Monetáris programozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Megindulás - megújulás VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
KILÁBALÁS - NÖVEKEDÉS október VARGA MIHÁLY.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
A költségvetési kamatkiadások alakulása és szerepe a deficit alakulásában Dr. Borbély László András általános vezérigazgató-helyettes.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági Informatika II.
Az indiai gazdaság kilátásai a 21. század elején
A kiegészítő támogatásról. Tények Oktatási miniszter- AME elnök megállapodása 1,4 md Ft Részletes alku a pályázatokra, szerződésekre Két fordulós pályázat,
Ingyenes oktatás a tőzsdéről – a Tőzsdén
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Energiatervezési fogalmak
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Példa az Early-algoritmus alkalmazására
Honnan hová? A magyar gazdaság 2006 előtt és után Varga Mihály szeptember szeptember 28.
Rácz Margit: A betarthatóságról és a hitelességről a konvergencia-program kapcsán „Gazdasági és Politikai Kilátások a Választások Évében” című konferencia.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Magyarország pénzügyi megítélése nemzetközi aspektusból László Csaba október 12.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Mikor legyen Magyarországon euro? A magyar gazdaság felzárkózási kilátásai Simor András május 19.
Antal Judit Elemzés az államháztartásról
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
ELEMZÉS AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSRÓL
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A felzárkóztatás buktatói Riecke Werner. A régió.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Adósságdinamika és fenntarthatóság
Magyar államadósság és a kötvénypiac
Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon június 10 Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
A magyar gazdaság várható helyzete
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A fiskális politika makrogazdasági kihatásai Szapáry György MNB.
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
International Center for Economic Growth European Center International Center for Economic Growth European Center KELET-EURÓPA: RÖVIDTÁVÚ NÖVEKEDÉSI ÉS.
0 Makrogazdasági áttekintés november. 1 A Takarékbank es előrejelzése Reál GDP növekedés4.73,94, ,6-6,30,5.
Varga Mihály március március 27. Egyensúly és felzárkózás.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Kifelé vagy befelé? Varga Mihály /2006. május 5./ /2006. május 5./
Varga Mihály december december 19. Felzárkózás nélküli megszorítás.
Exporttöbblet, tőkekiáramlás és gazdasági stagnálás Magyarországon
A hippokratészi eskü értelmezése
Államadósság A GDP arányos maastrichti államháztartási adósság alakulása % várható Forrás: EDP jelentés.
Szemcsés anyag, ha folyik...
Diszkrét elem módszerek BME TTK, By Krisztián Rónaszegi.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Energiatervezés | © 2014 ENERGIATERVEZÉSI FOGALMAK Idősor elemzések Statisztikai jellemzők.
Államadósság és állampapírpiac
Pénzügyi stabilitási jelentés
Áttekintés a gazdaság állapotáról Prof. Bod Péter Ákos Budapest, március 27.
Költségvetés ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE. Költségtervezési alapfogalmak A kedvezményezettek finanszírozási funkciói –Költség- és forrástervezés –Pályázat kidolgozása.
Projekttervezés, kockázatkezelés, fenntarthatóság
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
Fizetési mérleg jelentés
Állampapírpiac évben 1.
A központi költségvetés finanszírozása 2003-ban és az állampapír-piaci „Leg”-ek.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – június
A konvergencia kritériumok teljesülése az euro-zónán kívül
Általános iskola eredménye, értékelése
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Költségvetés
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Monetáris programozás 2017.04.04. A magyar államadósság dinamikája: távolodó Maastricht? Czeti Tamás, Hoffmann Mihály Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi elemzések 2006. február 28.

Áttekintés A tanulmány célkitűzései Elemzési keret Adósság múltbeli alakulása Szimulációk

A tanulmány célja A kérdés aktualitása: fenntarthatóság, maastricht-i kritérium teljesíthetősége Az elemzési keret kialakításánál fontos szempont

Elemzési keret b: GDP arányos adósság g: reálnövekedés r: reálkamat pb: GDP arányos elsődleges egyenleg on: egyéb tételek nettó egyenlege rögzített paraméterek mellett: g>r : adósság konvergál : -pb(1+g)(g-r) g<r : adósság divergál adósságcsapda alakulhat ki

Elemzési keret: r, pb, on Reálkamat (r): Forint reálkamat Deviza reálkamat + reálleértékelődés Elsődleges egyenleg (pb): fiskális politika által befolyásolható elsődleges egyenleg Egyéb (on): jegybanki (monetáris) eredmény (seigniorage, devizatartalék tartás költsége), privatizáció, adósságátvállalás

Módszertani probléma: a jegybanki eredmény kérdése Összetett, időben változó pénzügyi kapcsolat a jegybankkal: jegybanki „kamattranszfer” (’97-ig nullás állomány, ’97-től hosszú devizapozíció) jegybanki (kamat)eredmény része a folyó egyenlegnek Elsődleges és kamatjellegű tételek keverednek Megoldás: a jegybankmérleg és kormányzati adósság „transzformálása”

„Transzformált” államháztartás A kormányzat és az MNB mérlegének a konszolidálása A jegybank és a kormányzat mérlegének „átrendezése”: A monetáris bázis és a devizatartalék mellé piaci kamatozású állományok kerülnek a jegybank mérlegébe A jegybank pénzteremtésből származó nyeresége és a devizatartalék tartásának a költsége explicit módon megjelenik („Monetáris egyenleg”) A devizában történő eladósodás költségei explicitté válnak

Az MNB tényleges és képzetes kamategyenlege

Elemzési keret: egyenlet Dinamikus (reál) komponensek Fiskális elsődleges egyenleg Monetáris egyenleg privatizáció Adósság átvállalás Nettó egyéb Dinamikus komponensek

A GDP-arányos adósságráta alakulása

A GDP-arányos elsődleges egyenleg Monetáris egyenleg

A reálkamat és reálnövekedés viszonya

Privatizációs bevételek (GDP %)

Hitelátvállalások (GDP%)

A szakaszok összefoglalása

Szimuláció – áttekintés Monetáris programozás 2017.04.04. Szimuláció – áttekintés Feltételezéseink A feltételezésekből adódó adósságstabilizáló elsődleges egyenleg Az adósságstabilizáló és a várható elsődleges egyenleg viszonya különböző forgatókönyvek mellett – az adósságráta várható alakulása Kockázatok bemutatása (makrogazdasági változók, kvázifiskális tevékenység) Következtetések, eredmények

Monetáris programozás 2017.04.04. Feltételezéseink a gazdasági növekedés, és az infláció az IJ előrejelzése alapján, azt követően a potenciális GDP-növekedésnek megfelelő 3,8%-ot, illetve az árstabilitást jelentő 3%-ot vettük figyelembe reálkamatokat a forward hozamgörbe és a várható infláció alapján számoltuk az alábbi táblázat az alapesetben használt feltételezéseinket mutatja

Adósságstabilizáló elsődleges egyenleg Monetáris programozás 2017.04.04. Adósságstabilizáló elsődleges egyenleg Meghatározó a forint reálkamat, és a reálnövekedés, illetve átmenetileg a privatizációs bevételek

Az adósságrátára ható tényezők várható alakulása Átlagosan – a privatizációs bevételeket leszámítva – 0,5-0,7 százalékos elsődleges hiány engedhető meg

Különböző forgatókönyvek feltevései Monetáris programozás 2017.04.04. Különböző forgatókönyvek feltevései I. Szinten maradó elsődleges egyenleg 2007-től a 2006-os szinten stabilizálódó elsődleges egyenleg a., alap b., emelkedő hozamok (2007-től +100 bázispont) II. Lassú kiigazítás 2006 után az elsődleges egyenleg 0,5 százalékponttal javul évente III. Gyors kiigazítás 2006 után megtörténik a fiskális konszolidáció, és az elsődleges egyenleg nullára csökken, majd azon a szinten marad Ebben az esetben a hozamok nem a jelenlegi hozamgörbe alapján alakulnak, hanem konvergálnak az euróhozamokhoz, és 2010-re a forint- és euróhozamok megegyeznek Ez alapján az adósságstabilizáló egyenleg nagysága is kedvezőbb lehet az alacsonyabb reálkamtszint miatt

Az adósságráta várható alakulása Monetáris programozás 2017.04.04. Az adósságráta várható alakulása A különböző forgatókönyvek közül csak a gyors kiigazításnál fordul meg az adósságráta emelkedése (illetve a KP esetén csak később) A mérséklődő pályára álláshoz 2007-ben megközelítőleg 3,5 százalékpontos kiigazítás kellene az elsődleges egyenleg szintjén

A lassú kiigazítás forgatókönyve melletti kockázatok Monetáris programozás 2017.04.04. A lassú kiigazítás forgatókönyve melletti kockázatok

Kockázatok: kvázifiskális tevékenység, szélesebb értelemben vett elsődleges egyenleg

Kockázatok: kvázifiskális tevékenység hatása az adósságrátára Monetáris programozás 2017.04.04. Kockázatok: kvázifiskális tevékenység hatása az adósságrátára MÁV, BKV, autópálya-építéssel kapcsolatos felhalmozott adósság nagysága 2005 végén kb. 2,5%, míg 2006 végén 4-4,5% körül várható a tényleges átvállalások nagysága 2005-ben 0,8%, 2006-ban 1,0%

Szimulációs összefoglalás A szimulációkból adódó – hosszútávon fenntartható – szükséges kiigazítás nagysága a GDP százalékában

Monetáris programozás 2017.04.04. Következtetések Változatlan költségvetési politika mellett a GDP-arányos államadósság további gyors növekedésére lehet számítani. A kilencvenes évek közepével ellentétben a privatizáció és az infláción keresztüli adóztatás már csak korlátozottan tud hozzájárulni az adósságráta csökkentéséhez A kvázifiskális adósság halmozódása, illetve jövőbeli esetleges átvállalása tovább növeli az adósságrátát és csökkenti a fiskális politika mozgásterét. Az eladósodás megállításához körülbelül a GDP 3,5 százalékával kellene csökkentetni a költségvetés kamatfizetések nélküli hiányát 60%-os maastrichti szintet teljesítésére 2008-ig minimális esély van, inkább a csökkenő dinamika a reálisan elérhető cél

Köszönjük a figyelmet!