VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással kapcsolatban Biró Z. Zoltán KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja, Csíkszereda
Előzmények Téma: az internethasználattal kapcsolatos tervek feltérképezése és értelmezése Helyszín: Hargita megye Indoklás: nem tematizált az internethasználat
A kutatás fontosabb paraméterei Célcsoport: fiatal családok Együtt „nőtt fel” az internettel Nincsen még gyerekük Van már gyerek a családban, de még nem használja az internetet Fontos: a számítógép és az internethasználat elkülönítése Módszertan: interjú és személyes megfigyelés
Hipotézis és szakirodalom Kiindulópont: Mivel az internethasználat, mint téma, nem tematizált a térségben, ennek a feladatnak a megoldása a családokra hárul! Hipotézis: Hargita megyében az internethasználattal kapcsolatos prekoncepciókat a megfelelő tematizáció hiányában kizárólag a szülő – internet reláció termeli ki.
Fontosabb elemzési szempontok Hogyan tervezik a szabályozást? Hogyan tervezik a segítést? Milyen negatív vízióik vannak az internethasználattal kapcsolatban? Mire szeretnék ránevelni a gyereket?
Prekoncepciók és családtípusok o Az érdektelen típus: „Megtanulja, ha akarja, engem nem érdekel, mit csinál!” o Az aggódó-féltő típus: „Folyamatosan követni fogom, csak azt csinálhatja, amit megengedek!” o A kollaboratív típus: „Együtt akarom felfedezni az internetet a gyerekeimmel!” o Átmeneti típus: „Oda fogok figyelni, hogy mit csinál, de hagyni kell, hogy magától is fedezzen fel dolgokat!”
Néhány következtetés A térségben kialakuló prekoncepciók kialakulását nagymértékben a szülő-internet reláció termeli ki. Az internethasználattal kapcsolatos tervek alakulására hatással van a szociális rokonság, a barátok. A tematizáció hiánya jelentős mértékben akadályozza a hatékony internethasználat elterjedését.
Köszönöm a figyelmet!