Költségvetési irányok - 2012 Banai Péter Benő. 2 Tartalom Tűzoltó munka – a 2010-es költségvetés „örökségének” rendbetétele Szerkezeti reformok – a Széll.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Advertisements

Megindulás - megújulás VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
KILÁBALÁS - NÖVEKEDÉS október VARGA MIHÁLY.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
A költségvetési kamatkiadások alakulása és szerepe a deficit alakulásában Dr. Borbély László András általános vezérigazgató-helyettes.
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Az elveszett termelés az építőipar gondjairól. Forrás: eurostat.
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Az új gazdaságpolitika körvonalai Dr. Mellár Tamás egyetemi tanár, kutatási igazgató.
Makrogazdasági kilátások ALUTA konferencia november 12.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A tételek eljuttatása az iskolákba
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Kell-e újraírni az eddigi forgatókönyveket? Eger, 46. közgazdász-vándorgyűlés Varga Mihály június 26.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
0 Makrogazdasági áttekintés november. 1 A Takarékbank es előrejelzése Reál GDP növekedés4.73,94, ,6-6,30,5.
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Lőrinczné dr. Bencze Edit
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
A magyar költségvetésről másképpen
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
GAZDASÁGPOLITIKA 2002 és 2010 között.
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Költségvetés.
Előadás másolata:

Költségvetési irányok Banai Péter Benő

2 Tartalom Tűzoltó munka – a 2010-es költségvetés „örökségének” rendbetétele Szerkezeti reformok – a Széll Kálmán Terv Országvédelmi költségvetés 2012 – a nemzetközi válság hatásainak elhárítása Közpénzügyi horgony az Alaptörvényben

3 A parlamenti ciklusok keresztje – a hiány Intézkedések nélkül

4 A évi hiány kordában tartása Tervezett ESA hiánycél, 2010, % of GDP-3,8 Notifikált hiánycél-4,2 A cél tartása érdekében év közben hozott intézkedések: Július Kiadáscsökkentő intézkedések júliusban0,3 Pótlólagos bevételi intézkedések (bankadón kívül)0,1 Bankadó0,6 Társasági adó kulcs csökkentése az 500 millió alatti nyereséget kimutató társaságoknak-0,2 Október Ágazati különadók októberben0,6 A magánnyugdíjpénztári tagdíjak átirányítása az állami pillérbe0,3 December Befagyasztás0,4 Összesen-6,3 Megj: GDP -0,9% helyett 1,2%-os növekedés – e nélkül 7 % fölött alakulhatott volna a hiány.

5 10 éves eurókötvény hozamok (%)

6 Függés a külső forrásoktól Devizaadósság4 472,66 774,88 466,78 842,89 526,4 Forint11 103, , , , ,5 ebből külföldi3 241,32 458,92 155,52 532,73 894,9 Összesen15 576, , , , ,9 Külföldiek részesedése a magyar állam hitelezői közt 49,5%51,2%56,1%57,4%67,4%

7 Szerkezeti problémák Hasonló országokhoz képest magas inaktivitás Munkára ellenösztönző támogatások hasonló országokhoz képest magas szintje Magas foglalkoztatást, fizikai- és humántőke beruházást visszafogó TÁSA és Szja kulcsok Alacsony gazdasági növekedés – hosszú távon növekvő/lassan csökkenő adósság Az államháztartási kiadások rossz struktúrája (magas szociális, közszolgáltatási és kamatkiadások) Átmeneti szükségintézkedések kiváltása tartós szerkezeti reformokkal

8 Forrás: Eurostat Foglalkoztatási ráta, 2010

9 Lassú elmozdulás: főbb funkciók szerint (GDP%)

10 A Széll Kálmán Terv és költségvetési hatásai, Mrd Ft Foglalkoztatás és munkaerőpiac Nyugdíjrendszer reformja Közösségi közlekedés Felsőoktatás Gyógyszerkassza Állami és önkormányzati finanszírozás Az államadósság csökkentő alap befizetései (elektronikus útdíj bevezetése, bankadó és tása kulcs csökkentés elhalasztása) Összesen Megjegyzés: az intézkedések nélküli pályához viszonyított javulás

11 Segélyek Közmunkával szerezhet ő jövedelem Munkajövedelem Középpontban a munkára ösztönzés

12 Makropálya tény prognózis GDP-6,71,21,91,5 Háztartások fogyasztási kiadása-8,1-2,10,70,2 Bruttó állóeszköz felhalmozás-8,0-5,6-2,03,2 Export-9,614,18,88,4 Import-14,612,07,78,1 Fogyasztói árszínvonal változása, évi átlag, %4,24,93,84,2 Foglalkoztatottak száma-2,50,00,71,5 ebből: versenyszféra-3,6-1,01,50,9 ebből: közszféra0,62,9-1,63,2

13 Országvédelmi Költségvetés 2012: Öt cél A nyugdíjrendszer átalakításának befejezése Az egészségügyi alap „saját lábra állítása” Az arányos adózás általánossá tétele és az adózásban még meglévő kiskapuk bezárása Segélyek világából a munka világába való visszaáramlás megindítása Az euró-válság negatív hatásainak elhárítása

14 Sarokszámok 2,5%-os GDP arányos államháztartási hiány 300 milliárdos tartalék 750 milliárd forintos egyenlegjavulás új intézkedésekkel* – Bevételi oldalon milliárdos növekmény, – Kiadási oldalon 300 milliárdos csökkenés. *Széll Kálmán Terv és az erre épülő Konvergencia Program intézkedései nélkül (Stabilitási Alap törlése; bér, dologi, szociális, családi támogatások nominális szinten tartása)

15 Kiadásoldali intézkedések A központi költségvetési szervek és a fejezeti kezelésű előirányzatok, vagyon-kiadások csökkentése (249,3 milliárd forint ) Helyi önkormányzatok által folyósított szociális támogatások átalakítása (28,4 milliárd Ft) Utazási költségtérítés kedvezményeinek szűkítése, menetrend összehangolás (26 milliárd Ft) DE! Start-munkaprogram jelentős kiadásai Uniós támogatások növekvő összegei (Új Széchenyi Terv) További prioritások megőrzése

16 Bevételoldali intézkedések Személyi jövedelemadó rendszer átalakításának folytatása Áfa-emelés és fordított áfa a mezőgazdasági termékekre Jövedéki adó, cégautó, játékadó emelés Egészségügyi Alap bevételeinek emelése: járulékemelés, baleseti adó bevezetése

17 A legjelentősebb kiadásoldali kiigazítások Európában

18 A kiadásoldali intézkedések szerepe Európai összehasonlításban is igen jelentős csökkentés Időszak egészében szinte kizárólag kiadásoldali a kiigazítás Bevételi intézkedések súlyát mesterségesen nagynak mutatja a válság (potenciális GDP-t használva kisebb a bevételi oldal emelkedése időszak elején) Potenciális GDP-hez célszerű viszonyítani az arányokat

19 A kormányzati szektor főösszegei GDP % Konszolidált elsődleges kiadások48,045,744,746,045,544,044,2 Konszolidált bevételek42,644,845,146,145,451,745,7 a potenciális GDP %-ában Konszolidált elsődleges kiadások50,847,846,344,043,542,542,7 Konszolidált bevételek45,146,946,744,043,449,844,1

20 Az adósságcsökkentő politika eddigi sikerei és a további feladatok A görög út elkerülése – de a perifériák kockázata

21

22 Deficitben az EU első harmadában

23 Elsődleges egyenlegben még jobb helyezés

24 CDS felárak az EU periférián

25 A közpénzügyek tartós rendbetétele - Alaptörvény Csak olyan központi költségvetés fogadható el, amely nem eredményezi az államadósság növekedését Amíg a GDP 50% alá nem csökken az államadósság, addig csak olyan központi költségvetés fogadható el, amely az államadósság csökkenését eredményezi Kormány-felhatalmazás a helyi önkormányzati eladósodás korlátozására

26 Hátrányok: Pro-ciklikus szabályok? Az adósságcsökkentés prioritásának demonstrálása Felelőtlen költségvetési politika esetén az EU és a hitelezők nem tolerálják az egyébként indokolt anti- ciklikus gazdaságpolitikát (inercia) Menekülési záradék – korábbi közpénzügyi szabályrendszerben nem volt Új szabályok szerinti megengedhető deficit illeszkedik a maastrichti kritériumhoz és a középtávú célhoz (MTO): nem eredményez pro-ciklikusabb költségvetés-politikát Árfolyam-ingadozás viszont valóban prociklikus többletkiigazítási igényt okozhat az új rendszerben

27 Új Alaptörvény szerinti deficitküszöbök Infláció: 3%

: strukturális javulás (kikerülés a pro-ciklikusság ingájából)

29 Köszönöm a figyelmet!