Integrált (nem csak) államigazgatási adatbázisok a pályakövetésben Fodor Szabolcs EDUCATIO Nonprofit Kft. „Adatalapú döntéshozatal és stratégiaalkotás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Szervezetfejlesztési Program
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Felsőoktatási Fejlesztési Tájékoztató Konferencia Budapest, április 16. Intézményi Diplomás Pályakövetési Rendszer.
DPR adatok AVIR-ban való megjeleníthetőségének lehetőségei július 4. Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Központi Diplomás Pályakövető program, intézményi szolgáltatások - TÁMOP és TÁMOP kapcsolata november 26. Horváth TamásFodor Szabolcs.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
Adminisztratív adatbázisok a pályakövetésben Fodor Szabolcs Veroszta Zsuzsanna DPR adatok az intézményi VIR-ekben és az AVIR-ban Módszertani workshop.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Diplomás pályakövetési program, komplex hallgatói szolgáltatásfejlesztés az ELTE-n ELTE TÁMOP /2/KMR projekt március 9. TÁMOP /2/KMR
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
1 Pepper Rendszerház Zrt. Kafetéria rendszer a VIP Humánpolitikai Rendszerben.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
2004. január 27. Felmérések felhasználása, kapcsolatrendszere Szabó Imre BME Diákközpont igazgató.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Kerekes Gábor ügyvezető Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási szolgáltatások rendszer.
A diplomás pályakövetés egyes jogi aspektusai Dr. Görög Márta, SZTE ÁJTK egyetemi docens Szeged, április 29.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
A pályakövetés informatikai támogatása: online felmérések és adattárak létrehozása Fodor Szabolcs felsőoktatási referens, elemző EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató.
A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) - intézményi interfész adattartalom validálás március 18.
Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés.
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
A felsőoktatási ágazati nyilvántartások fejlesztési irányai – TÁMOP Stéger Csilla Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű.
Sajtótájékoztató Nyilvánosak a diplomás pályakövetési eredmények a portálon Educatio Nonprofit Kft. Budapest, október 14.
TÁMOP /2/KMR Vezetői információs rendszer, Alumni, diplomás pályakövető rendszer és tehetséggondozás bevezetése a Budapesti Corvinus.
Az államigazgatási adatvagyon közcélú hasznosításának lehetőségei Kodaj Katalin.
Széchenyi István Egyetem, Győr
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
Adatintegráció, adatok felhasználása Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / )
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
szakmérnök hallgatók számára
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az igénybevevői nyilvántartás
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
TÁMOP / „Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése, 2
VIR intézményi követelmények Kádár-Csoboth Péter ÚMFT Programfejlesztési Iroda.
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
"Számvetés a 24. hónap után": a központi DPR program eredményei Horváth Tamás Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási igazgató június 10. TÁMOP
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az elkészült felsőoktatási AVIR központi adattár: az alapok december 8. Kerékgyártó Sándor ügyvezető.
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Előadás másolata:

Integrált (nem csak) államigazgatási adatbázisok a pályakövetésben Fodor Szabolcs EDUCATIO Nonprofit Kft. „Adatalapú döntéshozatal és stratégiaalkotás a felsőoktatásban” február 24.

Előadás tervezett tartalma 1.DPR Adattár tartalma, főbb elemei 2.Államigazgatási adatok bevonásának indokoltsága 3.Tervezett – megvalósult menetrend 4.Adatforrások bemutatása, kapcsolódásuk 5.Adatintegráció lépései, a „módszertan” 6.Az eredmény, felhasználási célok 7.Tanulságok, tapasztalatok 8.Tervek, továbblépés 2

Miért fontos az „adatalapú” megközelítés? Az „érzékenyített” szektor, kihegyezett fülek… Az érzésekre, sajtóhírekre alapozott következtetések veszélyei Rendelkezésre állnak az adatok, csak „le kell értük hajolni” A felsőoktatás kimeneti mutatóinak figyelmen kívül hagyása rövidtávon káros, hosszútávon bűn! Tévhitek és rémhírek terjesztése helyett: kerüljenek helyükre a tények! 3

4 DPR Adattár főbb elemei „Az ismétlés a tudás anyja… és az unalom apja.”

Megoldás az adattár? Mire? Több, egymástól független adatforrást von be Jól illeszkedő adatkörök alakíthatók ki (szövetszerűség) Különböző vizsgálati keretben értelmezhető (és értelmezendő!) adatok Adatvédelmi szempontok: önbevallás, hozzájárulás és személyes adatok szükségtelensége 5

„Saját” kutatások helye és szerepe Két nagyon fontos saját kutatás hallgatók és (2007- ben) végzettek körében (ΣN=~ fő) Reprezentativitás, mintakialakítás miatt kontrollt jelenthetnek Bizonyos csoportokra vonatkozóan elsőként kaptunk visszajelzéseket (BA/BSc) Előkészítették az intézményi kutatásokat, segítségül szolgáltak a módszertani alapok kialakításában 6

Intézményi kutatások - adatintegráció 2007-ben és 2009-ben végzettek elhelyezkedése, hallgatók munkaerő-piaci motivációi 29 intézmény szolgáltatott adatot kb fő végzett és hallgató, egy helyen elérhető: Az első országos adatok a BSc diploma munkaerő- piaci fogadtatásáról! Probléma: az alacsony válaszadás, 10-20% (2009: induló év), adatszolgáltatás módjának kiforratlansága (VIR-ek, rendszerek fejlődése megoldást hoz) 7

Miért kellenek államigazgatási adatok (is)? Jelentős mennyiségű adat áll rendelkezésre az államigazgatási adatbázisokban Az adatok keletkezési körülményeinek köszönhetően szinte teljeskörű adatforrások (kötelező adatszolgáltatások stb.) Kevésbé szubjektívek, még ha bizonyos korlátokkal ezek esetében is számolni kell Az érintett potenciális adatforrások egyre jobbak, egyre inkább „használhatóak” 8

A kezdeti stratégia … 9

Először tervezett módszertan és menetrend Közvetlen szerződéses kapcsolat a potenciális adatszolgáltatókkal Egyeztetjük az adatköröket, a szükséges adatokat nyers formában adják át Adatok 5 személyes adat segítségével kapcsoljuk össze (név, szül. dátum stb.): átadjuk ezeket, és visszakapjuk a jövedelmi, munkaerő-piaci adatokat (személyes adatok nélkül) 10

… és hogy miért nem működött? Adatvédelmi akadályok: személyes adatok változatlan formában nem adhatók át másik, akár hatósági szervnek sem, ha nincs erre törvényi felhatalmazás (vagy beleegyezés) Törvénymódosításra kevés esély volt Nehéz volt mindegyik potenciális adatforrással külön- külön tárgyalni az adatok átadásáról Kellett egy „törvény hátszele” a megvalósításhoz, ez nem volt meg (Ftv. Vonatkozó része nem elég ehhez) 11

2007. évi CI. Törvény lehetőségei Az államnak és az államigazgatási szerveknek kötelessége, hogy a gazdaságra és a társadalmi folyamatokra kiható döntéseiket előzetesen mérlegeljék, eredményüket utólagosan vizsgálják. Államigazgatási adatbázisokból származó adatok anonim összekapcsolása, a megfelelő statisztikai adatbázis előkészítése: Neumann Nonprofit Kft. FONTOS! Személyes (jogtalan) adatkezelést nem valósítunk meg, mindenki csak azokat az adatokat kezeli, amire felhatalmazása van! 12

Adatintegrációs folyamat bemutatása 13 N A V (APEH) O E P F H (FSZH) Neumann Kft. (lebonyolítás, adatössze- kapcsolás) F I R (minta+tanulm adatok) ALGORITMUSALGORITMUS MINTA + TAN. ADATOK ALGORITM.+MINTA INTEGRÁLT ADATOK ADATOK Adatok összekapcsolása HASH-AZONOSÍTÓK alapján  Törvény írja le a módszertant  Nincs személyesadat-mozgás!  Nem visszaazonosíthatóak az alanyok!  Törvény írja le a módszertant  Nincs személyesadat-mozgás!  Nem visszaazonosíthatóak az alanyok!

Adatforrások kiválasztásának szempontjai 14 Az „induló adatok” forrása csak a FIR lehetett Állami regiszterek legyenek, közhiteles és megbízható adatokkal Munkaerő-piaci adatok kellettek a következőkről:  Jövedelem, igénybe vett (állami) támogatások,  Elhelyezkedési dinamika, paraméterek,  Munkaadókkal kapcsolatos információk,  Munkanélküliség, passzivitással kapcsolatos információk,  Regionalitás, (legalább belföldi!) diplomás migráció Technikailag alkalmas legyen az integrációra

A FIR érintett adatkörei 15 CÉL: tanulmányi előélet, továbbtanulási tendenciák vizsgálata Végzett hallgatók demográfiai adatai, amit az anonimitás megenged (pl. nem, régió, állampolgárság) Végzettségi adatok (pl. képzés, típus, félévszám, finanszírozás) Korábbi végzettség (ld. előző) Jelenlegi tanulmányi adatok (aktuális képzési információk)

A FIR érintett adatkörei - „nyers” változók 16 Neme SzulOrszagRegio SzulEvKat LakcimMegye LakcimTeltip TarthelyMegye TarthelyTeltip MagyAllampolg KulfAllampolg VegzID1 VegzID1_kter VegzID1_tip VegzID VegzID2_kter VegzID2_tip VegzIntID VegzKepzIdo VegzKezd VegzVeg VegzFelev06E VegzFinFelev06E VegzOsszFelev06U VegzFinFelev06U KepzLezarDatum KepzLezarIndok KulfTanHonap VonatkOrszKat RegiVegzID RegiVegzID_kter RegiVegzID_tip RegiVegzIntID RegiVegzKepzIdo RegiVegzKezd RegiVegzVeg RegiVegzVegOk RegiVegzOsszFelev RegiVegzFinFelev RegiVegzLezarDat. REGIVEGZLEZARIN. UjKepzID UjKepzID_kter UjKepzID_tip UjKepzIntID UjKepzKepzIdo UjKepzKezd UjKepzOsszFelev UjKepzAllFin

A NAV (APEH) érintett adatkörei 17 Munkavállalói (kifizetett bérekre és juttatásokra kiterjedő) havi adatszolgáltatás Ún. „08-as” nyomtatványcsomag adatai Van a Munkáltatóra és a Munkavállalóra vonatkozó része Több munkáltató/munkakör = több jogviszony Nincs teljes évi adat, két hónap „pillanatfelvétele”:  Végzés hónapja  2010 márciusa

A NAV (APEH) érintett adatkörei - „nyers” változók 18 AlkMinJog OsszevJov BerJov HallgJutt OdijFogl UtrOdij StartKarFoglTelj StartKarFoglReszm StartPluszKarFoglTelj StartPluszKarFoglReszm StartExtraKarFoglTelj StartExtraKarFoglReszm KozmunkTelj KozmunkReszm AllaskerFoglTelj AllaskerFoglReszm KifFoTeaor KifGazdAgaz KifGazdForma

Az OEP érintett adatkörei 19 Munkavállalói adatszolgáltatás alkalmazás tényéről, módjáról, egyéb körülményeiről Ún. „1041-es” nyomtatvány adatai Van a Munkáltatóra és a Munkavállalóra vonatkozó része (szintén) Több munkáltató/munkakör = több jogviszony (szintén) Minden, alkalmazási körülményben beállt változás esetén újabb adatszolgáltatás Mindegyik elérhető adatszolgáltatás adatai fontosak

Az FH érintett adatkörei 20 Valamely munkaerő-piaci eszközt igénybevevőkről nyilvántartást vezetnek Nem csak a (regisztrált!) munkanélküliek vizsgálata a cél, fontosak a képzések, egyéb eszközök Csak egyénekre vonatkozó információk Adatok a től ig terjedő időszakra vonatkozóan Egyénenként akár több jogcím Hangsúlyosan vizsgálnánk a diplomaszerzést követően képzésben résztvevőket

Az OEP és az FH érintett adatkörei - „nyers” változók 21 OEP változók LakoIrsz BSZJJogvKezd BszjJogvVeg BszjJogvKod MunkFeor MunkaOra MunkMegye MunkIrSz MunkAlkSzam FH változók RegisztrDatum Mpiac_reszv ReszKod MpiacKepzFotip MpiacKepzAltip BefKepzMod TanfDij TamTanfDij Egykolts

A (NYERS!) adatok mennyiségéről… 22 FIR (induló): ~ fő NAV (APEH):  ~ rekord  ~ fő OEP:  ~ rekord  ~ fő FH:  ~2.200 rekord  ~1.500 fő

Adatok tervezett felhasználási célja 23 A V I R Ágazati szintű tanulmány(ok), stratégiai javaslatok Oktatáskutatási tanulmányok, elemzések A széles(ebb) közvélemény számára készített rövid elemzések Tájékoztatók, pályaorientációs célok

Tapasztalatok, tanulságok 24 Az első fecskék között lenni nehéz A FIR, mint forrásadatbázis több adatkör esetében további fejlesztésre, adattisztításra szorul Az államigazgatási szereplők (forrásadatbázisok) többsége nincs még felkészülve erre a módszertanra Nincsenek, illetve hiányosak a potenciális adatforrásokat leíró metaadatbázisok Változó a forrásadatbázisok adatminősége is, további tisztításra van szükség Közös pont kellene: KEKKH-val való szinkronizáció?

További tervek, feladatok, céljaink 25

További tervek, feladatok, céljaink 26 Adatok mélyebb megismerése, lehetőségek és korlátok mélyebb vizsgálata Adatok AVIR-ba történő „bedolgozása”, riportok stb. kialakítása Törvényi keretek erősítése – jogszabályalkotás Következő adatintegráció forrásának biztosítása, szakmai előkészítése További adatforrások felkutatása, az integráció előkészítése További szakértők bevonása, a szakértői kör bővítése

MOTTÓ, köszönet 27 „Van, aki a lehetőségben a problémákat látja, és van, aki egy problémában a lehetőségeket!” /Ismeretlen forrás/

28 Köszönöm a figyelmet! Fodor Szabolcs