Multimédiás programok készítése Macromedia Director rendszerben 2. előadás Készítette: Kosztyán Zsolt
Scriptek fajtái (hozzárendelés szerint) Movie Script Frame Script Cast Member Script Sprite Script
Movie Script A teljes moziban elérhetjük ezeket a scripteket Fajtái –Automatikusan végrehajtódó –Felhasználó által definiált LEDGFONTOSABB SCRIPTEK... prepareMovie, keyDown, keyUp
Mikor használjunk Movie scriptet ? Ha olyan script-et akaraunk írni, ami a program elindításakor automatikusan végrehajtódik Ha olyan script-eket akarunk írni, amit a program bármely részéről el tudunk érni („globális script-ek”)
Frame script Egy, vagy több frame-hez is tartozhat script Csak addig lehet elérni, ameddig az adott frame(eke)t játszuk le Fajtái –Automatikusan végrehajtódó –Felhasználó által definiált (ritkább) LEGFONTOSABB SCRIPTEK... prepareFrame, enterFrame, exitFrame (, keyDown, keyUp)
Mikor használjunk Frame scriptet ? Ha az adott script használatát kifejezetten csak az adott frame(ek)re korlátozzuk
Cast Member script Egy (vagy több) cast memberhez tartozhat A script (részben) független a cast memberek megjelenésétől a színpadon. A scriptek csak akkor hajtódnak végre, ha ténylegesen szereplnek a forgtókönyvben LEGFONTOSABB SCRIPTEK... mouseDown, mouseUp, rightMouseDown, rightMouseUp, mouseEnter, mouseWithin, mouseLeave
Mikor használjunk Cast Member script-et ? Ha az adott cast member-t többször is felhasználjuk, és: –Ugyanazt a script-et szeretnénk rendelni mindegyikhez –Még nem tudjuk, hogy az adott Cast Member-ből hanyadik sprite lesz
Sprite script A script egy (vagy több) sprite-hoz tartozik Csak akkor hajtódnak végre, amikor az a sprite ténylegesen a színpadon van LEGFONTOSABB SCRIPTEK... mouseDown, mouseUp, rightMouseDown, rightMouseUp, mouseEnter, mouseWithin, mouseLeave
Mikor használjunk Sprite scriptet ? Ha az adott cast member-t csak egyszer használjuk fel, vagy: –Más script-et szeretnénk rendelni mindegyik sprite-hoz –Már tudjuk, hogy az adott Cast Member- ből hanyadik sprite lesz
(Cast) Member-ek használata Hivatkozás egy member-re. –member(m_number | ”m_name”) Példa: –member(1).text = ”Helló” –member(1).color = RGB(123,4,64) –R = member(1).color.red
Sprite-ok használata Hivatkozás egy sprite-ra –sprite(s_number | ”s_name”) Példa: –sprite(1).color = RGB(123,4,64) –v=sprite(1).locv –h=sprite(1).loch
Külső objektumok használata Külső objektum lehet: –Kép, szöveg, video, script, egyéb… Hozzárendelés a mozihoz: 1.Importáláskor (Link to External file) 2.Utasítás(ok) segítségével –Példa: member(1).filename=”proba.html”
Pozícionálása a színpadon Sprite-ok pozícionálása locH, locV, width, height Egér pozícionálása mouseH,mouseV Színpad / ablak pozícionálása rect
Ablakok használata Egy másik movie-t meg lehet hívni: 1.play movie ”filename.dir” 2.Cast memberként importáljuk (nem javasolt) 3.Ablakként hívjuk meg. MIAW (Movie In A Window) Használat: window(”filename.ext”)
Ablakok használata Legfontosabb parancsok (pl.) window("MENUHU.dir").forget() myrect=(the stage).rect myleft=myrect.left mytop=myrect.top window("MENUHU.dir").rect=rect(myleft+500,mytop+3 0,myleft ,mytop ) window("MENUHU.dir").open() window("MENUHU.dir").windowtype=2 window("MENUHU.dir").title="Menüpontok"
Ablakok közötti kommunikáció Az ablakok egymásnak üzeneteket tudnak küldeni –üzenhetünk egy másik ablaknak, hogy egy adott utasítást hajtson végre tell the stage | window ”filename.ext” to kif pl. tell window "MENUHU.dir" to go 2 –elérhetjük a másik ablak globális változóit MEGJEGYZÉSEK... Java, HTML-kódba beágyazva jelenleg nem működik
Hyperlinkek használata (HTML) 1. Készítsünk olyan HTML-filet ami tartalmaz hyperlinket (.... ) 2. írjuk be Movie script-ként a következőt: 3. Készítsük el a show_fig1 Movie scriptet on hyperLinkClicked dummy, data do data end