B A R O K K Lovászi kurucok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A barokk művészet Általános jellemzői Építészet Zene Irodalom
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
Művészet By: Turi Krisztina.
A barokk kultúra Magyarországon
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent
Libertás III. forduló. A barokk mint művészettörténeti stílus Ezen stílus elnevözése az itáliai barocco szóbul származik, amely kagylódíszt, vagy nyakatekert.
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
BAROKK Stílustörténeti korszak és korstílus kb tól kb ig
Rodostói kakukkok.
művelődéstörténeti szerepe
Az ellenreformáció és a barokk
A barokk.
A barokk stílus A 16. század végén a reformációra válaszul megszületnek az ellenreformációs tanok Katonái, a katolikus egyház 1540-ben alapított Jézus.
Pro libertate III. forduló
BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század )
A reneszánsz.
A XVII. század korstílusa
A Barokk Építészet A barokk a reneszánsz után következő stílustörténeti korszak és korstílus, amely kb. 1600-tól kb. 1750-ig tartott, és melyre bonyolult.
A barokk kezdetei hazánkban
A MAGYAR BAROKK /50.
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
Szendrő nevezetességei
Pécs városi turizmusa Andalits Alexandra.
Szövetség A B A R O K K.
BAROKK … Örökségünk Rákóczi verseny III.forodulójára
BAROKK.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
Építészet, szobrászat, festészet
A tiszaháti felkelők prezentációja a barokk stílusról. III. Forduló
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
Kuruc lányok összefognak
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
Építészettörténet.
(középszintű érettségihez)
A barokk kultúra Magyarországon
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
A barokk Tyukodi pajtások.
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
Reneszánsz művészet.
Ungvár.
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
Ismerd Meg Egert Készítették: -Soltész Bence -Takács Tamás
Napkor A mi településünk.
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Mikes Kelemen 22/C.
Készítette: Bujdosó Villő
Kultúra a török hódoltság korában
Alfons Mucha A csehországi Ivančicében született polgár szülők gyermekeként ben Bécsbe költözött, és ott színpadi díszleteket készített.
Zenetörténeti korok.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
Sammezzano-kastély Toszkána Olaszország
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Készítette: Dóbiás Kinga
Szülei második gyermekeként született. Apja – a pesti Újépület építésvezetője – környezetében kapta első gyermekkori benyomásait, az itteni viszonyok.
Palota Casertában Luigi Vanvitelli olasz építész tervezte Casertában (Nápolytól északi irányban, mintegy 40 kilométrerre) a Burbon III. Károly által.
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
Barokk.
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Barokk.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

B A R O K K Lovászi kurucok

A barokk, mint művészettörténeti stílus A barokk művészettörténeti stílus, az elnevezés az olasz barocco szóból származik, amely kagylódíszt vagy nyakatekert díszítést jelent. A XVI. század végétől a reneszánsz stílust felváltó irányzat, Európában a XVII. században terjedt el. Történelmi háttere: a feudális erők megerősödése, a katolikus ellenreformáció. A barokk nem csak egyházi, hanem főúri művészet is, csak nagyon sokára terjedt el szélesebb körben. A barokk jellegzetességei: - erős benne a vallásos elem - a földi és emberi világot megveti - célja a tömegek lenyűgözése (pompa, aranyozás) - túldíszített, bonyolult, belső feszültségeket, ellentéteket fejez ki - mozgalmasság - kozmopolitizmus (nemzetközi) - irracionális (valóságon túli) - irodalomban is kedveli a nagy műfajokat (eposz, dráma)

Építészet A barokk korában az építészet legjelentősebb feladatai az ellenreformációs egyház templomai, a királyi és a fejedelmi kastélyok, valamint a főúri megbízók és a vagyonos polgárok városi palotái. A stílus azonban széles körben elterjedt, tekintélyes számban épültek a nagy alkotások hatását tükröző polgári lakóházak is.

A barokk építészet legfőbb stílusjegyei: - hatalmas parkok létesítése, ágyások, nyírt bokrok, szobrok, szökőkutak - dinamikus hatású terek, pl. tükörtermek - különböző rendeltetésű terek rangsorolása - folyosószerű elnyúló galéria - egymás után fűzött centrális terek, ellipszis és nyolcszög - hullámvonal, csigavonal, kagyló-, és csigamotívum - erőteljes fény-árnyék hatások - pompa, pátosz, ünnepélyesség fokozása, rengeteg aranyozás - térlefedésre fiókos donga boltozat - sok oszlop, gyakoriak a csavart oszlopok - díszes, monumentális lépcsősorok - kovácsolt vas kapuk, kerítések, rácsok

Barokk festészet A barokk festészet az időben lejátszódó cselekményt, a történést akarja bemutatni még akkor is ha portrészerűen csak egyetlen alakot vagy pl. valamilyen tájat ábrázol. A térben szabadon áramló, lendületes vonalvezetést kedveli. Megmozgatja a formát és ennek érdekében előszeretettel aknázza ki a fény és az árnyék festői ellentétét. A művészet a legjelentősebb megbízásokat a főúri megrendelőktől és az ellenreformációs egyháztól kapja.

Caravaggio: Bűnbánó Magdolna Velazquez: Vénusz a tükörrel Murillo: Kagylós gyerekek Rembrandt: Éjjeli őrjárat Rubens: A szerelem kert

Barokk szobrászat A barokk szobrok, akár oltárokról,akár díszítőelemekről van szó,szerves egységet képeznek az épület részeivel. A kor alkotásaira a reneszánsz plasztikával szemben nem a mértéktartás,a kiegyensúlyozottság és a nyugalom a jellemző,hanem a lendület, a fennköltség és a méltóság. Fontos technikai újításként meg kell említeni, hogy úgy a márványból faragott, mint a bronzból öntött szobrokat addig soha nem tapasztalt anyagszerűség jellemzi. A barokk szobrokat a művészek nem csupán egyetlen nézetből mutatták be, hanem a szemlélő nyugodtan körüljárhatja őket, és bárhonnan szemügyre veheti.

Magyarországon A barokk A barokk stílus megjelenése hazánkban az ellenreformációs törekvésekhez, a jezsuita rend térhódításához kapcsolódik. A másfél évszázados török megszállás után az ország területén itáliai, osztrák és német mesterek honosították meg. Megjelent egy csak Magyarországon kimutatható új műfaj, a monumentális történeti csataábrázolás. Legkorábbi, máig is fennmaradt példája a sárvári vár dísztermének Hans Rudolf Miller által festett sorozata. A török kiűzése után (1680-1690-es évek) megkezdődött az ország újjáépítése, melyben számos külföldi mester is részt vett, ami ugyancsak hozzájárult a barokk művészet térhódításához.

Várak és kastélyok a magyar barokk jegyében Gödöllő - Grassalkovich kastély Fertőd - Eszterházy kastély Keszthely - Festetics kastély A kastély és a hozzátartozó épületegyüttes az 1740-es években épült Mayerhoffer András tervei alapján. Itt található az ország egyetlen rekonstruált barokk színháza. A kastély mai formáját a XVIII. század második felében nyerte el, Esterházy Miklós elképzelései és tervei alapján. Az Esterházy hercegek művészetpártoló tevékenységének köszönhetően Magyarország egyik fő kulturális központja volt a kastély. A barokk stílusú kastély építése a XVIII. század közepén kezdődött, de még a század folyamán többször átalakították. A kastély büszkesége a Helikon könyvtár.

sárvári Nádasdy kastély Nádasdy–kastély, Nádasladány Brunszvik-kastély, Martonvásár sárvári Nádasdy kastély Nádasdy–kastély, Sárvár Eszterházy-kastély, Kismarton

Barokk festészet Magyarországon A barokk kori magyar festészet egyrészt a külföldön szerencsét próbáló, itthon munkához csak nehezen jutó mesterek, másrészt az egyházi megrendeléseket elnyerő külföldi festők képei jellemzik. Franz Anton Maulbertsch Osztrák festő, akit mintegy négy évtizedes magyarországi munkássága a legjelentősebb hazai barokk freskófestővé avatta. Jelentős alkotásai láthatóak a szombathelyi püspöki palotában, a győri székesegyházban, az egri líceumban. Johann Lucas Kracker Kracker 1758 körül érkezett Magyarországra. Jelentős alkotása az egri líceum könyvtártermében a tridenti zsinatot ábrázoló freskója, melyen 132 életnagyságú alak szerepel.

Franz Sigrist Mányoki Ádám Festett freskókat, oltárképeket és kicsiny szentképeket, bibliai jeleneteket. 1780-ban került sor élete egyik legjelentősebb alkotására, az egri líceum dísztermének kifestésére. Sigrist 3 éven át dolgozott a díszterem mennyezetképén ( A négy fakultás). Mányoki Ádám Mányoki (1673-1757) Scheitz András hannoveri festőtől tanult festeni, ezután Largilliere Miklósnál folytatta tanulmányait Párizsban. 1707-ben állt II. Rákóczi Ferenc szolgálatába, majd 1712-től II. Ágoston udvari festője lett Varsóban, a későbbiekben pedig III. Ágost szász király udvari festőjeként is tevékenykedett.

Szobrászat A barokk szobrászat Magyarországon is, inkább az egyházi, mint a világi művészetet tekintve hagyott pazar műveket az utókorra.Az egyházi művészete főként a diszes templombelsők és a szenteket ábrázoló plasztikák jellemzik, míg a jóval szegényebben jelen levő világi szobrászat alkotásai főként a kapuzatok, az épületornamentika és a stukkószobrászat terén jeleskedik. Georg Raphael Donner Philipp Jakob Straub Marschal Antal

Barokk a magyarság szolgálatában Rákóczi a nemzeti szellemű művelődés megteremtésén fáradozott, s az egyéni célok művészi reprezentálásán vagy vallási funkciójú műalkotások készítésén túl a képzőművészetnek szerepet szánt a szabadságharc célkitűzéseinek támogatásában is.  Warou Dániel svéd származású érem- és pecsétkészítő1704-1707 között a fejedelmi hivatalok számára pecséteket készített, részt vett a szabadságharc néhány pénztípusának tervezésében. Tevékenységét elsősorban három emlékérem teszi jelentőssé; mindhárom érem ábrázolásainak programja Rákóczitól származik, s előlapjukon a fejedelem mellképe szerepel, a hátlapok egy-egy domborműve pedig a szabadságharc célkitűzéseihez kapcsolódik.