EYCK, Jan van (b. before 1395, Maaseik, d. before 1441, Bruges)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Peterhof, vagy másképpen a Nyári Palota a legrégibb és a legleny ű göz ő bb valamennyi pétervári uralkodói rezidencia közül, 29 kilométerre fekszik a.
Advertisements

Canaletto
Az ókori Mezopotámia művészete
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Hieroglifák.
Ének : Nana Mouskouri / Schubert – Ave Maria A Pécsi Bazilika.
A Mátyás- Graduale Néhány iniciálé Soltész Zoltánné: A Mátyás- Graduale c. kötete nyomán MAGYAR HELIKON/CORVINA 1980.
AZ AJANTA BARLANGOK INDIA.
(középszintű érettségihez)
A FESTŐ ÉS A FECSKÉK.
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Power Point Presentation Összeállitotta: Dr. Gózon József
Német reneszánsz.
Aranymetszés képviselői
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
Számold meg a fekete pontokat!
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
Akiane Kramarik.
Ismered?.
T.
Ókori görög régészeti leletek
Anjou-kori könyvfestészet:
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
ŐSKOR MŰVÉSZETE 5.oszt. Nékám Róbertné.
Sienai festők < 2010 >.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
~építészet, szobrászat, festészet~
Id. Hans Holbein és id. Lucas Cranach a Szépművészeti Múzeumban,
DIJONI OLTÁR.
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
RENESZÁNSZ MADONNA FESTMÉNYEK ZENE JOSQUIN DESPRES: AVE MARIA
Farkas utcai református templom, Kolozsvár
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
HANGANYAG: Béke Csaba - lantművész, énekmondó
Hubert és Jan van Eyck Dr. Spissák Lajos 2007.
Építészet, szobrászat, festészet
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
Zene: Gheorghe Zamfir – Kjilmar song of ocarina hijos del sol
szakmérnök hallgatók számára
Ókori görög régészeti leletek
T.
FRA ANGELICO
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
A gótika, sz..
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Assisi Szent Ferenc.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
, Csanádi egyházmegye első püspöke.. Élete Atyja, Gerardo velencei patrícius volt és rokonságban állt a Centranigo családdal, amelyből Péter ( )
Fiatalon!!! Időssebben!!!!! Id. Markó Károly a Felvidék egyik akkori szellemi központjában, Lőcsén született. Fiatalon is festőnek készült, de pályája.
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
Téma: CSALÁD.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Kovács Szabina: Konferansz vers V.
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
A LIMBOURG TESTVÉREK MINIATÚRÁI
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

EYCK, Jan van (b. before 1395, Maaseik, d. before 1441, Bruges) PORTRÉK

melyekkel messze megelőzte korát Jan van Eyck a 15. század legnagyszerűbb, leghitelesebb portréit hagyta ránk , melyekkel messze megelőzte korát Jan van Eyck képeinek bemutatása előtt lássunk egy rövid bevezetést néhány portréval. Portré= képmás, az egyén személyi ismertetőjegyeivel történő ábrázolásmód a festészetben és a szobrászatban.

A festészeti műben előállított képmás lehet vagy egyszerűen rajz, vagy pedig a festés bármely eljárása szerint készült festmény. A rajzolt vagy festett képmás általában nem haladja meg az életnagyságot. Életnagyságon alul, minden méretben készülnek festett képmások. A festett képmás lehet bármily nagyságban egész alak, lehet térdkép, lehet fél alak, lehet mellkép, vagy csupán fej. A képmás a fej helyzete szerint az arcot szemben (en face), vagy oldalnézetben (en profil) ábrázolja. Az oldalnézet sokféle, a szerint amint az arcnak csakis egyik felét arcélben tünteti föl, vagy pedig az arc másik feléből több vagy kevesebb látható amit aztán fél- vagy háromnegyed oldalnézetnek nevezünk. A szobrászati képmás lehet szobor, mely az ember egész alakját életnagyságban, vagy azt meghaladó, vagy annál kisebb méretben ábrázolja. Egész alakú képmás életnagyságnál kisebb méretben ritkán készül, ezeket (is) kisplasztikának nevezzük. A szobrászati képmást, mely az ember fejét és a törzs felső részének kisebb vagy nagyobb darabját ábrázolja, mellszobornak vagy büsztnek nevezzük. A domborműben előállított képmás szintén csak a fej és a törzs felső részének ábrázolására szorítkozik, a méretek tekintetében éppen oly változatos, mint a mellszobor. Ha a domborművű képmás lapja kerek alakú, akkor annak hagyományos régies elnevezése a médaillon A kisméretű, maximum 15x15cm befoglaló méretű lapos domborművű képmás az éremművészet körébe tartozik, azt éremnek érmének, abban az esetben ha szögletes – vagy a körtől eltérő – alakja van, akkor plakettnek nevezzük.

A portrék első példái az ókorból ismeretesek. Az első történelmi portrék Egyiptom fáraóiról készültek Az egyiptomi domborműveken és festményeken a legnagyobb felületek törvénye érvényesült az arc, a kar és a láb oldalnézetben látható, de a szem, váll, mellkas és törzs pedig elölnézetben jelenik meg. A görög szobrászatot a test tökéletes ábrázolása és a mozgás különböző fázisainak érzékeltetése foglalkoztatta. Az általános, idealizáló, tipizáló ábrázolás volt jellemző, nem ismerünk példát nevesített személy ábrázolására. Az i. e. IV. század végén és a III. század elején kezdtek a római államférfiaknak szobrot állítani. A római arcképet ábrázoló szobrokra a naturalisztikus, realisztikus ábrázolás volt a jellemző. A középkorban Jézus, Mária, József, a szentek, az angyalok és az egyházi vezetők voltak a preferált téma. A felületet a templomok falai szolgáltatták, illetve az ólomüveg ablakok Kivételre példa a németországi naumburgi dóm nyugati kórusában található 12 gótikus donátor szobor. A hasonlatosságra törekvő arcképfestés Európában a középkor végén, Burgundiában és Franciaországban indult el újra, majd hamarosan divatba jött Itáliában is. A reneszánsz idején vált igazán népszerűvé a velencei és a németalföldi művészetek egyik központi műfajaként.

Egy Thotmesz nevű szobrász készítette Az egyik legjelentősebb ókori portré Ehnaton fáraó feleségéről Nofretitiről készült mészkő büszt. Egy Thotmesz nevű szobrász készítette Berlin, Neues Museum

Delphoi kocsihajtó. Kr.e. 470 körül. Bronz. Mag. 1,80 m. Delphoi, Múzeum A szobor a szigorú stílus egyik legtökéletesebb megtestesítője. Az alak mozdulatlanul áll, ruha-redőinek párhuzamossága is ezt emeli ki. A lovaira figyelő alak koncentrálását éppen mozdu-latlanná feszülő egyenessége fejezi ki. A legegyszerűbb ki-fejezési eszközök alkalmazása mellett megfigyelhető a részle-tek, így a haj, a szem, a kéz és a lábfej aprólékos kidolgozása.  Kérdés, hogy a fiú, akit a szobor ábrázol, nem más volna, mint a a pythiai játékok győztese?

Augustus portréja. A Prima Porta-i Augustus Kr. u. 1. sz. eleje. Márvány. Mag. 26 cm. Róma, Vatikáni Múzeum Sima, szabályos arca ifjúként mutatja a valószínűleg már érett korú uralkodót. Szépen rendezett, fejhez simuló haj-fürtjei is ezt a klasszicizáló irányzatot követik, mely meg-őrizte a princeps felismerhe-tőségét.

(200 évvel haláluk után készült) Ekkehard meisseni őrgróf és felesége, Uta alapító-szobrai a naumburgi dóm nyugati kórusában. A német gótikus szobrászat egyik főműve, 13. sz. közepe (200 évvel haláluk után készült)

Francia festő: II. (Jó) János arcképe 1250 körül Az uralkodói reprezentáció céljait szolgáló portré jellegzetes példája a II. (Jó) Jánost ábrázoló, valószínűleg Párizsban készült profilportré, mely az egyik első európai arckép. Valószínűleg a király kíséretéhez tar-tozó udvari festő, Girart d’Orléans készítette

A legkorábbi fennmaradt önálló portré 15. századi Firenzében. MASACCIO Profile of a Man 1426-27 Tempera on wood, 41 x 30 cm Isabella Stewart Gardner Museum, Boston A legkorábbi fennmaradt önálló portré 15. századi Firenzében.

Az első itáliai portré, aminek tájkép a háttere, LIPPI, Fra Filippo Portrait of a Man and a Woman c. 1440 Tempera on wood, 64 x 42 cm Metropolitan Museum of Art, New York Az első itáliai portré, aminek tájkép a háttere, és az első kettős portré az itáliai művészetben

BELLINI, Gentile Portrait of a Doge 1460-62 Tempera on poplar panel, 53 x 43 cm Museum of Fine Arts, Boston

EYCK, Jan van Man in a Turban 1433 Oil on wood, 25,5 x 19 cm National Gallery, London

MASTER of Flémalle Portrait of a Man 1400-10 Wood, 40,7 x 28 cm National Gallery, London

Tanulságos összehasonlítani a két portrét Tanulságos összehasonlítani a két portrét. A Flemalle-i mester festményén a kendő végei lelógnak, azt szolgálva, hogy jobban dolgozza ki az arcot, amit arról le- olvasott, a karakter erejét és amelyekkel ki tudja vetíteni a belső érzelmi életét. A Jan van Eyck által festett férfi hasonló vörös turbánt visel. Ezen a képen a személyiségből sokkal kevesebb van. A kép nagyobb részét foglalja el a vörös turbán, mint az arc. Lehet, hogy a turbánt hosszabban készítették elő, a modelltől függetlenül és mint egy stúdió csendéletet, a festő állította be, csomózta és csíptette, hogy megkeresse legfestőibb szempontot. MASTER of Flémalle Portrait of a Man 1400-10 40,7 x 28 cm EYCK, Jan van Man in a Turban 1433 25,5 x 19 cm

1432 Oil on wood, 149,1 x 54,1 cm Cathedral of St Bavo, Ghent The Ghent Altarpiece: The Donor 1432 Oil on wood, 149,1 x 54,1 cm Cathedral of St Bavo, Ghent Jodocus Vyd és felesége portréi ugyanolyan részletesek, mint Jan van Eyck egyéb ismert portréi, mint a piros turbános férfi , vagy a Leal Souvenir (mind a National Gallery, London). Jodocus Vyd helyettes polgármester volt Gentben és gondnoka a Szent János templomnak. A leggazdagabb üzletemberek egyike volt a korabeli Flandriában.

The Ghent Altarpiece: The Donor's Wife 1432 Oil on wood, 148,7 x 54,2 cm Cathedral of St Bavo, Ghent

The Virgin of Chancellor Rolin (detail) 1435 Oil on wood Musée du Louvre, Paris Amikor Van Eyck megfestette, Rolin már a hatvanas éveiben volt. Arca, lenyűgözi a nézőt, mutatva az energiát és az akaraterőt, tekintete töprengő.

A Kanonok kopasz, ráncos feje The Madonna with Canon van der Paele (detail) 1436 Oil on wood, width of detail: 47 cm Groeninge Museum, Bruges A Kanonok kopasz, ráncos feje a régi kánon szerinti pszichológiai elemzés lenyűgöző példája.  

Portrait of a Goldsmith (Man with Ring) c. 1430 Wood, 16,6 x 13,2 cm (without frame) Muzeul National de Arta, Bucharest A Dürer aláírás a bal felső sarokban nem eredeti.

Portrait of Cardinal Niccolò Albergati 1431-32 Oil on wood, 34,1 x 27,3 cm Kunsthistorisches Museum, Vienna Niccolò Albergati, karthauzi szerzetes Bologna püspöke lett 1417-ben és 1426-ban bíboros. 1431-ben V. Márton pápa küldte Burgundiába, hogy közvetítsen az angol király, a francia király és Burgundia hercege között. Jan van Eyck Philip le Bon megbízásából festette a bíboros portréját . A bíboros rövid távú tartózkodása alatt van Eyck csak néhány vázlatot készített, s a portrét csak később festette meg.

Portrait of a Young Man (Tymotheos) Leal Souvenir 1432 Oil on wood, 34,5 x 19 cm National Gallery, London Az ábrázolt személy kiléte bizonytalan. Görög betűkkel van felírva a neve: (Tymotheos). Tény, hogy a neve nem fordul elő Hollandiában a reformáció előtt. Szakértők szerint egy tudós humanista (metoním) összekapcsolása a klasszikus ókor egy kiemelkedő alakjával. A felirat nyilvánvalóan egy élő személyre utal a mellvéden: LEAL SOUVENIR (hűséges emlékezés).

A mogorva, ellentmondást nem tűrő Baudouin de Lannoynak, Portrait of Baudouin de Lannoy c. 1435 Oil on oak, 26 x 20 cm Staatliche Museen, Berlin A mogorva, ellentmondást nem tűrő Baudouin de Lannoynak, az aranygyapjas rend lovagjának portréja Jan van Eyck egyik remekműve .

Portrait of a Man with Carnation c. 1435 Oil on wood, 40 x 31 cm Staatliche Museen, Berlin Az ábrázolt személy a bajor Albrecht, Hainaut grófja által létrehozott Szent Antal Rend érmét viseli.

Portrait of Cardinal Albergati c. 1435 Silverpoint, 212 x 180 mm Kupferstichkabinett, Dresden

Portrait of Giovanni Arnolfini c. 1435 Oil on oak, 29 x 20 cm Staatliche Museen, Berlin

Portrait of Jan de Leeuw 1436 Oil on wood, 24,5 x 19 cm Kunsthistorisches Museum, Vienna Jan De Leeuw (született 1401) tevékeny tagja volt az Aranyműves céhnek Bruges-ben.

Portrait of Margareta van Eyck 1439 Oil on wood, 32,6 x 25,8 cm Groeninge Museum, Bruges A kis, intim portré Margareta van Eycket, a festő feleségét ábrázolja. A francia forradalom előtt , a festők társasága tartotta ezt a munkát szinte, mint egy szent ereklyét kezelte.

VÉGE 2012 BMS