KKV-k – ajándék nem, visszaforgó igen! dr. Csuhaj V. Imre Start Tőkegarancia Zrt., elnök 2010. Október 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Tartalom Gazdasági környezet, a hitelezés feltételeinek változása
PÁTOSZ nap Február 23.. Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 20 éve a vállalkozásokért Célunk: a Közép-dunántúli régióban.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
Autóipar Magyarországon – 2007.
Hogyan támogatják a bankok a kkv-k beruházási elképzeléseit? Budapest, november 30. dr. Tamás Gábor.
BUDAPEST, Pénzügyi eszközök a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP)
Az MV-Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
- a textilipar lehetőségei dr. Csuhaj V. Imre Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, elnök Textilipari Műszaki és Tudodmányos Egyesület május.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Uniós támogatású pályázati lehetőségek vállalkozásoknak.
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a DDOP
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
JEREMIE program tervezése a as programozási időszakra
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Kormányszóvivői tájékoztató. Lendületbe hozzuk a vállalkozásokat Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter.
Vingelman József vezérigazgató MV-Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. Budapest, február 16. Mikrofinanszírozói Szakmai Nap.
JEREMIE Programok módosulásai
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
A KKV-k számára elérhető támogatások. ÚSZT célok megjelenése a pályázati felhívásokban ÚSZT kitörési pontok Kkv-k fejlesztése Foglalkozta-tási hatás.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Innovatív gazdaságfejlesztési központ Hargita megyében – Hargita Business Center – Vállalkozói inkubátorház.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Közlekedésbiztonságra fordítható források
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Vállalkozói mikrohitelek
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
Piac & Profit Konferenciasorozat Start Garancia Zrt. Egy gonddal kevesebb! Pályázati garancia fedezet nélkül a Start Zrt-től Az értékteremtő befektetés.
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
Kezeljünk válságot fejlesztéssel Az MFB Zrt. hitelei a felzárkózásért, a versenyképességért és a válságkezelésért Kékesi Zsolt igazgató október 1.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Miskolc-Lillafüred, január 30. Bihall Tamás.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Előadás másolata:

KKV-k – ajándék nem, visszaforgó igen! dr. Csuhaj V. Imre Start Tőkegarancia Zrt., elnök Október 1.

1. Célzott források – vissza nem térítendő és visszatérítendő támogatások (Md Ft) I. Közvetlenül kkv-knak juttatható EU-s támogatások között Támogatási keretek ÖsszesenlekötöttSzabad ● teljes országkeret 7.870Kb Kb ● GOP903Kb. 600Kb. 300 ● JEREMIE200Kb. 185Kb. 15

2. Vissza térítendő versus vissza nem térítendő támogatások ● Az NFT-t és az ÚMFT eltelt időszakát a vissza nem térítendő támogatások dominanciája jellemezte. ● Az EU 2006/2007-től tett kezdeményezéseket a vissza térítendő konstrukciók alkalmazására (lásd: JEREMIE, JESSICA). ● Magyarország elsőként indította el a „JEREMIE Program” támogatási formáit (mikrohitel, kockázati tőke, garancia).

Szempontok a vissza térítendő támogatások gazdaságpolitikai szerepének értékeléséhez a )EU forrásbevonás - gyors lekötés biztosítható b) támogatástranszfer - piaci szervezeteken keresztül éri el a kedvezményezetteket c) fejlesztési, növekedési-multiplikatív hatása d)allokációs elv-üzleti projekthez üzleti alapon juttat forrást

Vissza nem térítendő támogatás nyújtása „természetes” mindazon projekteknél, ahol semmilyen reális megtérülési követelmény nem érvényesíthető, de csak igen szigorú szempontok szerint fogadható el az üzleti célokat megvalósítható, üzletszerű működéssel jellemezhető tevékenységeknél. Szempontok a vissza térítendő támogatások gazdaságpolitikai szerepének értékeléséhez a)EU forrásbevonás - lekötés bonyolult b) támogatástranszfer - jellemzően állami szervezeteken keresztül c) fejlesztési, növekedési-projekthez, céghez kapcsolódó közvetett hatások jelentkeznek d)allokációs elv-sokszor „pályázatvezérelt” felhasználók bürokratikus előírásokhoz való alkalmazkodása

3. Nemzetgazdasági ajándék? A vissza nem térítendő támogatás ma egy vállalkozás számára végleges tőkejuttatás, amelyre igaz: drága, mert „ára” van. Felsorolásszerűen: ● nem tervezhető, ● esetenként bonyolult kiírással és eljárással társul, ● finanszírozni kell, ● biztosítéki elemek kapcsolódhatnak hozzá, ● válság idején a fejlesztési célok és stratégiák felállítása és végigvitele bizonytalan, stb.

II. Helyzetkép az Új Széchenyi Terv előtt 1. A vállalkozásfejlesztés környezete ●nem volt átfogó, kkv-kra irányuló fejlesztéspolitika, ●az elmúlt években jellemző volt a „ majd a piac irányt jelöl, majd a piac fejleszt” egyoldalú szemlélete, ●az uniós rendelkezések mesterséges, merev kiszolgálása a kkv-k fejlesztését a piaci torzulások kizárása jegyében esetenként feláldozta. A „versenyképességi” jellemzők egyoldalú előtérbe állítása más nemzetstratégiai célokkal szemben.

2. Vállalkozások kényszerű izolációja A hazai kkv-k napjainkban – a fejlődésüket támogató átfogó intézkedésrendszer korábbi hiánya miatt – többszörös izolációban vergődnek. Főbb jellemzői: a) nemzetközi vállalatokhoz fűződő kapcsolatrendszer esetlegessége, alacsony szintje (duális gazdaság), b) K + F centrumok és oktatási intézmények „vállalkozás mentessége”,

c) munkaerő-piaci képzés, át- és továbbképzés „elkülönülése”, d) vidék- és gazdaságfejlesztési eszközrendszer összehangolatlansága, e) vállalkozások együttműködését segítő intézményi struktúrák gyenge működési hatékonysága (formális klaszterek, pénzszerzésre koncentráló projektek).

III.Az Új Széchenyi Terv kkv támogatás- politikájának néhány jellemzője 1. Általános célok a) Közterhek és adminisztratív terhek folyamatos jelentős csökkentése (környezet). b) Egyszerűen hozzáférhető vissza nem térítendő és visszatérítendő támogatások. c) között tervezhető támogatás-politika (és kiszámítható szabályozási környezet).

d) Egyértelműbben fókuszált támogatások (ÚSZT kiemelt fejlesztési irányaihoz kapcsolódnak). e)Legfontosabb eredményindikátor a teljes munkaidőben foglalkoztatottak száma. 2. Források és eszközök a)Az ÚSZT-vel szembeni jelentős vállalkozói várakozás kielégítésének forrás-fedezete korlátozott és nem azonnal és teljeskörűen mobilizálható az elvárásokkal összhangban. b) Felértékelődnek a vissza térítendő vagy kombinált konstrukciók. c)Az EU-s támogatásokon túl jobban mobilizálni kell a hazai intézményi forrásokat.

Intézményi források és EU-s visszatérítendő támogatások együttes keretei (Md Ft) Hiteltermék termék neverendelkezésrekihasználtság álló forrás Garanciák660352,2 Összesen1360,5535,7 Tőkealapok120,5 27,5

Átfogó cél: új adózó munkahely Vissza nem térítendő támogatások Kisvállalkozások növekedése Kitörési területek foglalkoztatási és specifikus céljainak megvalósulása ForrásokEszközökCélok EU fejlesztési források (ÚMFT, ÚMVP, EIB) Hazai források EGT/Norvég FM és Svájci Alap Versenyképességi szerződések Hitel, tőke- és garanciatermékek Közvetett támogatás, az üzleti környezet fejlesztése Az Új Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program forrásainak, eszközeinek és céljainak kapcsolódása

3.Tudatos piacépítés a) KKV: nem „arcnélküli, szegény rokon”, hanem a fejlesztéspolitika fontos szereplője. b) Piacképesség erősítése  foglalkoztatás bővítése c)Az állam tudatos piacépítéssel segíti a kkv-kat, amelynek területei: ● nemzetközi vállalatok ● állami szektor ● önkormányzatok ● lakosság/fogyasztók ● kkv-k együttműködése

4. Fejlesztéspolitikai összehangolás a) A gazdaság/fejlesztéspolitika és a munkaerőpiac állami befolyásolásának egységes irányítása (kkv-fejlesztés együtt a foglalkoztatáspolitika aktív eszközrendszerével). b)A gazdaságfejlesztés/kkv-fejlesztés (GOP), a regionális fejlesztés (ROP) és a vidékfejlesztés (ÚMVP) vállalkozásfejlesztési céljainak, intézkedéseinek, eszközeinek összehangolása. c)Állami többségi tulajdonban álló cégek tevékenységének átstruk- túrálása, újraszervezése során a kkv - fejlesztés szempontjainak érvényesítése.

IV.Pénzügyi lehetőségek és korlátok 1.Korlátok ● A Gazdaságfejlesztési Operatív Programban (GOP) elején maximum a keret 25 – 30 % lesz a szabad forrás, ● a GOP-on belül a K+F fejlesztési források a legkevésbé lekötöttek, de átcsoportosításuk ellenállásba ütközhet, ●a legtöbb vállalkozás a Közép-Magyarországi régióban működik, de ott a GOP forrásai nem használhatók fel, a régiós lehetőségek pedig kimerülnek, kimerültek.

● az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és az Európai Szociális Alap (ESZA) közötti átcsoportosítás „lehetetlen”, ● új programozással, módosítással kicsúszhatunk az EU-s felhasználás n + 2 szabályrendszeréből. 2. Lehetőségek ●a GOP létező forrásainak új célokra történő felhasználása (új pályázatok), ●a JEREMIE Programba helyezett pénzügyi eszközök átstruktúrálása, ● ESZA-források felhasználása vállalkozásfejlesztési célokra vállalkozás-finanszírozáshoz kapcsoltan,

●ROP, KEOP lehetőségek célzott mozgósítása, ●hazai intézményi aktivitás bővítése (elsődlegesen az MFB és csoportja), ●Európai Uniós kiegészítő pénzügyi lehetőségek becsatornázása (pl. EIB) A legfontosabb az azonnali tervezés (a lehetőségek pontos azonosítása), az egyeztetés és a forrás-koordináció.

V. Perspektivikus eszközök – Visszaforgó Alapok A „ Visszaforgó Alapok” alkalmazása az Európai Unióban 2007-től élő kezdeményezés. Az Új Széchenyi Tervben várhatóan felértékelődik szerepük. 1. Az Alapok jellemzői: a) A kedvezményezettnek támogatást ad, de a támogatás mindig az adott projekt megtérüléséhez kapcsolódik. b) Az Alapok által adott támogatás (működő) tőke is lehet. c) A (működő) tőkével támogatott projekt többletforrást generál(hat).

d)Az Alapok lényege az ide helyezett támogatás kihelyezése visszatérülése újra kihelyezése ➙ visszatérülése ➙ újra kihelyezése hármas esemény-együttese, azaz az aktivitás multiplikációja. e) Minden Alap hosszú távon önfenntartó működést valósít meg. f) Az Alapot professzionális Alapkezelő működteti. 2. Az előrelépés területei: a) Mikrofinanszírozás ● Mikrohitel termékek célzott piacra juttatása. ●Mikrohitel „automatikus” garanciális hátterének megteremtése. ●Kapcsolódó tanácsadási tevékenység biztosítása. ●A JEREMIE Program módosításával Md Ft mikrohitel ütemezett piacra vitele.

b) Kockázati tőke ● A JEREMIE Program kockázati tőkeforrásainak kihelyezése. ●A határon átnyúló kkv - együttműködést és fejlesztést támogató tőkebefektető intézmény felállítása (a volt Corvinus Zrt. példáján). ●Innovációs, egészségipari és megújuló energetikai fejlesztési célokat szolgáló források felhasználásával speciális tőkebefektető alapok felállítása, inkubációs szolgáltatások nyújtásával. ●Foglalkoztatási célokat támogató regionális tőkebefektetés feltételeinek megteremtése (Regionális Tőkebefektető Alap). c) Városfejlesztési Alapok ● Az EU 2007-ben meghirdette az integrált szemléletű visszaforgó Városfejlesztési Alapok létrehozását (JESSICA). ●Lényege: fenntartható működés és bevételt generáló projektek támogatása (pl. épületek energia hatékonyságának javítása, turisztikai szálláshelyek kialakítása, városi infrastruktúra rehabilitációja).

● Az alapok pénzügyi háttere vegyes: ERFA, EIB önkormányzati részvétel, magántőke. ●A programstruktúra felépítésének két útja: közvetlenül Városfejlesztési Alapok létrehozása, vagy köztes lépésként egy Holding Alap felállítása. d) Széchenyi Kártya négy konstrukciója mikro-, kis- és középvállalkozásoknak (folyószámla-hitel, forgóeszközhitel, beruházási hitel, önerő-hitel) d) A Magyar Fejlesztési Bank és csoportjának hitel, garancia és tőkebefektetési termékei (esetenként EU-s támogatás- transzferrel kombinálva) a kkv-k széles spektruma számára. Kulcskérdések: célzott és tudatos termékfejlesztés, harmonizáció, hatékony piacra vitel, egyszerű és gyors eljárás, ellenőrzés és monitoring.

Köszönöm a figyelmüket!