A fejlődéslélektan kialakulása, fő kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marcali; Szalay Miklós pszichológus
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Miért jó, ha többet tudunk róluk…
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Első előadás.
A fejlődési szakaszok.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
NEVELÉS A CSALÁDBAN 2..
Peremen billegő fiatalok
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés stílusa.
Gyermekkori depresszió
Szociális tanulás formái
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
A szülő-gyermek szeparáció hatásai
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Korai anya – gyerek kapcsolat
CSALÁD.
A pszichológiai fejlődés
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az érzelmek fejlődése.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Kontinuitás és változás
Szocializáció és személyiségfejlődés
Szocioemocionális fejlődés gyermekkorban
LIFE-SPAN DEVELOPMENT
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Egyéb dinamikus elméletek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Nevelés és nevelői attitűdök
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Az erkölcsi fejlődés.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Egyéb dinamikus elméletek
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A fejlődéslélektan kialakulása, fő kérdései Gyermektanulmányok Gyermeklélektan Keresztmetszeti elemzés (életkorok) Hosszmetszeti elemzés Life- span vizsgálatok

A fejlődés értelmezése: változás csökkenés (stagnálás) mennyiségi Növekedés Fejlődés minőségi Regresszió (retardáció)

Központi kérdések: Folyamatosság A fejlődés forrásai Egyéni különbségek

Életkor (év) Köznapi elnevezés Piaget Freud Erikson 0-1 Csecsemőkor Szenzomtoros intelligencia Orális szakasz Alapvető bizalom vs. Bizalmatlanság 1-2 Kisgyerekkor Műveletek előtti kor Anális szakasz Autonómia vs. szégyen és kétség 2-3 3-6 Óvodáskor Fallikus szakasz Kezdeményezés vs. bűntudat 6-12 Kisiskoláskor Konkrét műveletek kora Latencia kora Teljesítmény vs. kisebbrendűség 12-19 Serdülőkor Formális műveletek kora Genitális szakasz Identitás vs. szerepzavar 19-35 Fiatal felnőttkor Bensőségesség vs. elszigetelődés 35-60 Középső felnőttkor Alkotóképesség vs. megrekedés 60 felett Késő felnőttkor Énteljesség vs. kétségbeesés

A fejlődés fő törvényei Szakaszosság, folyamatosság Öröklés, környezet interakciója (cirkularitás) Plaszticitás Tölcsér szabály Időzítés elve (szenzitív periódusok) Érés és tanulás Szerkezet és funkció egysége Önmozgás Transzfer Koegzisztencia

Döntési pontok Waddington „tájképe”. A lefelé guruló golyó jelzi a fejlődés irányát. Minél több ponton halad át a fejlődés, annál nehezebb az irányt megváltoztatni.

Korai tapasztalatok Handling Vashiány, rubeola, stb. Harlow Hospitalizáció (René Spitz) Albán csecsemő

Szocializáció: Elsődleges (első időszak): szignifikáns másik Másodlagos: generalizált másik Az első hatások ideje? A magzat képességei? Az élet, a személyiség kialakulásának a kezdőpontja!?

Kötődés elméletek A kötődés fogalma, ideje. (8 hónapos korban az anya (a szignifikáns másik) hiánya miatt sír! Freud: A tápláló Erikson: Lehet benne bízni, hogy segít ha baj van. Bowlby: Evolúciós értelmezés. (több jellegzetesség) kötődés mintázata (Mary Ainsworth: „Idegen helyzet”)

Bowlby Fizikai, érzelmi közelség A gyermek megértése A gondozó válaszkészsége Megfelelő mértékű frusztráció Az autonómia támogatása

John Bowlby (1907-1991) Angol orvos és pszichoanalitikus, de evolúciós szemléletű (etológiai alapok) Vizsgálatai: II. világháború előtt vizsgált visszaeső bűnözőket II. világháború után árvaházi vizsgálatokat végzett Hospitalizáció → megfigyeléseket, majd filmet készít a korai depriváció hatásáról (Robertson házaspárral, 1952/1953)

Felmerülő kérdések Mi lehet olyan különleges az anyához való kötődésben? Miért van az elválasztásnak olyan súlyos következménye a kapcsolatokra, illetve a gyermek érzelmi fejlődésére?

Etológiai válaszok I. Konrad Lorenz: imprinting Kritikus periódushoz kötött tanulás (lásd fészekhagyó madarak) embernél is?

Etológiai válaszok II. Harlow: deprivációs kísérletek rhesus majmokkal Mi a fontos? Táplálék („drótanya”) vagy ölelés („szőranya”) Depriváció súlyos fejlődési következményei: Abnormális szociális viselkedés Extrém agresszió Saját utód gondozására képtelen Nem explorál

Etológiai válaszok III. Hinde: szeparációs kísérletek rhesus majmokkal Kizárólag kortársakkal nevelkedők: Félénkség Inadekvát szülői magatartás Időszakos izoláció: Kritikus szakasz 3-9 hó Kritikus szakaszban történt szeparáció hatása még évek múlva is látható.

Bowlby kötődéselmélete I. Anya-gyerek kapcsolat nem pusztán a tápláláson alapszik- ahogy Freud vélte - hanem a korai szoros testi kapcsolat a közelség a meghatározó. Bioszociális ösztön irányítja a kapcsolat kialakulását. Veleszületett szükséglet, hogy a csecsemő néhány felnőtt gondozóval tartós, személyre szóló kötődést alakítson ki (evolúciós haszon)

Bowlby kötődéselmélete II. Kötődés: hosszantartó érzelmi kapcsolat a gyermek és a számára fontos gondozó közt. Kialakulásának feltételei: gondozó bejósolhatósága és megbízhatósága Szülő + csecsemő = egységes rendszer Veleszületett, komplementer Csecsemő: kötődési viselkedés (pl.: baby-face) Szülő: gondozási viselkedés (biztonság)

Kötődés szakaszai 1. differenciálatlan szociabilitás 2. differenciált szociabilitás 3. valódi kötődés 4. partnerség szakasza

Differenciálatlan szociabilitás Differenciálatlan = meg nem különböztető 0-2/2,5 hó Baba sokat alszik Baba nem tesz különbséget gondozók közt

Differenciált szociabilitás Differenciált = megkülönböztető 2,5 hó – 6 hó Baba: Sírással hív, mosollyal tart ott Igényli a társas interakciókat (preferenciák) Felismeri a körülötte lévőket, de nem utasít el

Valódi kötődés 2 éves korig KÖZELSÉGKERESÉS: csecsemő keresi a számára fontos személy közelségét MONITOROZÁS: csecsemő folyamatosan figyeli a gondozót TILTAKOZÁS: az elhagyás ellen ÖRÖM: ha a gondozó marad

Partnerség szakasza 2-3 év Társas világ működésének szabályszerűségeiről kialakít magában 1 modellt Próbálkozik a határok feszegetésével Kialakítja saját értékességét Maradandó modelleket alakít ki önmagáról és a világról!

Kötődési kapcsolat, mint belső modell Gyermek korai tapasztalatai alapján képet alkot: Önmagáról, saját értékességéről, A kötődési személyek viselkedéséről, A közeli kapcsolatok természetéről. elvárásokat alakít ki, amelyek vezérlik a viselkedést az új kapcsolatokban. kialakítja érzelemregulációs stratégiáját Hogyan küzdjön meg az érzelmekkel, indulatokkal? Önkontroll Ez a kialakított munkamodell általában egész életre szóló! Lehet, de nehéz korrigálni!

Mary Ainsworth Bowlby tanítványa Más kultúrákban is vizsgálta a kötődést Kötődés szakaszai egyetemesek Baltimore study: 26 anya-csecsemő pár megfigyelése Anya szenzitivitása, érzékenysége Gondozói viselkedés minősége meghatározza a kötődés minőségét

Kötődés mintázatai Csecsemő szükségleteire érzékeny és válaszkész gondozás Következetesen inszenzitív, esetenként elutasító magatartás Következetlen, kiszámíthatatlan magatartás Biztonságos kötődés Bizonytalan, elkerülő kötődés Bizonytalan, ambivalens kötődés

Kötődés mintázatainak mérése Idegen Helyzet Teszt 1. anya és csecsemő bemegy a szobába 2. idegen belép, ismerkedni kezd 3. anya kimegy 4. csecsemő egyedül az idegennel 5. anya visszatér 6. anya integetve kimegy 7. csecsemő egyedül 8. idegen tér vissza 9. anya visszatér 10. idegen távozik

Biztonságos kötődés El mer távolodni az anyától Explorál Szülő jelenlétében felveszi az idegennel a kapcsolatot Anya eltűnésekor tiltakozik Megnyugtatható

Bizonytalan - elkerülő Nem dúlja fel az anya távozása Nem fél az idegentől Nem keresi a kapcsolatot, inkább aktívan elkerüli Elfordul, elnéz, háttal játszik

Bizonytalan – ambivalens Nagyon feldúlja a szeparáció, de mégsem nyugszik meg újratalálkozáskor Nemigen explorál Nem mer ismerkedni

Dezorganizált kötődés Később azonosítják (Main és Solomon) Csecsemők 10-20%-a nem besorolható, atipikus viselkedést mutat Enyhe stressz hatására összeomlik a kötődési viselkedésük Jellemző viselkedések: Céltalan, tétova, sztereotip mozgások Tartós mozdulatlanság („freezing”) Gondozótól való félelem jelei Közeledés/távolodás konfliktusa

Dezorganizált kötődés háttere Veszélyeztetett csoportban 40-80% az aránya Pl.: alkoholista, bántalmazó, elhanyagoló, nagyon hátrányos helyzetű családok Atipikus anyai viselkedés (pl.: ijedt/ijesztő viselkedés, szerepcsere) Magyarázat: Szülő egyszerre biztonság és félelem forrása is → gyermek számára feloldhatatlan konfliktus → viselkedés összeomlik

A kötődés kialakul bántalmazó szülő esetén is! A kötődés adaptív a gyermek szempontjából!

Kötődési típusok alakulása kultúránként Japán: szinte nincs bizonytalan-elkerülő gyerek Észak-Európa: bizonytalan-elkerülő viselkedés nagyobb aránya Izrael: bizonytalan-ambivalens kötődés jellemző USA: bébiszitter kérdés Sok elkerülő és ambivalens kötődés

Apához való kötődés Ritkán kutatott terület Belsky: Meghatározó a házasság minősége Mi az apa véleménye, hogy a család segíti/hátráltatja a munkájában

Kötődés zavarai 5 év alatti gyermek és elsődleges gondozója közti kapcsolat eltér a normatívtól Zeanah et al. (1996): Kötődéshiány Indiszkrimináns kötődés, (nem irányul az ismerős felé) Gátolt kötődés Agresszív kötődés Szerepcserés kötődés

Kötődéshiány Viselkedés: Háttér: nincs preferált kötődési személy nincs szeparációs félelem sivár szociális viselkedés Háttér: Intézeti gondozás Gyakori gondozó váltás Súlyos elhanyagolás

Indiszkrimináns kötődés Viselkedés: válogatás nélkül kapcsolatot teremt, elkóborol a kötődési személytől, Kockázatkereső viselkedés Háttér: Intézeti gondozás Gyakori nevelőszülő váltás

Gátolt kötődés Viselkedés: Háttér: Tartósan gátolt exploráció új helyzetekben, idegen jelenlétében Érzelmi kifejezés szegényes 1. interakciót csak a kötődési személlyel folytat 2. kényszeres engedelmesség Háttér: 1. túlféltés 2. bántalmazás

Agresszív kötődés Viselkedés: Háttér: Van kötődési személy, de a kapcsolatot áthatja a harag Szorongásos tünetek Háttér: Erőszakos, bántalmazó szülő Következetlen, kiszámíthatatlan bánásmód

Szerepcsere Viselkedés: Háttér: Gyerek túl készséges, koravén viselkedést mutat Éberen figyeli a szülőt Gyenge exploráció Háttér: Szülő pszichopatológiája (pl.: depresszió)

A család, mint egész A családi konstelláció és a személyi differenciálódás: az „én” és a „család” egyszerre definiálódik.(2 és fél- 3 éves) Féltékenység, a testvérsor rögzülése stb. Családtípusok Családi légkör (nevelési stílusok, attitűdök) Család és óvoda (bölcsőde) És az iskola…….

Köszönöm a figyelmet!