A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
Advertisements

DPR adatok megjeleníthetősége és tartalmi implementációja az AVIR-ban Ahmed Vivien controller, MISKOLCI EGYETEM AVIR-DPR workshop, július 4.
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Felsőoktatási felvételi tájékoztató
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
DPR adatok AVIR-ban való megjeleníthetőségének lehetőségei július 4. Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
Diplomás pályakezdők a versenyszektorban Tóth István János * - Várhalmi Zoltán + „Felsoktatás és foglalkoztathatóság” Műhelykonferencia a Budapesti.
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
Művelődés és szórakozás
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Frissdiplomások munkaerőpiaci sikeressége Kötetbemutató műhelykonferencia február 8. Veroszta Zsuzsanna.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés.
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
Társadalmi háttér és mobilitás Educatio – DPR Február 8. Budapest.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Sajtótájékoztató Nyilvánosak a diplomás pályakövetési eredmények a portálon Educatio Nonprofit Kft. Budapest, október 14.
Reál diplomával a munkaerőpiacon Diplomás kutatás 2010.
Széchenyi István Egyetem, Győr
A mesterképzésig juttató erők A felsőoktatási bachelor/master átmenet szelekciós tényezői Veroszta Zsuzsanna Frissdiplomások kötetbemutató.
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
A DPR felmérések aktuális kérdései Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Adatintegráció, adatok felhasználása Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / )
Kinek meddig tart a felsőoktatás? A tanulmányok alatti munkavállalás továbbtanulási tervekre gyakorolt hatása „A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek”
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A projekt CélJa A felsőoktatás minőségének javítása.
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
"Számvetés a 24. hónap után": a központi DPR program eredményei Horváth Tamás Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási igazgató június 10. TÁMOP
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Statisztikák. TáTK-n végzettek munkaadó cégformája szerint (ELTE Diplomás pályakövetés adatai 2010)
DPR és ALUMNI Dr. Kuráth Gabriella területfelelős.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Előadás másolata:

A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében DPR-AVIR „Adatalapú döntéshozatal és stratégiaalkotás a felsőoktatásban” Zárókonferencia 2011.február 24. Veroszta Zsuzsanna vezető elemző

A DPR kutatási komponensei Hallgatói motivációs kutatás 2009 7837 fő alapképzésben résztvevő hallgató Diplomás kutatás 2010 Kb. 4500 fő, 2007-ben végzett friss diplomás személyes lekérdezése Országos központi Diplomás Pályakövetési Rendszer intézményi aggregált adatai 2010 Kb. 10 000 végzett adatai (2009-ben diplomát szerzettek), ebből kb. 3 000 BSc diplomás Államigazgatási adatbázisok integrációja 2011 FIR, APEH, OEP, ÁFSZ kb. 54 ezer fő (2009-ben diplomát szerzettek)

Hallgatói motivációs kutatás 2009 Alapsokaság: Államilag elismert felsőoktatási intézmények nappali tagozatos alap- osztatlan képzésben részt vevő hallgatói Minta: Képzési terület (szak)/évfolyam/nem szerinti, az egyes karokon arányos kvótás mintavétel, intézményi almintákkal. Szerepe a DPR-ben: Az intézményi adatfelvételek megalapozása Reprezentativitás Vélemények, tervek átfogó vizsgálata (elhelyezkedés, jövedelem)

Hallgatói motivációs kutatás 2009 A várakozások alakulása az egyes képzési területeken Munka-nélküliség elkerülése Magas jövedelem Társadalom, környezet megbecsülése Vezető pozíció betöltése Kötetlen, szabadabb életmód Külföldi munka-vállalás Agrár - + Bölcsészettudomány Gazdaságtudományok Informatika Jogi és igazgatási Műszaki Művészet Művészetközvetítés Orvos- és egészségtudomány Pedagógusképzés Társadalomtudomány Természettudomány

Diplomás kutatás 2010 Alapsokaság: Államilag elismert felsőoktatási intézmények alapképzésben, kiegészítő alapképzésben és diplomás képzésben (minden tagozaton és finanszírozási formában) 2007-ben diplomát szerzett hallgatói tíz képzési területen Minta: Nem, kar és képzési terület szerint reprezentatív intézményi alminták Szerepe a DPR-ben: Az intézményi adatfelvételek megalapozása, validálása Reprezentativitás DPR mint kutatási program legitimálása (Frissdiplomások 2010) Tudományos igényű feltárás (átmenet, sikeresség, mobilitás)

Diplomás kutatás 2010 Mi a siker – és mitől függ? Demográfiai háttér Közeg Karrier Stabilitás Szakmaiság Mitől függ? Demográfiai háttér főváros életkor, gyermek Társadalmi háttér család jó anyagi helyzete nem magas végzettségű szülők családi szakmai kapcsolódás Képzési háttér első helyes jelentkező, előírt idő alatt végez egyetem, érdeklődés alapú szakválasztó, előírt idő alatt végez Képzési többlet nyelvtudás külföld, nyelvtudás nincs külföldi tapasztalat, nincs tanulmányi terv nyelvtudás, szakmai tapasztalat Szakterület informatika jog, orvos, pedagógus

Intézményi DPR kutatások 2010 Adatok: 29 felsőoktatási intézmény adatai (hallgatók teljes köre, 2007-ban és 2009-ben legalább abszolutóriumot szerzettek teljes köre) 53 ezer fős adatbázis (kb. 39.000 hallgató, 20.000 végzett – dupla státusok is) Szerepe a DPR-ben: Intézményi együttműködés, beépülés Rendszeresség: tendenciák, összevethető adatok Statisztikai adatok mellett vélemények, értékelések Nemzetközi módszertani összehangolás BSc végzettek első eredményei Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835

Intézményi DPR kutatások 2010 Munkaerőpiaci kilépés 2009-ben végzettek kilépése a munkaerőpiacra (N=9464)

Intézményi DPR kutatások 2010 BSc - MSc átmenet BSc/BA végzettség megszerzése utáni közvetlen átmenet MSc/MA programokra Forrás: Country Reports presented at: EMBAC 2010 Employability and Mobility of Bachelor Graduates in Europe. International Conference, Berlin, September 30-October 1.

Intézményi DPR kutatások 2010 Végzettség szakterülete és a végzett munka illeszkedése Munkaerőpiacra kilépett 2009-ben végzettek adatai (N=6421)

Államigazgatási adatbázisok integrációja Az adatbázis: - 2009-ben diplomát szerzettek teljes köre (kb. 50 ezer fő) - FIR, APEH, OEP, FH adatai Szerepe a DPR-ben: Elvi teljes körűség (nem függ a válaszadási motivációktól) Nagy elemszám (alcsoportok, pl. atipikus kilépők vizsgálati lehetősége) Objektív, regisztrált, nehezen hozzáférhető adatok (FEOR, TEÁOR, jövedelem, cégméret) Dinamika, átmenet Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835

Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH Átlagos bruttó havi bérjövedelem intézményi bontásban (a legnagyobb létszámú intézményekben) Foglalkoztatottak körében, Ft (N=12 860) Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835

Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH Átlagos bruttó havi bérjövedelem szakos bontásban (a legnagyobb létszámú szakokon) Foglalkoztatottak körében, Ft (6639) Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835

Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH Átlagos bruttó havi bérjövedelem képzési szint szerinti bontásban (mesterképzés nélkül) Foglalkoztatottak körében, Ft (17 171) Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835

Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH-OEP A havi átlagos bruttó bérek alakulása a munkavállalói jogviszony típusa szerint OEP által rögzített munkavállalók körében, Ft (N=9930) Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835

Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-OEP Frissdiplomások részmunkaidős foglalkoztatásának gyakorisága OEP által rögzített munkavállalók körében (N=9930) Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH

Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak BSc/MSc átmenet, FIR Részmunkaidős foglalkoztatás, FIR-OEP

Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak Foglalkoztatási jogviszony*, FIR-OEP *Egy személyre több státusz is vonatkozhatott. Cégméret: alkalmazottak átlagos száma, FIR-OEP

Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak Bérből származó havi bruttó átlagjövedelem, FIR-APEH Foglalkoztatottak körében, Ft

Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak A foglalkoztató gazdasági ágazat szerinti besorolása, FIR-APEH Kommunikáció szakon végzett foglalkoztatottak körében (N=562)

Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak Leggyakoribb foglalkozások, FIR-OEP Munka FEOR besorolása a kommunikáció szakon végzettek körében, N=479 Könyv- és lapkiadó szerkesztője Asszisztens Egyéb segédmunkás (pl. alkalmi munkás) Újságíró Számítástechnikai foglalkozás Kulturális, sport-, szórakoztatási szolgáltatási foglalkozás Üzletkötő Általános titkár Biztosítási ügyintéző Irodai szaknyilvántartási foglalkozás Ügyviteli (ügyfélforgalmi) jellegű foglalkozás Ügyintéző Irodai jellegű foglalkozás Kereskedelmi ügyintéző Eladó Irodai adminisztrátor, írnok Gazdasági ügyintéző Ügyféltájékoztató Piackutató, reklám- és marketingtevékenységet végző Ügyviteli (ügyfélforgalmi) jellegű foglalkozás Felszolgáló, vendéglátóipari eladó Rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő

Államigazgatási adatbázisok integrációja Pályakövetés módszertani alapjai Államigazgatási adatbázisok integrációja Kutatási lehetőségek Néhány, az integrált államigazgatási pályakövetési adatbázis révén vizsgálható kutatási probléma: Pályakövetés-módszertani kutatások A felsőoktatás kibocsájtáson alapuló vizsgálata Felsőoktatási intézmények vonzás- és kibocsájtási körzete Munkaerő-piaci sikeresség képzési háttértényezői A felsőfokú képzés vertikális és horizontális munkaerő-piaci illeszkedése Az átmenet dinamikájának és jellemzőinek vizsgálata A munkaerő-piaci kilépés alakulása atipikus élethelyzetekben Munkaerő-piaci helyzet egyéni percepciója és objektív mutatói

Köszönöm a figyelmüket! Kapcsolatfelvétel: www.diplomantul.hu veroszta.zsuzsanna@educatio.hu