FEJEZETEK A MAGYARORSZÁGI RENESZÁNSZ KÉPZŐMŰVÉSZETÉBŐL

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
XIX. század második fele
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Hieroglifák.
Reneszánsz Reneszánsz.
A szem a Lélek tükre... részletek Berki Erika írásából
Hahó, itt az új év ! Boldog 2014-et !.
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
Reneszánsz Magyarországon
Húsvét az élet ünnepe.
Rodostói kakukkok.
Bibliotheca Corviniana
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
A reneszánsz.
Készítette: Szoboszlai Adrienn 7.a
Hunyadi Mátyás élete és kora
Mátyás király, az igazságos
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
XII: BUDAPESTI SPECIÁLIS SZAKISKOLAI KOMPLEX TANULMÁNYI VERSENY a speciális szakiskolák és az előkészítő szakiskolák évfolyamos diákjai számára.
Készítette: Sipos Yvette Vl.B. osztály
Építészet, szobrászat, festészet
A tiszaháti felkelők prezentációja a barokk stílusról. III. Forduló
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
A RENESZÁNSZ KULTÚRA MAGYARORSZÁGON
Az ország 2 majd 3 részre szakadása
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Folyamodjatok az Úrhoz,
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
A fény Királya Õ, fenségbe öltözött
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
Véber Evelin: Aragóniai Beatrix
Faragó Kata: Mátyás uralkodói portréja, avagy a KORTÁRSAK és az UTÓKOR szerint.
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
Dombi Zsuzsanna–Strincz Beatrix:.  nevel ő és barát  Mátyás koronázásának segí tőj e  kancellár és esztergomi érsek  összeesküvés – 1471.
Füvesi Dóra: Mátyás reneszánsz udvara
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Az élet igéje Az élet igéje december december.
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
ISTEN hozott köztünk!.
1.János 2:17 „ A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.”
Miatyánk Pecznyík Pál verse. Miatyánk, ki vagy a mennyekben, a nagy világegyetemben. Jelenléted mindent áthat, azt is, mit a szem nem láthat. Mikrovilág,
Assisi Szent Ferenc.
Pécs a török megszállás idején
A mohácsi csata.
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
REFORMÁCIÓ Amikor a mi Urunk és Mesterünk azt mondta:
Ars Sacra Esztergomi Hittudományi Főiskola levelező tagozat
Magyar reneszánsz Készítette : Szollár Péter.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
Törökök Magyarországon
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
A királyi hatalom meggyengülése A Jagelló-család.
Hunyadi Mátyás uralkodói portréja február 23. Kolozsváron született. Lovagi nevelést kapott – tanítója Vitéz János váradi püspök. Humanista szellemben.
HUNYADI JÁNOS Hunyadi Mátyás apja Hunyadi János, eredeti neve Szibinyáni Jánk, egy havasalföldi nemes család sarja volt. Birtokait, és ezzel a Hunyadi.
Mátyás Király ( ) Ifjúkora:
A magyar reneszánsz költője Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes
A klasszicizmus
Középkori műveltség.
Mátyás király, az igazságos
Hunyadi Mátyás élete és kora
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

FEJEZETEK A MAGYARORSZÁGI RENESZÁNSZ KÉPZŐMŰVÉSZETÉBŐL 1982 2010

A Dercsényi Dezső és Zádor Anna által írott Kis magyar művészettörténet (Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Bp. 1980) az 1470-1650 közti stílustörténeti korszakot a „Késő gótika és reneszánsz” címszó alatt tárgyalja, fent megnevezett évszámokkal mint korszakhatárokkal. E nagyfejezet bevezetője, mely a Buda elestéig (1541) című rész élén áll, a főcím választását a következőképp indokolja:   Az emlékanyagban és az azon belül jelentkező ellentétekben is oly gazdag korszak fejlődését művészettörténet-írásunk úgy kísérelte meg ábrázolni, hogy külön tárgyalta a gótikus építészet, szobrászat és festészet, iparművesség fejlődését s külön a reneszánszét. A történeti valóság ezzel szemben az, hogy e két korstílus egy időben, egymás mellett élt, s nemritkán hatott is egymásra, hű ábrázolása tehát csak e kettősségnek egyidejű bemutatásával lehetséges. E megközelítés – a folyamatosság hangsúlyozása – nekünk, a témánkban most elmélyedni kezdőknek is rokonszenves volt. E szellemben mutatta be csoporttársunk, Ormos Zsuzsa is a magyar reneszánsz első fejezeteként Mátyás budavári új stílusú építkezéseit, mely munkálatok szervesen illeszkednek a nagy király korábbi, késő gótikus építményeihez.

Az Alpoktól északra, úgy tűnik, valóban Magyarországon jelenik meg először a reneszánsz Európában, így Janus Pannonius híres epigrammája gőgösnek tűnhető záró sorai a valóságot tükrözik:   Szellemem egyre dicsőbb, s általa híres e föld. Akik a nyugati kortársak közül először jártak Magyarföldön, ámulva, hitetlenkedve dicsérik Buda és Visegrád Mátyás-építtette reneszánsz szépségeit: egy királykerti virág a vad pusztán!  A reneszánsz gyors meghonosodását és előretörését többféleképpen meg lehet indokolni. A közkeletű nézet szerint az itáliai reneszánsz Mátyás feleségének, Aragóniai Beatrixnak az udvartartásával érkezett hazánkba, de a tudósok nem elégszenek meg ennyi magyarázattal. Sokan azt vallják, hogy a magyarságnak különleges érzékenysége volt és van a klasszicizáló stílusokhoz, mint a román, a reneszánsz, s később a klasszicizmus, neoklasszicizmus. Így a gótika és a barokk távolabb állna a magyar szellemiségtől transzcendentalizmusa, misztikája miatt. Helyesebb azonban az az észrevétel, hogy hazánkban a reneszánsz befogadására már elő volt készítve a talaj. Nagy Lajos nápolyi hadjáratai szorosabbra fűzték Itáliával a szellemi kapcsolatokat. A trecento olasz mesterei és a humanizmus ismertté váltak Magyarországon. Zsigmond uralkodása alatt e kezdemények szárba szökkentek, többek között olyan személyiségek tevékenységének hatására, mint Vitéz János és Janus Pannonius. A humanizmus szellemi áramlata előkészítette az ízlést az új, reneszánsz (all’antica) formajegyek befogadására.

Miközben a magyarországi késő gótika és reneszánsz nem túl bő, de annál csodálatosabb emlékanyagában gyönyörködünk, nem feledkezünk meg arról sem, hogy a háttérben Magyarország egyik legsúlyosabb, legvészesebb történelmi korszaka húzódik meg. Mátyás meghal, a Fekete Sereg szétszéled, s a mohácsi vereséget követően a prédaéhes, tengernyi oszmán-török sereg elözönli Magyarországot. Buda elesik, s az ország három részre szakad. Ettől kezdve lesznek keservesen igazak Bornemisza Péter protestáns prédikátor siralmai: Siralmas énnéköm tetüled megváltom, Áldott Magyarország, tőled eltávoznom, Vajjon s mikor leszön jó Budában lakásom! Az Felföldet bírják az kevély nímötök. Szerémségöt bírják az fene törökök, Vajjon s mikor leszön jó Budában lakásom! Engömet kergetnek az kevély némötök. Engöm környülvettek az pogán törökök, Vajjon s mikor leszön jó Budában lakásom! Engöm eluntattak az magyari urak, Kiűzték közőlök az egy igaz Istent. Vajjon s mikor leszön jó Budában lakásom! Legyön Isten hozzád, áldott Magyarország, Mert nincsen tebenned semmi nagy uraság. Vajjon s mikor leszön jó Budában lakásom! Ez éneköt szörzék jó Husztnak várában, Bornemisza Pétör az ő víg kedvében, Vajjon s mikor leszön jó Budában lakásom!

A maroknyi magyarság méltán hiheti, hogy megállította a törököt, s hogy ezáltal a keresztény Európa védőbástyája lett. Történelmi szükségszerűségből önkéntességet kovácsolva, hiszi és vallja, hogy ez a küldetése: testével fedezni az átjárást a gazdag Nyugat s az Atlanti-óceán felé. Erről szól nagy barokk eposzunk, a Szigeti veszedelem is. Kegyetlen, kemény, sokszoros fenyegetettségben telő esztendők ezek, s a baljós történelmi események háttere előtt honosodik meg, kap lángra, éli pompás életét a gazdag magyar reneszánsz.   Mátyás uralkodása e stílustörténeti korszak első virágzása, s látnunk kell, hogy nagy királyunk diplomáciai zsenialitása és mecénási kedve földi Paradicsommá változtatja az uralkodói centrumokat. A Mátyás-kori reneszánsz így túl magasra teszi a mércét, s ezzel némileg megcsalja a szemlélőt. A Magyar Királyság művészetének háttere ugyanis nem csupán Itália, hanem Kelet-Közép-Európa, sőt annak az oszmán betörés által két civilizáció zónájává változott periférikus része. Ez az örökség „szerényebb, kopottasabb, mint szeretnénk, de súlyos helyi értéke van”.

A magyarországi reneszánsz történetét három korszakra szokás osztani:   1. A Mátyás-kori all’antica művészet a királyi udvarban 2. A Jagello-kori reneszánsz (Jagello Ulászló és fia, II. Lajos uralkodása alatt a Magyar Királyság szétzüllik, majd újabb harminc év alatt fokozatosan elhal: 1521 – Nándorfehérvár eleste; 1526 – mohácsi vész; 1541 – Buda eleste; 1552 – török hadjárat, az ország egyharmada török kézre kerül): a magyar állam elpusztul, a magyar nyelv azonban, a reformációnak köszönhetően felvirágzik. Kiszélesedő műveltség, a főúri kastélyok mint reneszánsz központok kapnak ifjakat felnevelő, kultúrahordozó szerepet. 3. Reneszánsz művészet a három részre szakadt országban, Balassi Bálint kora. Megerősödő Istenhez fordulás, anyanyelvű költészet. A reneszánsz eredmények mind szélesebb, mélyebb rétegekben hatják át a magyar kultúrát.

Álljon bevezetőnk végén egy Szerb Antaltól vett idézet: a humanizmus dicsérete, mely szellemi mozgalom át- meg áthatja vizsgált korszakunkat:   Mátyás király idejében Olaszországból bevonult Magyarországra az a mozgalom, amit humanizmusnak neveznek. A humanizmus végső értelemben a szellem belső forradalma az Egyház ellen. A középkorban a szellem az Egyház monopóliuma volt, az Egyház őrizte az antik hagyományt, és csak annyit juttatott belőle a fiatal nyugati népeknek, amennyit jónak látott. A humanizmus által az önmagára ismert ember a jussát kéri, hogy azontúl önálló életet élhessen. Végső ideálja az autonóm ember, akinek nincs többé szüksége transzcendens kiegészítésre, mindent megtalál itt a földön, minden mértéket ember voltában hordoz.  E nagy művelődés- és stílustörténeti korszakokhoz fogjuk a továbbiakban csoportunk művészettörténeti tényfeltáró, megismerő munkáját mérni.