MNB tanárszeminárium Budapest, 2009. április 17. DOLCETA fogyasztói oktatási program a hálózaton dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A Socrates / Grundtvig program pályázati lehetőségei.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Mobilitás pályázatok Leonardo da Vinci
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 DISSZEMINÁCIÓ.
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
CIVIL SZERVEZETEK AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGÉRT. Esélyegyenlőség területei, célcsoportjai Jogszabályok: A közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény A fogyatékos.
Dobbantó program. Kik vesznek benne részt? Országosan 15 iskola Tervezett: 22.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
V. ETR Konferencia április Dr Majó Zoltán, egyetemi adjunktus
Nyílt napok látogatottsága
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
EU-információs és pályázati szolgáltatások civil szervezeteknek (Soros Alapítvány) Dr. Benedek László CELODIN Kht.
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Európai Energia Hatékonysági Javítás a Nyomda Iparban
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
E-learning és a multimédia
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Magyarország - Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program Növényvédelmi ismeretek átadása szeptember – július Serbian-Hungarian Co-operation.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
e-Learning a tanárképzésben
Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
INNOCSEKK 156/2006 ONLINE SZAKÉRTŐI KERETRENDSZER FEJLESZTÉSE Developing an online expert system generator Készítette: Gerendás László, ISZAM III. Szent.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Dr. Istvánovics Éva ügyvezető igazgató - Piacfelügyeleti igazgatóság A PSZÁF pénzügyi fogyasztóvédelmi tevékenysége és a témához.
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
PÉNZÜGYI ISMERETEK A SULINETEN Dávid Zsuzsa Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
A képzett szakemberekért HEFOP központi program „ KORSZERŰ FELNŐTTKÉPZÉSI PROGRAMOK KIDOLGOZÁSA ÉS ALKALMAZÁSA” Záró rendezvény MEGNYITÓ.
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
PROJEKTZÁRÓ január 24. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
EUCIP konferencia október 20. Cséfalvay Katalin Fejlesztés (BUILD) modul.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Előadás másolata:

MNB tanárszeminárium Budapest, április 17. DOLCETA fogyasztói oktatási program a hálózaton dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem

Miért született meg a Dolceta? Az Európai Unió tagországaiban szükségessé vált a fogyasztói tudatosság növelése és az európai fogyasztói jogok megismerése A megoldás valami más legyen, mint egy egyszerű információs anyag Legyen fogyasztói oktatási-képzési anyag minden tagállamban, az EU minden hivatalos nyelvén elérhető és felhasználóbarát formában

Mi a fogyasztói oktatás? A fogyasztói oktatás nélkülözhetetlen eszköz, mert Védi a fogyasztókat Segít a fogyasztóknak, hogy megfelelően informáltak legyenek Eszközt ad a fogyasztóknak ahhoz, hogy fogyasztóként aktív állampolgárok legyenek

Mi és ki van a Dolceta név mögött? A Dolceta egy interaktív online fogyasztói oktatási program Az EU valamennyi hivatalos nyelvén szabadon elérhető Az Európai Bizottság DGSANCO kezdeményezése a fogyasztók tájékoz- tatásának és képzésének fejlesztésére EUCEN - European Association for University Lifelong Learning – szerződő fél EAEA - European Association for the Education of Adults - koordinátor Partnerek - a 27 tagország nemzeti szakértői munkacsoportjai yarorszag/index.php ec.europa.eu/consu mers/index_en.htm

A EUCEN Dolceta team Projekt igazgató: dr. Pat Davies Projekt menedzsment és koordinációs csoport Technikai csoport (Media Animation) Pénzügyi és adminisztrációs csoport

A nemzeti fejlesztő csoportok Minden országban modulonként szerveződnek a fejlesztő csoportok A fejlesztő munkát egyetemek, fogyasztói szervezetek és más szervezetek szakértői végzik Az elkészült anyagokat európai és nemzeti fogyasztói jogi, pedagógiai, illetve on-line oktatási szakértők véleményezik

A Dolceta program célközönségei A programot elsősorban az általános és középiskolákban, illetve a felnőttoktatásban dolgozó tanárok, trénerek számára tervezték Oktató- vagy referencia eszközként használhatják fogyasztói szervezetek, kis- és középvállalkozások, kormányzati szervek, civil szervezetek, közösségi oktatási programok és a sajtó képviselői is A program az egyéni fogyasztók önálló tanulására is alkalmas

Mitől egyedülálló a Dolceta? Az interaktív tanulásra helyezi a hangsúlyt a passzív információ-átadás helyett (kvízkérdések, feladatok) Egyablakos hozzáférést tesz lehetővé Egységes tartalmat biztosít minden ország számára a nemzeti szabályozáshoz és kultúrához igazítva Az egyetlen 27 tagállamra kiterjedő webes alkalmazás, melynek célja a fogyasztó- védelemmel kapcsolatos tananyagok (pl. óravázlatok és taneszközök) eljuttatása az oktatókhoz

A Dolceta története 1. szakasz – dec. – jún. Két modul fejlesztése a 25 tagállamban - Modul 1 – Fogyasztói jogok - Modul 2 – Pénzügyi szolgáltatások 2. szakasz – júl. – jún. Javítás, aktualizálás 3. szakasz – dec. – dec. Modul 1 és 2 fejlesztése Romániában és Bulgáriában Két új modul fejlesztése a 27 tagállamban - Modul 3 – A fogyasztók biztonsága - Modul 4 – Tanári szoba Javítás, aktualizálás

Jelenleg folyó fejlesztések 4. szakasz dec. – dec. Modul 5 - Fenntartható fogyasztás (táplálkozás, megjelenés, közlekedés, lakás) Modul 6 - Általános érdekű szolgáltatások (távközlés, posta, közlekedés, energia- és vízszolgáltatás) 5. szakasz ápr. – márc. Modul 7 - Pénzügyi kultúra tanári modul általános és középiskolai tanárok számára pénzügyi alapismeretek oktatásához (az M4-hez hasonló)

Tervezett fejlesztések 6. szakasz közepéig Modul 8 - Élelmiszerbiztonság Modul 9 - Egészségügy, betegjogok Az elkészült modulok javítása, aktualizálása A weboldal korszerűsítése, javítása

A modulok életciklusa Egy szakértői tervező csoport (kb.10 ország képviselteti magát) a technikai csoporttal közösen összeállítja a modul tervét Konzultáció a partnerekkel a végleges tartalomról A nemzeti csoportok fejlesztő munkája Tesztelés valódi felhasználókkal és értékelés a fejlesztéssel párhuzamosan Nyilvánosságra hozás és terjesztés

Eddig elkészült anyagok Jelenleg 4 modul áll rendelkezésre Tartalmi modulok: - Modul 1: Fogyasztói jogok - Modul 2: Pénzügyi szolgáltatások (új!) - Modul 3: A fogyasztók biztonsága A Modul 4: Tanári modul óravázlatokat és más tanári segédeszközöket tartalmaz három korcsoport oktatásához, tanulásához Magyar nyelvű Dolceta oldal:

Adásvételi szerződés Árcímkézés Távkereskedelem Reklámozás A termékek és a szolgáltatások biztonsága Vitás ügyek elintézése Egységes piac Különleges kérdések 1. modul Fogyasztói jogok

2. modul Pénzügyi szolgáltatások A családi költségvetés kezelése Hitelezés Jelzálog Folyószámla fenntartása Fizetési eszközök Megtakarítások és befektetések

3. modul A fogyasztók biztonsága

4. modul Tanári szoba

Kompetencia-orientált tanulás Kompetencia-alapú fogyasztói oktatási modell (Competence Based Consumer Education Model - COBACE) FelmérésTervezés ÉrtékelésAlkalmazás

A kompetencia-orientált tanulás alapelvei Főszerepben a tanuló, nem a tananyag Értékeli a célcsoportot A tanulók mindennapi életéből és tapasztalataiból vett példákat használ Eszközöket ajánl az információk kezeléséhez A tanulási megközelítésekkel képessé teszi a tanulókat a reflektálásra Szakértőket von be a tanulási folyamatba Integrált módon teszi változatossá a tudás, az attitűdök és a képességek fejlesztéséhez használt módszereket

Az óratervek tartalma Fejezet – kompetencia Óra címe Időtartam – óraszám Korcsoport Tantervi összefüggés Tanítási és tanulási eszközök A tanulás célja, eredményei - készségek - attitűdök - ismeret és megértés A tanítás, tanulás folyamata (lépésról-lépésre) Összefoglalás Források és kapcsolódások

Tanítási, tanulási eszközök PowerPoint prezentáció Információs lapok Történetek Szerepjátékok Szituációs kártyák Esettanulmányok Munkalapok Kártyák Video klipek Kvízek, tesztek

Program disszemináció Közös megoldások - Kiadvány - Tanári füzet - Vizuális anyagok: (plakát, matrica, bookmark, egységes megjelenés, stb.) - Direct mail (címlista!) - Európai és nemzeti események (pl. konferencia, szeminárium) Egyedi megoldások - Web-linkek (pl. Sulinet, Tudatos vásárló) - Szakmai hálózatok (pl. Konzultatív Fórum) - Egyedi alkalmazások

Köszönöm a figyelmet!