet mérni az attitűdváltozást?

Attitűdök mérése Közvetlen módszerek: Problémák az önbeszámolókkal Mindennapi eszmecsere közvéleménykutatás, attitűdskála (1-5-ig osztályozd) Az attitűdskálák felosztásának lehetnek torzító hatásai Közvetlen megfigyelés A viselkedés megfigyelése Problémák az önbeszámolókkal Attitűdskála: ismerjük azt az érzést, amikor nem tudunk választani a felkínált alternatívák közül Az emberek őszinteségét előfeltételezik A megfigyelői paradoxon: az emberek általában igyekeznek jó képet mutatni magukról mások felé (senki sem akar tudatlan, elmaradott stb. lenni) Megoldások: Anonimitás Viselkedések megfigyelésenek problémáiról egy későbbi órán lesz szó

Attitűdök mérése Közvetett módszerek: Attitűdök leképezése: Embereket pl. arra kérnek, hogy híres emberek életének homályos részleteivel kapcsolatos részleteket egészítsenek ki. Melyik igaz? Ronald Reagennek ötös átlaga volt az Euréka egyetemen. Vagy: Ronald Reagennek sosem volt hármasnál jobb átlaga az Euréka egyetemen. Mivel a kérdezettek többsége nem tudja a választ, statisztikai alapon ez a módszer alkalmas lehet egy csoport attitűdjeinek felmérésére. „Hamis vezetékek”: Ha az emberek azt hiszik, hogy hazugságvizsgálóra kötötték őket, általában őszintébben nyilatkoznak. A hazugságvizsgáló azonban maga nem hatékony eszköz, csak az attitűdök intenzitását tudja mérni, és azt sem a legjobb hatásfokkal – legfeljebb segédeszköz lehet. Vannak egyéb hatékonyabb pszichológiai-fiziológiai eszközök is, de ezek inkább csak a kutatók számára elérhetőek.

Attitűdök és meggyőzés A meggyőzés célja lehet: Egy attitűd intenzitásának változtatása Egy attitűd irányának megváltoztatása (+, -) Egy új attitűd kialakítása a célszemélyben. Egy attitűd megváltoztatására irányuló törekvés indulhat mind a viselkedéses, mind a kognitív, mind az affektív összetevő irányából, de ezek mindig hatással vannak egymásra, így bármi legyen is a befolyásolás kiindulópontja, többféle választ is kaphatunk:

Megismerésbeli (kognitív) Az attitűdök három, egymással szorosan összefüggő aspektusra oszthatóak fel: Megismerésbeli (kognitív) A tárgyra vonatkozó ismeretek, hiedelmek, vélekedések, elképzelések. Érzelmi (affektív) A kedvelés és nem kedvelés értékelő viszonyulásai. Cselekvéses (konatív) Viselkedési szándékok és cselekvési tendenciák. A hatékony befolyásolás alapvető szükséges feltétele, hogy a célszemély rendelkezzen a megkívánt reakcióhoz szükséges választendenciákkal.

A hallgató lehetséges válaszai egy befolyásolási aktus esetén Cselekvéses (konatív) válasz: a kampány eredményeként a választók a megfelelő helyre teszik az ikszet. Megismerésbeli (kognitív) válasz: a kampány eredményeképpen a választók fel tudják idézni a költségvetés sarokszámait és a kocsmai, valamint családi vitákban érvként tudják használni. Érzelmi (affektív) válasz: a kampány eredményeként a választók bizonyos csoportokkal és attitűdtárgyakkal kapcsolatban érzelmeket fejlesztenek ki. Egyes politikusokat, intézményeket megutálnak, másokat esetleg megkedvelnek.

Az attitűd négy funkciója Az ismereti funkció (knowledge) az attitűdtárgyakat jelentéssel látja el szervezi, struktúrálja tapasztalatainkat konzisztens, relatív stabil világot biztosít kiszámítható, várakozásoknak megfelelő világ

Ismereti funkció A befogadás pluralitása ezért lehetséges, hogy ugyanazt az eseményt két eltérő hallgatóság alapvetően különbözőnek látja Meglévő attitűdjeink kihatnak arra, hogy mit és hogyan látunk a világból Az attitűdök befolyásolják, hogy a kommunikációs relációrendszerben az üzenetek mely részeire fogunk odafigyelni, melyiket fogjuk megérteni, feldolgozni és elfogadni. hogy a tapasztalatainkat hogyan értelmezzük mások attitűdjeinek ismerete segíthet viselkedésük megértésében

Ismereti funkció Attitűdök konzisztenciája A legtöbb tárggyal kapcsolatban több oldalról kapunk információkat. Esetleg az attitűdök aspektusai ellent mondanak egymásnak. (a véradás fontos és jó, de nem bírjuk, ha tűt szúrnak belénk.) Mindamellett általában konzisztenciára törekszünk és jobbára világos iránnyal rendelkező, egyértelmű attitűdjeink vannak. Fontos ugyanakkor, hogy az egyes attitűdtárgyakhoz kapcsolódó tartalmak részben függetlenek egymástól. Rendszerint előfordul, hogy a különböző tárgyakkal kapcs. attitűdjeink egymásnak tartalmilag ellentmondanak. Ha ezzel szembesülünk ezt a feszültséget is igyekszünk feloldani, ahogy majd a kognitív disszonancia esetében azt látni fogjuk. Az attitűdök konzisztenciája annak köszönhető, hogy: Információbázisunk általában egyoldalú A különböző információkhoz eltérő súlyokat rendelünk (befogadhatóság, kiugróság)

Az attitűd négy funkciója A társadalmi alkalmazkodás (adaptive) minden társadalmi csoport rendelkezik attitűdökkel és ennek függvényében értékeli az embereket beilleszkedést, bekerülést, bennmaradást segíti ezek átvétele hasonló a hasonlóknak örül (similis simili gaudet)

Az attitűd négy funkciója Az értékkifejező funkció (value-expressive) önkifejező eszköz jó érzés megmutatni magunk gyakran identitásunk része az attitűd önmegerősítő szerepe is lehet nem feltétlen verbális

Az attitűd négy funkciója Az énvédő funkció (ego-defensive) önbecsülés megvédése, önigazolás pl. nem vagyok jó a tornában, akkor nem szeretem a sportot a pozitív attitűdöknek is van védelmi szerepe

Az attitűd négy funkciója a funciók közvetítenek a saját világunk, érzeteink (értékkifejező, énvédő funkció) és a külső világ (adaptív, ismereti funció) között

Attitűdváltozás

Az attitűdváltozás elérésének módjai kognitív út felületes szisztematikus érzelmi (affektív) út pozitív érzelmek negatív érzelmek viselkedési (konatív) út kognitív disszonancia Az attitűdök kognitív úton történő megváltoztatása általában egy döntés meghozatalának eredményeként adódik. Az attitűdök ugyanakkor megváltoztathatóak érzelmi hatásokon, megszokásokon keresztül is. A kognitív disszonanciáról egy másik órán beszélünk

Kognitív út A kognitív úton történő attitűdváltozásnak két útja lehetséges: felületes és szisztematikus feldolgozás Felületes (heurisztikus) feldolgozás A heurisztikák ökölszabályok, amelyek a döntések meghozatalában segítenek.

Kognitív út A felületes feldolgozás eszközei Szakértői heurisztika A kommunikátorral, ill. a témával kapcsolatos attitűdök kiépítése során arra támaszkodunk, hogy a kommunikátor a szakértőség bevett jegyeivel rendelkezik: szakszavak használata, szakirodalomra hivatkozás, idézetek használata stb. de gyakran elég egy névtábla vagy egy nyakkendő is ... Pl.: az orvosnak öltözött színész győzköd minket arról, hogy melyik a legjobb fogkrém. Pl.: a „független politikai elemző” megmagyarázza, hogy „ki nyert” a vitában. Üzenethosszúság-heurisztika A gyorsan és hosszan beszélő embereket megbízhatóbbnak tartjuk elriaszt a szisztematikus feldolgozástól, nehézzé teszi azt. aktivizálja a szakértői heurisztikát

Kognitív út A felületes feldolgozás eszközei Objektivitás látszatának a heurisztikája „Tény”, „bizonyíték”, „logika” szavak gyakori használata -> megbízhatóbbnak ítéljük. Elérhetőségi heurisztika Ha kapunk valamiféle támpontot a döntéshez, akkor az akkor is meghatározza a döntésünket, ha azt tudatosan nem szándékozzuk figyelembe venni. Vásárlásnál (lehorgonyzás) „Ami drága az jó” heurisztika „Amit sokan szeretnek az jó” heurisztika (csoportnyomás) „Mindig a legjobbat kell venni” heurisztika Ezeken kívül minden szakmának megvannak a maga szakmaspecifikus heurisztikái!

Heurisztikán alapuló meggyőzés PRO Nap mint nap rengeteg döntési helyzettel szembesülünk. Nem érdemes a szisztematikus feldolgozást választani, ha a döntésre szánt idő és energia költsége meghaladja a rossz döntés veszteségének várható értékét. Gyors, kevés feldolgozási kapacitást igényel. Pl.: „melyik kocsmába üljünk be?” hogyan döntsünk? – helyismeret, anyagiak. Pl.: meddig érdemes munkát keresni

Heurisztikán alapuló meggyőzés KONTRA Csekély következtetési mélység. Az ezen az úton elérhető attitűdváltozás is sekély és mulandó. A döntéshozatalnak ez a formája az, amit „irracionális”-nak szoktunk nevezni.

Kognitív út – szisztematikus feldolgozás Alapos (szisztematikus) feldolgozás Lassú és sok feldolgozási kapacitást, koncentrációt igényel (pl. sakk). Következtetések mélyebb kibontása. Az ezen az úton elérhető attitűdváltozás erős és tartós. A döntéshozatalnak ez a formája az, amit „racionális”-nak szoktunk nevezni.

Kognitív út – A szisztematikus feldolgozás lépései Odafigyelés Megértés Reagálás, feldolgozás: a saját viszonyulás kialakítása összhangban a korábbi ismeretekkel, attitűdökkel. Attitűdváltozás: az emberek reakciói fontosak, nem az üzenet! Befogadás

A szisztematikus feldolgozást befolyásoló kapacitásbeli tényezők. A feldolgozásra való képesség szerepe Attitűdtárgyak több értékelő dimenzió mentén való összehasonlítása meghaladhatja a célszemély kognitív kapacitását (rövidtávú emlékezet), ez pedig akadályozhatja a szisztematikus meggyőzést. Az értékeléshez szükséges előzetes tudás szerepe Ha a célszemély nem rendelkezik az értékeléshez szükséges előzetes tudással, vagy ha az adott helyzetben a tudás nem elérhető (A szupermarketban nem elérhetőek más boltok árai) akkor a heurisztikus módszerhez fog folyamodni.

A szisztematikus feldolgozást befolyásoló kapacitásbeli tényezők Lehetőség a koncentrálásra Ha a célszemély nem kap elég időt a gondolkodásra, vagy ügyesen elterelik a figyelmét, lekötik a kognitív feldolgozóképességét (pl. hangos zene szól a boltban, monitorok, fények villódznak stb.), akkor a heurisztikus módszert fogja választani.

A szisztematikus feldolgozást befolyásoló kapacitásbeli tényezők Ha valaki olyan ajánlatot ad, ami csak most, csak itt, csak neked érvényes, azt feltehetőleg azért teszi, hogy csak a felszínes feldolgozást alkalmazhassuk ne álljon módunkban a szisztematikus feldolgozáshoz szükséges kiegészítő ismeretek (alternatív termékek, alternatív árajánlatok) beszerzése. A házaló stratégiája éppen ez. (vegyük figyelembe ugyanakkor, hogy neki a legnagyobbak a fajlagos üzemeltetési költségei és így a megtérüléshez szükséges haszonkulcsa)

Hogyan induljunk el a kognitív úton? Főút – Mellékút A szisztematikus és felületes feldolgozás következetes alkalmazása (Petty-Cacioppo) Ha valaki érdekelt egy kérdésben, válaszd a főutat: hiába fárasztó a szisztematikus feldolgozás, szinte biztos, hogy vezi a fáradtságot Ha valaki nem érdekelt egy kérdésben, válaszd a mellékutat: szinte biztos, hogy nem dolgozza fel szisztematikusan az infót

Kognitív út Mikor érdemes a főúton haladni? Mikor szoktunk szisztematikus feldolgozást választani? Ha fontos a pontosság: Pl: műszaki döntés Ha szerepe van a személyes érintettségnek: következmények, felelősség kihangsúlyozása Pl: üzleti döntés Vagyis: Ha azt akarod, hogy a célszemély szisztematikus feldolgozást válasszon, mutasd fel az érintettségét vagy a pontossággal szemben támasztott követelményeket!

Kognitív út Mikor érdemes a mellékúton haladni? Bonyolult és erős vagy primitív és gyenge érvek hatékonyabbak a meggyőzésben? Ha a célszemély a felületes feldolgozást választja (motiváltság v. kapacitás hiánya), akkor az erős érvek nem kerülnek megértésre. Bumerángeffektus Ha viszont mégis a szisztematikus feldolgozást választja, akkor a gyenge érvek a várttal ellentétes hatáshoz is vezethetnek. A manipuláció visszaüt, ha a befogadó szisztematikus feldolgozást választ.

Affektív út és a szisztematikus feldolgozás Pozitív érzelmek Pozitív érzelmek jelenléte megnehezíti a szisztematikus feldolgozást. Ilyenkor a bonyolult, logikus érvek kis hatásúak, mert egyszerű heurisztikák működnek. Pl. focimeccs félidejében a reklámspot.

Affektív út és a szisztematikus feldolgozás Negatív érzelmek Az enyhe félelem nem kelti fel eléggé a befogadók figyelmét. A túl intenzív félelem védekező elkerülést eredményez. Ha nincs javasolt megoldás, a meggyőző által a felvetett (félelmetes) problémára javasolt megoldás nem kivitelezhető, vagy nem valószínű a siker, akkor védekező elkerülést (szorongást) eredményez megoldásjelöltek kidolgozása helyett folyamatosan az aggodalmak hangoztatása „A dohányzás lassú és fájdalmas halálhoz vezet” Negatív érzelmek jelenléte a pozitívakhoz hasonlóan megnehezíti a szisztematikus feldolgozást.