VII. NEMZETKÖZI MÉDIAKONFERENCIA „A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA” SZEPTEMBER , BALATONALMÁDI A középfokú médiaoktatás legújabb tapasztalatai középiskolás fiatalok mozgókép- és médiabefogadási szokásainak vizsgálata a mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy oktatásának eredményei és tapasztalatai Fábián László
Tudatos médiabefogadás?!
Médiakínálat és médiahatás
„Médiahelyzet” a közoktatásban? Jó irány?
Kerettantervi szabályozás „A gimnázium 9(–10). évfolyamán kötelezően választható tantárgy a mozgóképkultúra és médiaismeret.” „11–12. évfolyamon a művészetek műveltség- terület tantárgyai közül (ének-zene, dráma és tánc, vizuális kultúra, mozgóképkultúra és médiaismeret) az iskola döntheti el, hogy az adott órakeretből mely tantárgyakat és milyen arányban fogja tanítani.”
Kerettantervi szabályozás „11–12. évfolyamon a művészetek műveltségterület kötelező összes óraszámkerete heti 2 óra/évfolyam.” „A mozgóképkultúra és médiaismeret egyes tartalmai az 5–8. évfolyamokon az anyanyelv, a történelem, a vizuális kultúra és az informatika óráin jelennek meg.” „A 9–12. évfolyamokon a helyi tantervtől, az iskolák döntésétől függően más- és más évfolyamokon, illetve időkeretben tanítják a tárgyat.”
Kerettantervi szabályozás „A 11. és 12. évfolyamokon a médiajelenségekkel kapcsolatos elvontabb társadalomtudományi gondolkodás fejlesztése […] a célja.” „Ebből következik, hogy minden művészeti tantárgy, így a mozgóképkultúra és médiaismeret is heti 2 óra/évfolyamra készítette el a kerettantervét, ám annak felhasználása az iskola igényeinek függvé- nyében értelmezendő.”
„Szabadságra vagyunk ítélve?”
Őket ugye nem felejtjük el? „S magasra emeltem szegénykét, hogy nagy, hogy óriás legyen.”
Nézzünk szembe a tényekkel…
Középiskolás fiatalok internet-, mozgókép- és médiabefogadási szokásai kutatás helyszíne: ELTE T REFORT Á GOSTON G YAKORLÓISKOLA időpont: TAVASZ a vizsgált korosztály: A 10. ÉVFOLYAMOS DIÁKOK (16-17 ÉVESEK ) a vizsgálatban résztvevők létszáma: 29 FŐ
Középiskolás fiatalok internet-, mozgókép- és médiabefogadási szokásai oktatási keret: MÉDIA MODUL A 10. ÉVFOLYAMON SZEPTEMBERÉTŐL HETI 1 ÓRÁS „ÓRARENDI” MODULTÁRGY! MÉDIA FAKULTÁCIÓ – 11. ÉS 12. ÉVFOLYAMON HETI 2X45 PERC a vizsgálat szintjei: ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEK AZ INTERNET HASZNÁLATÁVAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK A TÉVÉNÉZÉSI SZOKÁSOKKAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK A MOZGÓKÉPI BEFOGADÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ KÉRDÉSEK AZ OLVASÁSRA VONATKOZÓ KÉRDÉSEK
Kinek a véleményére adsz leginkább egy-egy „komoly” kérdés kapcsán?
Milyen forrásból tájékozódsz?
Naponta mennyi időt töltesz számítógépezéssel?
Rangsorold az alábbi számítógépes tevékenységeket a rájuk fordított idő alapján!
Internetes tevékenységek sorrendje (1-12)
Naponta mennyi időt töltesz tévézéssel?
Televíziós műfajok nézettségi sorrendje
Hol nézel leginkább nagyjátékfilmet?
A Gyűrűk Ura Valami Amerika91 3.Forrest Gump Üvegtigris60 5. Mátrix48 6. Kontroll44 7. Gettómilliomos41 8. Macskafogó33 9. Hair A Karib-tenger kalózai Tanú dolog, amit utálok benned Viharsziget94 2. Eredet88 3. Másnaposok76 4. Amelie47 5. Csillagok háborúja47 6. Mátrix39 7. Donnie Darko35 8. Gyalog galopp33 9. A Gyűrűk ura Vicky, Cristina, Barcelona Kill Bill Ryan közlegény…26 Minden idők „legjobb” 12 filmje
„Minden idők legjobb 12 filmje” – 2009
„Minden idők legjobb 12 filmje” – 2013
Hetente mennyi időt töltesz szépirodalmi szövegek olvasásával?
Hetente mennyit időt töltesz szépirodalmi szövegek olvasásával? (2009)
Milyen újságokat olvasol?
Napilapok
Hetilapok
Magazinok