EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN
A külföldi továbbképzések módszertana, menedzsmentje, hasznosítása ( BI 2000 és BioGIS 2005 projektek) A Leonardo program mint a szakmai tanár(tovább)képzés.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
A november 18-i workshop napirendje
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
műszaki osztályvezető
A hajózás jelenlegi helyzete Szalma Botond MAHOSZ.
A KÖZLEKEDÉSPOLITIKA TÁRGYA, MÚLTJA: KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁK AZ EZREDFORDULÓIG Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2003/04 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Európai Uniós.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Földünk a második világháború után
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
A hazai könyvtárak és az Európai Digitális Könyvtár Információs nap a 3. FP7-ICT pályázati felhívásról Budapest, január 29.
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
TEN és TINA - az országokat átszelő közlekedési folyosók
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete.
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
A KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATOK TÉRSÉGI SZEREPÉRŐL
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
1 FENNTARTHATÓSÁG A KÖZLEKEDÉSBEN, - KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KÖZÚTI FOLYOSÓKRA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
TÖRÖKORSZÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ Készítette: Harcsa Henrietta.
A hajózás jelene és jövője Magyarországon. Szalma Botond MAHOSZ.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
Fejlesztési politikák a liberalizáció körülményei között1 FEJLESZTÉSI POLITIKÁK A LIBERALIZÁCIÓ KÖRÜLMÉNYEI KÖZÖTT A közlekedési piac, mint.
Szabadkereskedelmi társulások
2008 STRATÉGIAI REKTORHELYETTES DANDÁR mb. PARANCSNOKHELYETTES DOKTORI ÉS HABILITÁCIÓS KÖZPONT mb. ig INTÉZMÉNYFEJLESZTÉSI.
MAGYARORSZÁG ÉS KÖZLEKEDÉSI HÁLÓZATA A KÖZÉP-EURÓPAI GAZDASÁGI TÉRBEN
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A KÖRNYEZET ÉS A KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK EGYES GLOBÁLIS KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete Zsigmond Király Főiskola Nemzetközi.
MAGYARORSZÁG HELYZETE, SZEREPE, LEHETŐSÉGEI – ÉS AZ EBBŐL ADÓDÓ KÖZLEKEDÉSI FELADATAI; HIBALEHETŐSÉGEK Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2005/06 tanév első félév Kurzus címe: Közlekedéspolitika és az.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS SZEMPONTJAI A KÖZLEKEDÉSBEN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet KONFERENCIA A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT A SZAKMAI PÁRBESZÉD.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Kutatások Intézete ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.
Az európai uniós fejlesztések szerepe a V4 országok közlekedési hálózatának vonatkozásában Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közlekedési Infrastruktúra.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS TÉRBELI KÖVETELMÉNYEI
A Rail Cargo Hungaria Zrt
Előadás másolata:

EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleisch@vki.hu NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok, 2009 február 9.

Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén 1848. „Hazánkban a közlekedések ügyét a véletlen vezette eddig. Egyes hatóságoknak, jobbadán pedig azokban egyes egyéniségeknek tevékenysége állított ugyan elő az ország némelly vidékein jó utakat: de azok iránya, fentartása, használhatósága mindig egyéniségek nézeteitül, s erélyétül függött. Hány példa van, hogy egyes vidékek közlekedési állapotát egy tisztváltozás felforgatta, vagy a kereskedelmi mozgásnak egy alispán uj vonalt mutatott ki. Illy állásban rendszeres összeköttetésrül, országos fővonalakrul szó sem lehetett; mert rendszerünkbül folyólag csak helyhatósági utaink lehettek, az ország, s annak érdeke képviselve nem volt.”

Európai folyosók TEN-T Transzeurópai közlekedéshálózat PEN Páneurópai folyosók – a TEN keleti kiterjesztése TINA – a Páneurópai folyosók kiegészítése TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése Összefoglaló

Európai folyosók TEM Észak-déli autópálya tervezete a nyolcvanas évekből. Stratégiai meggondolások? Vastag vonallal az u.n. déli autópálya elképzelése (1990)

Európai folyosók Az európai útrendszer átszámozása 1975-ben. K-Ny és É-D tengelyek, - új funkciók felismerése

TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat 80-as évektől „Közös hálózatot a közös piachoz” Transzeurópai hálózat (TEN-E, TEN-C, TEN-T) 1992 – Maastricht - EU 12 (-> EU 16-ra számítva) 1996 14 kiemelt projekt => (2004 ápr. 29: 30-ra emelik) Mateu Turro (1999) Going Trans-European: Planning and financing Transport Networks for Europe. Elsevier „regionális érdekektől vezérelt folyamat, drága megoldások”

TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat A TEN-T 14 kiemelt projektje (1996) 1 High-speed train/combined transport N/S 2 High-speed train PBKAL 3 High-speed train south 4 High-speed train east 5 Betuwe Line, conventional rail/combined transp. 6 High-speed train/combined transp. France-Italy 7 Greek motorways Pathe and Via Egnatia 8 Multimodal link Portugal-Spain-Central Europe 9 Conventional rail Cork-Dublin-Belfast-Stranraer 10 Malpensa Airport, Milano 11 Oresund fixed rail/road link Denmark-Sweden 12 Nordic Triangle multimodal corridor 13 Ireland/United Kingdom/Benelux road link 14 West Coast Main Line Forrás: Freight Transportation: The European Market - International Technology Exchange Program June 2002 Forrás: Freight Transportation: The European Market - International Technology Exchange Program June 2002 international.fhwa.dot.gov/eurofreight.cfm

TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat Közben 1989 a berlini fal és a vasfüggöny leomlik Pán-európai konferencia 1991 Prága, 1994 Kréta, 1997 Helsinki „Krétai folyosók” v. Helsinki folyosók v. Páneurópai folyosók – a TEN keleti kiterjesztése

Európai folyosók Mit jelent a TEN keleti kiterjesztése ?

Európai folyosók A hálózat kiterjesztése kelet felé

Európai folyosók A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Európai folyosók A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Európai folyosók A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

Európai folyosók A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása

A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók Páneurópai folyosók Forrás: http://www.khvm.hu/EU-integracio/A_magyarorszagi_TINA_halozat/Image11.gif A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók

Európai folyosók Forrás: eu-ten-es-pec_magnetbahnforum-de.jpg A TEN-T transzeurópai közlekedéshálózat és a PEC páneurópai folyosók

Hazai interpretáció Az EU Közös Közlekedéspolitika (1992) hatásai térségünkre: az “áramlások tere” dominanciája Magyar Közlekedéspolitika (1996): a kiegyensúlyozott öt stratégiai főirány ellenére az “Európai Unióhoz való csatlakozás elősegítése” domináns szerepet kapott, mégpedig olyan értelmezésben, mintha ennek fő letéteményese a folyosók mielőbbi kiépítése lenne. Ezzel a többrétegű hazai közlekedési rendszerből indokolatlan mértékben kiemelődik a régióközi kapcsolatok szintje (az “áramlások tere” hordozója) a városközi és faluközi kapcsolatok rovására (ami viszont a „helyek tere” kapcsolati háttere).

Hazai interpretáció A tranzitfolyosókat Magyarország a legforgalmasabb és védendő térségein vezeti keresztül

Egy lehetséges magyarországi régióközi folyosó-hálózati struktúra Forrás: Fleischer Tamás – Magyar Emőke – Tombácz Endre – Zsikla György (2001): A Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti hatásvizsgálata. 109 p. A Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Környezettudományi Intézetének tanulmányai, 6. szám. Sorozatszerkesztő Kerekes Sándor és Kiss Károly. Budapest, 2001 december

Egy lehetséges magyarországi régióközi folyosó-hálózati struktúra Forrás: Fleischer Tamás – Magyar Emőke – Tombácz Endre – Zsikla György (2001): A Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti hatásvizsgálata. 109 p. A Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Környezettudományi Intézetének tanulmányai, 6. szám. Sorozatszerkesztő Kerekes Sándor és Kiss Károly. Budapest, 2001 december Forrás: Fleischer Tamás – Magyar Emőke – Tombácz Endre – Zsikla György (2001): A Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti hatásvizsgálata. 109 p. A Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Környezettudományi Intézetének tanulmányai, 6. szám. Sorozatszerkesztő Kerekes Sándor és Kiss Károly. Budapest, 2001 december

Forrás: KHEM honlap Gyorsforgalmi úthálózat 1963-2010. http://www.khem.gov.hu/data/cms1558708/gyorsforg_k.jpg Forrás: KHEM honlap Gyorsforgalmi úthálózat 1963-2010. http://www.khem.gov.hu/data/cms1558708/gyorsforg_k.jpg

Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése Helsinkiben a 10 folyosó mellett négy páneurópai közlekedési térséget is kijelöltek PETRA (Pan-European Transport Areas) Ezek tengerhajózási medencék A Fekete-tenger az egyik PETRA térség (BS-PETRA) Fő fejlesztési prioritása Constanta kikötője

Európai folyosók Forrás: http://www.ertms.hu/?id=korridorok Az ERTMS vasúti teherszállítási korridorok 2005-től indult tervei

TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése TINA – Transport Infrastructure Needs Assessment (There Is No Alternative) 1995 – 11 csatlakozó ország módszertani segítése 1999 zárójelentés főhálózat = páneurópai folyosók + másodlagos hálózat (amit még a 11 ország javasolt)

TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése Forrás: A 8. sz. főút fejlesztési feladatai... UKIG Hálózatfejlesztési Főosztálya 2000. szept. 13 A helsinki folyosók és a TINA-hálózat kiegészítő elemei

TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése TIRS – Transport Infrastructure Study in Balkans 2002 – 7 ország ALB, B-H, BG, CR, SR-M, MAC, RO BG és RO az alaphálózat azonos a TINA folyamatban meghatározottal, A többi országban EIB Western Balkans Transport Infrastructure Inventory – 223 projekt finanszírozhatóság szempontjából kategorizálva http://www.cemt.org/topics/tirs/

TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók a balkáni térségben

REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study 2003 – 5 ország ALB, B-H, CR, SR-M, MAC, Cél: finanszírozható projektek keresése, majd rangsorolása 20 projektet kiválasztottak http://www.seerecon.org/infrastructure/sectors/transport/documents/REBIS/

REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése Általános áttekintés és 20 projekt részletes előtanulmánya (pre-feasibility study) http://www.seerecon.org/infrastructure/sectors/transport/documents/REBIS/ REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study

Összefoglaló, tanulságok A TEN 12 (15) uniós ország saját közlekedési hálózatának figyelembevételével alakított ki egy átlapoló hálózatot (1992) Azóta a hálózat háttérbe szorul, főleg 14 (30) projektről van szó A PEN (páneurópai hálózat) a TEN kelet-nyugati folyosói meg-hosszabbításaként próbálta lefedni Európa keleti részét (1997) A TINA megtartotta a PEN hálózatát, de lehetővé tette másodlagos folyosók beiktatását (1999) A TIRS kiindulásnak tekintette a PEN és a TINA folyosókat, és kiegészítette öt további ország irányában (2002) A REBIS az utóbbi öt ország hálózatát felmérte és kiegészítő javaslatokat tett (2003) A teljes folyamatban dominál a projekt-orientált megközelítés, kizárólagosan az elemi projektek finanszírozhatósága képezi a rangsor alapját - és hiányzik az átlapoló hálózat funkcionális szerepének a tudatosítása. Ilyen módon a meglévő struktúra őrződik (erősödik) meg, nincs mód struktúraváltásra.

EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet tfleisch@vki.hu http://www.vki.hu/~tfleisch/ VÉGE A MÁSODIK BLOKKNAK NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok, 2009 február 9.