Pedagógiai értékelés és kommunikáció
SzempontokA tanár viselkedéseIndoklása A tanulóra tett hatás A hallgatag tanár A felelet közben Némán végighallgatja a tanuló feleletét Így biztosítható önállósága, így ítélhető meg Biztonsággal tudás és Teljesítőképes- sége *+ Zavartalanul beszélhet - Verbális jóváhagyások hiányoznak, elbizonyta- lanodhat Értékelés a felelet után Csak összegzőek vagy későbbre halasztódnak, vagy elmaradnak Értékelésre az osztályozás- hoz van szükség,ami a tanár dolga
SzempontokA tanár viselkedéseIndoklása A tanulóra tett hatás A hallgatag tanár A felelet közben Némán végighallgatja a tanuló feleletét Így biztosítható önállósága, így ítélhető meg Biztonsággal tudás és Teljesítőképes- sége *+ Zavartalanul beszélhet - Verbális jóváhagyások hiányoznak, elbizonyta- lanodhat Értékelés a felelet után Csak összegzőek vagy későbbre halasztódnak, vagy elmaradnak Értékelésre az osztályozás- hoz van szükség,ami a tanár dolga - Fokozott bizonytalansá gérzés - feleletei és (későbbi) minősítése közt nem láthat összefüggést
SzempontokA tanár viselkedéseIndoklásaA tanulóra tett hatás Az együttműkö- dő tanár A felelet közben A szükséges- nek ítélt mértékben közbekérdez, helyesbít Így biztosítható a felelet célirányultsága, egyben kiküszöbölhető a tévedések további rögzülése + Felelete nem fut vak vágányra - Túlzottan a tanár megerősítésére, ill. kiigazítására figyel Értékelés a felelet után Értékelő megjegyzéseit is közben megteszi és befejezése után a teljes felelet értékéről is informálja a tanulót Érdeklő visszacsatolásokr a szüksége van a tanulónak, a felelet végén pedig biztosan tudni szeretné, milyen eredményt ért el + A megerősítésekből biztonságot merít, a kiigazításokból tanul
SzempontokA tanár viselkedéseIndoklásaA tanulóra tett hatás A bőbeszédű tanár A felelet közben A feleletet jelentősen kiegészíti, magyaráz, megjegyzéseket fűz az elhangzottakhoz A tanárnak akkor is tanítania kell, amikor feleltet vagy vizsgáztat; így képes igazán egyénre szabottan fejleszteni a tanuló tudását +Valamennyit valóban tanulhat - Tudásáról alig tud számot adni Értékelés a felelet után A sok tanári beszéd miatt vagy nem kerül sor értékelésre, vagy az értékelő megjegyzések is elburjánzanak Vagy: a tanárnak a tartalomra kell koncentrálnia, vagy: az alapos értékelés teszi gyümölcsözővé a feleltetést, vizsgáztatást - A folyamat mellékszereplőjén ek érezheti magát; saját teljesítménye nehezen értékelhető