2006. szeptember 1. Makroegyensúly és növekedés – csak együtt sikerülhet Közgazdász Vándorgyűlés, Nyíregyháza Barabás Gyula, igazgató-helyettes Magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Advertisements

GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Kell-e újraírni az eddigi forgatókönyveket? Eger, 46. közgazdász-vándorgyűlés Varga Mihály június 26.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Gazdaságpolitikai dilemmák: Felzárkózásvagylemaradás Mádi László Mádi László Közgazdász Vándorgyűlés,
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon június 10 Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
A magyar gazdaság várható helyzete
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
Államadósság A GDP arányos maastrichti államháztartási adósság alakulása % várható Forrás: EDP jelentés.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan nyerjük meg a választásokat.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

2006. szeptember 1. Makroegyensúly és növekedés – csak együtt sikerülhet Közgazdász Vándorgyűlés, Nyíregyháza Barabás Gyula, igazgató-helyettes Magyar Nemzeti Bank a CEMI tanulmány költségvetési szakértője

▪Gazdasági helyzet a költségvetési kiigazítás előestéjén ▪Hol tartunk most? ▪Hogyan tovább? Tartalom

A nettó külföldi adósság és az államadósság alakulása (Magyarország, , GDP százalék) A költségvetési kiigazítás előtt a nagy egyensúlytalanság miatt a magyar gazdaság egy gyors eladósodási pályán haladt, ami mellett egyre nőtt egy forintválság veszélye Forrás: Czeti-Hoffmann (2006), MNB Műhelytanulmány 50, Antal Judit: (2006): MNB Műhelytanulmány 51, 2006 I. negyedév

Magyarország és az EU-8 országok növekedési üteme (százalék, ) A költségvetési költekezés ellenére Magyarország a gazdasági növekedés terén is alulteljesített a régiós országokhoz képest Forrás: Eurostat

A magyar gazdaság főbb problémái és azok okai Probléma Okok Külső és belső egyensúlytalanság, fokozódó válság-veszély A lehetőségektől elmaradó gazdasági növekedés Tartósan magas költségvetési hiány Állami túlköltekezés (folyó kiadások) Magas kamatfelár Bizonytalan beruházási környezet Kiszorítási hatás Alacsony és stagnáló foglalkoztatottság Egyik legalacsonyabb foglalkoztatottsági ráta az EU-ban A munka hozzájárulása a növekedéshez 0 közeli Sok eltartott, kevés foglalkoztatott Nem hatékony adórendszer Magas adóráták (különösen a foglalkoztatásnál) Szűk adóalap (jövedelem-elrejtés) A kiigazítás előtt a magyar gazdaságnak kettős - egyensúlyi és növekedési - problémája volt, és a problémák okai sok tekintetben közösek voltak

A magyar gazdaság ördögi köre Alacsony foglalkoz- tatás ▪A munkát terhelő magas adóterhek visszafogják a foglalkoztatás növekedését ▪A magas költségvetési hiány és az alacsony foglalkozatás együttesen a potenciálisnál lényegesen alacsonyabb növekedéshez vezetnek Magas adóteher ▪A költségvetés csak magas adóteher mellett finanszírozható ▪Rendkívül magas költségvetési hiány, jelentős részben a kiadási oldal pazarló rendszerei miatt Az egyensúly megteremtése és a növekedési lehetőségek kihasználása együtt csak akkor lehetséges, ha hiteles programmal sikerül kilépni a magyar gazdaság jelenleg ördögi köréből Alacsony növekedés Magas költségve- tési hiány

▪Gazdasági helyzet a költségvetési kiigazítás előestéjén ▪Hol tartunk most? ▪Hogyan tovább? Tartalom

Az eddig meghozott költségvetési intézkedések hatása Az eddig bejelentett intézkedések jelentős mértékben csökkentik az egyensúlytalanságot és megvalósításuk esetén segítenek elkerülni a legnagyobb bajt, a forintválságot. Alacsony foglalkoz- tatás Kiadás csök- kentés Adók növelése Alacsony növekedés Magas költségve- tési hiány

Az eddig meghozott költségvetési intézkedések hatása A magas adóteher további növelésével és ezen keresztül az alacsony foglalkoztatottság fenntartásával nem jelentenek kitörést az ördögi körből Alacsony foglalkoz- tatás Alacsony növekedés Kiadás csök- kentés Adók növelése Magas adóteher Magas költségve- tési hiány

A munkajövedelmet terhelő adók és járulékok a teljes bérköltség arányában (adóék, %) Tovább nőttek a foglakoztatást terhelő adók és nem várható a foglalkoztatás lényeges bővülése Az átlag- jövedelem százaléka Forrás:World Bank EU-8 Quarterly Economic Report – Special Topic: Labour taxes and employment int the EU-8, April 2005 és saját számítás Százalék

Várható gazdasági növekedés (Magyarország ) Az egyensúly helyreállításának jelentős a növekedési áldozata, mert a csomag elsősorban a jövedelmek csökkentésén és a kereslet szűkítésén alapul Forrás:MNB Inflációs jelentés, 2006 augusztus

A gazdasági növekedés és a növekedési többlet változása a hiánycsökkentés időszakában *A balti államok esetében a növekedési többletet az EU és Oroszország növekedésének számtani átlagához viszonyítottuk ** Saját kalkuláció az MNB inflációs jelentésének növekedési előrejelzése alapján Forrás: Eurostat, WIIW Hollandia Svéd- ország Ausztria Spanyol- ország Nagy- Britannia Litvánia* 1997 Észt- ország* 1997 Lett- Ország* 1997 Litvánia* 2000 Észt- ország* Lett- Ország* Növekedés változása EU-15 fölötti növekedés változása A hiánycsökkentés idején nem szükségszerű a növekedés drasztikus visszaesése, számos országnak sikerült a növekedés lassulása nélkül helyreállítani az egyensúlyt Magyar- ország Magyar- ország**

▪Gazdasági helyzet a költségvetési kiigazítás előestéjén ▪Hol tartunk most? ▪Hogyan tovább? Tartalom

Hogyan sikerült a kettős problémát kezelni? Probléma Külső és belső egyensúlytalanság, fokozódó válság-veszély A lehetőségektől elmaradó gazdasági növekedés A meghozott intézkedések az egyensúlyi problémát kezelik, ugyanakkor a növekedési lehetőségek tovább szűkülnek Eddigi intézkedések hatása Egyensúlyi probléma kezelése, megvalósulás esetén nincs forintválság Jelentős gazdasági visszaesés ( ), és hosszabb távon is lassabb növekedés

Hogyan sikerült a kettős problémát kezelni? Probléma Külső és belső egyensúlytalanság, fokozódó válság-veszély A lehetőségektől elmaradó gazdasági növekedés A növekedési probléma kezelése nélkül a szükségesnél nagyobb áldozatot kell hozni az egyensúly megteremtéséért és kétséges, hogy az egyensúly javulása tartós lesz-e. Eddigi intézkedések hatása Egyensúlyi probléma kezelése, megvalósulás esetén nincs forintválság Jelentős gazdasági visszaesés ( ), és hosszabb távon is valószínűleg lassabb növekedés Kockázatok Nincsen érzékelhető pozitív visszacsatolás (növekedés-élénkítő hatás) Nincs lehetőség enyhítésre, (nincs ami kiváltsa az intézkedéseket) mert az egyensúlytalanság újratermelődik. Jelentős és hosszan tartó jövedelem -csökkenés a társadalom fontos csoportjaiban (állami alkalmazottak) Növekvő igény a szigor enyhítésére Megvalósítási kockázat

Az állami alkalmazottak átlagos nettó fizetésének alakulása ( , 2005=100) A bérbefagyasztás és a járulékemelés együttes hatásaként az állami alkalmazottak átlagos nettó bére a 2002-es szint közelébe esik vissza 2008-ra Forrás:KSH és saját kalkuláció

Kitörés az ördögi körből – a CEMI tanulmány javaslata A tartós sikerhez az egyensúlyi és a növekedési problémát egyaránt meg kell oldani, ehhez pedig mind a hiány, mind a foglalkoztatás problémáját kezelni kell… Alacsony növekedés Kiadás csök- kentés Magas költségve- tési hiány Munkát terhelő adók csökkentése Nem munkát terhelő adók növelése Magas adóteher Alacsony foglalkoz- tatás Aktív foglal- koztatás növelés

A cél: a magas növekedést lehetővé tevő kör beindítása …úgy, hogy egy új, ezúttal önmagát erősítő pozitív kör induljon be Foglal- koztatás növelése GDP növekedés Csökkenő hiány Adóterhek csökke- nése ▪Az EU átlagot megközelítő foglalkoztatási szint ▪A régió elejéhez tartozó növekedési ráta ▪A kínálati oldalt lényegesen kevésbé terhelő adórendszer ▪A mainál lényegesen alacsonyabb, fenntartható hiány

Foglalkoztatottság, egyensúly és növekedés összefüggései A foglalkoztatottság növelése fontos kapocs, hiszen egyszerre gyorsítja a növekedést, és gyógyítja a költségvetés sebeit Foglalkoztatottság Egyensúly Növekedés 100 ezer új munkahely milliárddal kisebb hiány 100 ezer új munkahely Több, mint 1 százalékkal magasabb életszínvonal

Az egyensúlytalanság és az alacsony növekedés egyik fő oka, hogy alig több mint 3 millió ember tart el 7 milliót Forrás:KSH A népesség megoszlása Magyarországon 2005-ben (közelítő számok, ezer fő) Magán- szektor- ban dolgozók Állami szektor- ban dolgozók Foglal- kozta- tottak Aktí- vak Nyug- díjasok Tanu- lók Teljes népes- ség Eltar- tottak Munka- nélkü- liek GYES GYED Gye- rekek 0-14 év Magán- szektor- ban dolgozók Egyéb Inaktí- vak

Az SZJA befizetők eloszlása (2004, százalék) 1,9 millió 2,0 millió 426 ezer Havi Jövedelem (ezer Ft) százalék 666 mrd 429 mrd 22 mrd Az SZJA 98 százalékát 2,4 millió fő fizeti be és közülük 800 ezer fő állami alkalmazott A tényleges terhek döntő része a magánszektorban dolgozók 1,6 milliós csoportjára hárul, mert közel 2 millióan a minimálbér közeli jövedelem után fizetnek adót és járulékot Forrás:APEH

Lehetséges további lépések a fennmaradt aránytalanságok megszüntetésére Aránytalanságok A jövedelem-visszafogás politikájának alternatívája a meglévő aránytalanságok felszámolása Teendők Alacsony foglalkoztatottság, kevesen tartanak el sokakat Szűk adófizetői bázis, növekedést visszafogó adórendszer Foglalkoztatás növelése, eltartottak számának (nem jövedelmének!) csökkentése Adóreform: átalakítás első fázisban változatlan GDP-arányos bevétel mellett Lehetséges lépések Nyugdíjasok Korhatáremelés Nyugdíjba-menetel effektív időpontjának kitolása Rokkantnyugdíjazás rendszerének szigorítása További létszámleépítés az állami szektorban Felsőfokú helyett fókusz a középfokú képzésen Államilag támogatott hallgatók számának jelentős csökkentése Középfokú végzettség megszerzésének támogatása (hátrányos régiók, romák) A foglalkoztatást terhelő adók súlyának csökkentése, a többi adó súlyának növelése Magas adó és járulékráták kiváltása fix összegű járulékokkal Foglalkoztatás terhelő (marginális) adók és járulékok csökkentése Fix összegű egészségügyi járulék (csak az kap TB kártyát, aki fizet) Az adórendszer egyszerűsítése

A bruttó hazai termék alakulása az egyensúlytalanság kezelésének különböző formáinál * A leértékelődés forgatókönyv növekedési ütemét Spanyolország (minimum) és Magyarország (maximum) növekedési adatai alapján számítottuk, az akkor bekövetkezetthez hasonló növekedési ütem visszaesést feltételezve **Előző év azonos negyedévéhez viszonyított növekedési ütem Forrás: CEMI Kínálat oldali költségvetési konszolidáció Leértékelődés* GDP növekedés**, százalék Bejelentett csomag Foglalkoztatás-növelő intézkedések és adóreform Foglalkoztatás-növelő intézkedésekre és a hatékonytalan adórendszer reformjára van szükség, hogy a növekedési áldozat ne legyen a szükségesnél nagyobb