A készségek fejlettségében azonosítható összefüggések a 18 évesek informatikai tudásszintje alapján Dancsó Tünde Kodolányi János.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
I. előadás.
Friss diplomások a versenyszektorban
Vélemények a tehetségről
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Kvantitatív Módszerek
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
 Moduláris képzési módszertan kidolgozása.  Hátrányos helyzetű, az oktatási rendszerből lemorzsolódók szakképzésbe való bevonása.  Módszertan.
Humánkineziológia szak
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
Szociális szervezetek információs társadalmi pozíciója – kutatási beszámoló – Székely Levente INFONIA Alapítvány
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A tételek eljuttatása az iskolákba
TIMSS 2007.
Két változó közötti összefüggés
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
ELEMÉR Informatikai eszközök az iskolafejlesztés szolgálatában Egressy Géniusz tehetségnap Budapest, április 7. TÁMOP /
BENKŐ PÉTER VANNAK-E KULTURÁLIS RÉGIÓINK?. -A méréseknél a KSH jelentéseit vesszük alapul. -Lehetséges mutatók: -a mezorégiók különböző fokú iskoláin.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
A évi demográfiai adatok értékelése
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Kvantitatív módszerek
A FELVÉTELI PONTSZÁMÍTÁSI MÓDSZER VÁLTOZÁSAI 2007/2008-BAN
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Többváltozós adatelemzés
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
A kérdőív minden kérdésére 1-től 7-ig számozott tartományban válaszolhattak a résztvevők. Az összehasonlító kiértékeléskor a válaszok átlagos értékeit.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Informatika bemeneti mérés
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
A szociális képességek fejlesztése módszertana
I. előadás.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
TAPASZTALATOK, ÖTLETEK, JAVASLATOK A FELMÉRÉSKÉSZÍTÉS FOLYAMATÁHOZ AZ EVASYS-T FORGALMAZÓ SZEMSZÖGÉBŐL HORVÁTH ZOLTÁN VSL KFT. TÁMOP C-11/1/KONV
Az országos mérések megújult rendszere
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
A számítógépes elemzés alapjai
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Hogyan viszonyulnak a hetedik osztályos diákok a klasszikus zenéhez és az ének-zeneórákhoz? Janurik Márta Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Kar
A számítógépes elemzés alapjai
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
SZFP II Kompetenciamérés
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A leíró statisztikák alapelemei
Gazdaságinformatika MSc labor
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Előadás másolata:

A készségek fejlettségében azonosítható összefüggések a 18 évesek informatikai tudásszintje alapján Dancsó Tünde Kodolányi János Főiskola Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

A kutatás bemutatása  Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoport  évi longitudinális mérés  papír-ceruza alapú tesztek  14, 18 éves diákok részére  8. évf.: 94 intézmény, 163 osztály, fő  12. évf.: 43 intézmény, 73 osztály, fő

A kutatás célja  Az információs társadalomban való aktív részvételhez szükséges informatikai készségek mérése, korosztályok összehasonlítása  A tanulók technikai, kommunikációs és alkalmazói készségszintjeinek megállapítása  A készségek kapcsolatrendszere, hierarchiája  Részminták elemzése (pl. a legjobb 10%)  A teljesítmények részletes elemzése lehetőséget ad arra, hogy feltárjuk –az iskolában zajló fejlesztések hatékonyságát, –a hétköznapi életben alkalmazott eljárások tudatosságát  Az eredmények és a háttéradatok közötti összefüggések vizsgálatával megállapítható, hogy mennyire határozza meg a teljesítményt a szociokulturális háttér

Előadás témája  A teszt empirikus statisztikai mutatói  A mért készség-területekre vonatkozó gyakorisági diagramok  A készségek kapcsolatrendszere  A klaszteranalízis által kirajzolt dendrogram  A fejlesztendő, átlagosan fejlett illetve kiemelkedően teljesítők különböző teljesítményei alapján képezett kereszttáblák  A kereszttáblák alapján levonható következtetések  Cél: a készségek közötti összefüggések feltárása

A technikai készség  A technikai készség: –a gép biztonságos kezelése, –az operációs rendszer használata közben alkalmazott algoritmusokban való magabiztosság jelenti  A feladatok: –az állományokkal leggyakrabban végzett műveletekben (például az állományok mentése vagy az állománykezelő műveletek közben alkalmazott algoritmusok végzésében) való magabiztosságot, –valamint a hardvereszközökre jellemző adatok felismerésének a képességét térképezte fel

Az alkalmazói készségek  Az alkalmazói készség: –az irodai szoftvercsomagokban található szoftverek, a szövegszerkesztő, táblázatkezelő, prezentációkészítő és adatbázis-kezelő programok magabiztos használata jelenti  A feladatok: –az alkalmazói programokban gyakran végzett algoritmusok használata mennyire tudatos, –ismerik-e a tanulók a programok használatához szükséges fogalmakat

A kommunikációs készségek  A kommunikációs készségek: a kommunikációs folyamatok algoritmusaiban való magabiztossággal jellemezhetjük  A feladatok: a tanulók mennyire alkalmazzák tudatosan a levelező- és böngészőprogramokat, online adatbázisokat, képesek-e az interneten megjelenő tartalmak hitelességének a megítélésére

Statisztikai mutatók Átlag (%) Szórás (%) Teljes teszt43,816,8 Technikai részteszt65,626,6 Kommunikációs részteszt45,617,4 Alkalmazói részteszt35,920,0

Teszt 0-19 % % % % % Teljes teszt7,435,238,717,61,2

Teszt 0-19 % % % % % Teljes teszt7,435,238,717,61,2 Technikai részteszt7,212,117,525,437,9 Kommunikációs részteszt7,230,839,620,81,6 Alkalmazói részteszt20,542,124,011,71,7

A teljesítmények eloszlása

A technikai készségek fejlettsége

Az alkalmazói készségek fejlettsége

A kommunikációs készségek fejlettsége

A készségek eloszlásdiagramjai

A készségek kapcsolata normális eloszlás esetén Készség 1. Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Készség 2. Alacsony (%) 16 Közepes (%) 68 Magas (%) 16 Összes

A készségek kapcsolata normális eloszlás esetén Készség 1. Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Készség 2. Alacsony (%) Közepes (%) Magas (%) Összes (%)

A technikai és az alkalmazói készségek kapcsolata Alkalmazói Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Technikai Alacsony (%) 6,212,90,219,3 Közepes (%) 9,044,09,362,2 Magas (%) 0,98,49,218,5 Összes (%) 16,165,318,6100,0

A technikai és a kommunikációs készségek kapcsolata Alkalmazói Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Technikai Alacsony (%) 5,613,00,519,3 Közepes (%) 9,544,08,462,2 Magas (%) 0,89,97,818,5 Összes (%) 15,967,516,7100,0

A technikai és a kommunikációs készségek kapcsolata Kommunikációs Alacsony (%)Közepes (%)Magas (%)Összes (%) Alkalmazói Alacsony (%) 6,59,10,516,1 Közepes (%) 8,949,07,865,3 Magas (%) 0,59,88,318,6 Összes (%) 15,967,516,7100,0

Következtetések Mindhárom készség esetében:  több mint háromötöd arányban szerepelnek azok, akik –az átlag körüli kétszeres szórástartományban teljesítenek  és kevesebb mint egyötöd arányban szerepelnek azok, akik az átlaghoz képest –legalább egy szórásnyival jobban vagy –egy szórásnyival gyengébben teljesítenek, –tehát a tehetségesek vagy a lemaradók közé tartoznak

Alacsony szint  Nagyobb valószínűséggel teljesítenek közepes szinten a másik készségterületen  Nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy a tanulók az egyik területen alacsony és a másik területen kimagasló eredményt érnének el  A szélsőséges teljesítményeket nyújtó tanulók olyan differenciált oktatást igényelnének, amely a fejlett készségek alkalmazása révén lehetővé teszi számukra a fejletlen készségekben való felzárkózást

Közepes szint  Többségük a másik területen is közepes szinten teljesít. Ok: –A készségek együttes fejlesztése –A tanítás közben komplex feladatok alkalmazása  Az átlagos szintet elérők közel egyforma valószínűséggel teljesíthetnek alacsonyabb vagy magasabb szinten  Olyan fejlesztőprogramot kell nyújtani, amely biztosíthatja –a fejletlen készség fejlődését –a másik készség fejlettsége révén támogathatja az átlagos szintű készség fejlődését

Magas szint  A többség közepes vagy nagyon jó eredményt ér el  Nagyon kevesen érnek el gyenge eredményeket egy másik készséget feltáró feladat megoldásában  A szélsőséges teljesítményt okozhatja: –a túlságosan egyoldalú érdeklődés, –a túlságosan egyoldalú fejlesztés vagy –a másik készség fejlődését gátló egyéb tényező  Az a jelenség, hogy valaki az egyik készség esetében magas, a másik készség esetében alacsony teljesítményt ér el, nem zárható ki, de nagyon ritka jelenség  A különböző készségek esetén jelentős mértékben eltérő teljesítményt nyújtó tanulók jellemzése, a felzárkóztatásuk érdekében szükséges fejlesztések kidolgozása további kutatásokat igényelne

Összegzés  Mindhárom kereszttábla minden cellájába tartozik valahány tanuló  A tanulók a készségek fejlettsége alapján differenciált csoportokat alkotnak  A készségek különböző ütemben fejlődnek  Az egyes készségek különböző szintű fejlettsége miatt az oktatás csak akkor lehet hatékony, ha –tekintettel vagyunk az egyes csoportok átlagtól eltérő sajátosságaira is, –a tanítás során kezelni tudjuk a lemaradók hiányosságait, –motiválni tudjuk az élenjárókat is

Köszönöm a figyelmet!