Tudásalapú növekedés,vagy szegényház? Az innováció és a tudás szerepe a versenyképesség javításában Egyed Géza szakállamtitkár Innovatív, tudásalapú kisvállalkozások kormányzati fórum Budapest, február 26.
1.Diagnózis 2.Terápia
1.Diagnózis
I nnovációs hajlandóság - sereghajtók között Forrás: EU Innovation Scoreboard, 2007
Alacsony hajlandóság, szerény költés Forrás:KSH, Kutatás és Fejlesztés 2006
Kevés költés, torz területi és szektorális szerkezet Forrás: KSH Kutatás és Fejlesztés 2006 Regionális megoszlásSzektoronkénti megoszlás
Elmaradás a szabadalmakban, nagy a vállalati K+F ráfordításokban, a HR mutatókban. Forrás: EU Innovation Scoreboard 2005
Korsz erűtlen a non-profit kutatói hálózat –a hazai műszerbázis elöregedett –hiányzik a koncentrált K+F infrastruktúra Elaprózott a kutatói tevékenység –Az egy kutatóra jutó témák száma 10-szerese a nemzetközi átlagnak Hiányzik a piacra, a gazdaságra nyitott szemlélet –A kutatók túlzottan a publikációs tevékenységben és nem a szabadalmi oltalom szerzésben és hasznosításban érdekeltek Az innovációs rendszer hiányosságai rontják a versenyképességet –Kevés a tudás-centrumokból „kirajzó”, (spin-off) vállalkozás. –Fejletlen az innovatív kkv-k megerősödését szolgáló technológiai inkubáció. –Gyengén fejlettek a kutató-fejlesztő intézményeket és a vállalatokat összekapcsoló intézményi, hálózati struktúrák –Fejletlenek az innovációt támogató tőkepiaci eszközök Gyenge a K+F szféra és a gazdaság közötti diffúzió
Kevés a kutató –A K+F emberi erőforrásai szűkösek: az 1000 foglalkoztatottra jutó kutatók száma Magyarországon 3,9 fő, míg az EU-15 átlaga 6,1 fő Alacsony a műszaki és természettudományos végzettségű friss diplomások száma –Magyarországon 5,1% az EU 12,7%-ához képest Felsőfokú oklevelet szerzett hallgatók száma főbb tanulmányi területek szerint (KSH) Szűkösek az innováció emberi erőforrásai
Alacsony szinten a szellemi tulajdon generálás és felhasználás Forrás: EU Innovation Scoreboard 2007
2. Terápia
Stratégiai céljaink Indikátor2005 (tény)2010 (cél)2013 (cél) K+F / GDP0,95%1,40%1,80% Ebből vállalat0,37%0,63%0,90% Új termékek4,2%5,0%6,0% TéT diplomás5,1%5,5%6,0% EU patent18,924,028,0 Korai VC/GDP0,0040,0050,006
Összehangolt cselekvés Irányítás Finanszírozás Szabályzói környezet Szervezet és hálózatfejlesztés Zászlóshajók
Hogyan? TTI intézkedési terv megvalósítása Összesen 93 feladat (ebből 57 feladat GKM-NKTH főfelelősség) Felelősök: GKM, OKM, NKTH, MeH, KÜM, KSH, MTA, SZMM, PM Projektmenedzsment rendszer bevezetése /GKM, NKTH/ –Feladatstruktúra, prioritások –Szervezeti és működési rend –Együttműködési rend a TTI partnerintézményekkel Összehangolt megvalósítás (TTI relevanciájú szakpolitikák tevékenyégének összehangolása); Minőségi fejlesztéspolitikát lehetővé tevő értékelések megalapozása (intézkedések hatásvizsgálata, rendszeres monitoring, értékelés); Feladat Módszertan Várakozások
TTI intézkedési terv 2007-ben megkezdődött 31 alprojekt –8 feladat teljesült –18 feladat részben teljesült –5 feladat nem teljesült (a feladatmegvalósítás körülményeinek jelentős megváltozása miatt) év elején folyamatban lévő alprojektek száma: ban induló feladatok száma: db 26 db 3 db 18 db 12 db 2(+1) db Terv Státusz február
Irányítás Kormány TTPK OKMGKMNFÜ TTKTITRIT MSZHNKTH Kormányzati stratégiai irányítás Szakpolitikai irányítás Végrehajtó szint (piacközeli szolgáltatás)
Finanszírozás Közfinanszírozású K+F+I programok egységes rendszerének kialakítása, lehatárolása, összehangolása –Egységes stratégia és tervezés –K+F nyilvántartási rendszer –szakmai monitoring és értékelő rendszer kiépítése Adópolitika –Fiatal Innovatív vállalkozások támogatása –Adó és járulékkedvezmények K+F célú FDI vonzása –a kutatás fejlesztési beruházások kiemelt támogatását célzó GKM rendelet (előkészítés alatt)
Szabályzói környezet Közpénzből finanszírozott programok végrehajtási rendjének egységesítése és egyszerűsítése a pályázatok lebonyolítását meghatározó több mint 20 jogszabály számának csökkentése egyszerű és egységes pályáztatási gyakorlat bevezetése Alapszerű működés A KTIA alapszerű működése jogszabályi feltételeinek megteremtése Szellemei tulajdon védelem Megújuló hatósági profil: a nemzetközi szabadalmi együttműködési rendszer (PCT-hatósági státusz) Gyorsított, 1 éves átfutási idejű szabadalomengedélyezési eljárás bevezetése HENT
Szervezet és hálózatfejlesztés Akadémiai reform NKTH szolgáltató ügynökség Nemzeti kutatóinfrastruktúra (ESFRI roadmap) Közreműködő hálózat fejlesztése
Zászlóshajók 1.EIT – Európai Innovációs és Technológiai Intézet 2. ESS – Európai Neutronkutató Központ
ESS – Európai Neutronkutató Központ
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!