Kell-e tartani a deficitcélt? Oblath Gábor Költségvetési Tanács és MTA KTI Szeged, 2010. szeptember 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
KILÁBALÁS - NÖVEKEDÉS október VARGA MIHÁLY.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
2004-es gazdasági kilátások és veszélyek az EU belépés küszöbén
A gazdaság helyzete – kampányban
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Nemzetgazdaságunk aktuális kérdései – európai összefüggésben 2012 Harkány 2012 március 2 Bod Péter Ákos Egyetemi tanár
A költségvetési kamatkiadások alakulása és szerepe a deficit alakulásában Dr. Borbély László András általános vezérigazgató-helyettes.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
HELYZETKÉP AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS KÖZÉPTÁVÚ POZÍCIÓJÁRÓL: HIÁNY ÉS ADÓSSÁG ( ) Simor András ÁSZ konferencia május 15.
GKI Zrt., A gazdaság helyzete – kampány előtt és után (Tények, várakozások és előrejelzés) Mérők Klubja Budapest, április 24. Dr. Karsai.
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
Makrogazdasági kilátások ALUTA konferencia november 12.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Honnan hová? A magyar gazdaság 2006 előtt és után Varga Mihály szeptember szeptember 28.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Rácz Margit MTA Világgazdasági Kutatóintézet kutatási igazgató Szeptemberi helyzetkép az eurózóna válságáról.
Közgazdasági és Befektetéselemzési Főosztály Gazdasági kilátások.
Gazdaságpolitikai kilátások és kihívások 2009 Hamecz István.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
1 Az amerikai jelzálogpiaci válság és következményei (európai és hazai kihatások) Homolya Dániel, Közgazdasági elemző, Pénzügyi Stabilitás
Mikor legyen Magyarországon euro? A magyar gazdaság felzárkózási kilátásai Simor András május 19.
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
ELEMZÉS AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSRÓL
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
GKI Zrt., Versenyképes-e a magyar adósságcsökkentés? Közgazdász Vándorgyűlés Pécs, szeptember 30. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
A költségvetési politika a fenntartható növekedés szolgálatában
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Adósságdinamika és fenntarthatóság
Magyar államadósság és a kötvénypiac
A magyar gazdaság várható helyzete
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
A fiskális politika makrogazdasági kihatásai Szapáry György MNB.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
0 Makrogazdasági áttekintés november. 1 A Takarékbank es előrejelzése Reál GDP növekedés4.73,94, ,6-6,30,5.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Államadósság A GDP arányos maastrichti államháztartási adósság alakulása % várható Forrás: EDP jelentés.
1 Magyarok a piacon II. Hogyan hat a pénzügyi válság a KKV- szektorra? Király Júlia (MNB) A prezentáció készítésében közreműködtek a Pénzügyi Stabilitási.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Magyar gazdaságpolitika a nemzetközi kilátások tükrében Kopits György Magyar Közgazdasági Társaság 47. Vándorgyűlése Zalakaros, szeptember 25.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
A magyar gazdaság helyzete 2009 őszén MKIK, 2009 október 14
Fizetési mérleg jelentés április
Készítette: Koleszár Gábor
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Kell-e tartani a deficitcélt? Oblath Gábor Költségvetési Tanács és MTA KTI Szeged, szeptember 30.

Főbb témakörök Rövid válasz a címben feltett kérdésre A hazai fiskális folyamatok és kilátások nemzetközi összehasonlításban – vannak bíztató jelzések A bizalmatlanság ára és a többlet-kamatfizetés mértéke Hogyan lehetne kilépni a bizalmatlanság és a többlet-kamat fizetés hibás köréből? Részletesebb válasz a címben feltett kérdésre (attól függ…) A hazai fiskális szabályrendszer jellege Tanulság: alapvető a bizalom helyreállítása; ehhez adhat támaszt a hazai fiskális szabályrendszer (és a független Költségvetési Tanács intézménye)

Kell-e tartani a deficitcélt? Rövid válasz –Az idei évre: igen –A jövő évre: igen Részletesebb válasz: a végén

Nemzetközi összehasonlítások Nemzetközi környezet –ÁHT egyenleg/GDP –Adósság/GDP –Adósság/GDP vs. GDP/fő Fiskális fenntarthatóság

GDP arányos egyenlegek Európában ben mindenütt drámaian romlik az egyenleg – kivétel: nálunk - Csakhogy előtte: 2002;

GDP arányos államadósság I.

GDP arányos államadósságok - A hazai deficit stabilizálódása még nem látszik az adósságráta alakulásán : mindenütt nő az adósságráta, de nálunk túl magasról indult : lásd HU vs. SK – és utána 2006-ig

A magyar adósságráta a fejlettségi szintünkhöz képest kirívóan magas (különösen KKEU-i összehasonlításban) évi arányok (adósság/GDP) és fejlettségi szintek (GDP/fő vásárlóerő-paritáson)

Fiskális fenntarthatóság: illusztratív nemzetközi összehasonlítás Mekkora az adósságráta –emelkedésének megfékezéséhez, ill. –csökkentéséhez szükséges –kiigazítás az elsődleges (kamatfizetés nélküli) egyenlegben? Az összefüggés:  (adósság/GDP) = (adósság/GDP) 0 *(kamatráta – GDP-növekedés) – elsődleges többlet „ Adósságstabilizáló elsődleges többlet” = – (hólabda hatás) „Elsődleges rés” = adósságstabilizáló elsődleges egyenleg – tényleges elsődleges egyenleg Illusztratív számítások  „Hólabda-hatás”

Forrás: IMF: Fiscal Monitor, május

(Feltevések ) Advanced (fejlettek): 60%-ra csökken az adósságráta, ha kezdetben az adósság/GDP > 60% (ha adósság/GDP < 60%, az adósságráta stabilizálása) Emerging (feltörekvők): 40%-ra csökken az adósságráta, ha kezdetben az adósság/GDP > 40% (ha adósság/GDP < 40%, az adósságráta stabilizálása)

A számítások összehasonlítása néhány országra (a GDP %-ában) % Forrás: IMF

Az „elsődleges rés” rövidtávon (2010-ben) [Magyarországra saját (MKKT) becslés; többi országra: IMF] Magyarország1, ill. 2: (1)Teljes ÁHT, Eurostat-adat, kamatrátára felső, növekedésre alsó (pesszimista) becslés, (2)Központi kormányzat; kamatrátára és növekedésre kevésbé pesszimista becslés - Lényeg: nálunk sokkal kisebb kiigazítás kell a fenntarthatóság eléréséhez

Egy másik összehasonlítás Az ÁHT egyenleg előrejelzett romlása vs. az államadósság változása 2007 és 2015 között Magyarország (ezúttal) pozitív „outlier” (HA MARAD IDŐ)

HU Magyarország relatív helyzete jó

Szakmai elemzések szerint más országokénál lényegesen jobbak (lehetnek) középtávú fiskális kilátásaink Ebből azonban semmit sem érzékelnek a pénzügyi piacok (sőt, ellenkezőleg): –A CDS-felárak ugrás ugrás –Az állampapír-hozamok ugrásugrás –A forint árfolyama Három alapvető kérdés: (1) Miért nem? (2) Hozzávetőleg mennyibe kerül a bizalomhiány? (3) Mit lehetne/kellene tenni azért, hogy a jobb kilátásokat („fundamentumokat”) realizálni lehessen pl. – alacsonyabb hozamok, stabilabb árfolyam, s így – bővülő költségvetési és monetáris politikai mozgástér formájában?

(1) Miért nem érzékelik („reagálják le”) a pénzügyi piacok a jó kilátásokat? – többféle ok Örökölt terhek/tehertételek – A hatalmas adósság: fokozott külső sérülékenység – A „múlt bűnei” (súlyos fiskális felelőtlenség, az ígért célok be nem tartása, az átláthatóság hiánya) Súlyos kommunikációs baklövések (v.ö.: Görögország helyzetét a hazaival) A rövidebb távú célok lebegtetése (pl. magánnyugdíj-pénztárak elszámolása) A fiskális politika középtávú törekvéseit illető bizonytalanság A gazdaság potenciális növekedését hátráltató lépések (és a növekedését előmozdító lépések körüli bizonytalanság)

(2) Vajon mennyibe kerül az örökölt (és újratermelt) bizalomhiány? Három lépés a kamatprémium számszerűsítéséhez: –A magyar állam (GDP-arányosan) mennyivel fizet több kamatot, mint ami az adósság-szintből (európai összehasonlításban) következne? –Mennyivel magasabb az implicit kamatrátája (kamat/adósság mutatója), mint egyes referencia-országoké/ térségeké)? –Az implicit kamatráta-különbség (GDP-arányosan, illetve) forintban mérve kb. mekkora többletkiadást jelent?

Kamat/GDP vs. adósság/GDP az EU tagországaiban 2009-ben

A keresztmetszeti egyenlet maradékai (a GDP %-ában) Tényleges kamat/GDP vs. trendtől való eltérés A GDP kb. 1%-a  260 mrd. forint

A kamatfelár (kamatráta-különbség) következményei egyes térségekhez viszonyítva (Mrd forintban) Az ábrázolt mutató: D HU (r HU -r*), ahol D HU a hazai államadósság (Mrd ft) r HU, ill. r* a hazai, illetve a referencia térség államadósságának átlagkamata Az idősor egyrészt azt mutatja, hogy egyes időszakokban mekkora hosszabb távú kamatmegtakarítást lehetett volna elérni, ha adósságállományunk átlagkamata a referencia-országok szintjére süllyedt volna Másrészt nyomon követhetők a bizalom relatív romlásának (  ) és javulásának (  ) periódusai (utolsó adat: 2010 I. né) Mrd forint

(3) A viszonylag kedvező fiskális kilátások realizálásától (és apró pénzre váltásától) nem állunk nagyon messze, de van néhány fontos feltétel –a hosszú távú fiskális fenntarthatósághoz szükséges, kb. 1%- pontnyi GDP-arányos tartós kiigazítás mielőbbi bejelentése (részletekkel), –a relatíve kedvező hazai helyzet/kilátások felismerése és ennek (relatív) sikerként való, célirányos nemzetközi bemutatása, –a potenciális növekedést segítő intézkedések bejelentése, –egy középtávú fiskális kertrendszer – nevezetesen a hazai költségvetési szabályok – betartása iránti tartós elkötelezettség egyértelmű kinyilvánítása. Mindezek javuló köröket indíthatnak meg (hozamcsökkenés, csökkenő kamatteher, kisebb elsődleges többlet mellett csökkenő adósságráta, mérséklődő kamatok mellett stabilizálódó árfolyam stb.)

Visszatérve a címben feltett kérdésre (Kell-e tartani a deficitcélt? ) A későbbi évekre nézve: nem ez a valódi kérdés, hanem: van-e hiteles és hosszú távú elkötelezettség –az államháztartási folyamatok (az adósság és a deficit) szigorú keretek között tartására  –a nagyon magas (  80%-os) hazai államadósság/GDP ráta emelkedésének megfékezésére, ill. fokozatos csökkentésére Ha –ez az elkötelezettség szavakban és tettekben egyaránt megmutatkozik, és –a gazdaság szereplői is bíznak benne: –nem feltétlenül kellene majd mindig tartani a deficit-célt –a konjunktúra gyengülése idején a tervezetthez képest nőhetne a deficit. Ám ehhez az kellene, hogy hosszú évek tapasztalatai hitelesítsék: –javuló konjunktúra idején a tervezetthez képest mindig csökken a hiány, csakhogy: –a hazai tapasztalatok ezzel tökéletesen ellentétesek

Lerövidíthető-e a hosszabb távú hitelesség megteremtéséhez vezető út? A kormányok világszerte ezzel próbálkoznak (Európában: legutóbb Angliában) Hitelesség-fokozás –független fiskális intézménnyel –költségvetési szabályok bevezetésével –jogilag is erős kötelezettségvállalással a költségvetési szabályok betartására Mindezekkel lerövidíthető a bizalom helyreállításának amúgy időigényes folyamata

Végül: a hazai fiskális szabályrendszerről és betartása következményeiről A hazai szabályrendszer fő célja, hogy meggátolja az államadósság reálszintjének növekedését  gazdasági növekedés esetén – hosszabb távon – az adósságráta csökkenését mozdítja elő, ámde rövid távon rugalmas: –„jó időkben” (fellendülés idején) a reáladósság-szabály csökkenő adósság/GDP rátához (és a tervezettnél jobb egyenleghez) vezet –„rossz időkben” (pl. recesszió esetén) lehetővé teszi a költségvetési egyenleg anticiklikus (stabilizáló) hatásának érvényesülését, vagyis romlását. Ha a kormány erős kötelezettséget vállalna a szabályrendszer tartós betartására, akkor –az éves deficit-célok helyett (a középtávú korlátok betartását feltételezve), –végre a rövidebb és hosszabb távú gazdaságpolitikai törekvések tartalmi elemei kerülhetnének a figyelem előtérbe.

Köszönöm a figyelmet!

Beszúrások (a 19. diához)

Kockázati (CDS) felárak alakulása 10 éves CDS felárak Forrás: Reuters/Datastream

A hozamok alakulása 5 éves állampapírok alapján Forrás: Reuters/Datastream

Árfolyamváltozás az euróval, a cseh koronával és a lengyel zlotyival szemben (2010 január=100) Emelkedés  leértékelődés 