Költségvetési kérdések a válság után 47. Közgazdász Vándorgyűlés, Zalakaros 2009. szeptember 25. Jakab Zoltán elemzési igazgató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK Karvalits Ferenc november Makrogazdasági kilátások - Karvalits Ferenc.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 29.
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
HELYZETKÉP AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS KÖZÉPTÁVÚ POZÍCIÓJÁRÓL: HIÁNY ÉS ADÓSSÁG ( ) Simor András ÁSZ konferencia május 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Ciklikus vagy strukturális? A gazdaságpolitika fő kérdése Simor András Közgazdász vándorgyűlés, Eger Szeptember 29.
Műszaki ellenőrképzés
Romhányi Balázs Költségvetési Felelősségi Intézet ügyvezető igazgatója.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
A növekedés esélyei jelentés az Eurozónából Havas István XX. Vezérigazgató Találkozó Sárvár, 2010 szeptember 29.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
Inflációs kilátások ra Kovács Mihály András November.
Inflációs Jelentés február elemzői fórum Kovács Mihály András.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Fiskális szabályok, transzparencia, program alapú költségvetés Bathó Ferenc 44. Közgazdász Vándorgyűlés Nyíregyháza, augusztus 29. – szeptember 1.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Monetáris politikai kihívások – globális perspektíva és a magyarországi helyzet Karvalits Ferenc Közgazdász Vándorgyűlés június.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Az inflációs jelentés frissítése augusztus.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
0 Makrogazdasági áttekintés november. 1 A Takarékbank es előrejelzése Reál GDP növekedés4.73,94, ,6-6,30,5.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
A gazdasági élet problémái
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
Makrogazdasági kilátások, december Magyar Nemzeti Bank Pellényi Gábor december 18.
Makrogazdasági kilátások Inflációs Jelentés június
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – szeptember Magyar Nemzeti Bank Gábriel Péter, igazgató szeptember 24.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – december
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – június
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – március
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Költségvetési kérdések a válság után 47. Közgazdász Vándorgyűlés, Zalakaros szeptember 25. Jakab Zoltán elemzési igazgató

Vázlat Fiskális átláthatóság, a várakozások menedzselése Ennek egyik eszköze: a Költségvetési Tanács Az eszköz működés közben: az átláthatóság követelményei – Adatok – Néhány fogalmi tisztázás – Előretekintő modellek vs. szakértői előrejelzés – Várakozások kezelése, tartós vs. átmeneti tényezők – Finanszírozás, fiskális reakciófüggvény 2010-es költségvetés értékelése

Egy kis kitérő

Várakozások kezelése Monetáris, fiskális politikai bölcsességek Gyakran hallott „szokásos” monetáris politikai bölcsességünk: – Inflációs célkitűzés („commitment technology”) Ami az aggregált keresletet is befolyásolja Ami stabilizál is – A monetáris politika hatásfoka attól függ, hogy mennyire tudja befolyásolni a várakozásokat Ez a „szokásos” bölcsesség Ehhez kell monetáris politikai transzparencia

Várakozások kezelése Monetáris, fiskális politikai bölcsességek A korábbi gondolatmenet implicit feltevése: – A fiskális politika stabilizálja az adósságot – Ellenkező esetben a monetáris politika is hatékonytalan Ahhoz, hogy a monetáris politika menedzselhesse a várakozásokat, ahhoz a fiskális politikára vonatkozó várakozásokat is kezelni kell Eddig (válság előttig) a fiskális politika „nagyjából” adósságstabilizáló volt a fejlett országokban – Magyarország kivétel! Fiskális-monetáris interakció komoly szerepe – ld. Eltecon.blog.hu

Várakozások kezelése A gazdaság stabilizálásához egyszerre kell: – Monetáris – És fiskális átláthatóság A fiskális átláthatóság nehezebben megfogható: – Sok fajta eszköz – Politikai erőtér Egy lehetséges „commitment technology”: fiskális szabályok, fiskális tanácsok

A fiskális átláthatóság egyik kikényszerítője: a Költségvetési Tanács (MKKT)

A Költségvetési Tanács feladatai makrogazdasági előrejelzéseket készít költségvetésre vonatkozóan technikai kivetítést készít Elsődleges tételekKamatok Külső tételekBelső tételek Szaktörvények, magángazdasági, demográfiai folyamatok határozzák meg. Költségvetési törvény határozza meg. Pl. adóbevételek, nyugdíjPl. támogatások, közszféra bérei Technikai kivetítésElőrejelzés „hogyha több döntés nem születne”a pillanatnyilag legvalószínűbbnek tűnő jövőbeli döntések figyelembevételével változatlan szolgáltatási színvonal

A Költségvetési Tanács feladatai a költségvetési tervezéssel, előrejelzéssel és hatásvizsgálattal kapcsolatos módszertani ajánlásokat készít költségvetési hatástanulmányt – készít minden olyan törvényjavaslathoz, amely külső tételek alakulására befolyással lehet; – készíthet az Országgyűlés által tárgyalt módosító, kapcsolódó módosító és zárószavazás előtti módosító javaslatokról is Kötelező ellentételezés (Pay-as-you-go)

Az eszköz működés közben

Fiskális átláthatóság követelménye: adatok A fiskális adatok Magyarországon hiányosak – Gyakran még a hatóságoknak sincs meg a megfelelő információjuk a viselkedési hatások vizsgálatához – Példák: – cafeteria rendszer megváltozásának hatásai a 2010-es ktgvetési törvényjavaslatban – Lakástámogatási rendszer – Az MKKT missziója: – Adattárház létrehozása – Költségvetési adatok megtisztítása – Makro-fiskális konzisztencia létrehozása – Pl. nincs megbízható ÁFA idősor

Fiskális átláthatóság követelménye: be kell mutatni, hogy mi lenne, ha….. Technikai kivetítés: mi lenne, ha nem változnának a szabályok – Megfelelő „baseline” (szolgáltatási színvonal kérdése) definiálása – Csak az elfogadott szabályokkal – Belső tételekre Előrejelzés: a benyújtott vagy az elfogadott költségvetés alapján – Külső tételekre és nettó kamatkiadásokra

Fiskális átláthatóság követelménye: Modellek szükségessége Számbavételi konzisztencia kell – ezt a parciális módszerek is teljesítik Viselkedési konzisztencia is kell – modellekre van szükség Általános egyensúlyi modell – közép- és hosszútávú hatások értékelése egyszerre Dinamikus, sztochasztikus: várakozások kezelése Az MKKT egy DSGE modell-lel konzisztens előrejelzési rendszert üzemeltet Képesek voltunk a bejelentett költségvetés hosszútávú hatásainak értékelésére (ez eddig csak parciális módszerekkel történt meg más intézményeknél)

Fiskális átláthatóság követelménye: Modellek szükségessége A fiskális politika hatásai nagyban függnek attól, hogy mik a várakozások Ezt csak olyan modellel lehet elemezni, amely képes a várakozásokat kezelni Az MKKT DSGE modellje ilyen Főbb eredmények: a fiskális politikai intézkedések hatásai nagyban függnek annak szerkezetétől, és attól, hogy mennyire tartósnak gondolják a szereplők

Fiskális átláthatóság követelménye: Olyan modell kell, amely kezeli a várakozásokat A fiskális politika hatásai nagyban függnek attól, hogy mik a várakozások Ezt csak olyan modellel lehet elemezni, amely képes a várakozásokat kezelni Az MKKT DSGE modellje ilyen A fiskális politikai intézkedések hatásai nagyban függnek annak szerkezetétől, és attól, hogy mennyire gondolják tartósnak a szereplők – Figyelem: az ábrákon nincs fiskális reakció – a hatások csak illusztrációk

Fiskális multiplikátorok: jelentős különbség, hogy várt vagy váratlan Áfa csökkentés

Fiskális multiplikátorok: jelentős különbség, hogy várt vagy váratlan Kormányzati kiadás emelés

Fiskális multiplikátorok: jelentős különbség, hogy várt vagy váratlan Munkát terhelő adó csökkentés

Fiskális átláthatóság követelménye: Olyan modell kell, amely kezeli a későbbi fiskális reakciókat, az intézkedések finanszírozását Leeper (2009): Anchoring Fiscal Expectations USÁ-ra becsült modell Nagyon eltérőek a multiplikátorok, attól függően, hogy milyen tételeket igazítanak ki Már 1 év után ELŐJELET is válthat a multplikátor értéke

Reakció függvény Leeper (2009): Anchoring Fiscal Expectations

A 2010-es költségvetési törvényjavaslat értékelése

Makrohelyzet 3 lépcső 1.Augusztusi kivetítésünk 2.Szeptemberi kivetítésünk (frissített makro és pénzpiaci információk) 3.Szeptemberi előrejelzés (költségvetési törvényjavaslat alapján)

A 2010-es költségvetési törvényjavaslat értékelése Makrohelyzet: – 3 lépcső 1.Augusztusi kivetítésünk 2.Szeptemberi kivetítésünk (frissített makro és pénzpiaci információk) 3.Szeptemberi előrejelzés (költségvetési törvényjavaslat alapján) – Saját előrejelzés a kormány előrejelzésének összehasonlítása Költségvetés értékelése (nem kötelezettség) – Külső tételekre fókuszáltunk – Belső tételek: kockázati lista alapján

A 2010-es költségvetési törvényjavaslat értékelése Makrohelyzet – A világgazdasági válság miatt Emelkedő tőkeköltség Alacsonyabb fenntartható folyó fizetési mérleg Alacsonyabb fogyasztás, beruházás – ráadásul „orrnehéz” módon – közepi intézkedések Rövidtávon zérus közeli „potenciális” növekedés Prociklikus fiskális és monetáris politika

Csak fokozatosan emelkedik a „potenciális növekedési ütem”

A közepi intézkedések hatásai Áfa-emelés vs. munkát terhelő adók csökkentése: – nettó export javul (átrendeződés) – Jelentős rövidtávú inflációs hatások várakozások mennyire törékenyek? – A GDP szintje 1-1,5%-kal magasabb lehet hosszútávon Egyszerre optimista és pesszimista számítás: – Optimista: minden intézkedés tartós – Pesszimista: nincs előlegeztünk meg jelentős bizalmi hatásokat

A 2010-es költségvetési törvényjavaslat értékelése

A közepi intézkedések hatásai Ciklikus tényezők: – Erőteljes világgazdasági lassulás – Fokozatos kilábalás – Jelentős külföldi kockázat: Lesz-e fiskális helyreállítás a fejlett országokban? Globális infláció felgyorsul-e és lesz-e erre monetáris reakció? – Fogyasztás lassulás – Beruházások „orrnehéz” alkalmazkodása – Munkakereslet gyors („orrnehéz”) csökkenése Infláció: pozitív meglepetés az augusztusi kivetítéshez képest, de magasabb mint a kormány előrejelzése: – Okai: monetáris reakció (lazítás) – Inflációs várakozások (bár kockázatuk most kisebb)

A 2010-es költségvetési törvényjavaslat értékelése A véleményünk szerint: Rövidtávon optimistább reálgazdasági helyzet, pesszimistább infláció Hosszabb távon a kormány növekedési előrejelzése optimista Amonetáris reakció (illetve a profitmarzs tartós csökkenése) miatt az inflációs előrejelzés is optimista Egy új módszertan: modell-dekompozíciós vizsgálat

A 2010-es költségvetési törvényjavaslat értékelése A KOCKÁZATOKAT „TÉRBEN ÉS IDŐBEN SZÉTTERÍTETTÉK”

A 2010-es költségvetési törvényjavaslat értékelése Költségvetés: – Külső tételek (főleg az adóbevételek) nagyjából megfelelnek az MKKT prognózisával – DE: A kormány makropályájával 132 Mrd Ft-tal rosszabb egyenleg adódna – Ezt ellensúlyozza az MKKT prognózisa szerinti kedvezőbb makropálya (120 Mrd Ft) – Az államháztartás szintjén komoly kockázatok

Kockázatok kiterítése térben Államháztartás szintjén komoly kockázatok 2010-ben is – Állami vállalatok: 75 Mrd Ft – Önkormányzatok hiánya: 100 Mrd Ft-os nagyságrend – Jelentős likviditás miatt korlátozott kontroll

Kockázatok kiterítése időben A 2011-es SZJA sávhatár emelés fedezetlen az optimista makroprognózis elfedi A GDP 0,7%-a MNB veszteségtérítése (2011) – GDP 0,5%-a

Köszönöm a figyelmet