Digitális praetoriánusok vagy az ipari korszak túszai? (Állami gondozottak a tudás-központú világban) Z. Karvalics László Digitális Esélyegyenlőség Konferencia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Megindulás - megújulás VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
ÖNKORMÁNYZAT, GAZDÁLKODÁS, SZOLGÁLTATÁS Az előadás elhangzott a Megyei Jogú Városok Szövetségének Költségvetési Bizottságának ülésén Miskolc, október.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
1. előadás.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A cigányság integrációja Magyarországon
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Hipermédia tanulási források az interneten
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
1956-osok életút jellegzetességei a Kádár- korszakban Szerző: Makai Vivien Konzulens: Dr. Valuch Tibor Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Szociológia.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP 3.2.2/08/A/1 A közoktatás modernizációját támogató hálózatfejlesztés a Közép-Magyarországi régióban.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
NEMZETI SZOCIÁLPOLITIKAI KONCEPCIÓ 2011
1 A gyermekvédelmi szakellátás fővárosi sajátosságai és fejlesztési szükségletei „A gyermekvédelmi szakellátás fejlesztése Budapesten” Fővárosi Gyermekvédelmi.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Információs társadalom a Székelyföldön (?) Z.Karvalics László 2005 május 13.
Integráció és inklúzió
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Az országos mérések megújult rendszere
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Ágazati fejlesztési lehetőségek az európai uniós források tükrében
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Az intézmény alapadatai fenntartó: Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, 1051 Budapest, Nádor u.32. működtető: Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata,1145.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A szakiskola jelene és jövője
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Előadás másolata:

Digitális praetoriánusok vagy az ipari korszak túszai? (Állami gondozottak a tudás-központú világban) Z. Karvalics László Digitális Esélyegyenlőség Konferencia 2008 november 7. Neumann János Számítástudományi Társulat Mask of Fear, 1989, Charles A. Csuri

Kocka a tavalyi előadásból Például a szociálpolitika Állami gondozottak – erőforrás vagy ballaszt? Mi a kibocsátás szerkezete? Problémafenntartó, juttatásos alapviszony Hol van a problémamegoldó, szerződéses alapviszony? (Csepeli) Gyerekbántalmazás, családon belüli erőszak Betört Ablakok Országa Illich árnyéka

Miért az állami gondozottak? 1. Mert egy olyan terület, ahol az állam beavatkozásképessége a legnagyobb Mert a digitális jövő legveszélyeztetettebb társadalmi csoportja Mert ez a társadalmi csoport teljességgel ki van szolgáltatva az (ipari korszakos) intézményi struktúrának, a politikai elitnek és a „szakmának” Mert nincs digitális esélyegyenlőség sem, ha általában nincsenek esélyek 'Egy szeg miatt a patkó elveszett A patkó miatt a ló elveszett A ló miatt a csata elveszett A csata miatt az ország elveszett Verd be jól azt a patkószeget!'

Miért az állami gondozottak 2? Mert helyzetük kiemelt fontosságú kulturális indikátor Emmanuel Todd: gyerekhalandóság The Final Fall: An Essay on the Decomposition of the Soviet Sphere, 1976 Christopher R. Kedzie – interkonnektivitás (kölcsönös összekapcsoltság) The Third Wave, 1997

Miért a kulturális indikátorok?

A földműves reggelije 1. Magyarországon jelenleg 17 ezer gyermek él gyermekvédelmi gondoskodásban Tipikusan és tömegesen vesztesek kerülnek ki a rendszerből Kis részben asszimilálódni képes „átlag” Győztes? Mint a fehér holló Elképesztő egyenetlenségek ellátásban, pedagógiai színvonalban

A földműves reggelije 2. Néhol éheznek (napi 400 Ft?) Néhol nincsenek tisztálkodószerek Néhol világszínvonalú, elkötelezett szakemberek, másutt kontraszelektált és kontraproduktív „állomány” Kényszerintegráció Testvérek szétszakítása Maradványelv, forráshiány, figyelemhiány Rosszul érzik magukat, mentálisan és fizikailag

Hetente többször vagy naponta előforduló (=gyakori) pszichés és szomatikus tünetek Tünetek:Gyermek- otthon HBSC Fejfájás23,320,8 Hátfájás19,713,8 Hasfájás16,812,4 Szédülés16,19,5 Félelem15,48,8 Hányinger6,63,1

Országos összehasonlítás: szubjektív jóllét Szignifikáns különbségek: Legalább 2 gyakori tünetről beszámolók arányában (15 éves fiúk, 17 és 18 éveseknél mindkét nemnél) Magasabb átlag a CDI skálán (16 éves fiúk, éves lányok)

„Egy, a közvéleményt is megrázó tragédia kell ahhoz, hogy a helyzeten a fenntartó megyei önkormányzatok változtassanak, és áldozzanak ezekre a hiánypótló intézményekre” Radoszáv Miklós, 2008 április (a fővárosi területi gyermekvédelmi szakszolgálat egyik vezetője) NEM! A tragédiák naponta játszódnak le a szemünk előtt. Minden egyes vesztes a rendszer deficitjéről üzen. Minden egyes vesztes elmaradt haszon A tragédia naponta termelődik, csak nem tudatosul

Pénzügyi kérdés? Szemléleti kérdés. Prioritás-kezelés kérdése. Tudásvagyon-gazdálkodási kérdés. NEM elsősorban Humanitárius kérdés? NEM kizárólag

Az elvi és pedagógiai lehetőség nyitott ahhoz, hogy győztesekké válhassanak Praetoriánusok – elit-testőrök, a lojalitás miatt gyakorta árvák

Digitális praetoriánusok (vagy cyberjanicsárok) Az átlagnál magasabb információs írástudás Formagazdag digitális és általános műveltség Az átlagnál jobb eszköz-és szolgáltatáskörnyezet Magas szintű segítő és pedagógiai kultúra Professzionális pszichés korrekció Versenyképes angol nyelvtudás Kiterjedt személyes hálózati kapcsolati tér A digitális kultúra minőségi befogadója és aktív termelője

Tudás-központú forradalmat az állami gondozásban! A legjobb szakemberek Minőségi eszközkörnyezet Minőségi pedagógiai környezet Modellkísérletekkel kell kezdeni a gyermekotthoni és utógondozói hálózaton belül Modellkisérletnek kell tekinteni az izokratikus kormányzás és a DEG (Digital Era Governance) egyik „pilotjaként”

Mi remélhető a digitális praetoriánusoktól? Versenyképesség, rugalmasság, értéktermelés Erőforrás „Tartaléksereg” a „digitális munkaerőpiacon” Az ellátó rendszerek tehermentesítése DE mindez csak előjáték a közoktatás tudás-központú forradalmához

A földműves újabb reggelije… Magyarországon jelenleg 250 ezer gyerek esélytelen a digitális polgárrá válásra Szegregáció, alacsony iskolai végzettség, ismeret-és készséghiányok Alultápláltság, munkanélküliség Ők hogyan lesznek győztesek?