(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió) A 19-20. századfordulója (Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
- Összetett, sokrétű művészeti korszak: A legkülönbözőbb stílusok élnek egymás mellett és hatnak a művészekre, egy-egy életmű gyakran tükrözi ezt a sokféleséget (akadémizmus, realizmus, impresszionizmus, posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
I. Posztimpresszionizmus (a latin post jelentése: után) - Az impresszionizmusból induló, azt különböző irányokban továbbfejlesztő festészeti törekvések összefoglaló neve
1. Jellemzői: a/ Formai: - Fokozott intenzitású színek
- Hangsúlyos vonalak
- A kompozíció zártsága, klasszikussága az impresszionizmus véletlenszerűségének elvetése
- Stilizálás, dekorativitás (homogén szín, lefokozott térbeliség , kacskaringós vonal)
b/ Tartalmi: - Impresszionista témák
- A pillanatnyi látványon túli tartalom: szimbolizmus
2. A 4 főalak a 20. századi modern festészet megalapozói, a „4 evangélistája”
a/ Paul Cézanne - Francia festő, ő gyakorolja a 20. sz. első felének festészetére a legnagyobb hatást
Az impresszionizmus klasszicizálója: „A múzeumok művészete” Ingres
- Impresszionista témák: tájképek, csendéletek, portrék, életképek,
az „aranykor” klasszikus témája, ember és természet harmóniája foglalkoztatják
- Tárgyiasság, szilárd formák, zárt kompozíció, visszatérés a vonalhoz
- Sajátos ecsetkezelés, a szín egyszerre hordoz fényt, formát, tárgyi tartalmat
A látványt elemzi, színsíkokra bontja, ezekből építi fel a „képi igazságot”
- Értelmezi a látványt, az örök érvényűt keresi, a geometriai alapformákat érzékelteti:
Szerinte „A természetet a henger, a gömb és a kúp formáiból kell kialakítani”, ebből indul majd ki a kubizmus Braque
- A képi igazság fontossága, szabad út a szubjektív látásmódnak, a torzításnak: Picasso
ez jellemzi majd az expresszionizmust (Kirchner)
b/ Georges Seurat - Francia festő
- Neoimpresszionizmus (Seurat elnevezése): impresszionista témák, hagyományosan felépített, plein air vázlatokat is felhasználó műtermi festészet
- Az impresszionisták modern világa és a klasszikus festészet emelkedettsége
- Tudományos impresszionizmus: optikai színkeverés, komplementer kontrasztok (divizionizmus: optika törvényei szerinti színfelbontás)
- Pointilizmus: elkülönülő pontokban (francia point: pont), tiszta, keveretlen színeket visz fel a vászonra
- Stilizált világ: ünnepélyesség
Seurat hatása: a szín mint fény, a „vadak” irányzata a 20 Seurat hatása: a szín mint fény, a „vadak” irányzata a 20. század elején, Matisse
a látás törvényeire építő tudományos irányzatok: op-art a 20 a látás törvényeire építő tudományos irányzatok: op-art a 20. század közepén Vasarely
c/ Vincent van Gogh Holland származású festő és grafikus Franciaországban teljesedik ki művészete
- Realista és impresszionista témák
- Színhasználata gyakran szimbolikus
- Hatott rá a realizmus, az impresszionizmus, a japán művészet, a pointilizmus (Seurat), Gauguin (Millet)
(Gauguin)
- Kezdetben sötét színek: realizmus
- Később élénk, felfokozott színek: impresszionizmus, posztimpresszionizmus
- Rendkívüli személyesség, a belső világ kivetítése
zaklatott, szenvedélyes vonalvezetés,
harsány színvilág (sokszor a tubusból közvetlenül),
örvénylő vagy áramló vastag festék, „sebzett” felület
- A természet képe eltorzul, minden az érzelmek hordozója, a kifejezés (expressio) eszköze lesz
- Van Gogh hatása: az expresszionizmus előkészítője, Heckel
és a „vadak” (fauves) irányzata indul ki festészetéből
d/ Paul Gauguin - Francia festő, grafikus, szobrász
- A romlatlan, tiszta élet és művészi kifejezés keresése: Pont-Aven, Tahiti (menekülési kísérlet)
A primitív, ősi, szabad és természetes bűvölete
- Portrék, tájképek, csendéletek és főleg életképek
- Szimbolista jelentés
- Hullámzó vonalvezetés, síkban tartott formák, felfokozott színek, szőnyegszerű dekorativitás,
monumentális ünnepélyesség, klasszicitás
Művészetére használatos elnevezések: cloisonnizmus („rekeszzománcszerű”), Tiszta körvonalak, síkban tartott, homogén színfelületek
szimbolizmus, Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami általa hordozott tartalom segítőjeként fontos
szintetizmus A dekoratív formálás és szimbolikus tartalom szintézise (összetétele)
- Hatása: dekorativitása a szecesszióra hat,
felfokozott színei a „vadak”-ra és az expresszionizmusra (Matisse) (Kirchner)
3. Kötelező képek
a/ Cézanne: Mont-Sainte-Victoire
A lakóhelye közelében emelkedő hegy gyakori témája festészetének
b/ Cézanne: Csendélet kancsóval és gyümölcsökkel
Nagyon sok csendéletet fest
c/ Seurat: Vasárnap délután a Grand Jatte szigetén
d/ Van Gogh: Országút éjjel
e/ Van Gogh: Önarckép
Az önvizsgálat eszköze: a pálya minden szakaszában rengeteg önarcképet fest
f/ Gauguin: Tahiti nők
Változatok