Kutatás Üzleti Információ Informatika 1081 Budapest, Csokonai u 3. Telefon: Fax: Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás Előadás a VIII. Országos (Centenáriumi) Neumann Kongresszusra
2 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás BEVEZETŐ Információs társadalom --- e-Kormányzat * eEurope Action Plan * Nemzeti Fejlesztési Terv * Magyar Információs Társadalom Stratégiája Elektronikus aláírás
3 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás KUTATÁS BEMUTATÁSA KUTATÁS CÉLJA, MÓDSZEREK Termék- és szolgáltatáspiac meghatározása, a termék és szolgáltatáspiac vertikális és horizontális kapcsolatrendszerének leírása desk research, field research Módszertan szempontrendszerének kidolgozásához primer és szekunder adatok gyűjtése mélyinterjúk, fókuszcsoportok Monitoring módszertan kidolgozása
4 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás KUTATÁS BEMUTATÁSA KUTATÁS EREDMÉNYEI mérési dimenziók mérési indikátorok, paraméterek mérési módszerek
5 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS PIACI SZEREPLŐK (1.)
6 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS PIACI SZEREPLŐK (2.)
7 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS PIACI SZEREPLŐK (3.) Lakosság Üzleti szféraSzolgáltatók, fejlesztők, gyártók Közigazgatás Bankok Jogalkotás G2C B2C B2B B2G G2B G2G
8 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás SZOLGÁLTATÁSOK SPEKTUMA Alapvető közszolgáltatások (eEurope 2005 alapján) Lakosság számára nyújtott alapvető közszolgáltatások elérhetőségének mutatói: e(l1) - e(l12) – Jövedelemadók – Álláskeresés a munkaügyi központoknál – Társadalombiztosítási juttatások – Személyi okmányok – Gépjárművek nyilvántartásba vétele – Építési engedély kérelmezése – Rendőrségi bejelentés – Közkönyvtárak – Hatósági bizonyítványok – Jelentkezés felsőoktatási intézményekbe – Lakcímváltozás bejelentése – Egészségügyhöz kapcsolódó szolgáltatások
9 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás SZOLGÁLTATÁSOK SPEKTRUMA Alapvető közszolgáltatások (eEurope 2005 alapján) Üzleti szféra számára nyújtott alapvető közszolgáltatások elérhetőségének mutatói: e(v1) - e (v8) – Alkalmazottak utáni társadalombiztosítási hozzájárulás – Társasági adó – Fogyasztási adó – Új cég bejegyzése – Adatközlés a Statisztikai Hivatal számára – Vámáru nyilatkozat – Környezetvédelemmel kapcsolatos engedélyek – Közbeszerzés
10 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás SZOLGÁLTATÁSOK SPEKTRUMA Alapvető üzleti szolgáltatás Lakosság számára nyújtott alapvető üzleti szolgáltatás elérhetőségének mutatója: – elektronikus banki szolgáltatás Üzleti szféra számára nyújtott alapvető üzleti szolgáltatás elérhetőségének mutatója – elektronikus banki szolgáltatás
11 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás MODELL BEMUTATÁSA Mérési skála 1. szint: információ – online információ a szolgáltatásról 2. szint: interakció – űrlapok letöltésének lehetősége 3. szint: kétirányú interakció – űrlapon online benyújtása, feldolgozása 4. szint: tranzakció – egyedi elbírálások lehetősége, döntéshozatal, fizetések 5. szint: tranzakció elektronikus aláírással hitelesítve
12 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás MODELL BEMUTATÁSA Adatfelvétel módszere 1. Az egyes közszolgáltatások hozzárendelése a szolgáltatást nyújtó közigazgatási szervhez, szolgáltatás jellegének meghatározásával (központi/területi/helyi szint) 2. Mintavétel 3. Az URL azonosítása 4. Web-alapú felmérés, a web-oldalak pontozás – e(li) (i=1…12) és e(vj) (j=1…8) meghatározása
13 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás MODELL BEMUTATÁSA Elemzés módszere (1.) 1. Az alapvető közszolgáltatások elérhetőségének mutatója a következőképpen írható le: Ahol: E – közszolgáltatások online elérhetőségi mutatója – lakosság számára nyújtott közszolgáltatások online elérhetőségi mutatója – üzleti szféra számára nyújtott közszolgáltatások online elérhetőségi mutatója
14 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás MODELL BEMUTATÁSA Elemzés módszere (2.) 2. A lakosság és az üzleti szféra számára nyújtott közszolgáltatások online elérhetőségi mutatóját a következőképpen adhatjuk meg: lakosság –üzleti szféra - Ahol: – lakosság számára nyújtott közszolgáltatások online elérhetőségi szintje (i=1…12) – üzleti szféra számára nyújtott közszolgáltatások online elérhetőségi szintje (j=1…8)
15 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás EGYENSÚLYMUTATÓ – lakosság által igénybe vett közszolgáltatások aránya – üzleti szféra által igénybe vett közszolgáltatások aránya Akkor mérhető és számítható, ha valós tranzakciók bonyolódnak
16 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás EGYÉB MUTATÓK – lakosság infrastrukturális felkészültsége – üzleti szféra infrastrukturális felkészültsége FELHASZNÁLÓI INFRASTRUKTÚRA
17 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás EGYÉB MUTATÓK – a szolgáltatók által a lakosság számára nyújtott ár változása – a szolgáltatók által az üzleti szféra számára nyújtott ár változása – az elektronikus szolgáltatások igénybevételével, biztonsággal, bizalommal kapcsolatos attitűdök változása a lakosságban – az elektronikus szolgáltatások igénybevételével, biztonsággal, bizalommal kapcsolatos attitűdök változása az üzleti szférában KORREKCIÓS MUTATÓK
18 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás EGYÉB MUTATÓK – GDP indexe – nagyvállatok számának indexe – internet penetráció indexe MAKROMUTATÓK ÉS VONATKOZÁSI MUTATÓ
19 Az e-kormányzat és az elektronikus aláírás ÖSSZEGZÉS AZ ELMÉLETI MODELL SEGÍTSÉGÉVEL * leírható a piac szerkezete * összefüggések tárhatók fel az elektronikus aláírással és alkalmazásaival kapcsolatban * előrejelzések adhatók meg a piac alakulásával, a használati tendenciákkal kapcsolatban * létrehozhatók különböző, az adott célnak megfelelő integrált mutatók