Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után
A válságkezeléssel kapcsolatos követelmények Kiindulópont: reális helyzetértékelés a globális válság okainak, jellegének, természetének, a magyar gazdaságra gyakorolt hatásainak a meghatározása.
A válságkezeléssel kapcsolatos követelmények A magyar gazdaságpolitika mely külső eredetű tényezőkre, illetve válságjelenségekre képes hatni és melyekre nem. Ha képes befolyásolni valamilyen területet, akkor ténylegesen szükség van-e arra, hogy azt meg is tegye.
A válságkezeléssel kapcsolatos követelmények Ahol hatni tud, meg kell határozni: A befolyásolás jellegét. A befolyásolás eszközeit. A befolyásolás lehet elhárítás vagy kárenyhítés. A fenntartható gazdasági fejlődés feltételeinek megteremtése.
Válságkezelés és reformok Válságkezelés: belső és külső egyensúlyviszonyok javítása. Reformok: olyan, a gazdaság működését, eszköz- és intézményrendszerét átalakító intézkedéssorozat, amely hosszabb távon elősegíti a gazdasági növekedést (gyorsabb és fenntartható növekedési pályára állítja a gazdaságot), és megakadályozza vagy legalább is fékezi a belső és külső egyensúlyhiányok újratermelődését.
A válságkezelés területei 1. Államháztartás: akkora - reformokhoz nem kötött - kiadáscsökkentés, amely megfelel a válság miatti bevételkiesésnek. 2. Foglalkoztatás: enyhítésre, azaz a válság hatásainak tompítására lett volna, illetve van szükség.
A válságkezelés területei 3. A válság által leginkább sújtottak támogatása (kárenyhítés). munkavállalók, állampolgárok és vállalkozások. Nem indokolt: válogatás nélkül a devizahitellel rendelkezők és a kis- és középvállalkozások támogatása.
A válságkezelés területei 4. Hitelezés: kárenyhítés, a pénzügyi válság következtében nehéz helyzetbe került hitelintézetek megsegítése, a hitelezés előmozdítása.
A válságkezelés a gyakorlatban A kormányzati intézkedések a fenti követelmények sok elemét tartalmazták, de azok nem voltak összedolgozva, konzisztens rendszerré fejlesztve és megfelelően kommunikálva. A válságkezelés és a reformok összemosódtak.
Válságkezelés és reformok A reformok rövid távon többnyire nem járnak megtakarítással, éppen ellenkezőleg, az esetek nagy részében növelik az államháztartási kiadásokat, miközben az általuk elérhető megtakarítások jó esetben hosszú távon jelentkeznek.
Nemzetgazdasági tervezés A piacgazdaságba való átmenet után a politikai elit nem tudta eldönteni: kell-e nemzetgazdasági vagy makrogazdasági tervezés. Sokféle terv és program: nemzeti fejlesztési terv, konvergencia-program, lisszaboni akcióprogram stb. A nemzeti fejlesztési tervek az EU-források fogadására szolgának, nem helyettesítik a makrogazdasági tervezést. Átfogó nemzetgazdasági tervezés hiányában a nemzeti fejlesztési tervek hatékonysága alacsony.
A stratégia szükségessége Hiányzik a hosszú távra tekintő stratégiai gondolkodásmód. Átfogó jövőkép. Különböző időhorizontú és tartalmú tervek, fejlesztési koncepciók, kiigazítási programok és reformok vezérfonala. A reform nem önmagában vett cél, hanem a stratégia eszközrendszerének része.
A stratégia jellemzői Politikai elkötelezettséget igényel, nem érdek-semleges. Az előnyök és hátrányok megosztásának kezelése. Reális kompenzáció kilátásba helyezése az áldozatokért (nehéz az utóbbi évek ígéretdömpingje után).
A stratégiával szembeni követelmények Helyzetértékelés Prognózisok Koncepciók Fejlesztési célok, azok rangsorolása Eszköz- és intézményrendszer Forrásfedezet Ütemezés és koordinálás
Hosszú távú nemzeti fejlesztési stratégia Átfogó felzárkózási, intézménykorszerűsítési fejlesztési politika. Tartalma tágabb, mint a hagyományos gazdaságpolitikáé. Hangsúlyai mások (nem piaci alapú infrastruktúrafejlesztés, módosuló állami szerepvállalás, koordináció). A potenciális kibocsátás növekedési üteme alapján meghatározandók a fejlesztés fő irányai és a fejlesztési forrás nagyságrendje (saját + EU).