1 A RENDSZERVÁLTÁS MOSTOHAGYERMEKEI A szülők munkaerőpiaci kiszorulásának hatása gyermekeik középiskolai továbbtanulására Szirák, 2006. november 3-4. Kertesi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

Kaposvár.
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
A munkanélküliség lehetséges egészségügyi hatásai
A gyermek, mint közjószág? Szeged, október 15. Gál Róbert Iván Múltunk van. Jövőnk lesz? dr. Kováts Zoltán emlékkonferencia.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Hozzászólás Lovász Anna és Szabó-Morvai Ágnes: „Does childcare matter for maternal labor supply?” előadásához Elek Péter ELTE Közgazdaságtudományi Tanszék.
A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1.
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
Munkaerőpiac, gyerekszegénység Darvas Ágnes ELTE TáTK, GYERE Gyerekesély Egyesület.
Kereszttáblák Babbie, E.: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
A rendszeres szociális ellátás hatása a gazdasági aktivitásra és a segélyezett romák életmódjára Kiss Eszter OTDK 2011.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
Demográfiai - társadalmi tükör, 2010 Hazai és európai tendenciák
Spéder Zsolt KSH Népességtudományi Kutató Intézet
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Adamecz Anna: Iskolalátogatási korhatár és az érettségi elérésének valószínűsége Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI.
Az iskolázottságra ható tényezők: egy nemzetközi panelvizsgálat eredményei Bakó Tamás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet Szirák, november
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Rugalmas foglalkoztatási formák elterjedtsége a
Előadás másolata:

1 A RENDSZERVÁLTÁS MOSTOHAGYERMEKEI A szülők munkaerőpiaci kiszorulásának hatása gyermekeik középiskolai továbbtanulására Szirák, november 3-4. Kertesi Gábor MTA Közgazdaságtudományi Intézet Kézdi Gábor Közép-Európai Egyetem és MTA Közgazdaságtudományi Intézet

2 Vázlat  Motiváció  Emberitőke-felhalmozás az életpálya egészén: a kora gyermekkori hatások fontosabbak?  A tartós szegénység hatása a gyerekek későbbi teljesítményére  Hozzájárulásunk a probléma elemzéséhez  Természetes kísérleti helyzet: átmenet, a foglalkoztatás összeomlása  Sokan süllyedtek tartós munkanélküliségbe; megvizsgáljuk gyermeke- ik évekkel későbbi iskolai teljesítményét  Kérdések: Szülő tartós munkanélkülisége => gyerek teljesitménye? Számít-e a gyerek életkora?  Mérési eljárás  Függő: Életkor-specifikus középiskolai továbbtanulási esély  Pooled cross-sections, KSH MF, negyedévek (-nyár)  Identifikációs stratégia  Függvényformák  Eredmények  Erős hatások: 10 év tartós állástalanság kumulatív hatása: -20 % továbbtanulási esély  Lineáris 7 és 15 éves kor között, meredekebb óvodáskorban (3-7)

3 ET-felhalmozás az életpálya egészén  Fontosabbak-e a kora gyermekkori beruházások / hatások?  Cunha,Heckman,Lochner,Masterov (2005): igen  (1) A korai évek “érzékenyebbek”, kogn.idegtudomány alátámasztja  (2) Az elért készségszint és a folyó ET-befektetés komplementerek: “a készségek készségeket termelnek”  Bizonyítékok: kora gyermekkori beavatkozások, aktív munkaerőpiaci programok  Carneiro, Heckman (2003) gondolatkísérlet:  Rögzítsük a az egész életen át tartó ET-beruházások jelenértékét  Változtassuk a a beruházások időbeli pályáját  Elemezzük a következményeket (megtérülési ráták)  Társadalompolitikai következmények  Minél korábbi életkorban fektess be az oktatásba, minél többet és szakmailag minél kompetensebben!  Pl. Felnőttképzési programok helyett inkább kora gyermekkori készségfejlesztő programok

4 Egy híres ábra Carneiro és Heckman (2003), Human Capital Policy, függőleges: megtér.ráta Szürkével satirozva a tanulmányunk által lefedett életkor (3-15 évesek a szülő állásvesztésének évében)

5 A szegénység hatása a gyerek fejlődésére  A gyermekek fejlődésével foglalkozó (child development) irodalom  Hosszabb szegénységi priódusok súlyosabb következményekkel járnak  A korai vagy későbbi életkorbeli szegénység számít-e jobban? Vegyes bizonyítékok. Inkább: kora gyermekkori (pl. Duncan, Brooks-Gunn,Yeung,Smith (1998), Linver, Brooks-Gunn, Kohen (2002))  Nagy társadalmi változások intergenerációs következményei  Elder (1974): “Children of the Great Depression”, USA, Jahoda-Lazarsfeld-Zeisel (1933): „Marienthal”, Ausztria, Conger-Elder (1994): „Families in Troubled Times”, tönkrement amerikai farmerek, 1970-es évek  Jelentős mértékű kedvezőtlen hatások, de ellensúlyozó faktorok is vannak  Kedvezőtlen hatások  Kevesebb pénz jut készségfejlesztő beruházásokra  Rejtett csatornák (rosszabb egészség, családi stressz, a mentális fejlődést kevéssé elősegítő gyermeknevelési gyakorlat, kevésbé stimuláló tárgyi környezet)  kevesebb készség

6 A mi kutatásunk  Természetes kísérleti helyzet  Szülők, akik az átmenet éveiben szorultak ki tartósan a munkaerőpiacról  Gyerekek, akik évekkel később középiskolában továbbtanulhattak  Életkori heterogenitás a szülőket ért foglalkoztatási sokk idején  Gyerek születési éve, szülő állásvesztésének éve függetlenül szóródik  Családok közötti és családon belüli (testvérek) heterogenitás  Előnyök  Gyerek életkora széles sávban szóródik: 3-tól 15 éves korig  A heterogenitás két különböző forrása: családok között és belül  Hátrányok  Nem közvetlenül a beruházást vizsgáljuk, hanem az állásvesztést  Nem a munkaerőpiaci, hanem az iskolai következményt vizsgáljuk

7 Mit mérünk? Cunha, Heckman, Lochner, Masterov (2005) S it = f t (S it-1, I it ) S: készségek szintje I: beruházás i: gyerek indexe t: gyerek életkora S it = f t (S it-1, I it ) = f t [f t-1 (S it-2, I it-1 ),I it ] = … = F t (S i0,I i1,I i2,…,I it ) A beruházás korábbi életkorban hatékonyabb:  S it /  I ia >  S it /  I i,a+1

8 Mit mérünk? p ib = Pr(i nem tanul tovább b életkorban) = Pr(S ib + ε ib < q b )  p ib /  S ib < 0 Regressziónk: p ib (gyerek kora = a+1,szülő állásvesztésekor) — p ib (gyerek kora = a, …) 34 I A gyerek életkora15 Beruházási pálya, állásvesztés nélkül Beruházási pálya állásvesztés mellett

9 A foglalkoztatás leépülése Magyarországon A szülők generációja:1945 és 1970 között születettek (20-45 évesek,1990)

10 Iskolázottság szerinti foglalkoztatottság, az anyák generációja

11 Iskolázottság szerinti foglalkoztatottság, az apák generációja

12 Adatok  KSH Munkaerő-felvétel (MF)  Havi demográfiai és munkaerőpiaci adatok (jövedelem és vagyon nélkül)  egyén havonta  Gördülő panel  Állásvesztés évére utaló kérdés negyedév óta  Családi (szülő-gyermek) relációk ismertek  Munkaerőpiaci státus (azon belül: iskolába jár vagy sem) ismert a 15 éves vagy annál idősebb családtagok esetében  Minta  Megfigyelési egység: gyermek, 15 ≤ életkor ≤ 20, szülővel(kel) együtt él, általános iskolát (8 osztályt) befejezte  Egybeolvasztott (pooled) keresztmetszeti minta (első megjelenés: 1997-ben vagy utána), halmozódás kiküszöbölve  Nyári hónapok kihagyva (iskolába járás nem világos)  Mindkét szülő állástalan  Az a szülő, aki KÉSŐBB veszítette el az állását, valamikor 1987 és 1994 között szorult ki végleg a munkaerőpiacról  Függő változó: nem tanul(t) tovább középiskolában  Nincs befejezett középiskolai végzettsége ÉS  Nem is jár semmilyen középiskolába

13 Minta Zölddel kiemelve a becslés alapjául szolgáló minta 1-es minta 2-es minta

14 A szülők állásvesztése, statisztikák 1-es minta 2-es minta

15 Az idő: személyes és naptári Az állásvesztés ideje: Az interjúk elkészítésének ideje: ; A gyerekek életkora az interjú idején: évesek éves 1999-ben éves 1989-ben éves 2004-ben éves 1990-ben

16 Nem tanul tovább (%), életkor az interjú idején Felfelé torzít: az interjú idején idősebb gyereknek több ideje állt rendelkezésre, hogy lemorzsolódjék. Ezt a hatást kontrollálni kell.

17 Nem tanul tovább (%), az interjú éve szerint Kontrollcsoportoknál: Egyhén csökkenő trend. Kontrollálni kell.

18 Nem tanul tovább (%), születési év szerint Kontrollcsoportoknál: csökkenő trend (kisebb létszámú kohorszok). Ha ezt kontrollálnánk (kiegyenesítenénk), akkor a kezelt csoportnál látható lenne az emelkedő trend: szülői állásvesztés a gyerek fiatalabb életkorában nagyobb jövőbeli lemorzsolódást jelezne előre.

19 Becslés: keresztmetszeti adatokon Lineáris valószínűségi modell: y ij = α + f(a ij ) + g(c ij ) + h(x j ) + u ij i: gyerek j: család y: nem tanul tovább = 1, továbbtanul =0 a: a gyermek életkora, amikorra már mindkét szülő elveszítette az állását c: a gyerek egyéb jellemzői (neme, életkora az interjú idején) x: családi jellemzők (szülők kora, iskolázottsága, testvérek #, lakóhely) + kontroll: interjú évét képviselő fix-egyedhatások vagy az állásvesztés évét képviselő fix-egyedhatások „a” is 3 és 15 éves életkor közöttre korlátozva, transzformálva: a=3  0 Jobboldali változók: zérus átlagúra normalizálva Standard hiba családi szinten klaszterezve f(a) háromféleképpen specifikálva:  „a” lineáris (átlagos) hatása  „a” nem-parametrikus hatása (életkor dummyk)  lineáris hatás, törésponttal (spline), meredekebb-e 7 éves kor előtt? g(c) és h(x) többféle módon specifikálva

20 Identifikáció  A gyerek állásvesztéskori életkorát exogénnek tekintjük Megbízhatóbb, ha kontrolláljuk a családi jellemzőket és  a gyerek életkorát az interjú idején (16. fólia)  az interjú évét (17. fólia)  Az állásvesztés évét (nem mért heterogenitás: a legkevésbé produktív szülőt bocsátották el először)  Családonként egy - célcsoporthoz tartozó – gyerek esetében azonban e HÁROM változóból csak KETTŐ kontrollálható egyszerre Kor interjúkor = Év interjúkor – Év születéskor Kor állásvesztéskor = Év állásvesztéskor – Év születéskor Ezért: Kor interjúkor = Év interjúkor – Év állásvesztéskor + Kor állásvesztéskor 123

21 A minta tulajdonságai

22 Eredmények: „a” lineáris hatása

23 Családon belüli hatások becslése Minta korlátozva azon családokra, ahol van két, célcsoporthoz tartozó, év közötti gyerek (kettőnél több gyerekes családok kevesen, kihagyva) Lineáris valószínűségi modell: Δy ij = α + βΔa ij + Δu ij i: gyerek j: család Δ: idősebb testvér adata mínusz fiatalabb testvér adata y: „nem tanul tovább” dummy, a gyermek interjúkori életkorával korrigálva a: a gyerek életkora, amikor már mindkét szülő elveszítette az állását  Családi jellemzők, interjú éve, állásvesztés éve kontrollálva  y-t is korrigálni kell. LVM. Nyers y regresszálva az interjúkori életkor- dummykon. Korrigált y = reziduum. Folytonos a (-1,+1) tartományon)  β paraméter torzított lehet, ha a szülők többet költenek az elsőszülőtt (idősebb) gyermekeikre. (A mért β abszolút értékben nagyobb lehet, mint valójában)

24 Eredmények:Családon belüli hatások Olyan családok, ahol volt két, célcsoporthoz tartozó, év közötti gyerek az interjú idején

25 Eredmények : „a” nem parametrikus hatása Valamennyi kontroll + interjú éve dummyk vagy állásvesztés éve dummyk Kumulatív hatások!

26 Eredmények: „a” lineáris hatása, törésponttal a 7. életévnél

27 Konklúzió  A tartós szegénység sokat ront a továbbtanulási esélyeken  Sokat számít, hogy a gyermekek milyen életkorúak,amikor a családok tartós szegénységbe süllyednek  Ha a gyermek egy évvel fiatalabb korában következik ez be (ha ekkor szorul ki mindkét szülő a munkaerőpiacról), az 1,5-2,2 %-kal rontja a a gyermek későbbi továbbtanulási esélyeit.  Kumulatív hatás (nem parametrikus becslés): Továbbtanulási esély (3 éves kori elszegényedés esetén) = 65 % Továbbtanulási esély (15 éves kori elszegényedés esetén) = 85 %  Az összefüggés lineáris 7 és 15 éves kor között, 3-7 éves korban is lineáris, de meredekebb  Nem bizonyítható az „érzékenység“ vagy “erős komplementaritás” a 7 és 15 éves kor között bekövetkezett beruházásokban.  Az iskoláskor előtti évek különleges fontossága azonban igazolható. Évi 3,5 versus 2 %-kal számolva: 3-7 éves kor között: -14 %, 7-14 éves kor között: -14 %. A kora gyermekkor 4 elvesztegetett éve 7 elveszte- getett iskoláskori évvel ér fel.  A kora gyermekkori beavatkozások sokat segíthetnének a szegénységbe süllyedt családok gyermekein.