(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van Gogh Művészete.
Advertisements

XIX. század második fele
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
A realizmus XIX. század második fele
Avantgard Európában 1945 előtt
Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
Realista építészet EKLEKTIKA
Papp Tünde IFO II. nappali
A századforduló művészetei
II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból
Rodostói kakukkok.
Folytatáshoz kattints ide!
T.
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
REALIZMUS.
HISTORIZMUS, EKLEKTIKA – XIX. sz. 2. felének építészete
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
CAMILLE PISARRO Zene: Clayderman automata képváltás.
A 19. századi líra átalakulása
A líra átalakulása a 19. század második felében
Mozgás és sebesség megjelenése a képzőművészetben
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
Van Gogh. (Japán fametszet nyomán)
Szövetség A B A R O K K.
Építészet, szobrászat, festészet
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Magyar művészet 1945 előtt.
III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Expresszionizmus 31/A.
A FAUVOK nyomában Témahét: 2010.
T.
Az impresszionizmus Európában
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
Aristide Maillol Gauguin, Csontváry Henri Rousseau Edvard Munch
Realizmus, Preraffaeliták testvérisége, Plein air
Posztimpresszionizmus
Posztimpresszionizmus
Viszkok Bence 12.c A leképezési hibák világa
Aba Novák Vilmos Festő, grafikus, a modern magyar festészet egyik legeredetibb és legelhivatottabb tehetsége. A budapest Képzőművészeti Főiskolán.
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
A posztimpresszionizmus
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
A posztimpresszionizmus
Vincent van Gogh művészete Van Gogh 1880-tól teljesen a festészetnek szentelte magát. Hágában élve eleinte a bányászok életét örökítette meg vázlatain,
Nézőpont kérdése… A horizont.
a kubizmus kubus = kocka
T Téma: ÉLETKÉP.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Impresszionizmus.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
A Biblia és a képzőművészet
Előadás másolata:

(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió) A 19-20. századfordulója (Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)

- Összetett, sokrétű művészeti korszak: A legkülönbözőbb stílusok élnek egymás mellett és hatnak a művészekre, egy-egy életmű gyakran tükrözi ezt a sokféleséget (akadémizmus, realizmus, impresszionizmus, posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)

I. Posztimpresszionizmus (a latin post jelentése: után) - Az impresszionizmusból induló, azt különböző irányokban továbbfejlesztő festészeti törekvések összefoglaló neve

1. Jellemzői: a/ Formai: - Fokozott intenzitású színek

- Hangsúlyos vonalak

- A kompozíció zártsága, klasszikussága az impresszionizmus véletlenszerűségének elvetése

- Stilizálás, dekorativitás (homogén szín, lefokozott térbeliség , kacskaringós vonal)

b/ Tartalmi: - Impresszionista témák

- A pillanatnyi látványon túli tartalom: szimbolizmus

2. A 4 főalak a 20. századi modern festészet megalapozói, a „4 evangélistája”

a/ Paul Cézanne - Francia festő, ő gyakorolja a 20. sz. első felének festészetére a legnagyobb hatást

Az impresszionizmus klasszicizálója: „A múzeumok művészete” Ingres

- Impresszionista témák: tájképek, csendéletek, portrék, életképek,

az „aranykor” klasszikus témája, ember és természet harmóniája foglalkoztatják

- Tárgyiasság, szilárd formák, zárt kompozíció, visszatérés a vonalhoz

- Sajátos ecsetkezelés, a szín egyszerre hordoz fényt, formát, tárgyi tartalmat

A látványt elemzi, színsíkokra bontja, ezekből építi fel a „képi igazságot”

- Értelmezi a látványt, az örök érvényűt keresi, a geometriai alapformákat érzékelteti:

Szerinte „A természetet a henger, a gömb és a kúp formáiból kell kialakítani”, ebből indul majd ki a kubizmus Braque

- A képi igazság fontossága, szabad út a szubjektív látásmódnak, a torzításnak: Picasso

ez jellemzi majd az expresszionizmust (Kirchner)

b/ Georges Seurat - Francia festő

- Neoimpresszionizmus (Seurat elnevezése): impresszionista témák, hagyományosan felépített, plein air vázlatokat is felhasználó műtermi festészet

- Az impresszionisták modern világa és a klasszikus festészet emelkedettsége

- Tudományos impresszionizmus: optikai színkeverés, komplementer kontrasztok (divizionizmus: optika törvényei szerinti színfelbontás)

- Pointilizmus: elkülönülő pontokban (francia point: pont), tiszta, keveretlen színeket visz fel a vászonra

- Stilizált világ: ünnepélyesség

Seurat hatása: a szín mint fény, a „vadak” irányzata a 20 Seurat hatása: a szín mint fény, a „vadak” irányzata a 20. század elején, Matisse

a látás törvényeire építő tudományos irányzatok: op-art a 20 a látás törvényeire építő tudományos irányzatok: op-art a 20. század közepén Vasarely

c/ Vincent van Gogh Holland származású festő és grafikus Franciaországban teljesedik ki művészete

- Realista és impresszionista témák

- Színhasználata gyakran szimbolikus

- Hatott rá a realizmus, az impresszionizmus, a japán művészet, a pointilizmus (Seurat), Gauguin (Millet)

(Gauguin)

- Kezdetben sötét színek: realizmus

- Később élénk, felfokozott színek: impresszionizmus, posztimpresszionizmus

- Rendkívüli személyesség, a belső világ kivetítése

zaklatott, szenvedélyes vonalvezetés,

harsány színvilág (sokszor a tubusból közvetlenül),

örvénylő vagy áramló vastag festék, „sebzett” felület

- A természet képe eltorzul, minden az érzelmek hordozója, a kifejezés (expressio) eszköze lesz

- Van Gogh hatása: az expresszionizmus előkészítője, Heckel

és a „vadak” (fauves) irányzata indul ki festészetéből

d/ Paul Gauguin - Francia festő, grafikus, szobrász

- A romlatlan, tiszta élet és művészi kifejezés keresése: Pont-Aven, Tahiti (menekülési kísérlet)

A primitív, ősi, szabad és természetes bűvölete

- Portrék, tájképek, csendéletek és főleg életképek

- Szimbolista jelentés

- Hullámzó vonalvezetés, síkban tartott formák, felfokozott színek, szőnyegszerű dekorativitás,

monumentális ünnepélyesség, klasszicitás

Művészetére használatos elnevezések: cloisonnizmus („rekeszzománcszerű”), Tiszta körvonalak, síkban tartott, homogén színfelületek

szimbolizmus, Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami általa hordozott tartalom segítőjeként fontos

szintetizmus A dekoratív formálás és szimbolikus tartalom szintézise (összetétele)

- Hatása: dekorativitása a szecesszióra hat,

felfokozott színei a „vadak”-ra és az expresszionizmusra (Matisse) (Kirchner)

3. Kötelező képek

a/ Cézanne: Mont-Sainte-Victoire

A lakóhelye közelében emelkedő hegy gyakori témája festészetének

b/ Cézanne: Csendélet kancsóval és gyümölcsökkel

Nagyon sok csendéletet fest

c/ Seurat: Vasárnap délután a Grand Jatte szigetén

d/ Van Gogh: Országút éjjel

e/ Van Gogh: Önarckép

Az önvizsgálat eszköze: a pálya minden szakaszában rengeteg önarcképet fest

f/ Gauguin: Tahiti nők

Változatok